Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2657824
fem fatale schreef: Bieslook proberen mijn katten ook. Het staat in de tuin, en het lijkt op gras, dat is blijkbaar voldoende.
Hebebn afgelopen zaterdag een pot kattengras gehaald, wat ook goed gebruikt wordt door Mowgli, maar zodra  de bieslook tevoorschijn komt doet hij weer erg zijn best aan de bieslook te komen. Volgens mij trekt de geur hem erg aan.
#2658017
Ik weet verder niet veel toe te voegen aan wat al gezegd is, maar ik zou zeker stoppen met de plantenspuit.  Ik kan me niet voorstellen dat dat helpt.
Hij weet heus al dat het niet mag, dus dat hoef je hem niet meer te vertellen... 
Je kan hem wel verhinderen wat te nemen natuurlijk, maar natspuiten voegt daar niets aan toe.  Geeft inderdaad eerder het omgekeerde effect.
Ik geloof trouwens eigenlijk nooit in dat ding voor katten.  Je kan ze er bang mee krijgen, maar das ook alles en nooit echt de bedoeling.
Je bent ook nooit echt altijd in de buurt.

In die zin heb ik wel gehoord dan zo'n spulletje dat met een sensor beweging waarneemt en dan lucht blaast.  Das een wat herkenbaardere prikkel voor katten wat ze echt niet leuk vinden en dat kan je vb op het aanrecht plaatsen.  Maar dan ga je dus eigenlijk zorgen dat er geen katten meer op het aanrecht komen en ook niet meer dan dat.  Eigenlijk is dat niet echt je doel...

Ik denk ook dat de beste oplossing nog altijd is om alles zoveel mogelijk achter slot en grendel te houden.  En verder hem bezig proberen houden, al dan niet met voedsel.
Wat ik bij mijn katten altijd doe als ze jong zijn is meteen leren van van voedsel af te blijven. En als ze van iets afblijven dat echt wel interessant is voor een kat, dan krijgen ze achteraf een klein beetje op hun eigen eetplaats. 
Zo kan ik dan toastjes met gerookte zalm op tafel laten staan zonder dat ik bang ben dat ze ermee gaan lopen.  Bij de ene kat werkt dat natuurlijk wel beter dan bij een ander en het is zeker niet feilloos, maar je moet toch niet steeds aan iemand vragen om de katten in het oog te houden als je bezoek ontvangt met een aperitief omdat er eentje probeert wat te krijgen van zodra je een oog afwendt.
Na het aperitief krijgen ze dan zelf ook een stukje.

Het werkt ook wel beter als je consequent bent, en dat is hier met de tijd niet beter geworden  ::)
Als je ze zoals ik ook wel eens wat van tafel of in de zetel geeft, ja dan leert zich dat natuurlijk wel wat af...  :biggrin2:
Luis hier is gek op chipskruiden. Dus als wij een pakje eten voor tv, dan mag hij de vingers wel eens komen aflikken. Vind hij echt heerlijk (al wordt het precies minder sinds ze vers eten) en dat is dan zijn zonde af en toe...

Ik zeg niet dat het bij een kat als Mickey zou werken om ervoor te zorgen dat hij geen eten meer zou jatten. Dat is onzin.  Ik denk niet dat je dat er nog uit krijgt als het voor zijn neus staat of hij er aan kan.
Maar het haalt misschien wel die fixatie wat weg, als hij leert dat hij op gepaste tijdstippen ook wel eens wat lekkers van jouw krijgt, ondanks dat hij het zelf niet mag nemen.
Je moet het dan wel kort nadat hij met het voedsel in aanraking gekomen is, aanbieden (maar niet terwijl je er zelf nog mee bezig bent! altijd achteraf).  Best op een ander plek, om de afstand te bewaren en duidelijkheid te vormen naar hem toe wat mag en wat niet.  Als hij enkel op een bepaalde plaats mag eten is dat duidelijk dat de rest niet mag.
Als hij de link legt: eten waargenomen, niet te pakken gekregen, daarna op eetplek toch gekregen.  Gaat hij misschien wel rustiger zitten wachten ipv als een gek bij het eten proberen komen.
Misschien, ik weet het absoluut niet zeker.  Ik heb hier geen ervaring mee. Wel eentje die ook eet tot hij ontploft (boerderijkitten), en als het vers vlees is niet te houden is, maar jatten doet hij eigenlijk nooit.  Hij weet mij feilloos te bespelen, en dat faalt zelden tot nooit...  :biggrin2:    ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 24 apr 2013, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#2658679
Mien 3-tal schreef: Wat een epistel :-)

