Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door linn52
#2771646
Hallo allemaal,

Ik ga proberen het verhaal van voor af aan te vertellen;

Rond vorig jaar eind september begon mijn poes in huis te plassen, omdat ze al vanaf kitten af aan blaasgruis heeft (bijna om het jaar terug) dacht ik dus meteen hier aan. Urine opgevangen van haar en naar de DA geweest om te kijken of het weer blaasgruis is/was. Hieruit bleek dat ze een blaasontsteking had en heeft hiervoor antibiotica gekregen voor 10 dagen, na die 10 dagen moest ik weer een urineonderzoek laten doen, zo gezegd zo gedaan. Hieruit bleek dat de blaasontsteking nog niet over was en dat er ook bloed in haar urine zat, weer een volgende kuur antibiotica Hieruit bleek dat de blaasontsteking nog steeds niet over was. Inmiddels was het al november en had een afspraak staan voor een foto van haar blaas en een bloedonderzoek. Op de foto zagen ze wel iets maar wisten niet of dit nou  te maken hadden met haar nieren, dus weer een antibiotica en een afspraak voor half december voor een kijk operatie om te zien of er geen tumoren of nierfalen waren. Hieruit bleken er geen rare dingen te zijn en snapte niet waarom de blaasontsteking niet weg ging.  eind december weer een urineonderzoek en nog steeds geen grote veranderingen in haar blaaswaarden (hoe je dat ook noemt) halverwege januari nog een keer urineonderzoek en weer niks geen veranderingen en heeft ze een zware antibiotica gehad voor 10 dagen en dit was eigenlijk de laatste keer dat ze ook antibiotica wouden geven, hielp dit niet dan was aan mij wat ik er mee ging doen. En natuurlijk hielp het ook deze keer niet.

Ik ben gaan googelen en kwam bij huisdierendokter.nl Hier heb ik Eurologist besteld en naar een poosje ging het weer een stukje beter. Hooguit 1 keer in huis plassen in de week, in plaats van dagelijks... Had eindelijk het gevoel dat dit het medicijn was dat goed was, tot dat ik eind juni voor 3 1/2 dag weg ging en mijn ouders haar geen medicijnen kon geven(dit liet ze totaal niet toe) vanaf dan was het wekelijks een klein plasje, inmiddels zitten we weer op dagelijks plassen in huis en wordt er behoorlijk moedeloos van... Heb via huisdierendokter nog een op natuur basis een antibiotica besteld, op de hoop dat dit gaat helpen, dit duurt zoals ik las op site 6á8 week inmiddels geef ik haar nu drie week die antibiotica en zoals verwacht geen veranderingen.

Nu hoop ik dat één van jullie hier ervaring mee heeft en mij kan helpen.
Ik weet echt niet meer wat ik moet doen om haar te helpen...
ZO af en toe plast ze bloed, ze eet en drinkt goed... (ze krijgt speciaal dieetvoer)

Hopelijk hebben jullie tips voor mij.

MIjn poes is 6jaar oud en leeft samen met nog een poes, ook 6 jaar oud, andere nest maar even oud.

Graag hoor ik van jullie!!

Groetjes linda
Door Jacoba
#2772334
Geen ervaring met blaasgruis, maar wel tips:

- Ga lekker vers voeren, ik neem aan dat je dit niet bedoeld met 'speciaal dieetvoer'?
- Misschien eens contact opnemen met een pro-vers dierenarts of www.anyanimal.nl

Wat vervelend voor poes zeg. Al zo lang aan het sukkelen...
Hopelijk kunnen meerdere hier nog iets zinnigs op zeggen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2772698
Wat ik niet met zekerheid uit je verhaal kan opmaken is of er een kweek gemaakt is van de urine?
Dus is er vastgesteld welke bacteriën precies in de urine zitten en van de pathogene een antibiogram gemaakt?
Want je spreekt van AB op AB, maar als er een anti-biogram gemaakt wordt weet je toch gewoon elke AB werk en welke niet?
Als het dan nog niet werkt, is het wat vreemd, maar dit lijkt mij de meest logische manier om het eerst te proberen.
Dat had eigenlijk al na minstens de eerste mislukte kuur gedaan moeten worden.

Als er wel een kweek gemaakt is, wil je dan even vermelden welke kiemen eruit gekomen zijn?
Door *Flip*
#2773839
pearlsofpassion schreef: Wat ik niet met zekerheid uit je verhaal kan opmaken is of er een kweek gemaakt is van de urine?
Dus is er vastgesteld welke bacteriën precies in de urine zitten en van de pathogene een antibiogram gemaakt?
Want je spreekt van AB op AB, maar als er een anti-biogram gemaakt wordt weet je toch gewoon elke AB werk en welke niet?
Als het dan nog niet werkt, is het wat vreemd, maar dit lijkt mij de meest logische manier om het eerst te proberen.
Dat had eigenlijk al na minstens de eerste mislukte kuur gedaan moeten worden.

Als er wel een kweek gemaakt is, wil je dan even vermelden welke kiemen eruit gekomen zijn?
ik denk dat er meteen AB gegeven is, voor er een staal genomen is. Hierna is een kweek met antibiogram vrijwel nutteloos, tenzij er ESBL oid in zit.

Bij katten is er maar 1,3% kans op een bacteriële infectie als oorzaak van plas/onzindelijkheid problemen. Hier zal ik mij dus (zeker na tallen nutteloze AB kuren) niet op blind staren.
Een van de meeste oorzaken zijn stress en dat kan als tgv een verandering in omgeving/voeding/... dat voor mensen amper opmerkbaar is. Het kan ook iets anders medisch zijn, dat diezelfde symptomen kan geven, maar niets van doen hebben van een blaasonsteking.

Ik zal, voor zelf te gaan dokteren, eens naar een andere dierenarts/kliniek gaan voor een 2nd opinion.  Op het moment dat jijzelf gaat dokteren wordt het voor de DA steeds moeilijker om uit te zoeken wat de oorzaak van het probleem is.
Ik ben zeker niet tegen holitisch ed, maar dan wel door iemand die ook diergeneeskunde gestudeerd heeft en weet hoe het lichaam van het dier functioneert en niet door iemand (wil echt niemand beledigen, dit is puur mijn mening) die heel veel van allerlei kruidjes ed weet, maar amper iets van het dierlijk lichaam. Een dierenarts zal niet voor niets 6jr studeren denk ik zo... (wil ook weer niet zeggen dat ze allemaal hun niveau behouden en even goed zijn ;) )
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2773910
Nou, als die eerste ABkuur niet aanslaat, kan je toch beter een Antibiogram laten maken, voor je een tweede kuur start. Zodat je gericht een AB kan toedienen ipv maar te gokken.

Met zo'n kweek kan je ook gewoon zien of het bacteriëel is of niet, weet je dat ook meteen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door