Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door wenne
#347326
Ik lees vaak over het gebruik van fosfaatbinders (o.a. calciumcarbonaat --> er zou ook iets op de markt zijn genaamd Ipakitine/Epakitin, voor dieren met CNI, alleen vind ik er weinig over terug in België en Nederland). Je zou het er altijd eens over kunnen hebben met je DA.

"Ghee" (geklaarde boter) zou ook heel goed zijn voor katten met nierfalen.
Door wenne
#347327
Nog iets, in licht van het bovenstaande: ik weet niet of ik nu iets heel raar ga zeggen, maar zou het in gevallen als dit misschien kunnen lonen om geen bot (bevat Ca én P) te geven, maar de Ca/P op peil te brengen dmv een calcium-supplement (met enkel Ca)?
Door Lizzy
#347601
Hee, interessant! Ik denk dat Snuf eerder Ghee eet als lams/rundvet! Ik ga vandaag gelijk even een pot kopen.

Snuf krijgt voor alsnog kant-en-klare voeding. De laatste keren weigerde ze namelijk ook mijn zelf samengestelde menuutjes. Ik heb het gebruik van bot dus niet in de hand.

Pff, lastig...
Door Borke
#347691
Als Snuf nu goed die BIBI eet, dan zou ik niet teveel experimenteren met eten. Dat had ik ook gedaan met Franny en mijn straf is nu dat ze nog maar een ding wil eten: gesneden lams of geitenvlees. Dat is dus geen complete voeding en nu moet ik er weer een supplement in haar bek smeren :-(

Fortekor met een smaakje kost twee keer zoveel als de gewone.
"Alle katten" eten dat met smaak alsof het een snoepje is, helaas is onze Franny er niet een die onder de categorie "alle katten" valt. Ik prak hem dus in haar strot, maar dan probeert ze hem er tenminste niet uit te schuimen, zoals ze anders wel doet.
Door Lizzy
#348158
Pff, wat een gedoe... Snuf gaat dus braken van Fortekor... Ze moet een half tabletje per dag en daar gaat ze echt enorm van kotsen. Ik heb haar nu een kwart tabletje gegeven en ze heeft nog niet gespuugd nu. Kan ik haar ook twee keer per dag een kwart tabletje geven?
Door Femke
#348183
Lizzy schreef: Pff, wat een gedoe... Snuf gaat dus braken van Fortekor... Ze moet een half tabletje per dag en daar gaat ze echt enorm van kotsen. Ik heb haar nu een kwart tabletje gegeven en ze heeft nog niet gespuugd nu. Kan ik haar ook twee keer per dag een kwart tabletje geven?
weet ik niet, soms wordt de 'spiegel' in het bloed dan niet hoog genoeg. Als je haar van tevoren wat eten geeft dan?
Door Lizzy
#348205
Snuf had gegeten, daarna had ik een tabletje Fortekor gegeven en echt 30 minuten erna stond ze onwijs te kotsen! Ik ga haar inderdaad maar eerst een kwart geven en dan naar 2 keer per dag een kwart. Kijken of dat beter gaat. Ik heb trouwens een nieuw mandje voor Snuf gekocht. Het is er een met een 'dakje' en Snuf is helemaal in haar nopjes met haar nieuwe mandje. Zo schattig! Ik hoop dat we haar nog een (lang) leuke tijd kunnen geven......
Door Lizzy
#349796
Ik geef inmiddels twee keer per dag een kwart pil en dat blijft er in! Ik geef haar ook 3 keer per dag een paar druppels Solidago. Het lijkt redelijk stabiel met Snuf op het moment (ze slaapt veel). Er zijn soms momenten dat ze heel onrustig is en dan loopt zij ook te jammeren. Als ik dan even bij haar ga zitten haar borstel/aanhaal, dan wordt ze wel weer rustig. Ik hoop dat Linga haar in ieder geval nog goed leert kennen. Snuf is echt geweldig in het opvoeden van kleine hondenpupjes!
Door wenne
#353126
Hoi Lizzy,

ik kwam toevallig net dit tegen op een site en dacht ik post het even, misschien het bekijken waard:

