Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3469428
Ik begrijp hier niets van vrees ik.

Ik vind het ook helemaal niet leuk om naar te kijken. De manier waarop die hond moet staan of lopen, hoe hij aan alle kanten bekeken wordt. Ik krijg er een knoop van in mn maag.
Hoezo het is een probleem dat z'n staart beweegt als ie loopt... Dat is toch normaal?
Geef mij dan maar een vrij, vrolijke hond die met z'n staart mag kwispelen en natuurlijk gedrag vertonen. Zoals Thara vb.

Neemt niet weg dat ik het een mooi hondje vind. Maar ik vermoed dat ik hem op een wandeling nog veel mooier en leuker zou vinden. Nu zie ik vooral dat hij flink kan zijn. En daar vind ik niets aan.
Door hannabelgje
#3469431
Nou veel honden vinden showen leuk om te doen. Als ze het vreselijk vinden dan laten ze zich ook echt niet fatsoenlijk zien op een show. Zeker niet op deze leeftijd.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door zurca
#3469432
Hij mag zijn staart zeker wel bewegen!
Maar een JRT hoort de staart strak en recht omhoog te dragen. Dan ermee kwispelen is prima maar deze hond draagt de staart niet zoals het hoort.
Voor mij persoonlijk maakt dat niks uit maar deze hond wordt uitgebracht op een show, eindigt hoog en is daarmee een voorbeeld van zijn ras. Dan zou dat dus wel moeten kloppen met de rasstandaard.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3469434
Sommige honden vinden het super al die aandacht, en sommige haten het. Maar die laatsten zie je al gauw niet meer terug op een show is mijn ervaring.

Over de staartdracht bij het gaan, dat ging denk ik niet over het kwispelen van de staart (dat zien keurmeesters juist graag) maar het feit dat er een nogal aparte bocht in zit voor een JRT. Dat was inderdaad met een gecoupeerde staart niet opgevallen vroeger, wie weet komt dit veel vaker voor nu, geen idee.

Ik ben misschien bevooroordeeld omdat ik bijna alleen maar clubmatches en nestkeuringen van Wetterhounen heb meegemaakt tot nu toe, maar die zijn altijd gemoedelijk en gezellig, ook voor de honden, en dat is niks meer of minder dan de honden in de ring vergelijken met de rasstandaard. En de persoonlijke voorkeur van de keurmeester komt daar dan nog bij natuurlijk.
Het beste wat ik van een keurmeester die ik hoog heb zitten heb geleerd: elke kampioen heeft minstens 7 “fouten”. En iedereen gaat met de leukste hond weer naar huis. Dus er is altijd wat te zeiken over de honden in de ring, en uiteindelijk valt het allemaal ook wel weer mee.

De meeste “showhonden” lopen de rest van de tijd gewoon in het bos door de blubber te racen, alleen voor zo’n dag zorgen mensen dan dat ze er extra netjes uitzien.
Nou scheelt het wel enorm dat een Wetter voor een show juist niet gewassen en gekamd of getrimd moet worden, dat zou me wel erg tegenstaan, steeds die 3 haartjes recht te moeten leggen :biggrin2:
Door Lizzy
#3469436
Ik herken het totaal niet, de woorden van PoP. Ik loop al wat jaartjes mee en ik loop ook al wat jaartjes show en ik ben er ook vaak getuigen van, van honden die geshowd worden (dan heb ik zelf geen hond bij me). En diegene die het leuk vinden: die vinden het ook echt leuk, al die aandacht. Biscuit vond het zaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalig, die ging zich steeds meer uitsloven in de ring en als er dan geklapt werd, nou, dan was helemaal geen houden meer aan, rende ik me echt 100 keer een ongeluk! Sjoerd vindt het stikgezellig, al die hondjes en mensen. Die begint thuis al te dansen als ie zijn showlijntje ziet. En honden die er geen reet aan vinden, die zie je al gauw niet meer terug op show want die showen gewoon niet goed genoeg.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3469438
Ik kijk net als PoP liever naar natuurlijk gedrag dan een show. Ik lees ook nergens in de reactie van pop iets over dierenmishandeling of dat de hond het niet leuk zou kunnen vinden?
Gewoon ieder zijn ding ;)
Door Lizzy
#3469440
dinky89 schreef: wo 13 mar 2024, 11:24 Ik kijk net als PoP liever naar natuurlijk gedrag dan een show. Ik lees ook nergens in de reactie van pop iets over dierenmishandeling of dat de hond het niet leuk zou kunnen vinden?
Gewoon ieder zijn ding ;)
Ja nee OK, dat staat er niet, dus dat is overdreven van mij. Ik zal mijn tekst even aanpassen.

