Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door eelke
#3466321
Ik heb vorige week een aantal keer contact gehad met mijn verzekering. Die gesprekken verliepen nier per se erg prettig want we waren het nogal oneens.
Nu krijg ik een mailtje van linkedin dat 'personen van de volgende bedrijven hebben gezocht naar mijn profiel', waaronder, inderdaad, die verzekeringsmaatschappij.

Dat is toch echt niet hoe het hoort? Of ben ik nu ergens overdreven op aan aan het slaan? Het is toch niet de bedoeling dat een verzekeringspersoon je gaat google'en?
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3466322
Voor verzekeringen zou ik dat niet direct denken nee.

Ik doe het zelf wel eens, ik verkoop producten aan wetenschappers, en dan kijk ik meestal voor ik een gesprek heb even wat ze precies doen. Hoort bij de voorbereiding van het gesprek zeg maar, zodat ik een beetje weet waar hun interesse ligt en ik niet over allerlei dingen praat die ze niks interesseren.

Maar ik vind het dus wel afhankelijk van de context. In dit geval lijkt het me vreemd.
Door Siberienne
#3466324
Hoe wou je het tegenhouden? Ik weet eigenlijk niet hoe het in de gedragscode van het bedrijf staat c.q. in de afspraken die een branche maakt. Maar ik denk dat het moeilijk te verbieden is. Binnen de geneeskunde zijn daar wel regels voor maar die zijn meer gebaseerd op hoe hoort dan op wetten.

Als ik even google, kom ik bv dit tegen: https://www.declercq.com/kennisblog/224 ... onderzoek/

Nou is dit vrij oud, geen idee of het daarna veranderd is.

Op social media zet je vrijwillig zaken in het openbaar. En daar kunnen / mogen anderen naar kijken. Precies waarom ik weinig op social media zet.

Ik had een medewerker die deels ziekgemeld was maar wel berichten over feestjes met veel drank plaatste op FB. Ik heb daar niks mee gedaan, maar vond het wel lastig. Ze weet dat we gelinked zijn op FB en dat ik dat dus zou zien. Ik wist zelf eigenlijk ook niet goed wat ik ermee moest…
Door eelke
#3466326
Dit is gewoon nieuwsgierigheid geweest omdat deze medewerker duidelijk vond dat ik aan het overdrijven was en vervelend deed. (Oke, ik vond hem ook vervelend ::) ). Het lijkt me toch niet dat een verzekeringsmaatschappij het dan oké vind dat klanten gegoole'd worden. Om te weten wat voor vlees je in de kuip hebt, ofzo?

Het lastige van Linkedin is dat het vastgelegd wordt. Bij facebook niet. Maar ik ben gewoon hun klant, dus wat hebben zij te zoeken op mijn linkedin nav mijn schademelding?
Door eelke
#3466329
Dat is inderdaad allemaal persoonsonderzoek nav fraude. Terwijl mijn telefoongesprekken dus vooral gingen of ze alsjeblieft iemand met kennis wilden laten langskomen om te schade te bekijken, omdat ik bang was dat het bij verkeerd handelen erger, en dus duurder, zou worden ::)
Beetje de omgekeerde wereld eigenlijk.

Ik zie hier echt geen aanleiding waarom er persoonlijk onderzoek naar mij gedaan zou moet worden. Eerder 'jeetje wie was die vervelende vrouw aan de telefoon, effe kijken'.

Gek eigenlijk he, want inderdaad is info op social media openbaar. Maar ik heb thuis ook mijn gordijnen open en dan is het toch ook weer niet gepast dat iemand steeds naar binnen staat te kijken. En mijn linkedin is al helemaal niet spannend ::)
Door Siberienne
#3466330
eelke schreef: do 28 dec 2023, 07:49 Dat is inderdaad allemaal persoonsonderzoek nav fraude. Terwijl mijn telefoongesprekken dus vooral gingen of ze alsjeblieft iemand met kennis wilden laten langskomen om te schade te bekijken, omdat ik bang was dat het bij verkeerd handelen erger, en dus duurder, zou worden ::)
Beetje de omgekeerde wereld eigenlijk.

Ik zie hier echt geen aanleiding waarom er persoonlijk onderzoek naar mij gedaan zou moet worden. Eerder 'jeetje wie was die vervelende vrouw aan de telefoon, effe kijken'.

