Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door K&D
#3466218
Je zult er maar dieren hebben; in die regio is het echt niet meer leuk; het is de vraag wanneer, en niet of... :(
Om aan te melden is een appje naar; +31 6 17018889 voldoende. Dat is de groep Drenthe, maar ze kunnen je ook voor andere regio's aanmelden.
Ook zichtmeldigen kunnen naar dat nummer.
Gebruikersavatar
Door pike
#3466225
Er zijn ook meerdere facebook groepen mbt de wolf. Even zoeken op "wolf" en je krijgt de hele riedel.
Door zurca
#3466233
Wauw...wat gaaf!
Het is nu de tijd dat jonge dieren de roedel verlaten opzoek naar een eigen territorium. Bij die zoektocht kunnen ze soms op vreemde plaatsen opduiken. In woonwijken dus ook in een stad is dat niet ondenkbaar.


K&D schreef: di 26 dec 2023, 13:20 Je zult er maar dieren hebben; in die regio is het echt niet meer leuk; het is de vraag wanneer, en niet of... :(
Als je die dieren beschermt en achter wolfwerend hekwerk hebt staan, en dan volgens de voorschriften en niet zelf denken dat je met een draadje hier en daar ook een wolfwerend hek hebt, dan gaat die wolf echt wel verder en is de vraag "wanneer" niet van toepassing...
Gebruikersavatar
Door pike
#3466241
En ik denk ook, dat in een situatie waarin het geen doen is om zo'n hekwerk te plaatsen, je moet investeren in goede honden. Inmiddels hebben ze daar al een paar jaar de tijd voor gehad.
In het Drents Friese Wold heb ik van de zomer een schaapskudde gezien die door witte berghonden beschermd werd. Weet niet zeker welk ras het was, Tatra misschien.
Door frodo quin
#3466248
Ik heb op zich niets tegen kuddebewakers als hun welzijn gegarandeerd wordt, maar ik vraag mij af of het niet nog veel gevaarlijker wordt zo. Het zijn geen honden waarbij je als vreemde mens of hond in de buurt moet komen, ook niet per ongeluk. Waar in België en Nederland worden kuddes zo afgezonderd gehouden dat er niemand in de buurt komt? En als je hekken bouwt die zo'n honden binnen houdt, dan kan je er net zo goed zetten die wolven buiten houden. Een kuddebewakingshond zou dan bovenop de hekken zijn.

Wilde dieren zijn er, gelukkig! En ja dat is soms lastig om je eigen dieren te beschermen. Zeker diegene die buiten leven. Zo goed mogelijk zorgen dat ze er niet bij kunnen en accepteren dat niets 100% is is wat ik probeer te doen.
Door K&D
#3466257
zurca schreef: di 26 dec 2023, 15:55 Als je die dieren beschermt en achter wolfwerend hekwerk hebt staan, en dan volgens de voorschriften en niet zelf denken dat je met een draadje hier en daar ook een wolfwerend hek hebt, dan gaat die wolf echt wel verder en is de vraag "wanneer" niet van toepassing...
Nou, die hele discussie hoeft hier niet, maar inderdaad, een simpele standaard 2 draads afrastering is niet echt een barriere. Daar zie ik er nog veel te veel van, of gewone schapennetten. Dat is met 4 poten in de neus eroverheen.

Kuddebewakers kunnen het niet tegen een roedel opnemen; die kunnen wel afweren maar het houdt wel een keer op. En willen we dat? Gedode kuddebewakers? Of dat soort grote honden met metalen pinnen om de nek die henzelf ook verwonden? Deze 2 honden (zie link) hebben de eigenaren maar achtergelaten als afschrikking. Geen beschutting, helemaal niets. Inmiddels zijn ze er na diverse meldingen weggehaald. Als hondenliefhebber snap ik dat het geen schoothondjes zijn maar dit is weer het andere uiterste.
Link

Rond onze dieren, dat is een kleine halve hectare, staat een flinke afrastering met 6 draden en 10 kv erop. Daar willen we zelf ook geen klapje van krijgen.... ::) Maar of die 100 % afdoende is...ik hoop het nooit te weten te komen.
Door Siberienne
#3466263
frodo quin schreef: di 26 dec 2023, 17:58 Ik heb op zich niets tegen kuddebewakers als hun welzijn gegarandeerd wordt, maar ik vraag mij af of het niet nog veel gevaarlijker wordt zo. Het zijn geen honden waarbij je als vreemde mens of hond in de buurt moet komen, ook niet per ongeluk. Waar in België en Nederland worden kuddes zo afgezonderd gehouden dat er niemand in de buurt komt? En als je hekken bouwt die zo'n honden binnen houdt, dan kan je er net zo goed zetten die wolven buiten houden. Een kuddebewakingshond zou dan bovenop de hekken zijn.

