Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door danielle1980
#493600
wat erg :(
sterkte. :-*

(mijn kat is er trouwens ook aan doodgegaan, maar de andere 7 zijn niet ziek geworden, ook zn zusje niet.)

hopelijk zullen je andere katten het niet ook krijgen. :-\
Door catwoman
#493687
Dank jullie wel voor alle lieve reacties :-*, Wil jullie mededelen dat het met Bowie al wat beter gaat, hij heeft van de dierenarts een koortsremmer gekregen en hij is eindelijk wat speelser geworden, veel eten doet hij nog niet, wat hij eerst dus wel deed maar dat kan misschien ook aan de carnibest liggen, ik heb nl. gelezen dat ze ook in een keer een afkeer er van krijgen. Ik doe er nu wat blikvlees van hills erdoor heen en dat gaat iets beter. Hij heeft nog steeds geen dikke buik, dus ik heb goede hoop. De meeste zorgen maak ik mij om zoë, zij heeft nl. wel een hele dikke buik, maar het voelt anders dan bij Noa, ze is ruim 2 jaar maar dan kan ze het toch niet meer krijgen ??? verder eet ze ook heel slecht en slaapt heel veel. Ik hou haar goed in de gaten.
Door Borke
#493794
Wat een nare toestand, helaas weet ik uit ervaring wat het is, wij zijn er twee katten aan verloren in een periode van 1.5 jaar - inmiddels al weer 6 jaar geleden.

Beide keren hebben de andere katten niets gehad.
Beide keren was mijn conclusie dat de verminderde weerstand (waardoor het corona virus muteert en een dodelijke ziekte wordt) iets was wat in de lijnen zat. Onze kater die aan FIP overleed is uit een nest van 9 en 4 van die 9 zijn aan FIP overleden, gelukkig had zijn fokker mij dit ook verteld en onze kater was nummer 4 op rij.
Met de beide overleden katten hadden wij gelukkig niet gefokt.

Over die dikke buiken...
FIP kent twee vormen: de natte en de droge vorm.
Bij de droge vorm teert je kat tergend langzaam weg, allerleio vage klachten en er is uiterljik verder niets aan de kat te zien. Deze droge vorm komt minder vaak voor dan de natte vorm waarbij je wel wat ziet, namelijk die dikke buik.
Bij de natte vorm krijg je een dikke buik gevuld met vocht.
Hoe weet je nou als leek of een dikke buik een FIP buik kan zijn?

Voel in de buik van eeen dikke buik van een 'normale gezonde - maar te dikke kat' en het voelt als een zak waar allerlei spullen in zitten, je voelt bobbels e.d. zitten.
Voel in de dikke buik van een kat met FIP en het voelt meer als een zak met water.
Een kat die 'gewoon te dik is' die heeft een andersgevormde buik, heeft ook een 'brede rug'.
Een FIP kat met dikke buik is vaak juist mager op de rug, met de 2e kat die wij zo verloren stelde ik zo snel de diagnose. Zij was speels, at goed en levendig, maar ondergewicht, magere rug en dan toch een klein buikje. Toen gingen bij mij de alarm bellen rinkelen, naar de dierenarts (natuurlijk was het op een zaterdag), puncit een ja hoor eht was foute boel. Uiterljik was het een kerngezonde kat, maar van binnen was het helemaal foute boel.

Heeft een kat in korte tijd een dikke buik, ga er dan mee naar de dierenarts, want over het algemeen wordt een kat niet zomaar opeens snel dik (of het moet een zwangere poes zijn).
Door catwoman
#493866
dank je wel voor het advies, ik heb gevoeld bij zoë en je voelt inderdaad allemaal bobbels, zij is 1,5 jaar geleden gesterriliseerd, dus ik denk dat het gewoon een dikke buik is, verder is ze ook niet zo sterk vermagerd als bij Noa, dus heb goede moed, verder is het toch afwachten zegt de dierenarts ook, maar nu ga ik echt overal op letten, (ze zijn wel erg sloom vandaag, ow jee ze willen niet eten, enz. enz. gek word ik ervan!!)
Door Borke
#493943
Ik weet hoe het voelt als je zoiets een keer meegemaakt hebt, je blijft overal op letten. Opmerkzaam zijn is natuurlijk prima, maar je moet het ook niet overdrijven. Dat slijt wel weer, al duurde dat bij mij best lang.

Als je denkt dat ze sloom zijn, maak een paar proppen papier en schiet ze over de grond - en zijn ze nu nog sloom?
Door catwoman
#494020
Kaya en Bowie niet, die spelen nog wel, maar Zoë blijft sloom en slaapt heel veel en eet en drinkt haast niet meer als dat zo blijft dan ga ik maar weer eens langs de dierenarts. Komt het wel vaker voor dat katten in een keer geen vers vlees meer willen eten??
Door catwoman
#494022
Jij hebt trouwens ook mooie katten, zijn dat ook Turkse Angora's? Noa was een turkse Angora Silver blotched, echt een plaatje om te zien zo mooi, het is zo zonde :-[
en Bowie haar broertje is een black and brown tabby, maar jij hebt ook echt hele mooie zeg!
Door Borke
#494050
Als ik jou was dan zou ik de DA nog maar even bellen, maar kijk eerst eens of je haar temperatuur op kunt nemen.

Ik heb het bij Franny ook een tijdje gehad dat ze geen vers wilde eten, toen wat andere dingen (wel vers) aan haar gegeven en het is weer overgegaan.

Je had het goed geraden: onze katten zijn Maine Coons.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door