Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Ster
#350250
Hij belde een uurtje na de mail. Dan heb je niet eens tijd om artikelen te lezen, laat staan ze op te zoeken ;) tnx voor de info!!
Gebruikersavatar
Door Hitam
#350257
Ik heb wel eens het idee dat ze op brokken blaasgruisdieet eerder last van nierproblemen krijgen. Vooral als ze het heel lang krijgen. Maar dat is nog niet erg concreet.
Door amber2
#350334
Interessant dit allemaal!
Even ter aanvulling: cranberry en appelazijn kan je ook gewoon bij de drogist/reformzaak/natuurwinkel kopen.
Door Rosita
#350495
amber2 schreef: Interessant dit allemaal!
Even ter aanvulling: cranberry en appelazijn kan je ook gewoon bij de drogist/reformzaak/natuurwinkel kopen.
Ja, als het goed is verkopen die het ook.
Door Rosita
#350497
Hitam schreef: Ik heb wel eens het idee dat ze op brokken blaasgruisdieet eerder last van nierproblemen krijgen. Vooral als ze het heel lang krijgen. Maar dat is nog niet erg concreet.
Ja, dat heb ik ook ergens op internet gelezen. Had volgens mij iets te maken met al die kunstmatige verzuurders.
Door Mevroi Kruim
#350922
Zure urine is inderdaad goed tegen struviet, maar bij te zure urine krijg je weer risico op oxalaatkristallen. Dus dat de dierenarts bang is voor te zuur is niet helemaal onterecht. Heel belangrijk is in ieder geval (ter voorkoming van beide soorten kristallen) voldoende vocht, en dus plassen. Iets wat met brokken bijna niet te bereiken is.
Door amber2
#351059
Is er eigenlijk bekend wat de pH van de urine ongeveer is van katten die kvv/barf eten? Of kan dat nog heel erg afhankelijk zijn van de soorten vlees die gegeven worden? En hoe zuur maakt zo'n anti-struvietbrok de urine eigenlijk precies; vast lager dan 6 of niet? Zo zuur zal versvlees de urine toch niet maken of wel? Dan waren er wel allemaal katten met oxalaat-stenen door het eten van barf!
Door Lizzy
#351507
amber2 schreef: Is er eigenlijk bekend wat de pH van de urine ongeveer is van katten die kvv/barf eten? Of kan dat nog heel erg afhankelijk zijn van de soorten vlees die gegeven worden? En hoe zuur maakt zo'n anti-struvietbrok de urine eigenlijk precies; vast lager dan 6 of niet? Zo zuur zal versvlees de urine toch niet maken of wel? Dan waren er wel allemaal katten met oxalaat-stenen door het eten van barf!
Bij mijn weten is de pH waarde van de kattenurine op een verse voeding van nature ergens tussen de 6.0 en 6.5 (en niet daarboven en ook niet daar onder). Dat komt omdat vlees een verzurende werking heeft. Van nature. En de urine wordt nooit te zuur. Van nature. De natuur heeft dat mooi geregeld. Van nature. Daarom krijgen wilde katachtige in de vrije natuur ook geen struviet of oxalaat.

Dit hele gedoe van blaasgruis en nierproblemen is ontstaan sinds die gore brokken! Sinds het ontstaan van brokken vallen katten voor hun 10de ook dood neer aan nierproblemen >:(.

De struvietbrok houdt de urine (op onnatuurlijke wijze) rond de 6.0.
Door Ster
#351672
Kruimel schreef: Zure urine is inderdaad goed tegen struviet, maar bij te zure urine krijg je weer risico op oxalaatkristallen. Dus dat de dierenarts bang is voor te zuur is niet helemaal onterecht.
Op zich waar, maar waarom is hij dan bij mijn gezonde kat niet bang dat haar urine te zuur wordt door het meeeten met het dieetvoer. Zijn verhaal vond ik wat inconsequent.
Door Lizzy
#352039
Ster schreef: Op zich waar, maar waarom is hij dan bij mijn gezonde kat niet bang dat haar urine te zuur wordt door het meeeten met het dieetvoer. Zijn verhaal vond ik wat inconsequent.
Ruk! Daar heeft hij zichzelf klem geklept ;D!
Door Mevroi Kruim
#352095
Lizzy schreef: Bij mijn weten is de pH waarde van de kattenurine op een verse voeding van nature ergens tussen de 6.0 en 6.5 (en niet daarboven en ook niet daar onder). Dat komt omdat vlees een verzurende werking heeft. Van nature. En de urine wordt nooit te zuur. Van nature. De natuur heeft dat mooi geregeld. Van nature. Daarom krijgen wilde katachtige in de vrije natuur ook geen struviet of oxalaat.

