Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2817743
De richtlijn is een bak meer dan het aantal katten.

Het gaat vaak prima met minder bakken, maar als je plasproblemen hebt, is het wel met klem aan te raden die hoeveelheid bakken in te voeren.  Vaak lost dat het probleem al op.  Een tekort aan bakken of vuile bakken geeft echt veel stress. 

Zelfs heb ik het heel lang met minder gedaan, maar op een keer kreeg Luis toch problemen. Nu heb ik er 4 en een mini'tje.  2 en dat kleintje op de 1e verdieping, waar ze het meeste zijn. En dan nog eentje beneden en eentje op de bovenste verdieping.  Het geeft gewoon meer rust bij Luis en dat vind ik het waard.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 25 nov 2013, 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door hannabelgje
#2817759
Hier nu belachelijk veel bakken sinds een week en het lijkt hier nu ook beter te gaan. Hier vond ik zowel drolletjes als plassen op plaatsen die daar niet voor bedoelt waren. De heren moesten 's nachts een bak delen en dat willen ze blijkbaar ineens niet meer. Ze hebben er nu drie en dat gaat tot nu toe goed. In totaal staan er nu 7 in huis voor 3 katten. ::)
Door Too
#2818812
Er zijn overigens ook zgn 'lek-vrije' bakken, ik heb er 1 van gimpet vanwege een omhoog plassert .
Deze kappen hebben een rand die aan de binnenzijde royaal over de bak heenvalt sinds deze bak is de vloer altijd droog
Door Nadine
#2823691
Ik heb 6 katten, waarvan 4 katers die hier dagelijks in huis plassen.
In de stoel, tegen de magnetron, in elkaars mandje, ga zo maar door.
Duidelijk concurrentie- en territoriale strijd hier. Toen ik 5 katers had was het nog dubbel zo erg.
Ik heb 7 kattenbakken staan, 5 supergrote krab/klimpalen in huis.
Feliway werkt hier ook niet, heb alleen de spray-versie gebruikt. En belachelijk duur ook inderdaad.
Ik vrees dat ik tot die ene procent behoor, waar het onzindelijke gedrag van mijn katten niet op te lossen is.
Gewoon te veel katers, waarvan 3 broers, in huis. De komende jaren gaan er nog heel wat keukenrollen door heen hier...
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2827158
Je kunt feliway sprayen wat je wilt, maar als  de oorzaak niet bekend is zodat je deze aan kunt pakken, ga je het met liters feliway ook niet redden.
Een goede gedragsdeskundige die de oorzaak weet op te sporen en werkt met uitsluitend diervriendelijke adviezen kan ik zeker aanbevelen :)
Door Hilde__
#2827300
Too schreef: Er zijn overigens ook zgn 'lek-vrije' bakken, ik heb er 1 van gimpet vanwege een omhoog plassert .
Deze kappen hebben een rand die aan de binnenzijde royaal over de bak heenvalt sinds deze bak is de vloer altijd droog
Heb je daar een linkje van? Ik heb 2 katers die hoogplassen, ontzettend irritant  >:(
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2827393
Zelfs de gewone Jumbo bakken van bij de Aveve hebben een lekvrij systeem.
Hier ook een hoogplasser, maar tenzij hij zich van richting vergist en door het deurgat heen pist, heb ik nergens last van...
Door Too
#2827543
HildeR schreef: Heb je daar een linkje van? Ik heb 2 katers die hoogplassen, ontzettend irritant  >:(

Helemaal over t hoofd gezien , als ik de plaatjes op t net bekijk is t een 'Gimpet de luxe' maar ik kan zo geen [web]shop vinden die m in t assortiment heeft.
Deze komt bij de Jumper vandaan, fiets er straks even langs om te kijken.

