Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Too
#3466496
Lizzy schreef: za 30 dec 2023, 19:12 Hahahaha, ja ze jodelen ;D ;D ;D ;D
Dabedoelik, dat is geen hardcore blaf :biggrin2:
Qua looks en formaat zou het prima passen
Gebruikersavatar
Door pike
#3466499
Too schreef: za 30 dec 2023, 20:53 Dabedoelik, dat is geen hardcore blaf :biggrin2:
Qua looks en formaat zou het prima passen
Nee inderdaad, maar dit is nog veel erger. Dit was ronduit vreselijk. Ze waren natuurlijk met een hele boel, maar toch. Dat zou ik niet in huis willen hebben!
Door frodo quin
#3466500
pike schreef: za 30 dec 2023, 21:00 Nee inderdaad, maar dit is nog veel erger. Dit was ronduit vreselijk. Ze waren natuurlijk met een hele boel, maar toch. Dat zou ik niet in huis willen hebben!
Onze malamute buurhond blaft wel, maar als het enkel blaffen zou zijn zou het goed meevallen. Luid dat die is, jodelen, zingen, praten, soms huilen. Het is niet omdat ze niet blaffen dat ze stil zijn ;D

Zou een Boston terriër iets kunnen zijn. Tegenwoordig zie je die ook erg vaak met een extreem korte neus, zoals de boxer. Enkele jaren terug hadden die wel nog een neusje, dus misschien net wat makkelijker te vinden in een wat gezondere versie. Ook gezondere bouw dan de Franse bulldog en het lijken mij wel toffe hondjes.
Door zurca
#3466600
Lizzy schreef: za 30 dec 2023, 16:47 Oh ja joh, jouw vriend is ook echt een windhonden type? Maar voor jou niet meer dus?

Italiaantje vind ik ook leuk maar die breken het eerste jaar van hun leven nog een poot als ze van de bank springen... Nou, laat maar. Een Whippet zou hier dus serieus nooit van de riem komen en dat vind ik geen leven....
Ja mijn vriend is echt van de windhonden en podenco's. Ik moet zeggen dat ik er ook echt wel helemaal weg van ben. Tous en Ziggy waren in vele opzichten heerlijke honden. Dat ik het niet meer wil heeft echt met het jacht instinct te maken. Wat een jagers zijn deze honden zeg, vooral de Podenco. En dat in combinatie met een enorme snelheid :(

Basenji heb ik ook naar gekeken maar daar schijnt toch ook best jachtdrift in te zitten.
Door Lizzy
#3466603
zurca schreef: ma 01 jan 2024, 16:44 Ja mijn vriend is echt van de windhonden en podenco's. Ik moet zeggen dat ik er ook echt wel helemaal weg van ben. Tous en Ziggy waren in vele opzichten heerlijke honden. Dat ik het niet meer wil heeft echt met het jacht instinct te maken. Wat een jagers zijn deze honden zeg, vooral de Podenco. En dat in combinatie met een enorme snelheid :(

Basenji heb ik ook naar gekeken maar daar schijnt toch ook best jachtdrift in te zitten.
Eens een windhond, altijd een windhond. Maar jullie hebben niet zoiets van "dan maar een kleine windhond en dan aan de riem (en eens per week een omheind losloopgebied ofzo)?

Basenji heeft inderdaad ook veel jachtdrift en ontsnapt graag uit je tuin. Nouwwww, geen zin in....
Door zurca
#3466609
Lizzy schreef: ma 01 jan 2024, 17:19 Eens een windhond, altijd een windhond. Maar jullie hebben niet zoiets van "dan maar een kleine windhond en dan aan de riem (en eens per week een omheind losloopgebied ofzo)?

Ja, aan de ene kant speel ik wel met die gedachten maarrrr..... ik ben altijd een beetje, een soort van jaloers als ik mensen zie lopen met hun loslopende hond...zo relaxed, zo heerlijk voor de hond.. :-[ ;)
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3466614
zurca schreef: ma 01 jan 2024, 19:18 Ja, aan de ene kant speel ik wel met die gedachten maarrrr..... ik ben altijd een beetje, een soort van jaloers als ik mensen zie lopen met hun loslopende hond...zo relaxed, zo heerlijk voor de hond.. :-[ ;)
Ik ben daar ook jaloers op, en heb geen “wegloop-ras”. Maar Atz luistert maar 75% van de tijd, en hij is al eens weggelopen in het bos, en dus durf ik hem niet los te laten. Hij loopt altijd aan een 10m flexlijn en kan los op het erf. Dat vindt hij prima.
Bruun durf ik ook nog niet los te laten, ben als de dood dat hij niet terugkomt…
We gaan daar wel op oefenen uiteraard, maar als hij niet los kan is dat voor ons ook geen mega probleem eigenlijk.

