Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#1970776
Super Lizzy!

Mijn argument om niet verder te kijken is eigenlijk het omgekeerde, nl. niet dat het niet uitmaakt omdat de genen van generaties terug geen invloed meer zouden hebben, maar juist omdat je hoe dan ook met die genen van vroeger blijft zitten. En die honden zijn vaak allang dood. En de eigenaren niet te vinden. In mijn geval heb ik geprobeerd informatie over de voorouders van onze lijn te vinden, ondoenlijk. Mensen weten het niet meer, ja, het was een gezellige leuke hond, maar verder weten ze er niet veel over te vertellen, de fokker van de oorsponkelijke lijn is volledig uit het zicht verdwenen enz. En ja, dan kan ik wel naar een stamboom gaan zitten staren en misschien staat er ook nog een uitslag van een test of show op, maar wat ben ik daarmee? Niets. Vind ik. Een hond moet je echt wel kennen en zien en meemaken in verschillende contexten wil je er echt iets over kunnen zeggen. Vind ik. En idd, je komt telkens bij het groepje foundationhonden terecht. In geval van de malamute gaat dat zeer waarschijnlijk over iets minder dan 20 honden, waarvan enkele nog gerelateerd waren ook, als ik mijn research goed gedaan heb, dat weet ik niet helemaal zeker. Maar goed, op dat hele kleine groepje honden is dus de hele populatie gebaseerd. Tenzij er soms hier en daar vanaf de zijlijn wat nieuw bloed bijgekomen is. Maar dan nog. En hoezo zouden die eerdere genen geen invloed meer hebben? Ik geloof daar helemaal niets van. Ook geloof ik niet dat de genen altijd maar hetzelfde blijven, hoor, maar ik geloof dus dat we eigenlijk nauwelijks weten hoe het allemaal precies werkt. Ik denk dat ieder ras dat op zo'n klein pakketje genen gebaseerd is en waarna geselecteerd is op dingen die soms allesbehalve met gezondheid te maken hebben, en heel belangrijk, misschien wel het belangrijkste, die een soort leven hebben geleid wat in mijn ogen soms totaal niet aansluit bij hun behoeften en capaciteiten op allerlei verschillende vlakken (want volgens mij heeft dat vooral veel invloed op de evolutie van genen), gedoemd is te mislukken. Ook de malamute ja. Zo niet nu, dan wel over tig jaren. Maar goed, wat je dan wel moet, hoe je het dan wel goed doet, als je perse binnen een ras wilt blijven, ik weet het echt niet. En zelfs al ga je er iets anders inkruisen, dan nog, geen idee of dat dan een lange termijn oplossing is. En ik kan dit alles niet onderbouwen met stapels literatuur of wetenschappelijke kennis. Dus of het een goed argument is weet ik niet. En ik kan me afvragen waarom ik me dan eigenlijk zelf met het fokken van honden inlaat. Tja, omdat ik het leuk vind (of ben gaan vinden). Uiteindelijk is dat voor mij toch echt de enige reden. En wij kijken 'gewoon' naar het overall presteren van een hond, naar het karakter, naar zijn eetlust, naar zijn omgang met verschillende situaties, naar zijn bouw, naar zijn mentale gesteldheid en elke hond heeft minder sterke en sterkere punten en telkens is het uiteindelijk een beslissing op basis van gevoel. En als we outcross willen fokken dan kopen we dus een pup en bij die selectie doen we niet al moeilijk. Omdat we geloven dat de ontwikkeling uiteindelijk voor een heel groot deel afhangt van de situatie waarin hij ontwikkelt. Tuurlijk moeten mams en paps stevig op de poten staan en opa en oma ook en dan geen inteelt, maar sterke lijnteelt mag nog wel (omdat ik dus geloof dat je daar hoe dan ook toch niet aan ontkomt met zo'n klein clubje basishonden in het verleden). Maar verder dan dat kijken we niet. Want mams en paps leren we uiteindelijk toch maar echt kennen als we er lange tijd mee omgaan en ze bezig zien in verschillende situaties en dat is praktisch niet altijd haalbaar. En die pup laten we dan opgroeien bij ons en die trainen we en die zetten we pas in in de fok als we er een goed genoeg gevoel bij hebben gekregen. En daar gaan geen tien jaren overheen hoor, dat wordt al vrij snel duidelijk. Maar goed, nogmaals, geen idee of wij goed bezig zijn. Wij zijn tot nu toe tevreden met onze populatie honden en voor ons is dat het belangrijkste.
#1970815
Ik heb eerlijk gezegd weinig anders gehoord dan dat hoe meer generaties, hoe waardevoller je cijfer is. Het liefst tien generaties, als je zover kunt komen.

