Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3464226
Hoi iedereen,

Ik zou heel graag advies en tips willen want ik ben echt wel een beetje ten einde raad :-\

Ik heb een opvang nest met 4 kittens en moederpoes ze zijn inmiddels al 5 maand en ergens in juli kwam ik erachter dat ze giardia hadden, eerst met panacur behandeld maar dat hielp niet en later met gambamix.. Toen leek het een poosje veel beter te gaan maar het gaat nu echt niet meer goed, het kwam weer heel heftig terug dus moest weer panacur geven en na 3 dagen werd het Beter maar op de 5e dag werd het juist weer heel slecht en alleen maar diarree dun als water en veel overgeven en geen eetlust dus ben naar de dierenarts gegaan, anti misselijkheidsprikken gehad en volgends haar moest ik nu de kuur niet afmaken maar van voer wisselen zodat de giardia schrikt... Ik geef normaal kvv maar ze wilde dat ik royal canin brokken intestinal ging geven samen met zachtvoer, en pro biotica...

Terwijl ik toch overal lees dat koolhydraten en probiotica helemaal niet handig zijn wanneer het zo heftig is.

Moederpoes heeft sinds maandag mirataz voorgeschreven omdat ze een paar dagen niet meer wilde eten :( nu eet ze wel kleine beetjes gelukkig maar het gaat nog steeds echt niet goed de kittens braken vaak en veel heel heel veel diarree.. Ik vind het zo zielig ze hevben er echt heel erg last van en ik eigenlijk ook wel want ze worden er behoorlijk onzindelijk van..

Ik weet even niet meer wat te doen, ik heb al bericht naar 2 verschillende holistische dierenartsen.. Jyoti en caspar broekman en geprobeerd te bellen maar er werd niet opgenomen wegens drukte.

Ik heb nog een andere benaderd omdat het toch wel haast heeft en zij zegt dat ik L glutamine moet geven van biovitaal.

Nu heb ik daar wel goede dingen over gelezen maar ook weer dat dat niet genoeg dus ja advies en tips zijn zeer welkom want ik heb inmiddels ook al 2 x met het dierenziekenhuis gebeld omdat ik me zo'n zorgen maak
#3464228
Er is zeker niets anders aan de hand?
Klinkt ook wel beetje als Parvo? :-\

Voor giardia werkte enkel giardex hier. Maar dan wel minstens een half jaar tot na de klachten blijven geven omdat de parasiet in de omgeving overleeft en dan kan er herbesmetting komen.
Metronidazole werkte hier beter dan panacur maar dat schijnt niet algemeen zo te zijn.
Je kan wel 1 van beide middelen voor een korte kuur combineren met giardex dat je dan blijft doorgeven.
Verder zoveel mogelijk darmen ondersteunen en idd geen koolhydraten. Dat verschil merkte ik toch ook duidelijk.
Van de parasiet laten schrikken geloof ik niet veel. Maar je zou hen een paar weken op graanvrij blik kunnen zetten. Dat komt de ontlasting wel niet ten goede maar bon. En dan weer terug op kvv. Zo is er 2 keer omgeschakeld, kan je het daar ook al niet op steken.
Maar persoonlijk zocht ik idd wel een goede DA en dan een die niet tegen rauw is.
#3464231
Er is zeker niets anders aan de hand?
Klinkt ook


Ik heb 1 x ontlastingonderzoek via de gewone dierenarts gedaan daar kwam giardia uit en een keer via het woud maar die was speciaal om te testen voor giardia dus dat weet ik niet, ik heb geen verstand van parvo of de symptomen.

Ik had inderdaad gekeken naar giardex en gastro maar dat is voor 5 katten echt ontzettend duur als ik dat maanden moet geven is minimaal 140 euro per maand en ik heb ook nog 5 dieren van mezelf die reken ik daarbij niet mee 😅 dus dat is niet echt een optie.

Ik had gevraagd voor metranodizal maar de dierenarts zei dat panacur waarschijnlijk wel zijn werk had gedaan maar de boel nu beschadigd was daarom had ze pro biotica meegegeven..

Had jij alleen giardex zonder gastro erbij? Dat word namelijk wel aangeraden en beide bij elkaar is echt te duur
#3464236
Ik had enkel de eerste maand ook gastro. Klein zakje gratis bijgekregen bij de eerste bestelling. Maar bij mij had de poes veel minder symptomen. Ze had zelfs niet echt diarree. En de anderen niets...
Het is idd wel duur. Maar panacur blijven geven is ook niet bepaald goedkoop en ook nog eens echt niet onschadelijk. :-\

Je kan er echt niet vanuit gaan dat panacur zomaar werkt. Vaker niet dan wel is een kuur ( of zo 2x een maar dagen met een week tussen ) voldoende. En het komt daarna gewoon terug zolang het in de omgeving zit.
Je moet ook terwijl hun konten en staarten wassen na elke ontlasting en alles steeds ontsmetten en wassen. Redelijk ondoenbaar bij jou, denk ik. Dus moet je toch iets langduriger geven. Idd ook zodat de darmen kunnen herstellen.

Maar hoe dan ook zou ik een grondiger onderzoek willen. Dit wat je nu beschrijft is echt niet normaal. En niet OK!
Dat kost ook geld, maar ik zie niet meteen een alternatief vrees ik. :-\
Als ze goed geënt zijn tegen parvo is die kans vrij klein. Maar eens testen kost niet veel en dan weet je dat tenminste. Er is duidelijk toch wel iets.
Braken hoort volgens mij ook niet bij giardia..Al kan ik dat niet uitsluiten als het ontzettend erg wordt. Maar het daarop afschuiven is gewoon te gemakkelijk en niet juist.

Persoonlijk geef ik aan katten die hevig moeten braken toch ook tijdelijk blikvoer. Zonder suiker, melk of graan uiteraard.. omdat kvv toch iets moeilijker verteerbaar kan zijn en ze de bacterien niet goed aankunnen als ze zo ziek zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door