Dus gewoon inschrijven voor die windhond Lizzy en Zurca :biggrin2:
Door Siberienne
#3466617
Tsja, die van konden in NL ook niet los, of althans zeer zelden. En hier in Noorwegen is Shad ook bijna altijd aan de lijn. Te veel hertjes. Sowieso moeten eigenlijk alle honden aan de lijn van april tot half augustus. Ivm schapen.

Ik denk als je een hond andere uitdagingen / mogelijkheden geeft om energie kwijt te kunnen, dat ze best een heel goed leven kunnen hebben. Ik zou in NL met een kleinere hond trouwens ook op mijn hoede zijn voor ongeleide projectielen.

Ik zou op zich hier ook wel een hond willen die wat makkelijker los kan, vooral op steile paden maar ik wil ook een hond met iets eigenzinnigs en ja, dan is er al veel dat afvalt :biggrin2:
Door hannabelgje
#3466618
Zoë kan ook al jaren niet los. Ergens is dat ook fijn omdat het mij een veilig gevoel geeft. Ze loopt aan een flexi lijn waar ik uiteraard verantwoord mee om ga. Toen ze nog behoefte had aan meer beweging gingen we samen fietsen. Dat ging prima.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3466619
Ja die flexi lijn moet inderdaad wel verstandig mee omgegaan worden. Als het nodig is zet ik de lijn ook vast op een kortere afstand bijvoorbeeld, zodat hij niet ineens 10 meter vooruit kan schieten.

Hier is ook veel wild, en dat gecombineerd met de bananen die standaard in Wetter-oren groeien, maakt dat we liever voor de flexi lijn kiezen :biggrin2:
Door Lizzy
#3466620
zurca schreef: ma 01 jan 2024, 19:18 Ja, aan de ene kant speel ik wel met die gedachten maarrrr..... ik ben altijd een beetje, een soort van jaloers als ik mensen zie lopen met hun loslopende hond...zo relaxed, zo heerlijk voor de hond.. :-[ ;)
Ja, is ook heerlijk. Nou waren wij de afgelopen dagen op de Veluwen.... Echt he, die van mij kunnen niet los hoor. Het rook daar zo spannend. En ik was zo blij want op een gegeven moment steken er drie reeën over, zo richting de weg (arme dieren kwamen van de kant waar het carbid was) en Leo en ik moesten Sjoerd samen vasthouden :o :-X . Die was er achter aan gegaan, ik weet niet of we hem nooit nog (levend) terug hadden gezien!

Loopt jouw Pip wel los?
Door smulpaap
#3466621
Lizzy schreef: di 02 jan 2024, 08:45 Ja, is ook heerlijk. Nou waren wij de afgelopen dagen op de Veluwen.... Echt he, die van mij kunnen niet los hoor. Het rook daar zo spannend. En ik was zo blij want op een gegeven moment steken er drie reeën over, zo richting de weg (arme dieren kwamen van de kant waar het carbid was) en Leo en ik moesten Sjoerd samen vasthouden :o :-X . Die was er achter aan gegaan, ik weet niet of we hem nooit nog (levend) terug hadden gezien!