@ Koek: hoge achterkant kan fijn zijn maar als je je gat helemaal omhoog duwt en je snufferd zo ongeveer in t grit... de aansluiting is bij de gemiddelde bak zó dat vloeistoffen makkelijk tussendoor sijpelen.
              misschien is een speciekuip dan handiger
Door Hilde__
#2827653
koekje schreef: Even snel bij zooplus gekeken en daar hebben ze meer bakken met verhoogde achterrand:
http://www.zooplus.nl/feedback/1/0/shop ... lep/174178
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... lep/293365
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... lep/284817
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... lep/135811
Ik heb nu 3 bakken met een hoge achterkant, maar die 2 sufferds die piesen zowat staand en dan loopt het tussen de bovenkap en onderkant helemaal naar voren toe. Echt té smerig  ;)
Door Annerieke
#2852188
Als ik even mag inhaken,
deels om antwoord te geven, deels om mijn eigen probleem te bespreken over dit onderwerp.

Ik heb al een topic geplaatst onder medisch over plasproblemen en voeding en Chinese kruiden.
Onze poes Miep is ongeveer 13 jaar oud en sinds enkele maanden plast ze binnen (niet op de bak).
Zij kan 24 uur per dag naar buiten door een luik die alleen haar naar binnen laat.
Sinds wij haar hebben, ongeveer vanaf haar 2e levensjaar heeft ze nooit gebruik gemaakt van een bak, ze deed haar behoefte dus buiten.

We hebben toen alles geprobeerd, verschillende bakken, meerdere bakken, meerdere plekken, verschillend soorten vulling, maar ze gaat er niet op. Hoe haar leventje precies bij de vorige eigenaar is verlopen weten we niet, maar van horen zeggen was het niet altijd fijn.
We hebben op een bepaald moment maar geaccepteerd dat ze het niet binnen op de bak wilde doen.

Zelfs als ze dan 1 keer per jaar (tijdens oud en nieuw) niet naar buiten mag zal ze nog niet op de bak gaan. Ze houdt het dan zo lang mogelijk op en doet vervolgens haar behoefte ergens, maar niet op een bak.
Maar goed, 1 keer per jaar achter haar opruimen is niet zo'n probleem.

Afgelopen jaar 2013 is er veel gebeurt, ze werd altijd vergezeld door 2 gecastreerde katers. Schildpad (zo heette de ene kater.. tja lang verhaal) overleed in het begin van het jaar 2013 en Mo onze andere kater overleed aan het eind van 2013.
Toen beide katers nog leefde en in goede gezondheid verkeerden zijn we begonnen met wat verbouwingen in huis.

Nadat Schildpad overleed werden we thuis belaagd door vreemde katers die het hele huis vol sproeiden (waarschijnlijk wist Schildpad ze eerder altijd weg te jagen). We hadden toen nog een gewoon kattenluik. Die ik ook niet wilde sluiten op momenten dat we er niet waren of s'nachts want dan zou Miep haar behoefte binnen doen...
Vrij snel hebben we toen een kattenluik aangeschaft die werkt op de chip van de kat. Alleen moesten we Miep en Mo wel nog laten chippen.
(sorry dit wordt weer een lang verhaal merk ik maar ik kan bepaalde details niet weglaten).

Toen we bij de DA waren had Miep uit angst in de reiskoffer geplast, de DA vond dit een mooie gelegenheid om meteen de urine op te vangen en te testen. volgens haar zat er bloed bij, dus een blaasontsteking. Behalve een chip kreeg ze ook speciaal voer mee van Royal Canin en Novacam als pijnstiller.
Vanaf toen is de ellende begonnen. Ik ga het hier alleen even over het binnen plassen hebben en niet over het medische gedeelte want dat doe ik al in mn andere topic. Want het kan zo zijn dat ik het medische plasprobleem heb ontdekt door het gedragsprobleem doordat ze binnen is gaan plassen. Kan namelijk goed zijn dat deze 2 dingen los van elkaar staan, maar misschien ook niet.

In ieder geval sinds dien plast ze met enkele regelmaat binnen. Voornamelijk tegen de keukendeur. De keuken is de enige ruimte die altijd gesloten is. Een enkele keer plast ze tegen de voordeur aan de binnenkant en toen wij wat platen hout in de gang hadden neergezet (i.v.m. met nog wat afwerken) plaste ze daar steeds tegenaan.