Ik zou wel zo ver kunnen komen aangezien het vanaf generatie 8 á 9 alleen nog maar een kwestie is van knippen en plakken, zoeken hoeft dan niet meer. Dus verder hokjes vullen (en kleuren >:() dan de 7de generatie vind ik wel geschoten zo.

Zonder telraam en rekenmachine en ingewikkelde formules waarvan niet duidelijk is hoe die geïnterpreteerd moeten worden en de slordigheid waarmee er met cijfers als een IC wordt omgegaan, met daarbij de bijbehorende minder kiene beslissingen, zie ik in mijn 7 generatie stamboom wel welke honden ik moet zien te vermijden in de toekomst.

Als ik ver genoeg terughobbel dan kom ik natuurlijk uit op een aantal foundationdogs en vandaaruit zou je kunnen redeneren dat het niet boeiend is wat ik kies, want ze komen allemaal uit hetzelfde ei. Wat echter bepalender is (vind ik) dan cijfers, is de kwaliteit van de tussenliggende honden, want die zijn in veel grotere mate bepalender voor de kwaliteit van je nakomelingen dan een "mooi" IC getal met een bijpassend AL getal. 4 x een jantje op de stamboom kan dan ongunstig zijn voor het IC-cijfer, maar als Jantje verder voor weinig problemen heeft gezorgd vind ik zijn inbreng op misschien de volgende boom minder ernstig dan de inbreng van Pietje die nu 1 x op mijn boom staat, maar waarvan de fokker zelf zegt...1 x pietje op je boom is genoeg.

Oftewel, ik vind het wat "eng" om een combinatie te prijzen of af te branden op enkel een IC. Nu gaat Drs. L. Plat-Coelers dat ook niet doen, maar er zijn genoeg mensen die zich wel ophangen aan enkel cijfertjes en dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig.
#1970825
Angelique, ik ben ineens heel benieuwd, ben jij achteraf bekeken, na generatie op generatie, wel eens minder blij geworden van een beslissing over een hond die je vroeger in de fok hebt ingezet? En dan heb ik het niet over kleine dingen, karakter beetje dit, of uiterlijk beetje dat, maar echt dat je denkt 'dat had ik beter niet gedaan?' En dan bedoel ik dus dat je op het moment dat je de hond inzette dacht 'yes, dit is het' en in eerste instantie na zeg 1 of 2 generaties nog steeds tevreden was, maar dus echt pas later die tevredenheid is veranderd? En zo ja, waardoor dan?
Ik vraag het omdat onze honden die hier zitten nog relatief jong zijn (oudste generatie is nu 8 jaar) en het misschien zou kunnen, hoewel ik daar nu geen aanleiding voor heb, dat we pas later tot een inzicht komen over een hond die we vroeger hebben ingezet en waarvan we nu vinden dat het er allemaal goed uitziet, maar misschien later toch niet meer. We hebben wel zicht op eerdere generaties die niet bij ons leven, maar die we goed kunnen volgen. Oudste hond daar is 13 geworden en inmiddels overleden, maar verder dan dat kunnen we dus niet gaan, behalve wat oppervlakkige verhalen van vroegere eigenaren.
#1970827
Angelique schreef: Ik heb eerlijk gezegd weinig anders gehoord dan dat hoe meer generaties, hoe waardevoller je cijfer is. Het liefst tien generaties, als je zover kunt komen.

