Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2341058
Oh jee  :-[
Dat is niet leuk! Je had nu wel eens onbezorgd mogen zijn over je kat, na al die zieke!
Ik duim heel hard mee dat het nog meevalt, maar de foto's klinken niet goed...  :(

Mag ik even vragen of er aan zijn hartje iets te horen was?
Luis is namelijk ook kortademig bij inspanning, erg snel naar mijn mening.  Aangezien het vermoeden bestaat dat hij half MC is, is de kans voor HCM ook wel aanwezig (vererft dominant bij MC).  :-\
Alleszinds, ik hield mij altijd voor dat, als er wat zou zijn, je minstens een hartruisje zou moeten horen en dat is nog niet waargenomen bij Luis. Maar misschien is dat niet voldoende?    Misschien zou ik ook eens een foto moeten laten nemen? :-\
Ademhaling in rust is wel normaal. Hij is geen schrokker, maar hij treuzelt ook niet bij het eten.


Alleszinds heel veel sterkte ermee!  HCM is ook vrij goed te behandelen heb ik gelezen, maar toch, het blijft niet wat je wil!  :-[
#2341067
Om hcm met zekerheid te kunnen diagnosticeren kan je het beste jaarlijks een hart-echo laten uitvoeren, bv in Merelbeke (voor jullie beiden het dichtste bij).
Aan de hand van die diagnose, kan er mogelijk een behandelplan worden opgesteld met het eea aan medicijnen. Genezen doet het nooit, maar mogelijk is het zware verloop dat wel iets uit te stellen of de kwaliteit van leven te rekken.

Waarom vererft hcm bij coons dominant en bij andere rassen en raslozen niet?

Ik zou niet teveel vasthouden aan mogelijk coon-bloed bij Doki. Er kan net zo goed noor inzitten of een volledig onherleidbare kruising zijn.
#2341084
Ik weet niet hoe het bij andere rassen zit. Het kan ook best dominant zijn.
Maar er zijn meerdere genen voor HCM en die die bij MC's voorkomt vererft dominant.  Meer weet ik er niet van.
Ik meen dat het bij Ragdoll's een ander gen is, maar zeker weten doe ik dat niet. Het zou ergens wel logisch zijn, want ik geloof niet dat beide rassen verwant zijn.
Over het gen bij HTK's valt natuurlijk al helemaal niets te zeggen.

Ik weet ook niet zeker of Luis half MC is hoor.  Hij komt ook gewoon uit het asiel, zonder verdere info.  Maar er zijn aanwijzingen.  Er zit duidelijk iets langharigs in, en MC lijkt mij om een aantal redenen het meest plausibel.
Maar aangezien dat al zeker niet zeker is, niet alle MC's HCM hebben en er maar zwakke aanwijzingen voor HCM zijn, is het wel veel onzekerheid op een hoop en zeker geen sterke aanwijzing dat ik me zorgen moet maken.  Ik geraak er gewoon niet uit of ik hem nu het beste zou laten onderzoeken of ik me geen ozrgen moet maken...
Door Martine-Tom
#2341102
pearlsofpassion schreef: Oh jee  :-[
Dat is niet leuk! Je had nu wel eens onbezorgd mogen zijn over je kat, na al die zieke!
Ik duim heel hard mee dat het nog meevalt, maar de foto's klinken niet goed...  :(

Mag ik even vragen of er aan zijn hartje iets te horen was?
Luis is namelijk ook kortademig bij inspanning, erg snel naar mijn mening.  Aangezien het vermoeden bestaat dat hij half MC is, is de kans voor HCM ook wel aanwezig (vererft dominant bij MC).  :-\
Alleszinds, ik hield mij altijd voor dat, als er wat zou zijn, je minstens een hartruisje zou moeten horen en dat is nog niet waargenomen bij Luis. Maar misschien is dat niet voldoende?    Misschien zou ik ook eens een foto moeten laten nemen? :-\
Ademhaling in rust is wel normaal. Hij is geen schrokker, maar hij treuzelt ook niet bij het eten.


Alleszinds heel veel sterkte ermee!  HCM is ook vrij goed te behandelen heb ik gelezen, maar toch, het blijft niet wat je wil!  :-[
Het hartje klonk goed, met de stetoscoop niks opvallends te horen, ze had ook niet verwacht dat de foto's dit beeld zouden geven...
De foto's gaan naar Utrecht en ik verwacht idd dat er een echo gedaan gaat worden daar, en zo niet dan zal mijn da dat denk ik wel doen, maar in geval van Doki, omdat hij zo jong is zal het wel Utrecht worden (loopt ook net een HCM onderzoek hoorde ik).

In rust is Doki ook normaal qua ademen, op die aanvallen na dan, toen hij net kwam was hij een schrokker en nu varieert het heel erg, doorgaans eet hij normaal (70 gram per keer, 3 keer per dag in een normaal tempo) maar hij heeft ook dagen dat hij amper eet.

Hij toont niet ziek op het snel buiten adem zijn na...