Gek eigenlijk he, want inderdaad is info op social media openbaar. Maar ik heb thuis ook mijn gordijnen open en dan is het toch ook weer niet gepast dat iemand steeds naar binnen staat te kijken. En mijn linkedin is al helemaal niet spannend ::)
Heb je ook wel door dat je het plaatje inkleurt? Ik snap het hoor, dat het ongemakkelijk voelt. Maar je weet eigenlijk alleen dat er iemand van het bedrijf gekeken heeft, je weet niet wie en je weet niet waarom. Het kan net zo goed zijn dat die man met wie je gesproken hebt tegen iemand anders haat heeft gezegd en dat die persoon dacht ‘goh is dat de Eelke met wie ik op school heb gezeten’.

Als het je erg dwars zit, zou je het na kunnen vragen en aangeven dat het niet prettig was, maar zit de ‘niet prettig’ niet vooral in het niet prettige gesprek? Had je het even vervelend gevonden als het was gebeurd na een goed gesprek?

Ik snap je wel hoor, maar probeer het ook een beetje te relativeren. (Ik had laatst een melding dat er mensen van de politie en belastingdienst mijn profiel hadden gezien. Was ook raar. Maar ja, er werken daar zo veel mensen, en er kunnen zo veel redenen zijn…. )
Door eelke
#3466331
Ja, dat heb ik inderdaad wel door. Als het een leuk gesprek was, had ik het waarschijnlijk als een compliment gezien 'oh wat een gezellig gesprek, even kijken wat voor persoon het is'. En dan is het toch minder vervelend.

Ik voelde me vorige week inderdaad ook wel onjuist behandeld (ik maakte me te druk, aldus die persoon) terwijl dat wel terecht blijkt te zijn helaas. Dus dat speelt zeker mee. Ik dacht, laat het maar even, want inmiddels is er iemand anders die nu mee kijkt in deze, maar nu komt dit er dan weer bij en dan werkt het 'laat maar' toch ook weer niet zo :-\ dus ik dacht, eens zien wat men er hier over denkt.

Boos een klacht erover indienen is natuurlijk ook helemaal niet handig, want er moeten ook nog dingen afgehandeld worden. Maar het onuitgesproken laten is ook weer niet fijn denk ik, want het zal ook nog wel een tijdje duren eer alles afgerond is :-\ Maar even bezinken is altijd goed.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3466338
Klachten indienen zou ik zeker niet doen hoor Eelke.
Waarom dan? Zo'n profiel is toch openbaar? En je kiest zelf wat je erop zet. Waar ga je dan over klagen? Dan ga je helemaal een hysterisch figuur slaan. En een beetje terecht want je reageert wel een beetje overdreven. Net wat Siberienne zegt. Je kan wel allerlei redenen bedenken in je hoofd maar je weet het niet. Je hoofd maakt je vanalles wijs.

Dus volgens mij laat je't best gewoon rusten. En bewijs hen dat je wel gelijk hebt en redelijk bent. Meeste kans dat je dan serieus genomen wordt.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3466340
Ik vind niet dat je overdreven reageert. Hartstikke goed om hier te checken wat normaal is en mag.

Ik werk in het bankwezen en daar werken we met het “need to know” principe. Dat is intern, maar het is niet raar dat door te trekken. Wat moet die verzekeraar van jou weten gezien de situatie? Niet wat er op jou socials staat. Dus in dat opzicht is het mijn inziens terecht dat het niet lekker voelt.

Ik denk dat je er verstandig aan doet om even rustig af te wachten en het op het juiste moment bespreekbaar te maken. Dan kan je dat ook op een constructieve manier doen. Ze mogen best weten dat je het niet prettig vindt, zonder dat het een klacht of ruzie hoeft te worden.
Door Siberienne
#3466345
Zoals gezegd, ik snap het wel dat het ongemakkelijk voelt. Boos een klacht is nu niet handig maar je zou netjes aan kunnen geven dat het je opgevallen is, en of ze kunnen verklaren waarom en wat het beleid is in hun bedrijf. Zoiets. Maar misschien eerst even afwachten wat de reactie op je schade is 😉
Door eelke
#3466346
Tja ik heb steeds maar met 1 persoon contact, dus die zal het waarschijnlijk wel ontkennen. Maar misschien, in alle rust en tactisch, dat het mij wel kan helpen om er in ieder geval 'iets' mee gedaan te hebben.

Ik verwacht dat het nog wel wat maanden duurt eer de schade bekend is. Het is een lekkage, waarvan ik denk dat deze niet gerepareerd wordt/is door de buren, en mijn muren dus nog steeds natter worden, ipv droger. Dus nou ja, dat is ook wel een beladen gedoe :-\ maakt ook niet dat ik gezelliger en relaxter reageer op zo'n medewerker, maar goed, volgens mij hoort daarmee omgaan ook wel een beetje bij zijn werk.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door