Yucca-extract zit ook vaak in commerciëel kattenvoer. Om de geurhinder van de ontlasting tegen te gaan.
Maar heel erg giftig zal het dus niet zijn. Vele goede zaken, en zeker medicijnen zoals pijnstillers, zijn niet onschadelijk als je overdoseert. Dat maakt nog niet dat je het niet in de juiste dosering als medicijn aan kan wenden.
Ik geloof toch ook dat Metacam altijd schadelijk is voor de nieren, alleen merk je het niet altijd. De onderzoeken ernaar zijn relatief kort in tijd (logisch ook, dat ze een kat geen 10 jaar opvolgen).
Ik denk dus dat het eerder is van: het is altijd belastend voor de nieren en op de duur gaan de nieren eraan kapot, maar het kàn ook op heel korte tijd zo zijn.
Er zijn gevallen van schijnbaar compleet gezonde en jonge katten die acuut nierfalen doen na een metacamkuur. Het kan heel goed zijn dat dat niet de enige oorzaak is en dat er al schade was, maar bij zo'n jonge katten is het wel al te toevallig dat die dan plots zo'n nierfalen krijgen. Ik heb dat nog niet geweten zonder metacam in het spel, alleen maar na zo'n kuur...
Ik vind het wel verstandig daar voorzichtig mee om te springen.
Bij een kat die al in geleende tijd is, is het natuurlijk meer van belang dat de kat goed in haar vel zit, dan dat er wel een nierfalen zou van kunnen komen. En ze krijgen het niet allemaal acuut, uiteraard.
Maar als je op een andere manier de pijn kan verlichten, zou ik dat zeker ook proberen.