Dit hele gedoe van blaasgruis en nierproblemen is ontstaan sinds die gore brokken! Sinds het ontstaan van brokken vallen katten voor hun 10de ook dood neer aan nierproblemen >:(.

De struvietbrok houdt de urine (op onnatuurlijke wijze) rond de 6.0.
Helemaal mee eens, en ook de reden waarom ik ben gaan barfen met de katten ;)
Maar Ster voert ook extra verzurende middelen zoals appelazijn en cranberry en vit. C naast de verse voeding. En dan zou, puur theoretisch, de zuurgraad aan de lage kant uit kunnen komen. En in die zin heeft de da gelijk als hij zegt dat te zure urine ook niet goed is.
Niet dat ik denk dat het zo'n vaart zal lopen met dat verzuren, en de vorming van oxalaat duurt lang dus op dit moment is het niet aan de orde en is het idd belangrijk om de urine goed zuur te krijgen.
Door Ster
#352116
Kruimel schreef:Maar Ster voert ook extra verzurende middelen zoals appelazijn en cranberry en vit. C naast de verse voeding. En dan zou, puur theoretisch, de zuurgraad aan de lage kant uit kunnen komen. En in die zin heeft de da gelijk als hij zegt dat te zure urine ook niet goed is.
Ster voert nog niks, is ermee bezig ;) Jouw redenatie klopt als een bus, maar met mijn da heb ik niet gesproken over appelazijn ed en ik vrees dat hij daar uberhaupt nog nooit van gehoord heeft. Over een normaal zure urine door vers vlees wisten ze daar al weinig... ::)
Door Lizzy
#352130
Maar, op het moment dat je begint met een kat met struviet, dan is de pH waarde echt veel te hoog! (boven de 7.0). En als je op vers gaat, dan is dat vaak net niet voldoende om de pH waarde in eerste instantie te laten zakken. Vandaar in eerste instantie extra verzurende middelen. Het mooiste zou zijn als je de pH waarde van de urine zelf kon meten. Als het te doen is om de kattenpies op te vangen, dan is het zeker de moeite om pH waarde meetstrips te kopen en zelf te gaan meten! Als de pH waarde rond de 6.3 is, dan kun je de verzurende middelen volgens mij gaan afbouwen. Heel veel extra zuurder krijg je de pH waarde trouwens nooit hoor, met vitamine C en cranberry en appelazijn. Dit zijn natuurlijke middelen waarmee je volgens mij eigenlijk nooit onder de 6.0 zal komen. Tenminste, dat is wat ik denk (ben nogal actief betrokken bij blaasgruis bij honden en ik heb de pH waarde van de urine van honden echt nog nooit onder de 6.0 gekregen met deze natuurlijke middelen. Zelfs niet onder de 6.3. Wel wanneer er dieetbrokken EN onnatuurlijke medicatie aan te pas komt).
Laatst gewijzigd door Lizzy op za 16 jul 2005, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ster
#352292
Lizzy schreef:Het mooiste zou zijn als je de pH waarde van de urine zelf kon meten. Als het te doen is om de kattenpies op te vangen, dan is het zeker de moeite om pH waarde meetstrips te kopen en zelf te gaan meten! Als de pH waarde rond de 6.3 is, dan kun je de verzurende middelen volgens mij gaan afbouwen.
Goed zeg, dat was de laatste drempel. Mijn DA reageerde zo ongeveer denegrerend toen ik zei dat ik Aap zelf in de gaten wilde houden, en hoe dan dat moest. Maar gewoon zelf meten dus! Ik zal eens vragen of ze die in de drogist hebben. Een mens zou nog zelfstandig worden van dit forum :D
Door Ster
#471961
Mijn katten zitten nu ruim een maand op vers (daarvoor beetje half half) en Aapie plast nog even enthousiast als tevoren ;D Dus in zijn geval weer een bevestiging dat vers bij een kat met blaasgruisaanleg prima voer is. Overigens zijn ze ook echt ineens energieker!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door