Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door ieniemienie
#2989520
Goeiemorgen beste mensen,

Ik kom jullie advies vragen omtrent suikerziekte en voedselallergie.

Onze Harley heeft suiker, wij spuiten hem Lantus, en dat gaat goed.
Hij eet carnibest diabetes, omdat dit op nul koolhydraten zit (en dat is weer goed ivm de suiker).
Voor 's nachts zetten wij brokjes neer, omdat hij in geval van een hypo moet kunnen eten.
Ik ben geen fan van brokvoer, maar gezien de kans op een hypo moet dit toch.
Het brokvoer is van het merk applaws.

Harley heeft tekenen van een voedselallergie en ik zoek al een hele tijd wat dit nu zou kunnen zijn.
We hebben in ieder geval ontdekt dat hij allergisch is voor rijst, en daarom de applaws brokjes want die zijn rijstloos.

We hebben ook eens gehad dat we ivm harde ontlasting een paar druppels zonnebloemolie door het eten deden, en daar kreeg hij weer veel jeuk van.
Toen we de zonnebloemolie schrapten werd dat weer beter.
Maar ja, door carnibest zit ook zonnebloemolie.

Heeft iemand een idee of advies?
Ik zou naar de carnibest eend kunnen gaan (de carnibest diabetes is kip) en kijken of een eliminatiedieet iets doet, maar dan zit er nog steeds zonnebloemolie in.
Voer met rijst wordt het m ook niet.
Tegelijkertijd is voer met zo min mogelijk koolhydraten belangrijk gezien zijn suiker.
Barf gaat het hem niet worden denk ik, een stukje rauwe bief eet hij wel maar een muis die we eens hem voorzetten mocht weer retour afzender.
Na het meten van zijn bloedsuiker krijgt hij als beloning altijd een stukje kipfilet of ham, of gedroogde stukjes kip, en hij snoept melk uit de beker.

Heeft er iemand ervaring met een soortgelijke vraag of een idee voor ons? Dat zou ik heel fijn vinden.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2989552
Ik heb geen ervaring met suikerziekte/voedselallergie maar er zijn wel meer soorten kvv dan alleen carnibest en daar zal toch vast ook wel een merk bij zitten zonder rijst of zonnebloemolie: http://www.voerwijzer.com/kvv-vergelijken-kat

Zelf geef ik over het algemeen haaksbarf omdat deze voor mij goed verkrijgbaar is. Deze is enkelvoudig en naar mijn weten zonder toevoegingen.
Door ieniemienie
#2989564
Dinky dank je wel, inderdaad zie ik dat all animal geen toevoegingen heeft en toch nul koolhydraten. Misschien ligt daar de oplossing wel, dan moet ik alleen diersoorten afwisselen, ik ga eens kijken.
Carnibest was handig omdat hij dan altijd hetzelfde eet en dat is van belang bij een suikerkat. Maar misschien kan hij wel niet tegen premix, tis zo zoeken met allergie.
Haaksbarf vond ie indertijd wel lekker maar kreeg er te harde ontlasting van.
#2990712
Er zijn heel veel kattenkvv's zonder koolhydraten.  Bij Carnibest hebben ze diabetes versie's omdat hun andere versie's wel rijst bevatten, maar bij andere merken is dat vaak niet het geval.
Dus daarin zou niet het probleem mogen schuilen, keus genoeg.
Ik zou gaan voor een kvv waarvan je 5 diersoorten moet afwisselen, zoals bij Haaksbarf. Dan heb je het minste kans op toevoegingen. Als je een complete kvv voert, zit je altijd met die premix.
Een overzicht kan je vinden op www.voerwijzer.com

Als je een kvv wil geven dat hoog in botgehalte zit, zou je kunnen kijken of je niet wat spiervlees los kan toevoegen zodat hij wel goede ontlasting krijgt.

Ook zou je je kunnen inlezen op barf met de optie om zelf te gaan malen. Dat kost meer moeite, maar je weet wel perfect wat je geeft, katten eten het vaak liever, en het is beter voor je portemonnee...  Je kan de percentage's wel perfect op je kat afstemmen.
Dan kan je ook zelf kiezen wat je wil voeren ipv afhankelijk te zijn van het aanbod van een kvv-producent.
Door Nadine
#2992414
Ik heb 6 katten, waaronder 1 met diabetes en 1 die alleen maar rauwe voeding kan verdragen.
Ik doe dus niet meer aan brokjes en dit gaat prima, ook met mijn suikerkat.
Ik meet haar suiker zelf regelmatig en is goed te doen zonder brokjes, ze krijgen diverse soorten kvv zonder koolhydraten.
Door Nadine
#2992418
Ik was eerst ook huiverig om met de brokjes te stoppen i.v.m. de suikerziekte, maar mijn andere kat had al bijna 10 jaar diarree en dat was zonder brokjes ineens over.
Zorg dat je genoeg eten geeft 2x daags, zodat er nog wat staat totdat je kat zijn laagste punt heeft gehad, hier is dat na zo'n 3 1/2 uur.
Ik geef mijn 6 katten 2x daags 350 gram rauwe voeding.
Mijn diabeteskat krijgt nu nog minder dan een halve eenheid insuline (Caninsulin) en al mijn katten zijn er door de voeding erg op vooruit gegaan, vooral aan de vachtjes te zien.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door