Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3468698
Het regent zichtmeldingen . Er schijnt een flink exemplaar rond te lopen
Hier tot nu toe 5 dode schapen , en een schaap wat uit z'n lijden is verlost
Ik heb 'm nog niet gezien. Vorig jaar wel een wolf gespot , hier zo'n 5 km vandaan
Maar ook uit omliggende dorpen en buurtschappen komen steeds meer zichtmeldingen
#3468711
Ja idd
In 2021 is de wolf hier ook geweest . Ook toen schapen aangevallen en gedood . Dat is toen middels DNA vastgesteld . Er is toen ook een koe aangevallen .
Hierna zijn er geen zichtmeldingen meer geweest . Maar of de wolf , of wolven er toen toch waren?
Hier lopen ook veel exmoor pony's. Brr ,
Maar ja . We hebben er mee te dealen
Ik heb me ook maar aangemeld . Dan kan ik ev een zichtmelding doorgeven , om hiermee hopelijk schapenhouders te waarschuwen
#3468723
Een prachtig dier!
Al een paar keer een wolf gezien en op onze wandelingen op de Veluwe komen we met regelmaat ontlasting tegen.
Ik vind het bijzonder dat zo'n dier zulke ongelooflijke haat kan oproepen bij mensen. Zo jammer en ook zo niet nodig :-\
#3468726
Charlie Angel schreef: ma 26 feb 2024, 20:26 Ik weet niet waar jij precies zit, maar rond Diever is er al een tijdje melding over een paar wolven. Deze komen 's avonds laat soms ook aan de rand van het dorp.
Klopt . Het zijn er inmiddels negen
Hier is de afgelopen dagen melding gemaakt van 1 wolf . Bij ons in het dorp , toen verder naar De Horst , een buurtschap . Daar vandaan richting Donderen langs het dorp . Toen richting Vries en daar vandaan langs de A28 Vries Assen . Maar daar zag men er twee samen
#3468727
zurca schreef: ma 26 feb 2024, 20:51 Een prachtig dier!
Al een paar keer een wolf gezien en op onze wandelingen op de Veluwe komen we met regelmaat ontlasting tegen.
Ik vind het bijzonder dat zo'n dier zulke ongelooflijke haat kan oproepen bij mensen. Zo jammer en ook zo niet nodig :-\
Ze zijn prachtig ! Maar ik kan me de angst van dierenhouders wel voorstellen
Het betrof hier o.a een drachtig schaap , en ja dat is behoorlijk traumatisch

In het Mensingebos is middels wildcamera ook een wolf gezien . Die liep laatst ook over de weg . Of het om slechts 1 wolf gaat weet men ( nog ) niet . Een aantal jaren terug is er een koe aangevallen .
#3468730
Wolven zijn inmiddels al wat jaren gevestigd in NL. Er zijn instanties die benaderd kunnen worden om echte wolfwerende hekken te plaatsen en daar is subsidie voor.
Als je als veehouder begaan bent met je dieren dan bescherm je ze..
Of je zorgt voor goede omheining of je zet je vee op stal in de avond en nacht.
Ik kan me daar echt kwaad over maken, het lijkt voor best wat veehouders makkelijker om steen en been te klagen over de wolf dan er daadwerkelijk wat aan te doen.
Er zullen ook best mensen zijn waar er buiten hun schuld om wat mis is gegaan en dat is meer dan triest maar als ik zie hier op de Veluwe, wij zitten vlak bij Speuld, hoe men zijn schaapjes erbij hebben staan.... :-X :-X :-X
#3468732
Klopt . Ik zie het hier ook . Dan is het niet zo gek als je dode schapen vind . Maar ik zie ook heel deugdelijke omheining . Gelukkig steeds meer
Met bv pony's idem . Ik ken een man die ze altijd binnen haalt .ik ken er ook legio die ze snachts buiten laten staan
#3468735
Met een paar handjes lekker voer is het zo'n grazers vast wel vlot aan te leren om 's avonds binnen te komen.
Liggen ze ook nog eens uit regen en wind...

Ik vind het ook jammer dat men meteen weer de oorlog wil aangaan.
Dat er een everzwijnprobleem is vergeten ze dan weer even of willen het liever zelf oplossen. Wat de jaren voorheen, voor de wolven kwamen al niet lukte. Waarom zou het nu plots wel gaan? Laat de natuurlijk hiërarchie der dieren zijn werk doen.

