Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door doranto
Lil schreef: Als dat op de verpakking staat dan is dat zo. He geef dat al 3 jaar niet meer dus dat onthoudt ik niet. Bij paard is het pipetje groter. Dus bij hond variant gaf ik 1 pipet (stond zo op het etiket). Als je bij paard 1 pipet geeft dan zit er veel meer in. Dus druppels tellen bij paard en niet zomaar 1 pipet geven wat je bij honden variant wel kunt doen.
Oh, bedoel je het zo. Oke, nu begrijp ik het  :)
Door keetje
Ik heb er even een mailtje aan gewaagd aan De Groene Os. Ik wil de precieze dosering voor Theo weten. Ik wacht af.
Door koekje
Metacam kan (hoeft niet) op langere termijn schade geven aan kattennieren. Theo is inmiddels al zo oud, dat hij die langere termijn niet gaat halen. Dus daarom zou ik wel de metacam geven.
Dat cox-spul ken ik niet, zo te zien is het homeopathisch ofzo? Ik doe daar niet aan.

Yucca is bij mijn weten dodelijk giftig voor katten; ik zou het niet geven.
Door keetje
Ja, daar was Theo weer, Bedankt voor het verplaatsen Lizzy.  :)

Koekje, Giftig?  :o  Hij krijgt het l een hele tijd en deed het er niet slecht op. Nu maak je me toch aan het schrikken. In de Cox zit ook yucca en dat is er toch ook voor katten.
Als ik merk dat het niet helpt, of slechter gaat gaat hij subiet weer op de Metacam hoor, ik wil hem niet koste wat kost van de M. af hebben maar als het anders kan wil ik het graag anders.
Door dinky89
Als ik het goed begrijp heeft Theo last van artrose? Dan zou je ook bij rejoint of backmotion van huisdieren dokter kunnen kijken.
Ook gelezen over kat die al oud was maar ineens weer een stuk jonger leek door toediening van analgos (ook huisdieren dokter), hij was ineens niet meer stram en sprong weer.

En ja, yucca is giftig wanneer je op lijstjes kijkt: http://forum.viva.nl/forum/Thuis/Welke_ ... ages/79579
Als ik dat topic zie dan lijkt de giftigheid wel beetje onduidelijk.

Maar is iets als valium ook niet giftig voor de mens maar wordt het wel in lage dosering gebruikt?

Maar wanneer je het niet wilt geven dan heb je in elk geval nog andere opties (analgos, rejoint, backmotion) ;-)
Door Lil
Druppels klopt! Hebben ze vast aangepast. Ik heb toen contact gehad over of paard kon. Dat kan en dan gewoon hoeveelheid druppels aanhouden (die stonden toen alleen op fles hond/kat en geloof best dat ze het nu op beide flessen zetten).
Door keetje
Ik hoor nu zoveel tegenstrijdige dingen ik wordt dar erg onzeker van. Misschien eerst Tannetje eens gaan vragen. :-\
Door pearlsofpassion
Yucca-extract zit ook vaak in commerciëel kattenvoer.  Om de geurhinder van de ontlasting tegen te gaan.  ::)

Maar heel erg giftig zal het dus niet zijn. Vele goede zaken, en zeker medicijnen zoals pijnstillers, zijn niet onschadelijk als je overdoseert. Dat maakt nog niet dat je het niet in de juiste dosering als medicijn aan kan wenden.

Ik geloof toch ook dat Metacam altijd schadelijk is voor de nieren, alleen merk je het niet altijd.  De onderzoeken ernaar zijn relatief kort in tijd (logisch ook, dat ze een kat geen 10 jaar opvolgen). 
Ik denk dus dat het eerder is van: het is altijd belastend voor de nieren en op de duur gaan de nieren eraan kapot, maar het kàn ook op heel korte tijd zo zijn.
Er zijn gevallen van schijnbaar compleet gezonde en jonge katten die acuut nierfalen doen na een metacamkuur.  Het kan heel goed zijn dat dat niet de enige oorzaak is en dat er al schade was, maar bij zo'n jonge katten is het wel al te toevallig dat die dan plots zo'n nierfalen krijgen.  Ik heb dat nog niet geweten zonder metacam in het spel, alleen maar na zo'n kuur...  :-\

Ik vind het wel verstandig daar voorzichtig mee om te springen.
Bij een kat die al in geleende tijd is, is het natuurlijk meer van belang dat de kat goed in haar vel zit, dan dat er wel een nierfalen zou van kunnen komen.  En ze krijgen het niet allemaal acuut, uiteraard.
Maar als je op een andere manier de pijn kan verlichten, zou ik dat zeker ook proberen.
Door keetje
Ondertussen een paar keer contact gehad met iemand van de groene Os. Snelle reactie's en uiterst vriendelijk.

De druppels van het paarden/pony flesje van de Cox zijn dus echt hetzelfde als die van de hond/katversie. Alleen de steel van de druppelaar is langer omdat de fles dieper is. Dosering dus ook gewoon 2 keer 5 druppels per dag.

En dan nog even over de giftigheid van Yucca.
Er zijn verschillende soorten yucca en deze, in de aanbevolen dosering, is absoluut niet giftig.

Dus ik ben gerustgesteld en ga het eerst eens even aanzien hoe hij het op deze dosis gaat doen.

Merk ik ook maar iets van achteruitgang gaat hij dus echt rap weer terug op de Metacam. Het is niet zo dat ik hem koste wat kost geen Metacam wil geven, de tijd die hem nog rest, maar als er iets anders is dat net zo goed werkt en niet de belasting voor zijn lichaam geeft, dan ga  ik daar toch liever voor..
Door noppes
Wij hebben een AM. Stafford met hd-ed en artrose .Wij hebben idd ook alle alternatieven gedaan en geprobeerd maar ik moet zeggen dat niets zo goed helpt als metacam. Dat andere is naar mijn idee echt weggegooid geld.wel wat wij erbij deden is gelitinaat van primeval. Het stopt de artrose zeker niet.maar vertraagd het proces. Ik gebruikte metacam bijna elke dan en af en toe een dag niet. Weet je.je moet een keuze maken waar jij je goed bij voelt.en wij zelf hebben echt ondervonden dat hij met metacam een zeer goed leven kan hebben.succes!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door