Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door jumanah
#599656
Gisteren bij Tannetje geweest. Ze was nog in een goede conditie ondanks dat ze niet wil eten. In overleg gestopt met de Fortekor. Er zat geen eiwit in de urine en dan heeft Fortekor eigenlijk geen zin. Waarschijnlijk heeft ze daarom ook geen eetlust.  Wel Ipakitine en Blaas en niercompositum van De Groene Os mee gekregen. Ze is ook niet sloom, slaapt wel veel maar houd de boel ook in de gaten en maakt niet echt een zieke indruk. Ik heb het idee dat ze langzaam weer meer intresse krijgt in eten. Vanmorgen begon ze naar wat aarzelen de lepel met Yoghurt af te likken. Ik blijf nog wel onder zachte dwan bij voeren met Hill's ad, kip en zalm. Verder ga ik bij de Hema visolie capsules halen, daar hebben ze voor kinderen omega-3 visolie capsules. Die geef ik haar dan ook ter ondersteuning. Ik denk dat ze zo nog wel een tijd gelukkig kan leven. Iedreen bedankt voor het advies en meedenken. Het helpt als je met wat mensen kan praten over wat de beste behandeling is.  ::)
Gebruikersavatar
Door Hitam
#599927
Gezellig al die Barfplaatsers in de praktijk ;)

Over de Fortekor. Tjerk Bosje, internist in de Specialsitenkliniek in Amsterdam, zegt dat er aanwijzingen zijn dat je voorzichtig moet zijn met Fortekor. Maar dan met name in de acute fase van een nierziekte, als de kreatinine heel hoog is. Het schijnt dat Fortekor, maar ook de andere ACE remmers dan juist voor nierschade kunnen zorgen.
Hij zegt ook dat Fortekor alleen zin heeft als er eiwitten in de urine zitten.
Maar ik heb geen idee waar dat op gebaseerd is.

Ik zie nog wel eens honden of katten erg sloom worden op de Fortekor en dan lijkt het me ook niet echt nuttig.
Dus ik denk dat het beter alleen bij chronische gevallen gebruikt kan worden en dat je ook eens moet proberen hoe de kat is als je het niet gebruikt.
Door Mevroi Kruim
#600006
Dank julllie wel  :-* :-*
Karel heeft een schrompelnier en een vergrote nier. hij was een tijd geleden echt ziekjes en wilde niet eten, zijn bloed is toen onderzocht maar de urine niet. De da vond het een goed idee om de nog werkende nier een handje te helpen met de Fortekor.
Karel is superlevendig en eet weer als een dijker, de niesziekte die heerste (3 zieke katten) heeft hij niet gehad, en ik ben nu voorzichtig de Fortekor aan het minderen. De reden dat ik het ben blijveng even is dat het volgens de da de achteruitgang van de nier vertraagt. Klopt dat ook?
Gebruikersavatar
Door Hitam
#600622
Geen idee. Ik zie de meeste nieren toch nog langzaam slechter worden, maar of dat minder snel gaat als ze Fortekor krijgen durf ik niet te zeggen.
Ik zet ze ook over op vers en geef ze vaak ook nog blaas/nier compositum van de Groene Os. Dus dan kan ik al helemaal niet zeggen wat de Fortekor doet.
Door Mevroi Kruim
#600644
Hitam schreef: Geen idee. Ik zie de meeste nieren toch nog langzaam slechter worden, maar of dat minder snel gaat als ze Fortekor krijgen durf ik niet te zeggen.
Ik zet ze ook over op vers en geef ze vaak ook nog blaas/nier compositum van de Groene Os. Dus dan kan ik al helemaal niet zeggen wat de Fortekor doet.
Dank je! Dat heb ik dus gelijk besteld, dat blaas-niercompositum.
Ik heb ook nog Guldenroede maar da's helaas de verkeerde, de druppels met alcohol. Krijg je dus niet echt makkelijk in een kat  :-X
Door Kefraya
#600654
Kruimel schreef: Dank je! Dat heb ik dus gelijk besteld, dat blaas-niercompositum.
Ik heb ook nog Guldenroede maar da's helaas de verkeerde, de druppels met alcohol. Krijg je dus niet echt makkelijk in een kat  :-X
Soms helpt het om eerst de druppels op een bordje of in het bakje te doen zodat de alcohol kan verdampen en dan na een paar minuten het eten erdoor.
Door Mevroi Kruim
#600676
Kefraya schreef: Soms helpt het om eerst de druppels op een bordje of in het bakje te doen zodat de alcohol kan verdampen en dan na een paar minuten het eten erdoor.
Bedankt! Goeie tip, ga ik proberen.
Door Rosita
#600994
Er stond vorig jaar iets op de site van het AMC over ACE-remmers bij mensen met nierfalen. Wanneer er alleen nog sprake is van eiwitlekkage in de urine (dus wanneer het bloedbeeld nog goed is) schijnen ACE-remmers de kans op het krijgen van nierfalen met 50% te verkleinen. Ze verminderen de eiwitlekkage in de urine. Wat ik ervan begrepen heb is dat nierfalen altijd begint met eiwitlekkage in de urine, en ik meen ergens gelezen te hebben dat eiwitlekkage op zich ook weer de nieren verder beschadigd (en er dus sprake is van een vicieuze cirkel). Fortekor (en andere ACE-remmers) zorgt dus voor een betere doorbloeding (verlaging van de bloeddruk) van de nieren en minder eiwitlekkage in de urine. Dat laatste is dan toch bij alle nierpatienten goed, of ze nu wel of geen hoge bloeddruk hebben. Wel zorgt het in begin voor een stijging van het Kreat dus voor katten die al hoog zitten (in het onderzoek van Fortekor werden alleen katten gebruikt met een Kreat onder de 300 en waarvan het Ureum nog goed was) kan het inderdaad gevaarlijk zijn.
Laatst gewijzigd door Rosita op wo 26 jul 2006, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door panthera
#733197
Hoi,


Kun je een oude (14 1/2 jaar) oude kat OOK op de nier- en blaas compositum zetten, ondanks dat de waardes nog niet verhoogd zijn ?
Als een soort preventie, zeg maar ?  :confused1:

(Ben als de dood, dat ze ook eerdaags overlijd, net als de twee anderen :'( )

Panth.
Door Rima
#860589
Hoe gaat het nu met je kat? Mijn kat Mickey heeft ook een iets te hoog creatinine Ureum is goed. Dokter wil alleen nierdieet geven. Heb je meer tips. Laat me dan weten alsjeblieft. bedankt.

Groetjes, Rimal
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door