Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mowgli
#2301653
We hebben Mowgli om 19:30 af kunnen halen.

De da belde om ca. 18:00u. om ons te vertellen hoe de op was verlopen. Gelukkig hadden ze het metaaldeeltje kunnen verwijderen. Ze hebben het eruit kunnen spoelen.
Volgens de da was het niet het metaaldeeltje wat het probleem veroorzaakte, dat was zo klein, dat het er met zijn ontlasting normaal gesproken weer uit zou moeten komen ALS hij gewoon eet. Daarom heeft ze heeft het vermoeden dat hij een loodvergiftiging had. Alle symptomen hebben hebben op een vergiftiging geduid. Ze hebben hem helemaal doorgespoeld en volgepompt met antibioticum en extra veel infuusvloeistof toegediend. Ze heeft hem van boven tot onder geopend en alles nagekeken, alles (nieren, darmen, etc.) was gelukkig in orde, het zag er gezond uit en er was geen zichtbare beschadiging van de vergiftiging te zien. Ze hebben bloed afgenomen om te onderzoeken of ze goed liggen, maandag moeten we weer terug komen.

Het deeltje ziet er overigens uit als een stukje van de gehaktmolen, van de laag die eromheen gegoten is wat zink is. Hoe Mowgli aan een loodvergifiting kan komen weten we niet. Wij denken dus in de eerste instantie dat het van het zink van de gehaktmolen kwam, maar dat moeten we nog met de da bespreken als de resultaten er zijn.

Natuurlijk heb ik ook overlegd, dat het misschien toch uit het wild komt, ik heb rendier, eland en en mix van ree en hert bij een nieuwe leverancier besteld, wat erg fijn gemalen was. Ook heb ik in het een- na laatste menu konijnenpoten verwerkt, en volgens mij was dat een wild konijn. Maar eigenlijk mag er toch geen lood meer worden gebuikt voor het hagel?

Als het echt door het zink kwam, weten we niet meer wat we dan kunnen voeren, de gehaktmolen willen we liever niet meer gebruiken :s

Nu is het eerst belangrijk dat Mowgli weer herstelt. Op dit moment ligt ie stoned als een garnaaltje op de bank zielig met een trechtertje om. Hij mag alles eten, maakt niet uit wat, belangrijk is DAT hij eet. Waarschijnlijk zal ie vandaag nog niets kunnen eten.
#2301679
Poeh, heftig! Gelukkig dat ze het stukje metaal hebben kunnen vinden in ieder geval! Hebben ze in Duitsland ook medical pet shirts? Vindt hij misschien fijner dan zo'n kap!
Nou hopen dat het bloedonderzoek goed is, wel fijn dat ze zo ver willen kijken! Klinkt alsof je een super dierenarts hebt gevonden :)
Sterkte met het herstel voor de mooie man  :-* Verwen hem maar lekker!!
#2301794
Zo jeetje, dat is niet even een simpel virusje.

Toch blijf ik het heel apart vinden, loodvergiftiging en de ijzerdeeltjes van de molen. Ot is bijna 5 en eet al zeker meer dan 4 jaar zelfgemalen barf. Nog nooit heeft ze zoiets geks gehad (Ot is eigenlijk nooit ziek) en er is ook nog nooit hier iets van de molen zo ineens afgebroken. Er eten hier op BP meer katten zelfgemalen barf en daar heb ik het ook nog nooit gehoord. Ik denk dat jullie enorme pech hebben gehad.

Bij mijn weten (ik voer geen wild en eet het zelf niet vaker dan 1x in de 2 jaar) mag in de EU geen lood meer in het hagel zitten. Dat wil niet zeggen dat een konijn dat buiten de EU is geschoten geen lood in de hagel hoeft te hebben. Maar dan nog zijn dat hele kleine kogeltjes en zitten er maar maximaal een paar in zo'n voedseldier. Daar krijg je niet acuut een loodvergiftiging van.
Aan de andere kant zou ik ook niet weten waar het dan wel van komt. Hij komt toch niet los buiten? Lijkt mij dat afbladderende loodhoudende verf in huis ook niet de oorzaak kan zijn.
Hoe zit het met de waterleidingen in je huisje?
Even snel googelen geeft diarree en veel overgeven niet direct als symptomen van loodvergiftiging, maar ik ben geen medicus en weet niet hoe dat bij katten zit.
http://www.lenntech.nl/bibliotheek/ziek ... tiging.htm