Op zich zie ik ook liever een hond lekker in het bos rennen hoor. Maar als je rashonden op hun uiterlijk wil beoordelen en vergelijken: dan is dit wel een goede manier. En voor de honden die het leuk vinden: vind ik het absoluut niet zielig (tenzij ze met zo'n professional handler mee moeten, in een grote bus met 15 andere honden die ze nooit eerder hebben gezien - dat soort enge dingen vind ik gewoon te verfoeien).
Gebruikersavatar
Door pike
#3469441
pearlsofpassion schreef: wo 13 mar 2024, 00:54 Ik begrijp hier niets van vrees ik.

Ik vind het ook helemaal niet leuk om naar te kijken. De manier waarop die hond moet staan of lopen, hoe hij aan alle kanten bekeken wordt. Ik krijg er een knoop van in mn maag.
Hoezo het is een probleem dat z'n staart beweegt als ie loopt... Dat is toch normaal?
Geef mij dan maar een vrij, vrolijke hond die met z'n staart mag kwispelen en natuurlijk gedrag vertonen. Zoals Thara vb.

Neemt niet weg dat ik het een mooi hondje vind. Maar ik vermoed dat ik hem op een wandeling nog veel mooier en leuker zou vinden. Nu zie ik vooral dat hij flink kan zijn. En daar vind ik niets aan.
Ik vrees dat ík hier niets van begrijp. De hond moet even staan zodat de keurmeester kan zien hoe hij in elkaar steekt. Wat is daar mis aan? Bij de da moet hij ook op tafel staan en wordt hij ook betast.
En het is zeker normaal dat de staart beweegt, dat doet dit hondje ook, maar dit hondje heeft wèl een vreemde bocht in zijn staart en dat is nooit goed. En ik vind deze hond zonder meer vrolijk, hij loopt met plezier. Hij staat niet dapper zijn, hij staat daar een mooie, stevige, goed gebouwde en zelfverzekerde hond te zijn die vervolgens laat zien dat hij ook nog eens heel goed en vrolijk kan bewegen. En knijpt die keurmeester zijn ogen dicht wat de staart betreft.
En wie zegt dat deze hond thuis niet door de bagger mag en op muizenjacht? Een showhond hoeft maar even mooi te zijn.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3469446
Ik weet ook wel dat ie het thuis ook mag. Spelen ed.
Ik vind dit gewoon niet leuk om naar te kijken. Echt niet.
Ik vind het keuraspect echt tegenstaan ( net als bij vrouwenkeuringen bij missverliezingen). Maar ik ben dan ook geen fan van rasstandaarden.
Zal idd persoonlijk zijn.
Ik vond het gewoon opmerkelijk dat je zegt dat je dit zo'n leuk hondje vind, terwijl ik alleen kan denken dat je hem hier toch niet in zijn natuurlijk dagdagelijks gedrag ziet. Hoe kan je dat dan weten? Dat je hem leuk vind doen op een keuring, dat kan ik volgen. Hij vind dit duidelijk niet erg ( het lopen dan, van dat kop en tanden bekijken ben ik nog niet overtuigd, maar bon). Maar dat zegt toch niets over hoe hij thuis is?

