Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
#3470590
Wij zijn aan het kijken naar een nieuwe keuken. Nu twijfel ik erg over een quooker systeem. Wie heeft er eentje en is het echt zo fijn? Of is het een onnodige gadget?

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3470591
Vreet die geen energie? Kan me zo moeilijk voorstellen dat dat energiezuiniger is dan gewoon water via inductie aan de kook brengen. Zal er ook wel vanaf hangen hoe vaak je kokend water nodig hebt, maar als dat maar 1x per dag is, wordt het de rest van de tijd toch op die temperatuur gehouden?

Ik heb er dus geen eigen ervaring mee. Ben wel benieuwd.
Maar ik zou misschien ook niet goed durven met de kindjes ivm brandwonden ( om over mezelf nog te zwijgen ::) ). Geen idee of dat moeilijk is om die per ongeluk op kokend open te zetten.
Door hannabelgje
#3470592
Energieverbruik is 5 cent per dag, wat goedkoper is dan via de ketel water te verwarmen denk ik.
Er zit een beveiliging op zodat je je niet kunt verbranden.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door Elf
#3470593
Wij hebben al jaren een quooker. En natuurlijk is er een leven mogelijk zonder, maar het is echt heel fijn. Toen onze dochter op kamers ging wonen zei ze: Mam, ik mis de quooker eigenlijk meer dan de afwasmachine ;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door doranto
#3470594
Wij hebben de keuken ook pas verbouwd, maar bewust geen quooker genomen. Die houdt 24 uur per dag het water warm. Wij hebben een gewone electrische waterkoker. Volgens ml is dat veel energiezuiniger, omdat je dan alleen het water verwarmt wat je ook daadwerkelijk verbruikt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3470602
hannabelgje schreef: do 18 apr 2024, 14:24 Energieverbruik is 5 cent per dag, wat goedkoper is dan via de ketel water te verwarmen denk ik.
Er zit een beveiliging op zodat je je niet kunt verbranden.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Echt? Das 18 euro per jaar of zo?
Als dat klopt zou ik het daarvoor ook doen. Maar hangt dat niet af van hoeveel je electriciteit kost? Druk je verbruik normaal niet in kW/u uit oid?
En voor hoeveel liter verbruik per dag is dat dan?

En ik heb eerlijk geen idee hoeveel een inductievuur verbruikt..
Door Anne in Zweden
#3470603
Vrienden van mij hebben er ook een in de nieuwe keuken, maar toen ik vroeg of het beviel, zeiden ze dat ze hem bij nader inzien liever niet hadden gekocht. Ik weet niet precies meer waarom, ik meen omdat het reservoir veel plaats wegneemt in het keukenkastje eronder. Zal ik navragen voor je.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3470604
pearlsofpassion schreef: do 18 apr 2024, 18:34 Echt? Das 18 euro per jaar of zo?
Als dat klopt zou ik het daarvoor ook doen. Maar hangt dat niet af van hoeveel je electriciteit kost? Druk je verbruik normaal niet in kW/u uit oid?
En voor hoeveel liter verbruik per dag is dat dan?

En ik heb eerlijk geen idee hoeveel een inductievuur verbruikt..
Dat zegt naar mijn idee helemaal niets. Het zegt pas iets als je weet hoeveel warm water je voor dat geld kunt gebruiken. En aangezien er altijd meer water wordt verwarmd dan dat je nodig hebt, zal het sowieso duurder zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3470605
Ja, dat denk ik ook.
Dus ik vraag me ook af waar dat getal vandaan komt.. wat je daarvoor dan krijgt ed..