Overigens, hij heeft een open-darmoperatie gehad. Volgens mij mag hij nu geen heel bot en wellicht nu ook even geen rauw. Ergens in de hondenafdeling is er meer informatie te vinden over hoe en wat. Voor honden kan je het vlees gewoon even koken, voor katten niet vanwege de taurine. Wellicht kan je wel toe met gemalen barf ipv heel (dus wel rauw), maar daar weet ik het fijne niet van.
#2301860
koekje schreef: Zo jeetje, dat is niet even een simpel virusje.

Toch blijf ik het heel apart vinden, loodvergiftiging en de ijzerdeeltjes van de molen. Ot is bijna 5 en eet al zeker meer dan 4 jaar zelfgemalen barf. Nog nooit heeft ze zoiets geks gehad (Ot is eigenlijk nooit ziek) en er is ook nog nooit hier iets van de molen zo ineens afgebroken. Er eten hier op BP meer katten zelfgemalen barf en daar heb ik het ook nog nooit gehoord. Ik denk dat jullie enorme pech hebben gehad.
Ik weet niet hoe het met de ouderwetse vleesmolens is, omdat vele leden eentje van MP hebben, maar de Westmark en de nieuwe porkert hebben beide een zilverkleurige zinklaag van een aantal mm als afwerking.
koekje schreef: Bij mijn weten (ik voer geen wild en eet het zelf niet vaker dan 1x in de 2 jaar) mag in de EU geen lood meer in het hagel zitten. Dat wil niet zeggen dat een konijn dat buiten de EU is geschoten geen lood in de hagel hoeft te hebben. Maar dan nog zijn dat hele kleine kogeltjes en zitten er maar maximaal een paar in zo'n voedseldier. Daar krijg je niet acuut een loodvergiftiging van.
Aan de andere kant zou ik ook niet weten waar het dan wel van komt. Hij komt toch niet los buiten? Lijkt mij dat afbladderende loodhoudende verf in huis ook niet de oorzaak kan zijn.
Hoe zit het met de waterleidingen in je huisje?
Even snel googelen geeft diarree en veel overgeven niet direct als symptomen van loodvergiftiging, maar ik ben geen medicus en weet niet hoe dat bij katten zit.
http://www.lenntech.nl/bibliotheek/ziek ... tiging.htm
Misschien krijg je niet van van een enkel korreltje meteen een loodvergiftiging. Maar hoe zit het als dit keline korreltje door de ghaktmolen in meerdere stukjes is gemalen? dan is er theoretisch meer loodoppervlakte wat in het lichaam komt. Er waren op de foto's ook her en der hele kleine spikkels te zien, wat ook metaaldeeltjes waren, maar die waren enorm klein. Mowgli wordt soms uitgelaten aan een kattentuigje.

De waterleidingen in ons huis heb ik ook al aan gedacht maar ik weet niet of in de jaren 50 nog loodleidingen werden gebruikt. Bovendien zouden dan onze inmiddels overleden dieren ook een loodvergiftiging hebben moeten oplopen. Ik neem dit wel mee voor de da komende maandag, mocht het bloedonderzoek inderdaad een loodvergiftiging uitwijzen. In dat geval ga ik dus aan de gang om onze waterleidingen te laten controleren en gaan dus alle da rekeningen naar onze verhuurder inclusief een aanklacht vanwege "körperverletzung" via de huurdersvereniging.
koekje schreef: Overigens, hij heeft een open-darmoperatie gehad. Volgens mij mag hij nu geen heel bot en wellicht nu ook even geen rauw. Ergens in de hondenafdeling is er meer informatie te vinden over hoe en wat. Voor honden kan je het vlees gewoon even koken, voor katten niet vanwege de taurine. Wellicht kan je wel toe met gemalen barf ipv heel (dus wel rauw), maar daar weet ik het fijne niet van.
Hij krijgt voorlopig geen rauw. Ik heb nog kipfilet liggen, wat ik voor een deel heb gekookt. Wie weet lust ie wel gekookte of gebakken kip. Morgen een blikje slecht voer kopen en ook even op zoek naar blikken Lunderland, Lunderland is geloof ik 100% vlees, maar helaas wel gekookt. Voor geopereerde katertjes dus eerst even perfect ;)
#2301871
Ik heb ook een nieuwerwetse vleesmolen met zo'n zilverkleurig laagje erop. Aan de binnenkant is die laag nog helemaal intact. Ik was de molen overigens af met gewone afwasborstel of zachte spons.