We zijn hier ook al zo lang niets meer gewend qua wildlife.
Ik snap dat dat eng is.
Maar ze doen het in de rest van de wereld wel. Dan moeten wij dat toch ook kunnen?
#3468743
smulpaap schreef: ma 26 feb 2024, 23:11 Klopt . Ik zie het hier ook . Dan is het niet zo gek als je dode schapen vind . Maar ik zie ook heel deugdelijke omheining . Gelukkig steeds meer
Met bv pony's idem . Ik ken een man die ze altijd binnen haalt .ik ken er ook legio die ze snachts buiten laten staan
Ja maar weet je wat het is. Een paard hoort niet op stal. Een paard is een sociaal bewegingsdier, wat 24 uur per dag nood heeft aan sociaal contact en bewegingsruimte. En die moeten nu in de winter 14 uur per etmaal in een hokje van 3 bij 3 staan. Dat is, om het heel simpel te zeggen, mooi kut!

Mijn juf zit in Uffelte en had een track. Een pad van 3 meter breed om een weiland ter grote van twee voetbalvelden heen. Daar konden de paarden dag en nacht lopen, er werden hardloopwedstrijdjes gedaan enz. Prachtig en diervriendelijk. Nu heeft ze een paddock met wolfwerend hek en gaan de kwetsbare paarden snachts op stal. De paarden hebben dus enorm ingeleverd! En dan nog is het een wolfwerend hek he, geen “de wolf komt 100% zeker niet aan je kostbare lieve dieren hek”. Heeft klauwen vol met geld gekost ook nog.

Ik vind de wolf ook prachtig en ik word ook kwaad van onbeschermde schapen en bijbehorende klagende boeren. Maar het is niet simpel en ik snap echt heel goed dat het voor veel mensen een duivels dilemma is hoe ze nu voor hun dieren moeten zorgen. En of dat dan nog wel goed genoeg is.
#3468744
Kaela schreef: di 27 feb 2024, 08:01 Ja maar weet je wat het is. Een paard hoort niet op stal. Een paard is een sociaal bewegingsdier, wat 24 uur per dag nood heeft aan sociaal contact en bewegingsruimte. En die moeten nu in de winter 14 uur per etmaal in een hokje van 3 bij 3 staan. Dat is, om het heel simpel te zeggen, mooi kut!

Mijn juf zit in Uffelte en had een track. Een pad van 3 meter breed om een weiland ter grote van twee voetbalvelden heen. Daar konden de paarden dag en nacht lopen, er werden hardloopwedstrijdjes gedaan enz. Prachtig en diervriendelijk. Nu heeft ze een paddock met wolfwerend hek en gaan de kwetsbare paarden snachts op stal. De paarden hebben dus enorm ingeleverd! En dan nog is het een wolfwerend hek he, geen “de wolf komt 100% zeker niet aan je kostbare lieve dieren hek”. Heeft klauwen vol met geld gekost ook nog.

Ik vind de wolf ook prachtig en ik word ook kwaad van onbeschermde schapen en bijbehorende klagende boeren. Maar het is niet simpel en ik snap echt heel goed dat het voor veel mensen een duivels dilemma is hoe ze nu voor hun dieren moeten zorgen. En of dat dan nog wel goed genoeg is.
Je hebt helemaal gelijk wat de paarden en pony's betreft
Maar idd . Het is een duivels dilemma
De man waarover ik schreef denkt er net zo over
De pony's zijn z'n leven . Maar de gedachte dat het gruwelijk mis kan gaan heeft hem doen besluiten ze tijdens avond en nacht op stal te zetten
Hier op de regionale omroep was laatst een docu . Idem , er zijn echt mensen die zeer deugdelijke omheining hebben , en toch ging het mis
#3468750
Paarden lopen toch ook niet echt rond in het donker? Dan staan ze toch in kudde.
Die track doen ze toch eerder overdag?

Er is geen reden waarom ze in een stal van 10m2 zouden moeten. Een grote schuur waar ze allemaal samen in kunnen is toch ook een optie. Maar wel afgesloten.
Kan je zelfs automatisch de deuren open laten gaan als het licht wordt.



Met de vos en kippen is het trouwens hetzelfde..
Kippen slapen van nature graag in open lucht. Of onder een afdak ale.
Maar nu worden vrijwel alle kippen ook 's nachts opgesloten om hen te beschermen. En zelfs dat is niet 100% sluitend. Want bij grote honger komt de bos misschien overdag. Of je hebt nog roofvogels. Om van de marter nog maar te zwijgen.
Ik sluit ze niet op. Ik heb een voswerende tuin. Maar 100% is dat zeker ook niet.
Het is dat ik mijn konijnen ook wil beschermen ( en mijn katten trouwens met dezelfde afsluiting in de tuin worden gehouden) en konijnen zijn schemerdieren. Als je die 's nachts opsluit doe je ze echt tekort want net dan zijn ze actief. Overdag slapen ze grotendeels.
#3468755
pearlsofpassion schreef: di 27 feb 2024, 09:36 Paarden lopen toch ook niet echt rond in het donker? Dan staan ze toch in kudde.
Die track doen ze toch eerder overdag?