Ik zou wel zo ver kunnen komen aangezien het vanaf generatie 8 á 9 alleen nog maar een kwestie is van knippen en plakken, zoeken hoeft dan niet meer. Dus verder hokjes vullen (en kleuren >:() dan de 7de generatie vind ik wel geschoten zo.

Zonder telraam en rekenmachine en ingewikkelde formules waarvan niet duidelijk is hoe die geïnterpreteerd moeten worden en de slordigheid waarmee er met cijfers als een IC wordt omgegaan, met daarbij de bijbehorende minder kiene beslissingen, zie ik in mijn 7 generatie stamboom wel welke honden ik moet zien te vermijden in de toekomst.

Als ik ver genoeg terughobbel dan kom ik natuurlijk uit op een aantal foundationdogs en vandaaruit zou je kunnen redeneren dat het niet boeiend is wat ik kies, want ze komen allemaal uit hetzelfde ei. Wat echter bepalender is (vind ik) dan cijfers, is de kwaliteit van de tussenliggende honden, want die zijn in veel grotere mate bepalender voor de kwaliteit van je nakomelingen dan een "mooi" IC getal met een bijpassend AL getal. 4 x een jantje op de stamboom kan dan ongunstig zijn voor het IC-cijfer, maar als Jantje verder voor weinig problemen heeft gezorgd vind ik zijn inbreng op misschien de volgende boom minder ernstig dan de inbreng van Pietje die nu 1 x op mijn boom staat, maar waarvan de fokker zelf zegt...1 x pietje op je boom is genoeg.

Oftewel, ik vind het wat "eng" om een combinatie te prijzen of af te branden op enkel een IC. Nu gaat Drs. L. Plat-Coelers dat ook niet doen, maar er zijn genoeg mensen die zich wel ophangen aan enkel cijfertjes en dan ben je in mijn ogen verkeerd bezig.
Ik ben het hier heel erg hardgrondig mee eens. En grappig genoeg geef jij nu precies een voorbeeld van hoe het zit bij mijn reu keuze 1 en mijn reu keuze 2 (waar ik mogelijk beide niet voor ga). De een heeft een relatief hoog IC en een relatief laag ALC en daar zitten echt een paar honden in die wel 5 keer op de stamboom voorkomen maar waarvan dit Jantje gewoon geen problemen heeft veroorzaakt, terwijl reu nummer twee een relatief laag en een relatief hoog ALC heeft waarvan er 1 Marietje dan twee keer op de stamboom van de pups komt en waarvan ik eigenlijk vind dat 1 keer Marietje wel genoeg is.

Je ontkomt er dus niet aan dat je naar de individuele honden op de stambomen moet kijken en goed moet weten wat/of daar wat speelt. Wat ook al een hele interessante klus is natuurlijk!

Kortom, het is toch een serieus boeiende hobby?! Ik had serieus niet gedacht dat ik dit ZO leuk zou gaan vinden. Alleen deze discussie hier al over vind ik echt zo gaaf. Ik wil ook iedereen bedanken voor zijn/haar inbreng en ik hoop dat er nog veel interessants geschreven gaat worden! Tegen de tijd dat we hierover uitgediscussieerd/gepraat zijn, zal ik 'm inderdaad in de bieb zetten, dit topic. Te interessant om weg te gooien.
#1970842
Bij de golden rond 1875 was het diverse rassen met elkaar gekruist en dat is de golden
geworden.

Je hebt werk en showlijnen, maar ze komen allemaal van dezelfde voorouders af.

Als mensen goed de stambomen kennen doen ze altijd lijnteelt, dus terug pakken
na de lijnen in de hun stamboom. Is geen inteelt.