Volgens mij werden in de jaren '50 in NL nog wel loodhoudende leidingen gebruikt. Nu weet ik niet hoe dat in Berlijn zit en in welk deel (oost of west) je van Berlijn zit, kan ook nog verschil maken.
Ik weet te weinig van de huizendinges daar om je er goed over te kunnen adviseren.

Voor blikjes maakt het op zich weinig uit welk merk je koopt. Het eea aan supplementen erin is wel aan te raden, als is het maar voor toegevoegde taurine. Iets wat volgens het etiket 'compleet kattenvoeder' heet, zit dat vast wel in.
Om niet teveel rommel binnen te krijgen, kan je zelf ook even etikettenstudie doen. Voer met suiker, granen of plantaardige bijproducten geeft meer vieze drollen. Hou er rekening mee dat een brokkendrol altijd meer en harder meurt dan een barfdrol, je zal dus ook vaker en meer de kattenbakken schoon moeten maken.
#2301881
koekje schreef: Nu weet ik niet hoe dat in Berlijn zit en in welk deel (oost of west) je van Berlijn zit, kan ook nog verschil maken.
Ik weet te weinig van de huizendinges daar om je er goed over te kunnen adviseren.
Ik woon in het westen, maar ik geloof dat het met het oosten geen verschil maakt. Een buurman van ons is loodgieter (geweest), ik vraag hem eens of hij het misschien kan controleren.
koekje schreef: Voor blikjes maakt het op zich weinig uit welk merk je koopt. Het eea aan supplementen erin is wel aan te raden, als is het maar voor toegevoegde taurine. Iets wat volgens het etiket 'compleet kattenvoeder' heet, zit dat vast wel in.
Om niet teveel rommel binnen te krijgen, kan je zelf ook even etikettenstudie doen. Voer met suiker, granen of plantaardige bijproducten geeft meer vieze drollen. Hou er rekening mee dat een brokkendrol altijd meer en harder meurt dan een barfdrol, je zal dus ook vaker en meer de kattenbakken schoon moeten maken.
Ik had donderdag avond snel in de supermarkt kort voor sluitingstijd een blikje met die zwart witte kat gekocht. Dat is het merk wat Pugsley vroeger kreeg. Er zit iets meer "vlees aandeel" in als in de paarse en het wit met groene blikje. Voor de rest dezelfde troep. Toen ik gister het blikje opende ging ik bijna over mijn nek van de stank en de structuur van de brokjes is verschrikkelijk. Maar ja, het was belangrijk dat ie wat at. Helaas had het niets gebracht.
Ik ga morgen naar een dierenspeciaalzaak en kijk eens rond wat die hebben.

Kattenbak vaker schoonmaken moesten we zowiezo al.Door de diarree ging ie een volgende keer niet meer op de bak als we het niet meteen hadden gereinigd ('s nachsts) zodra hij al een keer was geweest. We hebben inmiddels de 2e bak weer uit de kelder gehaald, die zetten we morgen neer. OP dit moment is MOwgli nog steeds zo stoned als een garnaaltje en laat de urine dus gewoon lopen. Is ook niet zo raar, hij heeft enorm veel extra vocht toegediend gekregen. Het stinkt dus niet zo erg. de wasmachine en wasdroger maken nu overuren.
Laatst gewijzigd door Mowgli op za 31 mar 2012, 01:48, 1 keer totaal gewijzigd.
#2302111
Ik zou eens bij Zooplus kijken als je blik wil aanschaffen.
En het maakt volgens mij echt wel uit welk merk je koopt, of te zeggen wat erin zit.
Gewoon enkel vlees maakt echt heel veel uit voor de gezondheid van je kat. Je wil er ook niet nog eens blaasgruis bovenop. En je merkt het ook meteen aan de kat net zoals je het bij de overgang naar barf nog meer merkt.  Mooiere vacht, minder geur enz... ook daarin zit veel verschil tussen de verschillende merken.

