Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
#3469502
pearlsofpassion schreef: wo 13 mar 2024, 14:51 Ik weet ook wel dat ie het thuis ook mag. Spelen ed.
Ik vind dit gewoon niet leuk om naar te kijken. Echt niet.
Ik vind het keuraspect echt tegenstaan ( net als bij vrouwenkeuringen bij missverliezingen). Maar ik ben dan ook geen fan van rasstandaarden.
Zal idd persoonlijk zijn.
Ik vond het gewoon opmerkelijk dat je zegt dat je dit zo'n leuk hondje vind, terwijl ik alleen kan denken dat je hem hier toch niet in zijn natuurlijk dagdagelijks gedrag ziet. Hoe kan je dat dan weten? Dat je hem leuk vind doen op een keuring, dat kan ik volgen. Hij vind dit duidelijk niet erg ( het lopen dan, van dat kop en tanden bekijken ben ik nog niet overtuigd, maar bon). Maar dat zegt toch niets over hoe hij thuis is?

Als ik eerlijk ben zie ik er ook gewoon het nut niet van in. Je ziet tegenwoordig wel waar al dat uiterlijk keuren de hondenrassen gebracht heeft.
Sorry, zo denk ik erover.
Ik snap je wel, dat gevoel van een vleeskeuring en dan met iemand die daar niet vrijwillig voor gekozen heeft. Dan nog iemand die ongevraagd aan jouw lijf gaat zitten.

Dat er op "schoonheid" gekeurd wordt hoeft voor mij ook niet zo, maar ik snap het nut wel van een keuring of iig hoe het hoort te zijn. Controle van bouw, beweging, algehele gezondheid zoals een goed gebit,... En toch ook ergens een blik op karakter. Een keuring zou zo van die zaken als die enge rug en achterhand bij de duitse herder moeten voorkomen. In de praktijk is het jammer genoeg het tegendeel en dat is een stuk ruimer dan enkel de dramatische voorbeelden.

Dat ongevraagd bepoteld worden zou niets voor de mijne zijn en geweest zijn. Emma zou het verder wel gezellig vinden, maar haar bepotelen moet ze echt niet van weten dus dat onderdeel slaan we dan over. Alle aandacht zou ze wel geweldig vinden en lekker druk heeft ze ook graag. Als de hond het geheel tof vindt kan het een hobby zijn als een ander, maar ik heb zelf ook wat een dubbel gevoel bij het concept.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3469509
Het punt is uiteindelijk ook dat wij rashonden willen. En die moeten er nou eenmaal op een bepaalde manier uitzien. Nou wil ik niet zeggen dat dit systeem zaligmakend is, maar ergens zul je toch iets moeten doen om een jack russel er als een jack russel uit te laten zien en een golden retriever als een golden retriever. Tijdens het ontstaan van rassen ging dat veel lokaler natuurlijk, nu het zo internationaal en daarmee massaal is geworden, is de sfeer heel anders. Maar we willen geen van alleen een teckel die eruit ziet als een poedel, dus ja, dan moeten we iets beters verzinnen als we dit niet meer willen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3469519
Bwa, ik weet niet of daar zo'n keuring echt voor nodig is.
Fokkers hebben ook ogen in hun kop. Het is maar hoe nauw je het neemt en hoe erg ze allemaal hetzelfde moeten eruitzien. Bij andere diersoorten wordt het toch ook niet op deze manier gedaan. En outcrosses worden toch ook naar het rasvoorbeeld teruggebracht ookal scoren die eerste generaties vast super slecht. Dat doen de fokkers dan toch ook zelfstandig.

Enfin ja, we gaan het niet eens worden, en dat hoeft ook niet.

En nee, ik hoef niet perce een rashond, moest ik een hond nemen.
Door hannabelgje
#3469520
pearlsofpassion schreef:Bwa, ik weet niet of daar zo'n keuring echt voor nodig is.
Fokkers hebben ook ogen in hun kop. Het is maar hoe nauw je het neemt en hoe erg ze allemaal hetzelfde moeten eruitzien. Bij andere diersoorten wordt het toch ook niet op deze manier gedaan. En outcrosses worden toch ook naar het rasvoorbeeld teruggebracht ookal scoren die eerste generaties vast super slecht. Dat doen de fokkers dan toch ook zelfstandig.

Enfin ja, we gaan het niet eens worden, en dat hoeft ook niet.

En nee, ik hoef niet perce een rashond, moest ik een hond nemen.
Euh jawel hoor. Alle rasdieren gaan naar keuringen, hamsters, cavia's, katten, pluimvee enz.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door frodo quin
#3469521
pearlsofpassion schreef: do 14 mar 2024, 16:15 Bwa, ik weet niet of daar zo'n keuring echt voor nodig is.
Fokkers hebben ook ogen in hun kop. Het is maar hoe nauw je het neemt en hoe erg ze allemaal hetzelfde moeten eruitzien. Bij andere diersoorten wordt het toch ook niet op deze manier gedaan. En outcrosses worden toch ook naar het rasvoorbeeld teruggebracht ookal scoren die eerste generaties vast super slecht. Dat doen de fokkers dan toch ook zelfstandig.

Enfin ja, we gaan het niet eens worden, en dat hoeft ook niet.