Ik ben extra naar engeland gegaan, om in de stamboom van Tika nieuw bloed te krijgen, maar je pakt
altijd terug naar een lijn, die weer voorkomt in Tika. Bijv. 8 generatie. Die komt bij een reu uit,
die in elke werklijn zit. Zo heb je dat ook met showlijnen. Diverse namen, maar het zijn
allemaal combi's die toch familie van elkaar zijn. Ze pakken terug, zodat ze de bouw behouden.
#1970894
Lizzy schreef: Ja, maar misschien is er toch wel een goede reden, die wij nog niet kennen, waarom je niet naar de oudere generaties hoeft te kijken. Ik sta open voor goede argumenten! (ik heb ze tot op heden niet gehoord, maar, ik sluit op dit ogenblik niks uit. Aan het eind van de dag ben ik geen hondenfokker en heb ik nul ervaring).
Ik heb wel het idee dat het er wat toe doet, de generaties ervoor. Want des te meer als je bijvoorbeeld met honden bij elkaar blijft die gerelateerd zijn. Blijf je dat generaties en generaties doen, daardoor ontstaan er fouten in de mitochondriën. Dit tref je dus aan bij lijnen waar heel veel lijnteelt/inteelt inzit. Er zijn meer stofwisselingsziekten die tegenwoordig ontdekt worden, doordat er generaties en generaties lijnteelt/inteelt is gedaan.
Laatst gewijzigd door charmed op za 19 mar 2011, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
#1971020
charmed schreef: Ik heb wel het idee dat het er wat toe doet, de generaties ervoor. Want des te meer als je bijvoorbeeld met honden bij elkaar blijft die gerelateerd zijn. Blijf je dat generaties en generaties doen, daardoor ontstaan er fouten in de mitochondriën. Dit tref je dus aan bij lijnen waar heel veel lijnteelt/inteelt inzit. Er zijn meer stofwisselingsziekten die tegenwoordig ontdekt worden, doordat er generaties en generaties lijnteelt/inteelt is gedaan.
Beetje of topic, maar interessant in deze discussie. Onderschat de invloed van voeding niet op mitochondriaal DNA. Een brokgevoerde moeder kan 3 generaties later nog problemen doorgeven via mitochondriaal DNA.
#1971063
*Dorothea* schreef: Beetje of topic, maar interessant in deze discussie. Onderschat de invloed van voeding niet op mitochondriaal DNA. Een brokgevoerde moeder kan 3 generaties later nog problemen doorgeven via mitochondriaal DNA.
Wel typisch dan dat deze lijn stikt van de in en lijnteelt, met een paar andere sheltie lijnen, die ook vol zitten met in en lijnteelt. De epileptische honden die echte Epilepsie hebben, of waar geen mito probleem is gevonden die hebben geen of weinig in en lijnteelt in de lijn.
#1971071
charmed schreef: Wel typisch dan dat deze lijn stikt van de in en lijnteelt, met een paar andere sheltie lijnen, die ook vol zitten met in en lijnteelt. De epileptische honden die echte Epilepsie hebben, of waar geen mito probleem is gevonden die hebben geen of weinig in en lijnteelt in de lijn.
Maar mitochondriaal DNA wordt niet beinvloed door lijnteelt. Mitochondriaal DNA komt volledig van moederskant en wordt van generatie op generatie door gegeven. Het is dus niet een kwestie van 2 genen van vader en moeder bij elkaar brengen en combineren. Er treden wel mutaties op in mitochondriaal DNA, oa door schadelijke stoffen. Kan dus wel dat 1 teef die veel is gebruikt voor lijnenteelt de aandoening heeft doorgegeven, maar sec gezien neemt de kans op problemen in de mitochondrien niet toe door lijnteelt.
#1971091
*Dorothea* schreef: Maar mitochondriaal DNA wordt niet beinvloed door lijnteelt. Mitochondriaal DNA komt volledig van moederskant en wordt van generatie op generatie door gegeven. Het is dus niet een kwestie van 2 genen van vader en moeder bij elkaar brengen en combineren. Er treden wel mutaties op in mitochondriaal DNA, oa door schadelijke stoffen. Kan dus wel dat 1 teef die veel is gebruikt voor lijnenteelt de aandoening heeft doorgegeven, maar sec gezien neemt de kans op problemen in de mitochondriën niet toe door lijnteelt.
Ik heb het ooit met de geneticus erover gehad. Hij heeft een paar dingen opgenoemd. Ik heb ook stukken gelezen dat het niet alleen van moeders kant komt. Ze hebben het nooit echt een groot onderzoek hiernaar gedaan. Wel hebben ze bijzondere gevallen onderzocht (personen met een mitochondriale ziekte) en daar kwam uit dat er zowel Paternaal DNA aanwezig was als Maternaal DNA.