Maar goed, bij Zooplus hebben ze veel keuze en kan je goed rondkijken wat ze bevatten en ze leveren natuurlijk aan huis.  Het is een duits bedrijf, dus dat lijkt me ideaal.  Als je een lijstje wil met goede merken die hier voorheen goed gegeten werden, moet je maar even een pb naar me sturen.

Beter zou natuurlijk zijn dat hij gewoon vers kan blijven eten, maar ik weet niet hoe dat zit bij katten en ik zou ook niet teveel risico's nemen ivm de taurine.  Zeker omdat hij nog zo jong is heeft hij het extra nodig.
Als je vlees zou gaan koken, denk ik zelf dat je beter een goed blik geeft. Als hij rauw verdraagt is dat natuurlijk beter. Maar zelf gekookt is niet volgens mij niet zoveel beter als blik en je loopt risico's op tekorten door het koken.
#2302423
pearlsofpassion schreef: Ik zou eens bij Zooplus kijken als je blik wil aanschaffen.
En het maakt volgens mij echt wel uit welk merk je koopt, of te zeggen wat erin zit.
Gewoon enkel vlees maakt echt heel veel uit voor de gezondheid van je kat. Je wil er ook niet nog eens blaasgruis bovenop. En je merkt het ook meteen aan de kat net zoals je het bij de overgang naar barf nog meer merkt.  Mooiere vacht, minder geur enz... ook daarin zit veel verschil tussen de verschillende merken.

Maar goed, bij Zooplus hebben ze veel keuze en kan je goed rondkijken wat ze bevatten en ze leveren natuurlijk aan huis.  Het is een duits bedrijf, dus dat lijkt me ideaal.  Als je een lijstje wil met goede merken die hier voorheen goed gegeten werden, moet je maar even een pb naar me sturen.

Beter zou natuurlijk zijn dat hij gewoon vers kan blijven eten, maar ik weet niet hoe dat zit bij katten en ik zou ook niet teveel risico's nemen ivm de taurine.  Zeker omdat hij nog zo jong is heeft hij het extra nodig.
Als je vlees zou gaan koken, denk ik zelf dat je beter een goed blik geeft. Als hij rauw verdraagt is dat natuurlijk beter. Maar zelf gekookt is niet volgens mij niet zoveel beter als blik en je loopt risico's op tekorten door het koken.
  Ik wil zo wie zo niet overstappen op blik/brok. Het is de bedoeling dat Mowgli op vers blijft. Probleem wordt dus alleen het botwerk, omdat ie niet wil knagen. Hier in De heb ik nog niet zoveel kvv voor katten gevonden. Zooplus ken ik, daar komt onze krabpaal vandaan. Die was in de reclame en ik kreeg nog eens korting omdat ik een nieuwe klant was.

Voor nu wilde ik alleen snel een paar blikken goede kwaliteit kopen, omdat Mowgli van hals tot poepert was opengesneden en de darm helemaal eruit is gehaald voor controle en om door te spoelen. Dus liever geen rauw tot het hem weer beter gaat.
Omdat ik vandaag heel veel voor mijn werk te doen had (voor 3 appartementen bij ons in huis gasten inchecken), en we Mowgli niet alleen konden laten, ben ik dus snel naar de supermarkt geweest en heb eerst maar een aantal verschillende soorten blikjes troep gehaald, een kuipje leverworst en nog een keer kipfilet i.p.v. naar de dierenspeciaalzaak te gaan en uitgebreid te kijken.

Helaas wilde hij vanmorgen nog niet eten en drinken. Ik heb toen leverworst opgelost in water en hem dat met een spuitje en de fijne kooltabletten die we hem ook nog moeten geven in zijn bekkie gespoten. Leuk vond ie het niet, maar hij slikte het meeste wel door.