Alhoewel een.boiler net onder je keuken wel zuiniger kan zijn dan je algemene waterbrander te gebruiken.. zou van de omstandigheden afhangen.
Door hannabelgje
#3470606
We hebben hier gas, geen inductie en zonnepanelen. En de ketel staat op zolder. Het duurt best lang voor we in de keuken warm water hebben. Frank zet graag eten op met warm water dus dat kost nogal wat water en gas.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Ronald
#3470608
hannabelgje schreef: do 18 apr 2024, 19:19 We hebben hier gas, geen inductie en zonnepanelen. En de ketel staat op zolder. Het duurt best lang voor we in de keuken warm water hebben. Frank zet graag eten op met warm water dus dat kost nogal wat water en gas.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Nu snap ik de reden om voor een quooker te kijken veel beter. Ik heb het niet gedaan, want ik drink geen thee en koken doe ik met koud water op inductie. Dat is zo snel warm, daar heb ik geen quooker voor nodig.
Maar als je op gas kookt en je wilt besparen, dan is een quooker een uitkomst. Zeker omdat in de toekomst gas nog duurder gaat worden, zeker ten opzichte van elektriciteit.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3470609
Met een waterkoker die van 50 tot 100 graden ingesteld kan worden heb ik meer mogelijkheden dan een Quooker. Voor groene thee bijvoorbeeld, hoeft het water niet zo warm te zijn. Om water te verwarmen om te koken kan die dan wel weer tot 100 graden. Of 50 graden als ik iets in een sopje met Biotex weg wil zetten. Koken doen we afwisselend op gas/inductie/Aga op gas.
Hier staat de ketel ook ver van de keukenkraan, dus gebruik ik de waterkoker vaak. Daarmee heb ik voor mijn gevoel meer flexibiliteit in de keuze van de temperatuur van het water.
Wat ook meespeelt is dat wij gefilterd water gebruiken voor alles wat we drinken of waarmee we koken. Dat kan zó de waterkoker in.
Door eelke
#3470619
Ik heb een heetwaterdispenser;
https://shop.action.com/nl-nl/p/8720604 ... rdispenser

Oke, er komt net geen kokend water uit, maar echt prima voor thee (of koffie, ik schenk filter koffie op). Op het fornuis kookt het wel snel.

Binnen een seconde begint het water te lopen. Ik had een hekel gekregen aan het wachten op de waterkoker...

Is zuiniger dan een waterkoker, omdat ie alleen het water kookt wat je gebruikt, terwijl er in een waterkoker altijd een bodempje achterblijft. Althans, zeker als je een kopje wil, want de mijne moest altijd wel minimaal 500 ml koken. En ik schonk hem nooit helemaal uit wegens kalk prut.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3470620
eelke schreef: vr 19 apr 2024, 08:08 Ik heb een heetwaterdispenser;
https://shop.action.com/nl-nl/p/8720604 ... rdispenser

Oke, er komt net geen kokend water uit, maar echt prima voor thee (of koffie, ik schenk filter koffie op). Op het fornuis kookt het wel snel.

Binnen een seconde begint het water te lopen. Ik had een hekel gekregen aan het wachten op de waterkoker...

Is zuiniger dan een waterkoker, omdat ie alleen het water kookt wat je gebruikt, terwijl er in een waterkoker altijd een bodempje achterblijft. Althans, zeker als je een kopje wil, want de mijne moest altijd wel minimaal 500 ml koken. En ik schonk hem nooit helemaal uit wegens kalk prut.
Ik denk dat het energieverbruik van dit apparaat inderdaad ongeveer overeenkomt met dat van een waterkoker. Het voordeel zit hem dan in het minder lang moeten wachten. Dat bodempje water wat in de waterkoker achterblijft is denk ik verwaarloosbaar.
Voor ons zou het niet bruikbaar zijn, omdat de minste hoeveelheid water die hij geeft, als ik het goed gelezen heb, 200ml. is en ik heb vaak maar hooguit de helft nodig, wat bovendien niet kokend hoeft te zijn.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3470621
Wij hebben er inmiddels 2(kantoor en huis) ;D
2 x de Quooker flex (met flexibele uittrek slang), echt ideaal.. ik wil niet meer zonder!
We drinken veel thee en het is ideaal om direct kokend water tot je beschikking te hebben. Ook voor het koken.
En daarnaast ook direct heet water zonder dat de kraan eerst een half uur moet lopen.

Maargoed, een luxe artikel is het natuurlijk wel. Maar absoluut geen seconde spijt van gehad!

Wat betreft brandwonden en kinderen; visite krijgt er geen kokend water uit omdat ze het niet snappen (ik moest eerst ook oefenen ;D ) dus geen zorgen wat dat betreft. Het is echt een extra handeling en kan nooit zomaar gebeuren.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door