Ik blijf mijn vraagtekens hierbij zetten, omdat er nooit en te nimmer ook maar door iemand onderzoek naar gedaan is. Althans wat ik heb gevonden is dat er nooit een groot onderzoek naar gedaan hoe het zich vererft. Wel als er in sporadische gevallen waar onderzoek is gedaan, zowel paternaal DNA als maternaal DNA is aangetroffen.
#1971107
Lizzy schreef: Ik ben inmiddels weer een heeeeel stuk wijzer geworden.

De manier waarop ik het IC berekende met de hand, dat klopt niet. Het berekend niet alleen het inteelt coefficient maar ook het ancestor loss coefficient maar de uitkomst (bijv. die 32%) is vooralsnog niet te interpreteren (er is dus geen overzicht van "dit is acceptabel, dit is al aan de hoge kant en dit is echt te hoog). Dus eigenlijk heb je hier niks aan..., helaas.

Ik heb daarom ook een computer berekening gemaakt van het inteelt coefficient tussen Biscuit en reu X volgens de Wright formule. Over 8 generaties. Het inteelt percentage is dan 5.09%. Dat is niet eens zo hysterisch hoog over 8 generaties gemeten. Maar, het ancenstor loss coefficient is echter 48%.

Het ancestor loss coefficient is het aantal niet-gemeenschappelijke voorouders en dat zou voor het mooie dan boven de 85% moeten liggen. Het inteelt coefficient zou niet boven de 3% moeten liggen.

Dus ik ben het, na al deze pagina's met een aantal mensen eens: aan alleen het inteelt coefficient heb je niet genoeg. Je moet ook het ancestor loss coefficient weten. En daar bovenop moet je vanzelfsprekend ook naar de individuele honden kijken en naar de voorouders (en wat daar voor goeds en voor slechts in voor komt).

Leuke hobby, dat hondenfokken :biggrin2:
Al wel eens eerder van gehoord, maar nog niet eerder mee gerekend, dat ALC. Super interessant! Welk programma gebruik jij voor deze berekeningen?
#1971170
Esther Q schreef: Angelique, ik ben ineens heel benieuwd, ben jij achteraf bekeken, na generatie op generatie, wel eens minder blij geworden van een beslissing over een hond die je vroeger in de fok hebt ingezet? En dan heb ik het niet over kleine dingen, karakter beetje dit, of uiterlijk beetje dat, maar echt dat je denkt 'dat had ik beter niet gedaan?' En dan bedoel ik dus dat je op het moment dat je de hond inzette dacht 'yes, dit is het' en in eerste instantie na zeg 1 of 2 generaties nog steeds tevreden was, maar dus echt pas later die tevredenheid is veranderd? En zo ja, waardoor dan?
Ik vraag het omdat onze honden die hier zitten nog relatief jong zijn (oudste generatie is nu 8 jaar) en het misschien zou kunnen, hoewel ik daar nu geen aanleiding voor heb, dat we pas later tot een inzicht komen over een hond die we vroeger hebben ingezet en waarvan we nu vinden dat het er allemaal goed uitziet, maar misschien later toch niet meer. We hebben wel zicht op eerdere generaties die niet bij ons leven, maar die we goed kunnen volgen. Oudste hond daar is 13 geworden en inmiddels overleden, maar verder dan dat kunnen we dus niet gaan, behalve wat oppervlakkige verhalen van vroegere eigenaren.
Uh ja, zeker wel. De 1ste reu die ik gebruikte vond ik toen mooi, kwam van een "beroemde"kennel, ik was zo groen als gras en ben met open ogen erin gelopen :-[ Nu heb ik zelf mazzel gehad en is mijn enigste nakomeling uit die combi ondertussen de 14 al gepasseerd, maar in een onlangs gepubliceerde database bleek toch wel dat anderen minder fortuinlijk waren geweest en toch tegen hd en oogproblemen zijn opgelopen. Deze zelfde hond zou ik nu, om meerdere redenen die ik hier niet ga uiteenzetten, niet meer gebruiken (niet 1 hond uit die lijnen). Maar, op één nest na, ben ik tevreden met mijn "fokproducten" en of ik het leuk vind of niet, daar is deze hond en zijn voorouders natuurlijk ook debet aan, dus het is niet allemaal kommer en kwel en nog belangrijker...it takes two to tango.