Een paar uur later belde de da om te vragen hoe het met Mowgli gaat. Zij was van mening, dat hij zoveel infuus heeft gekregen, dat ie niet persé moet drinken, en de op was natuurlijk zo zwaar, dat we hem nog wat tijd moeten geven als ie nu nog niet wil eten. Anders lopen we het gevaar dat ie helemaal niet meer wil eten. We laten hem dus met rust en kijken morgen weer. Eventueel gaan we morgen weer naar de praktijk voor een infuus (Grr... Dat infuus kunnen we hem zelf eigenlijk ook geven, aangezien wij Pugsley iedere 2 dag een infuus moesten geven toen hij CNI had). 
Een beetje leverworst heeft ie gegeten. Een uur na de leverworst liep hij wat rond en is zelfs op de kattenbak gegaan voor een plasje, gister liet ie alles gewoon lopen :)

Vanacht heeft Mowgli trouwens lekker bij ons in bed geslapen. Wel het matras beveiligd met vuilniszakken, voor het geval hij weer alles zou laten lopen. Een twee-persoons matras gaat zo moeilijk in de wasmachine ;)

Vanmorgen hebben we de plastic kraag lekker afgedaan, zodat hij zich wat meer op zijn gemak voelt en zich een beetje kan wassen daar waar hij urine op zijn vel heeft. Hij wast (nu nog) netjes om de wond heen en we zijn toch de hele dag thuis en kunnen dus continu een oogje in het zeil houden. Mowgli slaapt zo wie zo nog erg veel. Als we hem alleen laten en 's nachts gaat de kraag weer om.
#2302560
Och, arme kat... En arme jullie... Klinkt allemaal erg heftig.
Hopelijk knapt meneer snel op.

Had je niet ooit een topic geopend waarin je vertelde dat er zoveel metaaldeeltjes van je handmolen afkwam? Ik had daar geloof ik ook gereageerd met dat die van mij dat ook deed. Echter wel op een ander gedeelte. Daar waar die 'wokkel' (kan het niet beter beschrijven) overgaat in de snijschijf. Daar kwam bij mij behoorlijk wat metaalgruis vanaf. Ik vond dit niet bepaald gezond eruit zien en ben onder andere ook daardoor overgestapt naar hetgeen dat ik nog maal, elektrisch te doen. Bij deze elektische molen gebeurd dit - nog - niet.
#2302649
Emytje schreef: Och, arme kat... En arme jullie... Klinkt allemaal erg heftig.
Hopelijk knapt meneer snel op.

Had je niet ooit een topic geopend waarin je vertelde dat er zoveel metaaldeeltjes van je handmolen afkwam? Ik had daar geloof ik ook gereageerd met dat die van mij dat ook deed. Echter wel op een ander gedeelte. Daar waar die 'wokkel' (kan het niet beter beschrijven) overgaat in de snijschijf. Daar kwam bij mij behoorlijk wat metaalgruis vanaf. Ik vond dit niet bepaald gezond eruit zien en ben onder andere ook daardoor overgestapt naar hetgeen dat ik nog maal, elektrisch te doen. Bij deze elektische molen gebeurd dit - nog - niet.
5Ja, dat was de oude gehaktmolen, de Westmark. Dat maalsel hadden we ook meteen weggegooid. Omdat de da vermoedt dat het een loodvergiftiging is, wat nu door het laboratorium onderzocht wordt, hoeft het niet persé van de vleesmolen te komen. Want lood mag niet worden gebruikt voor een vleesmolen. Het metaalstukje in zijn buik zag er wel uit als een stukje van de buitenste laag van de vleesmolen.

De loodvergiftiging zou misschien van ons balkon kunnen komen. Afgelopen zomer is de gevel en zijn de balkons van het huis waar we wonen (flat uit de jaren 50) gesaneerd. In de afdichtingen is lood gebruikt, misschien dat Mowgli door de sanering lood heeft binnen gekregen, of was de oude verf van het balkonrekje nog met lood.

We wachten eerst maar even de uitslag van het bloedonderzoek komende maandag af om te zien of het een loodvergiftiging is, anders wil ik laten onderzoeken of het van de vleesmolen komt. De buitenste laag is geloof ik van tin. De da heeft in ider geval genoeg bloed afgenomen om nog een ander onderzoek te doen.
#2303676
Wat enorm heftig!! Ik hoop dat hij weer goed er weer boven op komt. Morgen weer langzaam aan begint met iets te eten.