Er is geen reden waarom ze in een stal van 10m2 zouden moeten. Een grote schuur waar ze allemaal samen in kunnen is toch ook een optie. Maar wel afgesloten.
Kan je zelfs automatisch de deuren open laten gaan als het licht wordt.



Met de vos en kippen is het trouwens hetzelfde..
Kippen slapen van nature graag in open lucht. Of onder een afdak ale.
Maar nu worden vrijwel alle kippen ook 's nachts opgesloten om hen te beschermen. En zelfs dat is niet 100% sluitend. Want bij grote honger komt de bos misschien overdag. Of je hebt nog roofvogels. Om van de marter nog maar te zwijgen.
Ik sluit ze niet op. Ik heb een voswerende tuin. Maar 100% is dat zeker ook niet.
Het is dat ik mijn konijnen ook wil beschermen ( en mijn katten trouwens met dezelfde afsluiting in de tuin worden gehouden) en konijnen zijn schemerdieren. Als je die 's nachts opsluit doe je ze echt tekort want net dan zijn ze actief. Overdag slapen ze grotendeels.
Paarden slapen niet in de nacht. Ze slapen sowieso nooit uren aan een stuk. Ze slapen over 24 uur heen korte momentjes. Vaak staande, soms liggend. Er is voor hen dus helemaal geen verschil tussen dag of nacht zoals bv voor ons of kippen.

Ik vind die haat erg verdrietig, maar kan angst om buitenlevende dieren wel begrijpen. Een100% roofdier proof afsluiting is niet evident. Of je nu kippen tegen marters wil beschermen of grotere dieren tegen wolven.

Maar om dan maar alles dood te willen... Vooral bij vee wordt ik eigenlijk erg boos als de zoveelste veehouder klaagt over dat de wolf er enkele doodgebeten heeft, terwijl de boer ze ALLEMAAL de dood in jaagt en hun leven en dood een stuk meer horror is dan wat een wolf doet. En natuurlijk ligt de grote verantwoordelijkheid daarin bij de consument en niet bij de specifieke veehouder, dat weet ik ook wel. Dat geldt natuurlijk niet voor de dieren die als huisdier worden gehouden en waar iemand hun uiterste best voor doet tot de dag dat ze van ouderdom of ongeneeslijke ziekte gaan. Maar dat vee hun ergste vijand is de mens.
#3468759
pearlsofpassion schreef: di 27 feb 2024, 09:36 Paarden lopen toch ook niet echt rond in het donker? Dan staan ze toch in kudde.
Die track doen ze toch eerder overdag?

Er is geen reden waarom ze in een stal van 10m2 zouden moeten. Een grote schuur waar ze allemaal samen in kunnen is toch ook een optie. Maar wel afgesloten.
Kan je zelfs automatisch de deuren open laten gaan als het licht wordt.



Met de vos en kippen is het trouwens hetzelfde..
Kippen slapen van nature graag in open lucht. Of onder een afdak ale.
Maar nu worden vrijwel alle kippen ook 's nachts opgesloten om hen te beschermen. En zelfs dat is niet 100% sluitend. Want bij grote honger komt de bos misschien overdag. Of je hebt nog roofvogels. Om van de marter nog maar te zwijgen.
Ik sluit ze niet op. Ik heb een voswerende tuin. Maar 100% is dat zeker ook niet.
Het is dat ik mijn konijnen ook wil beschermen ( en mijn katten trouwens met dezelfde afsluiting in de tuin worden gehouden) en konijnen zijn schemerdieren. Als je die 's nachts opsluit doe je ze echt tekort want net dan zijn ze actief. Overdag slapen ze grotendeels.

Wat frodo quin zegt. Voor een paard zit er bijzonder weinig verschil in dag en nacht. Slapen doen ze maar 20 minuten per etmaal echt diep en dat ze gaan liggen. En dat doen ze eerder overdag met eentje op wacht die dan goed zicht heeft.

En je hebt gelijk, een paard hoeft niet dan in een hokje van drie bij drie. Maar wie heeft nou die grote schuren en loopstallen? Vrijwel niemand. Want of je zit in de traditionele paardenhouderij met stallen, of je zit in groep die hun paarden veel buiten willen houden. Maar vrijwel nergens in NL krijg je toestemming voor of zijn er al grote groepsstallen. En zelfs groepsstallen zijn een enorme beperking ten opzichte van buitenruimte. Je haalt het gewoon niet met je vierkante meters binnen.

En ja, ergens zullen we moeten. Ik ben niet tegen de wolf ofzo. Maar er zitten wel heel erg veel heel erg ingewikkelde kanten aan dit probleem. Ik vind ook dat je je dieren beschermen moet. Zoals je je kippen al moest beschermen tegen de vos en roofvogels. Maar met groter vee heb je het echt over veel grotere kosten en een veel grotere aantasting van het welzijn. En dat is gewoon niet makkelijk.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door