Ff over nagedacht: Mickey gaat je ook aan zitten loeren, het is in alle opzichten net een hond, ook al blaft ie nog net niet. Doet die schooier van jou dat ook?
Als mijn schoonvader bij ons komt om afgewerkte opdrachten af te geven(hij is de chef van mijn Schatzi), dan eet hij meestal bij ons. Mowgli heeft in het begin, als wij niet opletten, wel eens wat van hem gekregen. Sindsdien gaat hij direct bij mijn schoonvader op de grond zitten en hem aankijken, of nog erger, hij klimt op de salontafel om te kijken wat voor lekkers er in de tas van mijn schoonvader zit.
#2660279
Mien 3-tal schreef: Wat een epistel :-)

Ff over nagedacht: Mickey gaat je ook aan zitten loeren, het is in alle opzichten net een hond, ook al blaft ie nog net niet. Doet die schooier van jou dat ook?
Goh ja, maar niet zo dwingend.
Als het ons eigen eten is, gaat hij toevallig voorbij lopen, kopjes geven, op onze schoot voorbij komen en dan reikhalzend kijken naar wat er op tafel staat.  Maar daar krijgt hij dus nooit wat van, en dat weet hij wel.
Maar als ik sta te portioneren in de keuken (of hij denkt dat ik dat doe ookal is dat niet zo), dan gaat hij wel aankijken, tegen de kast opstaan, pootjes uitsteken, eventueel wat vragend miauwen (trad van: toe?? ?? ).  En vooral kopjes geven.  Dan krijg ik de hele tijd door lieve kopjes tegen mijn benen, en maar draaien en maar keren.  En dan miauwt hij nog een keer zo lief, en ja dan vind ik dat wel leuk om hem iets te geven...  :-[
Ik vind het eigenlijk ook best wel leuk dat ik gezelschap krijg bij het portioneren en hij is zo dankbaar bij elk stukje vlees.  Maar Cuzco is ook niet echt gefixeerd dus.  Hij heeft het voorbije jaar bijna een kg verloren zonder dat hij alles ging nemen dat hij kon krijgen.  Als hij het daar echt lastig mee zou hebben, zou ik ook weer meer consequentie inlassen. Maar nu stop ik hem graag eens wat extra toe en laat ik hem ook de bakjes waarin hun vlees is ontdooit uitlikken voor de restjes dooivocht.  Hij geniet daarvan en het zet niet aan.

Ik stop hem zelf dus wel geregeld wat toe.
Maar dat is dus eigenlijk enkel nog bij rauw vlees, omdat hij gemakkelijk voedselallergie krijgt van verwerkt voedsel.  Als kitten kon dat ook wat anders zijn, nu eigenlijk enkel nog vlees of ei of dergelijke.  Het is ook het enige waar hij echt serieus achter komt vragen. 
Oh en tomatensoep hebben ze ook eens mogen uitlikken omdat hij aangaf dat te willen, maar ik denk dat hij toen dacht dat ik met vlees bezig was of dergelijke.  Ik was de soep in doosjes aan het doen om in te vriezen en doosjes zijn meestal voor vlees...  ::)
#2660495
pearlsofpassion schreef: Goh ja, maar niet zo dwingend.
Als het ons eigen eten is, gaat hij toevallig voorbij lopen, kopjes geven, op onze schoot voorbij komen en dan reikhalzend kijken naar wat er op tafel staat.  Maar daar krijgt hij dus nooit wat van, en dat weet hij wel.
Ja, ze zijn zo uitgekookt die katten.
Ik ken dit ook van Mowgli als wij eten. Hij gaat dan eerst aan de salontafel ruiken (onze woning is zo klein, dat wij op de bank moeten eten), dan het liefst met zijn voorpoten er aan staan. Als we hem wegsturen dan loopt hij óf naar ons buro (staat naast de sofa), springt op het uiteinde van het buro en loopt eroverheen richting sofa. Dan blijft hij op het randje van het buro zitten of gaat op de sofa en komt dan bij ons "liggen" en kijken naar de tafel. Óf hij springt op de vensterbank (direct naast de sofa) en blijft daar zitten kijken, of gaat vanaf de vensterbank op de sofa om bij ons te "liggen", maar houdt eigenlijk alleen de tafel in de gaten.