Ik heb mijn Westmark nu 1x gebruikt en ik zag ook een enorme zwarte laag 'slijpsel"  bij de overgang van wokkel op schijf, in het midden.
Ik had daar al meteen een heel onaangenaam gevoel bij.

Je weet natuurlijk niet of dit de oorzaak is bij Mowgli. Eerst de onderzoeken maar afwachten en bovenal richten op zijn herstel.

Heel veel beterschap en sterkte voor Mowgli!!
Groetjes Linda
#2305062
Liekiepiekie schreef:   Ik wil zo wie zo niet overstappen op blik/brok. Het is de bedoeling dat Mowgli op vers blijft. Probleem wordt dus alleen het botwerk, omdat ie niet wil knagen. Hier in De heb ik nog niet zoveel kvv voor katten gevonden. Zooplus ken ik, daar komt onze krabpaal vandaan. Die was in de reclame en ik kreeg nog eens korting omdat ik een nieuwe klant was.

Voor nu wilde ik alleen snel een paar blikken goede kwaliteit kopen, omdat Mowgli van hals tot poepert was opengesneden en de darm helemaal eruit is gehaald voor controle en om door te spoelen. Dus liever geen rauw tot het hem weer beter gaat.
Omdat ik vandaag heel veel voor mijn werk te doen had (voor 3 appartementen bij ons in huis gasten inchecken), en we Mowgli niet alleen konden laten, ben ik dus snel naar de supermarkt geweest en heb eerst maar een aantal verschillende soorten blikjes troep gehaald, een kuipje leverworst en nog een keer kipfilet i.p.v. naar de dierenspeciaalzaak te gaan en uitgebreid te kijken.
Ik bedoelde het ook gewoon om een paar blikken te kopen terwijl hij ziek is, niet om een complete overstap te maken hoor. ;)
Maar ook voor een paar blikken, kan je best bij Zooplus terecht en je hebt het vaak de dag erop al bij je thuis bezorgd... Vandaar dat ik dat even meldde.  Het is vaak goedkoper en je kan er beter voer vinden dan in de meeste dierenspeciaalzaken.  Ik ben namelijk van mening dat het niet is omdat hij iets slechters krijgt, je er dan maar meteen niet meer naar moeten kijken hoe slecht dan wel.  Ik denk dat hij een beter blik beter zal verteren dan een granenblik, zeker omdat hij geen koolhydraten gewend is.  Vandaar... ;)
#2305601
Een korte update:

Gister eindelijk de uitslag van het bloedonderzoek. De waarden van blij waren verhoogd, maar niet super hoog voor een hele zware vergiftiging. Dat kan er ook mee te maken hebben dat het bloed pas vrijdag middag laat afgenomen is en hij natuurlijk al vanaf woensdag avond diarree had en vanaf dinsdag minder had gegeten. Kan dus zijn dat er al veel lood was afgevoerd.

Ik ga vanmiddag het schilfertje wat uit zijn maag kwam (is van de nieuwe gehaktmolen, omdat we toevallig kort geleden uit zijn laatste kvv prak die ik had ontdooit en hij uiteindelijk nooit had gegeten ook een schilfertje visten) naar de da brengen voor onderzoek in het lab. Ik ga ook een deel van de oude vleesmolen meenemen om te laten onderzoeken. Ik hou jullie op de hoogte.

Met Mowgli gaat het langzaam aan beter. Hij eet nog weinig (wat natuurlijk niet zo vreemd is), maar dat is beter als niets. Het was een hele zware op en zijn darm is er helemaal uit geweest voor controle en om door te spoelen. Drinken doet hij ook goed. Tot nu toe heeft de da meerdere malen gebeld om te vragen hoe het met hem gaat. Maandag waren we met Mowgli bij haar en hij maakte een goede indruk.

Vandaag was er dan het eerste poephoopje :) Een mooie drol, wel een blikken drol, maar in ieder geval van een voer zonder granen. Ca. 66% vlees, de rest is bouillon  >:( geen geur-, kleur en smaakstoffen of conserveringsmiddelen toegevoegd. Ik ben maandag bijna een uur in de dierenspeciaalzaak geweest en heb alle etiketten bestudeerd en een aantal soorten om te proberen meegenomen.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door