Als ik eerlijk ben zie ik er ook gewoon het nut niet van in. Je ziet tegenwoordig wel waar al dat uiterlijk keuren de hondenrassen gebracht heeft.
Sorry, zo denk ik erover.
Gebruikersavatar
Door pike
#3469449
pearlsofpassion schreef: wo 13 mar 2024, 14:51 Ik weet ook wel dat ie het thuis ook mag. Spelen ed.
Ik vind dit gewoon niet leuk om naar te kijken. Echt niet.
Ik vind het keuraspect echt tegenstaan ( net als bij vrouwenkeuringen bij missverliezingen). Maar ik ben dan ook geen fan van rasstandaarden.
Zal idd persoonlijk zijn.
Ik vond het gewoon opmerkelijk dat je zegt dat je dit zo'n leuk hondje vind, terwijl ik alleen kan denken dat je hem hier toch niet in zijn natuurlijk dagdagelijks gedrag ziet. Hoe kan je dat dan weten? Dat je hem leuk vind doen op een keuring, dat kan ik volgen. Hij vind dit duidelijk niet erg ( het lopen dan, van dat kop en tanden bekijken ben ik nog niet overtuigd, maar bon). Maar dat zegt toch niets over hoe hij thuis is?

Als ik eerlijk ben zie ik er ook gewoon het nut niet van in. Je ziet tegenwoordig wel waar al dat uiterlijk keuren de hondenrassen gebracht heeft.
Sorry, zo denk ik erover.
Natuurlijk mag jij er anders over denken! Maar als een hond zich op een show gedraagt zoals deze JR, dan is hij zonder twijfeo ook een geweldige hond in huis.

Het nut, tja hoe je het noemt, maar "show lopen" is voor veel mensen een verplicht nummer. Een deel van die mensen vindt het gewoon leuk om te doen maar een deel doet het echt niet voor de lol. Die gaan ook liever met hun hond(en) het bos in in plaats van een dag op een show rond te hangen. Ik ken van beide voorbeelden. Maar als je wil fokken onder de vlag van een rasvereniging moet de hond volgens de reglementen van de vereniging bepaalde kwalificaties op een show behaald hebben. Daar is dan niet onderuit te komen. De reu en/of teef waarmee gefokt wordt moet o.a. voldoen aan de eisen qua exterieur, beweging en gedrag die aan dat ras gesteld worden. En ja, het keuren heeft ook veel verkeerds gebracht. Daar ben ik het helemaal met je eens. Maar dat is weer een heel andere discussie.
Door hannabelgje
#3469450
Ik vind het ook nuttig. De honden op show zijn in elk geval benaderbaar en dat vind ik toch wel belangrijk voor de fok. Nou ben ik zelf wel voorstander van een rasstandaard en de controle die er bij hoort.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Door Anne in Zweden
#3469451
pearlsofpassion schreef: wo 13 mar 2024, 00:54 Ik begrijp hier niets van vrees ik.

Ik vind het ook helemaal niet leuk om naar te kijken. De manier waarop die hond moet staan of lopen, hoe hij aan alle kanten bekeken wordt. Ik krijg er een knoop van in mn maag.
Hoezo het is een probleem dat z'n staart beweegt als ie loopt... Dat is toch normaal?
Geef mij dan maar een vrij, vrolijke hond die met z'n staart mag kwispelen en natuurlijk gedrag vertonen. Zoals Thara vb.

Neemt niet weg dat ik het een mooi hondje vind. Maar ik vermoed dat ik hem op een wandeling nog veel mooier en leuker zou vinden. Nu zie ik vooral dat hij flink kan zijn. En daar vind ik niets aan.
Ik vond het ook geen fijn gezicht. Had ook niet de indruk dat hij het niet erg vond allemaal, je ziet hem in het begin toch een paar keer proberen aan die handen te ontkomen, ook al is het maar heel lichtjes.

Maar goed, zulke shows zijn ook echt ver van mijn bed. Ik troost me met de gedachte dat showhonden waarschijnlijk goed verzorgd worden en dat die shows maar een klein deel van hun dagelijks leven vormen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door