Enige wat nog opvalt is dat hij af en toe een vieze neus heeft (opgedroogd snot) en pulkjes in zijn ooghoekjes wat hij voorheen ook niet had.
En dat is echt het enige wat me zo opvalt...
#2341285
Oh Martine das is vreselijk schrikken en balen zeg!!! :bigarmhug:
Hoop voor je dat het alleen longontsteking is waardoor hij zo reutelt.

HCM komt overigens ook bij jonge katten voor, helaas.
Bij htk-katten weet je niet wat er allemaal voor rassen inzitten, maar als er wat brits inzit...daar komt hcm ook veel voor (weer een ander gen naturlijk)

Als je mee kunt doen met dat hcm onderzoek in utrecht...doen!!!

@pearlsofpassion: volgens mijn da is hcm alleen op echo te zien want dan kan er ook actief gemeten worden hoe de middenspier zich bij het pompen gedraagt en hoe goed of slecht hij effectief nog pompt.
Door Martine-Tom
#2341294
Ik vind het totaal niet belangrijk hoor wat erin zit, maar als je Doki irl ziet...geen twijfel mogelijk er zit echt coon in.
Maar goed dat staat los van dit hele verhaal wat mij betreft...

Idd als het vermoeden er is moet die echo gedaan worden.
Mijn da vermoed het omdat het hart wat aan de grote kant leek en er vocht achter de longen zit.
Maar ik kan nu niks anders doen dan wachten...en dat is zooooooooooo frustrerend, kijken naar mijn stoere rooi duivel...is hij nou echt zo ziek?
Ik kan het niet geloven..wil het niet geloven, maar ik reken er eigenlijk wel op, mss uit zelfbescherming, als ik nou op het ergste reken dan kan het alleen maar meevallen... :-\
Door Martine-Tom
#2342286
Krijg vandaag nog bericht van de da, zij zou kijken of ze het hart op kon meten, was lastig omdat de contouren bijna niet te zien waren.
Maar ik hoop te horen wat zijn nou precies denkt, hoe groot de kans is zeg maar...
Ik word er zo gek van dat ik niks weet, alleen maar kan vermoeden...

Morgen moet ik de 1e injectie gaan geven, ben (heel raar mss) benieuwd hoe dat voelt, ik heb een jaar lang Youp geprikt dus nieuw is het niet maar ik vraag me af of hij het goed toe gaat laten, of het anders voelt enz.
Het is ook best veel, veel meer dan 2IU U100 insuline in elk geval dus hij zal echt ff een seconde stil moeten zitten...
Gelukkig slaapt hij heel veel nu dus ik verras hem maar in zijn slaap  ;)
Door Martine-Tom
#2342401
Afmeting van het hart valt nét binnen de grenswaardes volgens de da dus we weten nog niks.
Zodra utrecht iets weet mailt of belt ze weer.

Voor nu is hij in elk geval lekker aan het ravotten met Tom dus dat geeft de burger wat moed...
Door Martine-Tom
#2342442
koekje schreef: Ik zou toch voor de echo gaan. Daarop is duidelijk te zien hoe het met de tussenwand gesteld is en de hartkamers. En mogelijk de ene hartklep van de linkerkamer.
Ik denk dat het daar ook op uit gaat draaien.
In mijn geval vrij lastig omdat ik dan dus naar Utrecht moet dus ik had eigenlijk gehoopt op meer duidelijkheid van de da, maar helaas.
Morgen hoop ik op uitslag van Utrecht en dan hoop ik ook iets meer te weten...maar dat zal denk ik pas na de echo zijn...
#2342448
Heb je ook geen da dichter in de buurt die echo kan doen? Of zoiets als een mobiele echo-service die bij je da langs komt? (die luxe hebben we hier in a´dam)

Na ja, wacht eerst maar even de uitslag van utrecht af...
#2342452
Daarom stelde ik ook Merelbeke (Gent) voor. Dat is echt stukken dichterbij, ook vanuit jou. Ze zijn daar net zo goed, misschien zelfs beter.

Ik ben een beetje gaan googelen, want mijn hcm-kennis is toch ook wel beperkt en niet uit eigen ervaring.
Ik kan nergens iets over early onset vinden. Het prilst blijkt toch hcm-verdacht op de leeftijd van 1 jaar te zijn en Doki is dat nog lang niet, maar heeft nu al wel klachten (is met verdacht niet).
Die zaken gegeven, maakt het theoretisch meer mogelijk dat het geen hcm is, maar ik kan je natuurlijk geen garanties geven en dan zijn er ook nog tig andere (hart)afwijkingen.

Dat hij nu al rustiger is geworden, vind ik geen gezonde ontwikkeling.
Kittens zijn druk en kunnen pas wat volwassener worden zo richting het jaar. Katten die langer uitgroeien, blijven naar mijn idee ook langer druk.
Nu moet ik zeggen dat Ot als baby ook een duf geval was. Maar dat veranderde acuut toen ze op vers ging.

Laat je niet gek maken, ook niet door mijn verhalen.
Juist als je erop gaat letten, zie je ineens allemaal extra dingen. Een kat die niet lekker is door wat dan ook, is zichzelf niet en zal dan ook rustiger zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door