Raw egg whites - Raw egg whites are not to be fed as they bind biotin in the intestinal tract and prevent it from being absorbed - leading to a biotin deficiency. Cooked egg whites, on the other hand, are an excellent source of phosphorus-free protein. This is a great additive for any cat but especially one in CRF (Chronic Renal Failure) - a condition that necessitates limiting phosphorus in the diet while offering a high quality protein.


bron: http://www.catinfo.org/makingcatfood.htm

groetjes,
Wendy
Laatst gewijzigd door wenne op ma 18 jul 2005, 09:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#353128
wenne schreef: Hoi Lizzy,

ik kwam toevallig net dit tegen op een site en dacht ik post het even, misschien het bekijken waard:

Raw egg whites - Raw egg whites are not to be fed as they bind biotin in the intestinal tract and prevent it from being absorbed - leading to a biotin deficiency. Cooked egg whites, on the other hand, are an excellent source of phosphorus-free protein. This is a great additive for any cat but especially one in CRF (Chronic Renal Failure) - a condition that necessitates limiting phosphorus in the diet while offering a high quality protein.


bron: http://www.catinfo.org/makingcatfood.htm

groetjes,
Wendy
Hoi Wendy, hee super! Bedankt!!!! Dit is echt een prachtige aanvulling op haar dieet ja!
Door wenne
#360824
Hey Lizzy,

hoe gaat het nu met Snuf?

Dit vond ik op een belgische site die enkel toegankelijk is voor DA's, ik kopieer en plak het hiereven:
IPAKITINE (Vétoquinol Benelux)

Samenstelling

Lactose - calciumcarbonaat - chitosan

Farmaceutische vorm

Poeder

Farmacologische eigenschappen

De werking van Ipakitine vindt plaats in het maag-darmstelsel waar het effect heeft op het fosfaat- en calciumgehalte. Het calciumcarbonaat bindt fosfaten in de voeding en voorkomt hiermee opname via de nieren. Een verminderde opname van fosfor vertraagt de progressie van nierfalen. Chitosan absorbeert uremische toxines zoals creatinine, ureum, indoxylsulfaat en fosfaat in het maag-darmstelsel en verlaagt hiermee de belasting van de nieren. Ipakitine is zeer smakelijk en zal door de hond/kat goed opgenomen worden.

Doeldieren

hond - kat

Indicaties

Voedingssupplement ter ondersteuning van chronisch nierfalen

Posologie en wijze van toediening

Ipakitine kan toegediend worden: bij de eerste symptomen van chronisch nierfalen in alle stadia van chronisch nierfalen in combinatie met een nierdieet in combinatie met andere behandelingen 1g Ipakitine/5 kg lichaamsgewicht, tweemaal daags, door het eten vermengd of erover gestrooid In functie van het lichaamsgewicht, komt dit overeen met: 3-5 kg 1 maatschepje 2x daags 10kg 2 maatschepjes 2x daags 15kg 3 maatschepjes 2x daags 20kg 4 maatschepjes 2x daags (Eén maatschepje bevat 1 g) Voor dieren die droge voeding krijgen, is het aanbevolen om het voer vochtig te maken, zodat het poeder goed wordt opgenomen.

Wachttijden

Niet van toepassing

Houdbaarheid

Houdbaarheid: 2 jaar

Bijzondere maatregelen bij bewaring

Bewaarcondities: koel en droog bewaren

Verpakking

50 g en 150 g

Registratiehouder / Fabrikant

Verdeler: Vétoquinol NV, Kontichsesteenweg 42, B- 2630 Aartselaar
Fabrikant: Vétoquinol SA, Avenue Joseph Kessel, BP 128, F- 69172 Tarare Cédex



Wijze van aflevering

vrij
groetjes,
Wendy
Door Lizzy
#361931
Hee, dit is interessant! Dank je wel!!!

Ik moet morgen toch met de DA bellen over Snuf (nieuwe pilletjes nodig) en dan slinger ik dit gelijk even aan!

Ik moet zeggen dat ik niet echt ontevreden ben over Snuf. OK, ze is nog steeds wat wankel, drinkt en piest ook nog steeds veel maar ik heb niet het idee dat ze verslechterd op het moment.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 31 jul 2005, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door