En nee, ik hoef niet perce een rashond, moest ik een hond nemen.
Zoals Hannah zegt, niet uitsluitend bij honden, maar bij zowat alle door de mens gehouden dieren. Dat ze ook een rondje moeten lopen ken ik enkel van paarden en honden, maar dat lijkt mij omdat het bij veel andere diersoorten lastig is om hen aan een lijn te laten lopen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3469525
hannabelgje schreef: do 14 mar 2024, 16:54 Euh jawel hoor. Alle rasdieren gaan naar keuringen, hamsters, cavia's, katten, pluimvee enz.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Maar daar is het niet verplicht om ermee te fokken. Daar doelde ik op.
Door hannabelgje
#3469526
pearlsofpassion schreef: Maar daar is het niet verplicht om ermee te fokken. Daar doelde ik op.
Dat is bij honden ook niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3469527
pike schreef: wo 13 mar 2024, 15:21
Het nut, tja hoe je het noemt, maar "show lopen" is voor veel mensen een verplicht nummer. Een deel van die mensen vindt het gewoon leuk om te doen maar een deel doet het echt niet voor de lol. Die gaan ook liever met hun hond(en) het bos in in plaats van een dag op een show rond te hangen. Ik ken van beide voorbeelden. Maar als je wil fokken onder de vlag van een rasvereniging moet de hond volgens de reglementen van de vereniging bepaalde kwalificaties op een show behaald hebben. Daar is dan niet onderuit te komen. De reu en/of teef waarmee gefokt wordt moet o.a. voldoen aan de eisen qua exterieur, beweging en gedrag die aan dat ras gesteld worden.
Niet dan?
Door smulpaap
#3469533
pearlsofpassion schreef: do 14 mar 2024, 19:21 Sorry, ik wil er geen ruzie over maken.
Ik vind het gewoon niets.

Clubmatches ed, vind ik idd ook iets heel anders.
Ik ook niet hoor
Toen we indertijd op zoek waren naar Hollandse Herders zijn we bij heel veel fokkers geweest
Liever dat dan 1 x naar een show
En ik snap de materie heus wel
Maar voor mij is het ook ver van m'n bed
Door Siberienne
#3469535
pearlsofpassion schreef: do 14 mar 2024, 19:20 Niet dan?
Ik denk dat er ene misverstand is. Als je showt, ben je niet verplicht om te fokken.

Als je fokt, wordt je wel geacht te showen/laten keuren ik heb er te weinig verstand van in hoeverre het moet, ik denk dat dat in de eisen van een rasvereniging staat?

(((Wij hebben op verzoek van de fokker een keer geshowd op de clubmatch. Eerste en laatste keer. Chenak eindigde als tweede en amuseerde zich wel, ik vond het saai en kreeg ook nog eens een lading kift over me heen over onze andere, jonge hond. Achteraf bleek dat een ‘vijandige’ fokker te zijn. Wat een slangenkuil was die SHKN toendertijd…)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3469536
pearlsofpassion schreef: do 14 mar 2024, 19:20 Niet dan?
Je showt omdat je wilt fokken. Je fokt niet omdat dat verplicht is vanwege showen.
Dat is met katten toch precies zo. Als je resultaten haalt op een show dan verkopen de kittens beter/duurder. Want papa is zus-en-zo kampioen. En bij paarden en koeien ook.

Bij paarden heb je ook nog de blub waarde. Als je een groep nakomelingen met dezelfde papa of mama keurt, krijg je een overzicht of de nakomelingen minder goed of beter aan je rasstandaard voldoen. En zo kun je zien hoe een dier vererfd. Bij de ijslanders heb je vijf gangen en die cijfers geven je de mogelijkheid om te zien of een hengst een bepaalde gang kan verbeteren bijvoorbeeld. En uiteindelijk dient dat de mens, maar ook het dier. Een paard dat makkelijker beweegt, is beter in staat om rijpaard te zijn en de training aan te kunnen en plezierig te vinden.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3469540
Ik zeg toch nergens dat ik denk dat je moet fokken als je showt?
En het omgekeerde heb ik ook niet zelf beweerd, ik lees het hier.

Bij honden dient dat niet de gezondheid van de hond. Daar ben ik wel van overtuigd.
Eerder het omgekeerde.
Dat is vast niet de bedoeling. Maar wel de praktijk.
Korte neuzen en afhangende heupen zijn er niet gekomen omdat die honden afgekeurd werden. Nee, die werden kampioen. Of dat nog steeds zo is, weet ik niet.
Maar het omgekeerde zal het zeker nog steeds niet zijn.

En nee, Perzische katten zijn er ook niet beter van geworden. Arabische volbloed hebben ze tegenwoordig ook al extreem. Angorakonijnen zien gigantisch af met hun vacht, hangoren hangen de konijnen ook alleen maar in de weg en ze ontsteken sneller en werken stukken minder goed. Tuurlijk heb je dat soort voorbeelden in alle dieren. Dat maakt het niet OK.
En naar mijn idee is het bij honden wel het meest de norm.
Rasdieren nemen trouwens ook. En gesloten stamboeken. Allemaal niet goed voor de gezondheid van de dieren. Zeker niet op lange termijn.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3469542
Die indruk kreeg ik, dan is dat een misverstand.

Weet je, alles wat je noemt ben ik het wel mee eens. Alleen ik zie ook veel goede dingen. Rassen die wel een gezonde en functionele bouw hebben, stamboeken die wel met het inbrengen van verse genen bezig zijn. Het is in mijn ogen niet zwartwit.

Rashonden worden vaak op vele aandoeningen getest. Jij geeft aan dat je geen rashond wilt. Dan heb je dus vrijwel geen zicht meer op erfelijke gezondheid. En als ik dan denk dat wij twee keer gevraagd zijn om Oscar te laten dekken, waarbij zijn hd, lsi en spondylose weggewuifd werd…
Of de buitenlandse hondjes. Waar een deel keihard werkt om zielige honden te redden en helpen, maar er ook handel is waar goed geld aan wordt verdiend.

Wat ik zeggen wil: als je met dieren werkt, bepaal je of je dat integer doet of niet. Of je nu rashonden fokt, buitenlandse hondjes naar Nederland haalt of rasloze hondjes fokt. In alles kan je het op een goede en foute manier doen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door