Maar dat is natuurlijk ook een cruciaal punt in de fokkerij, je kan pas na enkele jaren zeggen....ja, ik ben tevreden over dit nest...of niet natuurlijk. Nu zijn sommige fokkers al dik tevreden als ze door de 6 weekse da-keuring zijn heengekomen, maar wil je vooruit blijven komen, zul je toch je honden jarenlang kritisch moeten monitoren. Terugdraaien kun je niets meer, alleen bijsturen of het roer omgooien en hopen op beter weer. Je kunt gewoon niet alles voor zijn, als je uit een pa en moe die je zelf al jaren kent met ouders erbij, puppen krijgt met karakters waarvan je moet denken....en van welke planeet komen jullie dan? dan kun je je hoofd blijven breken over hoe dit te voorkomen, maar dan kom ik niet verder dan "ouders gebruiken die je door en door kent". Tja en zoals zo vaak wordt je dan toch nog verrast en de ene keer is dat prettig verrast en de andere keer, wat minder prettig.
#1971195
Angelique schreef: Uh ja, zeker wel. De 1ste reu die ik gebruikte vond ik toen mooi, kwam van een "beroemde"kennel, ik was zo groen als gras en ben met open ogen erin gelopen :-[ Nu heb ik zelf mazzel gehad en is mijn enigste nakomeling uit die combi ondertussen de 14 al gepasseerd, maar in een onlangs gepubliceerde database bleek toch wel dat anderen minder fortuinlijk waren geweest en toch tegen hd en oogproblemen zijn opgelopen. Deze zelfde hond zou ik nu, om meerdere redenen die ik hier niet ga uiteenzetten, niet meer gebruiken (niet 1 hond uit die lijnen). Maar, op één nest na, ben ik tevreden met mijn "fokproducten" en of ik het leuk vind of niet, daar is deze hond en zijn voorouders natuurlijk ook debet aan, dus het is niet allemaal kommer en kwel en nog belangrijker...it takes two to tango.

Maar dat is natuurlijk ook een cruciaal punt in de fokkerij, je kan pas na enkele jaren zeggen....ja, ik ben tevreden over dit nest...of niet natuurlijk. Nu zijn sommige fokkers al dik tevreden als ze door de 6 weekse da-keuring zijn heengekomen, maar wil je vooruit blijven komen, zul je toch je honden jarenlang kritisch moeten monitoren. Terugdraaien kun je niets meer, alleen bijsturen of het roer omgooien en hopen op beter weer. Je kunt gewoon niet alles voor zijn, als je uit een pa en moe die je zelf al jaren kent met ouders erbij, puppen krijgt met karakters waarvan je moet denken....en van welke planeet komen jullie dan? dan kun je je hoofd blijven breken over hoe dit te voorkomen, maar dan kom ik niet verder dan "ouders gebruiken die je door en door kent". Tja en zoals zo vaak wordt je dan toch nog verrast en de ene keer is dat prettig verrast en de andere keer, wat minder prettig.
Ik ben het helemaal met je eens, dat naast getallen en 'technische' dingetjes het heel belangrijk is om de honden die je gebruikt te kennen. Maar in hoeverre kan je een hond die niet van jou is, kennen. Je kan zoveel mogelijk gegevens proberen te verzamelen over wat hij al gegeven heeft, wat zijn familieleden al gegeven heeft, etc. Maar echt kennen, wat versta jij daaronder?