Als Mowgli dan denkt dat we niet opletten probeert hij vanaf de sofa op de salontafel te komen  ::)  :biggrin2:
#2660929
Mowgli schreef: Ja, ze zijn zo uitgekookt die katten.
Ik ken dit ook van Mowgli als wij eten. Hij gaat dan eerst aan de salontafel ruiken (onze woning is zo klein, dat wij op de bank moeten eten), dan het liefst met zijn voorpoten er aan staan. Als we hem wegsturen dan loopt hij óf naar ons buro (staat naast de sofa), springt op het uiteinde van het buro en loopt eroverheen richting sofa. Dan blijft hij op het randje van het buro zitten of gaat op de sofa en komt dan bij ons "liggen" en kijken naar de tafel. Óf hij springt op de vensterbank (direct naast de sofa) en blijft daar zitten kijken, of gaat vanaf de vensterbank op de sofa om bij ons te "liggen", maar houdt eigenlijk alleen de tafel in de gaten.

Als Mowgli dan denkt dat we niet opletten probeert hij vanaf de sofa op de salontafel te komen  ::)  :biggrin2:
Ah, maar dat doet Cuzco dus niet.  De rest herken ik wel.
Of hij deed het alleszinds niet als kitten.  En nu ook durf ik gerust opstaan om iets uit de keuken te halen.  Al zou ik het nu niet meer vertrouwen om naar toilet te gaan, wat ik vroeger wel deed.
Maar Cuzco is wel een gemakkelijke kat om iets te leren, niet snel onder de indruk maar toch niet blij als ik kwaad op hem ben.
Al moet ik zeggen dat hij nu in de keuken ook op het aanrecht springt op zoek naar vlees en dat deed die vroeger ook niet.  Dat is heel recent, en waarschijnlijk is dat wel omdat hij nu af en toe wat in de keuken toegestopt krijgt.

Maar ik zit ook met het probleem dat de andere twee niet altijd alles opeten. Van hun eigen eten dan. En als het vlees wat rijper wordt, hoeven ze het natuurlijk al helemaal niet meer.
Ik gooi niet graag iets weg, dus als ik merk dat ik het er niet meer in ga krijgen, krijgt Cuzco het. Zeker nu zijn dieet wat losser staat. 
Alleen is Cuzco ook een schrokker.  Hij schrokt als hij denkt dat hij daarna nog wat anders kan rapen, dus hebben we het afgeschaft dat hij op de eetplek ook nog maar iets anders krijgt nadat zijn eigen eten op is. Nog geen kruimel mag hij daarna rapen.  Zijn bakje is wat hij krijgt, en verder niets
Dus schrokken heeft geen zin. En dat werkt wel.
Maar als ik hem dan iets wil toestoppen doe ik dat dus in de keuken.
Zou het ook in de garage kunnen doen, maar dan loop ik zelf zoveel over en weer...
Aangezien onze keuken gewoon een deur heeft, blijf ik het maar daar geven en moet ik maar opletten dat ik daarna de keuken sluit.
Ze mogen bij ons niet op het aanrecht, want daar liggen messen en hij zou zich kunnen bezeren.  Bovendien vind ik niet dat een kat daar hoort.
Hij komt de barfplank aflikken, ookal is die schoon, maar daar ligt mijn hakmes ook in de buurt, ik wil het gewoon niet hebben.
#2697201
Joost321 schreef: Leuk toch zo'n kat. Ik heb er een die het gewoon gezellig vind om te eten wat wij eten, van zuurkool tot broccoli, sla, aardappel etc etc Maar dan wel alleen als hij het met de hand aangereikt krijgt en hele kleine hapjes. :)
Ja, harstikke leuk, vooral als je hele woonkamer meurt wanneer hij naar de bak is geweest en zelf bepaalt wanneer hij eet en hoeveel. En je dus 24/7 moet opletten of er in het hele huis niets mogelijk eetbaars ligt :biggrin2:
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door