Loopt jouw Pip wel los?
Wij zitten ook op de Veluwe , Gisterochtend twijfelde ik . Wat tut betreft , doe ik de extra buikriem nog om ? Toch gedaan , en het was maar goed ook . Blubber vele plassen en 4 overstekende zwijnen op zo'n 70 meter afstand
Nou , er werd iemand compleet dol . Eerst nog prima onder controle , maar ik struikelde , gleed uit en had ik die buikriem er niet bij gehad dan was het monster verdwenen . Zelfs hier in de omheinde tuin loopt ze niet los . Er komen soms herten bij het hek . We hebben al 2 nachten een operaconcert gehad . Herten en ik heb het echt wel in de gaten hoor . Dat kleine monster weegt 7 kg maar als het instinct naar boven komt dan heb ik het vijfvoudige aan de lijn . Liep ze dan rechtuit, dan is het te managen . Maar terriers ze schieten alle kanten op en dan is het ook goed opletten dat je zelf op de been blijft
Ze is zo lief , zo sociaal , zo makkelijk . Maar die jachtdrift die zij heeft
Gebruikersavatar
Door pike
#3466623
Mijn ruwhaar teckel liep dus op de Veluwe ook los. Echt, die kon overal los. Van de Veluwe tot Texel en van Denemarken tot Zweden.
Mijn drie Fauven konden in Purmerend op enkele plekken los. En dat waren nog mooie ruime stukken met bosjes, rietkragen, plassen, velden. Ruim en afwisselend. Vrij van wild. Als we 's ochtends op pad gingen dan liepen we eerst naar een van die plekken, daar liepen ze dan een half uur tot drie kwartier los en dan gingen we daarna aangelijnd op pad. Soms ook knoopte ik al die plekken aan elkaar en gingen ze aangelijnd van de ene loosloopplek naar de andere.
Eenmaal verhuisd konden ze niet meer los. Nergens geschikte losloopplekken. Overal zit wild. De hazen komen zelfs in de tuin. Dus hier liepen ze aangelijnd. Dat was nooit een probleem, we liepen lang en afwisselend genoeg om hun tevreden te stellen. Wildgeur of zichtwild onderweg was wel een dingetje, dan moest ik echte alle zeilen bij zetten. Maar het maakt natuurlijk wel wat uit of je drie Fauven van gemiddeld 15 kg in de hand hebt of een of meer Dalmaten. Alhoewel zich op die momenten enorme krachten konden ontwikkelen.
Ook op vakantie met de caravan liepen ze 3 tot 4 weken lang altijd uitsluitend aangelijnd. Duc ging dan nog wel zwemmen in zee, daar was hij gek op. Maar verder kwam niets los.
Ties zal ook aangelijnd moeten blijven. Het is zeker jammer, maar niet alleen voor het wild veiliger maar vooral ook voor hemzelf. Dit land is te klein voor een loslopend jagertje. Overal zijn wegen. En hij zou de eerste Fauve niet zijn die de overkant van de weg niet haalt als hij achter de reeën aanrent. En op die manier wil ik mijn hond echt niet verliezen.
De Fauven waren in huis nooit vervelend en altijd rustig. Na de wandeling kwamen ze tevreden thuis. Dan ging er een bak barf in, werd er nog even onderling gestoeid en dan ging alles slapen. Je had er geen kind meer aan. Dus ik heb er niet echt een probleem mee dat Ties niet los kan. Het moet wel een héél goed afgezet terrein zijn wil ik dat doen. Ik ken inmiddels wel hun jachtkwaliteiten ::)
Door zurca
#3466626
Pippa loopt inmiddels niet meer los en dat vind ik best erg :-\ :-[
Onze stacaravan grenst aan een losloopgebied in het Speulderbos (Veluwe). Daar heb ik haar van pup af los laten lopen. Een aantal jaar is dat echt heel goed gegaan. Ik kon heerlijk ontspannen wandelen met haar. Ze werd ouder en het leek wel een copy van hoe het met Tous ging....die werd volwassen en zijn jachtdrift groeide en groeide. Met Pippa net zo, ze werd volwassen en die jachtdrift werd steeds sterker. Ik liep steeds minder ontspannen, maar kon haar nog terugroepen als de neus aan de grond ging. Tot de dag dat ze achter een haas aanging... dankzij haar tracker hadden we haar een dikke 20 minuten later weer te pakken. Volgende dag gelijk weer los gelaten (iets met vallen van een paard en gelijk weer opstappen) Ze wou gelijk weer pleiten maar ik kon haar terug roepen. Zo een tijdje aangemodderd want elke wandeling in het losloopgebied begon ze steeds vaker en steeds verder van mij weg te lopen. Het stikt hier van de zwijnen ook in het losloopgebied, toen heb ik op dag besloten dat het genoeg was. Wandelen was voor mij niet leuk meer en dus blijft ze aan de lijn.
Zoals jullie, Lizzy en Smulpaap, ervaren hebben, je struikelt hier over het wild. Te pas en te onpas komen wij wel wat tegen en dan ben ik altijd blij dat ik haar riem stevig vast heb.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door