Omdat we vrij snel dachten aan stress i.v.m. alle grote veranderingen in haar leven hebben we de feliway-verdamper gekocht. Voor ons heeft dit totaal geen resultaat gehad, ik zag geen enkele verandering in haar gedrag en het plassen ging gewoon door.
Ook heb ik begrepen, mocht het voor jouw kat in zijn/haar situatie wel zinvol zijn, dan is het veel voordeliger en effectiever om met een watje langs haar wangetjes (de plek waarmee ze haar geur afgeeft aan haar omgeving) te gaan en dan die watjes op die plekken te hangen waar ze stress ervaart, haar eigen persoonlijke feromonen werken veel beter dan die algemene die in Feliway zitten.
Valeriaan kende ik nog niet, goeie tip, ga ik eens proberen.

Toen dacht ik is het territoriaal gedrag? Omdat het voornamelijk tegen de keukendeur is en in de keuken krijgt zij altijd haar eten.
Maar nu beide katers er niet meer zijn tegen wie is ze dan nog territoriaal? Tegen ons?
Ze is altijd wel erg geobsedeerd geweest met eten, waarschijnlijk omdat ze er bij haar vorige eigenaar om vechten moest.
Zo ja wat kun je daar dan aan doen?
Hoe dan ook, om het medische probleem aan te passen ben ik volledig over gegaan op kvv en geef daarbij ook Chinese kruiden.
Dat lijkt te werken omdat ze niet meer bloed heeft bij het plassen en de plasjes zien er weer helder uit.

Maar ze blijft wel zo nu en dan nog binnen plassen. De laatste keer heeft ze het op zolder op onze slaapkamer gedaan, ze was ons (zoals gebruikelijk) wakker aan het mauwen, meestal rond dezelfde tijd als de wekker, dat ze eten wil.
Ze blijft dan net zo lang mauwen en drammen en over je heen lopen totdat je beneden in de keuken haar het eten geeft. Het duurde haar te lang en ik hoorde de bekende krabgeluiden en ze had het voor het eerst nu daar gedaan.

Ik ben ten einde raad en ik heb geen idee waarom ze dat nu al een paar maanden zo doet, we denken niet dat ze gestresst is maar we weten het ook niet meer, iemand nog suggesties? (excuus voor de lap tekst).

Groetjes Annerieke.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2852313
Hallo Annerieke,

Bedankt voor je verhaal. Het is niet zo door een verhaal te bepalen wat de oorzaak van het plassen in huis is. Dit kunnen zo veel verschillende oorzaken zijn.
Is haar blaasprobleem nu genezen? Als ze nog pijn ervaart kan dat mede een oorzaak zijn.
Waar ik aan denk is het wegvallen van de katers. Deze hielpen haar om andere katten buiten uit de buurt te houden.
Daar is nu grote verandering in gekomen. Het kan nu erg bedreigend zijn met de buurtkatten. Als zij daar bang van is is het mogelijk dat ze dat aan de binnenkant van de deur laat merken door daar haar geur af te zetten. Niet voor jullie maar voor die indringers die in haar leefgebied komen waar ze voorheen haar sterke maatjes had om ze voor haar op afstand te houden. Er kunnen meer oorzaken een rol spelen, maar dit is waar ik het eerst aan denk.
Weet je waar ze normaal gesproken buiten haar behoefte doet? Is deze plek nog veilig en goed bereikbaar? Is ook gekeken of er geen artrose in het spel is?
Pijn door artrose kan het toilet gedrag ook veranderen.

Dat plassen smorgens vroeg tijdens het honger hebben kan los staan van het plassen bij de keukendeur.

Feliway en valeriaan kunnen helpen of ondersteunen, maar als de oorzaak te heftig is kan het zijn dat feliway totaal geen effect heeft.

Veel sterkte voor jullie poes Miep!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door