Binnen mijn ras is het praktisch onmogelijk om 'dicht bij huis' te blijven, fokkers die meer willen dan een nestje Barbets maken zullen echt over de grens moeten zoeken. Alba's vader bijvoorbeeld, woont in Polen. Op het moment dat Alba's moeder gedekt werd, had hij pas 1 eerder nestje gegeven wat op dat moment nog bij de fokker thuis lag. Alba's fokker heeft de reu pas gezien tijdens de dekking, de beslissing om de reu te gebruiken is gebasseerd op 'technische' gegevens, verhalen van de eigenaar van de reu en foto's. De reu is gefokt in Finland en ik heb weinig kunnen vinden over die kennel, over de nestgenoten van de reu etc. Ondanks dat was ik het eens met de keuze voor deze combinatie. Dat had inderdaad ook fout kunnen gaan, doordat je dus eigenlijk relatief weinig weet over 1 van de ouderdieren, maar veel 'keus' was er ook niet. Het is een prima combinatie die grotendeels heeft gegeven wat verwacht was.
Inmiddels zijn er nog een aantal halfbroers en -zussen van Alba (zelfde vader) in Nederland en herken ik dingen die van de reu afkomen, dat maakt het makkelijker voor mij als ik ooit wil fokken. Alba is precies haar moeder en oma, zowel innerlijk als uiterlijk, maar de reu geeft een paar dingen vrij sterk door die Alba dus niet laat zien maar genetisch wel bij zich kan dragen. Dat zijn dingen die je graag wil weten, maar niet altijd kán weten.
#1971265
Alba schreef: Ik ben het helemaal met je eens, dat naast getallen en 'technische' dingetjes het heel belangrijk is om de honden die je gebruikt te kennen. Maar in hoeverre kan je een hond die niet van jou is, kennen. Je kan zoveel mogelijk gegevens proberen te verzamelen over wat hij al gegeven heeft, wat zijn familieleden al gegeven heeft, etc. Maar echt kennen, wat versta jij daaronder?

Honden van goede vrienden die ik al jaren ken en die ik ook in de dagelijkse omgang heb meegemaakt, die denk ik wel te kennen, in ieder geval ken ik ze beter dan de wildvreemde reu in verweggistan. Daarbij moet ik uitgaan van wat de omgeving ervan zegt en dan maar het beste ervan hopen. Maar gelukkig is karakter bij veel fokkers een hekel punt, dus als een hond zich ernstig misdraagt dan weet binnen een dag heel oesland dat.

Maar dat is ook precies wat ik wil aangeven, ik noem nu even wat simpels als karakter omdat je dat zelf kunt beoordelen als je de betreffende hond regelmatig ziet, of zoals ik, de hond 3 maanden in huis hebt gehad. Dan is dat allemaal oké, ook van hun ouders, want die zijn je ook bekend en dan nog krijgen de pups karakters die je in beide ouders en grootouders niet herkend.
Maar je hoeft een hond ook niet tot op zijn vezels te kennen, als een hond zich b.v. op show of een wandeling vreselijk misdraagt, zij het tegen mensen of honden om hem (haar) heen, dan ben ik er snel klaar mee. Dat is geen OESgedrag, punt uit klaar af.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door