Wilde dieren zijn er, gelukkig! En ja dat is soms lastig om je eigen dieren te beschermen. Zeker diegene die buiten leven. Zo goed mogelijk zorgen dat ze er niet bij kunnen en accepteren dat niets 100% is is wat ik probeer te doen.
Wij zijn in de Alpen regelmatig door gebieden gelopen waar kuddes lopen met waakhonden. Als je je aan wat simpele regels houdt, levert het in die gebieden geen problemen op tussen honden en mensen. Ik weet niet of het met soort honden, opvoeding of ruimte te maken heeft, maar ik heb daar nooit berichten gehoord over bijt incidenten (en dat waren toch best drukken gebieden qua wandelaars. Wij namen niet onze honden mee die gebieden in, en daarvan kan ik me wel voorstellen dat het problemen kan geven.
Door smulpaap
#3466264
Siberienne schreef: di 26 dec 2023, 19:42 Wij zijn in de Alpen regelmatig door gebieden gelopen waar kuddes lopen met waakhonden. Als je je aan wat simpele regels houdt, levert het in die gebieden geen problemen op tussen honden en mensen. Ik weet niet of het met soort honden, opvoeding of ruimte te maken heeft, maar ik heb daar nooit berichten gehoord over bijt incidenten (en dat waren toch best drukken gebieden qua wandelaars. Wij namen niet onze honden mee die gebieden in, en daarvan kan ik me wel voorstellen dat het problemen kan geven.
Nederlanders blinken niet echt intelligent gedrag uit wat dat betreft
Alles voor de foto bv hé
Loslopende honden idem , gooi maar los . Regels zijn er om aan je laars te lappen
Dit word de domme recreant opvoeden
Gebruikersavatar
Door pike
#3466265
Niet alle kuddebeschermende honden zijn dermate beschermend dat ze een gevaar voor een vreemde vormen. Sommige rassen zijn daarom wel berucht ja.
Deze witte berghond (Maaremmer????) ben ik tegengekomen bij een kudde in het Drents-Friese Wold. Er liep ook een pup bij. Wij liepen op afstand over het pad. Ze kwamen gewoon heel nieuwsgierig bij ons kijken. Zelf hebben we ze wel genegeerd. Maar ze deden absoluut niet vijandig naar ons toe.
IMG_8999.jpeg
IMG_8999.jpeg (3.74 MiB) 354 keer bekeken
Alle landen met bergachtige streken waar kuddes lopen/liepen hebben zo hun eigen ras om de schapen te beschermen. Zo is er een heel scala aan witte berghonden. Wit om ze te kunnen onderscheiden van de wolf en de beer. Bijv. de Pyreneese berghond, de Hongaarse Kuvasz (niet altijd betrouwbaar), de Maremmer, de Tatra (wordt in de VS ook gebruikt om de schapen tegen beren te beschermen), de Slovensky Cuvac. Het hoeft niet altijd een Anatolier te zijn, een giga Estrela, een Kaukasier o.i.d. honden die in onze maatschappij niet zo goed passen.

En deze liepen op een (voor mensen) afgesloten terrein bij de (voormalige) schaapskooi, een volwassen hond en enkele puppen.
IMG_9162.jpeg
IMG_9162.jpeg (1.19 MiB) 354 keer bekeken
IMG_9158.jpeg
IMG_9158.jpeg (311.91 KiB) 354 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3466271
Maar ik vraag me dan af of dat gaat blijven werken.
Wolvenroedels zijn er net om berucht om in groep heel erg grote en zware prooien neer te halen. In Yellowstone jagen ze op bizons.
Dan zou zo'n alpaca of ezel toch geen probleem mogen zijn?
Of zijn de wolven van hier een andere soort? Vormen die geen roedels om te jagen?
Of is het enkel onervarenheid of te kleine aanvallen en komt dat in de toekomst nog wel?

Er worden toch ook paarden aangevallen?

Ik begrijp oprecht niet zo goed hoe zo'n grazer als een alpaca of ezel de schapen gaat beschermen tegen wolven.
Dat vind ik dan nog erger dan honden, honden hebben tenminste dezelfde wapens (tanden) om zich te verdedigen als de wolven.
Door smulpaap
#3466273
Zeker . Hier in Drenthe is het al menig keer gebeurt . Paarden , koeien
Door hannabelgje
#3466278
Nou roepen mensen tegenwoordig bij aangevallen vee wel meteen WOLF terwijl het nog steeds in heel veel gevallen om loslopende honden gaat, maarja dat klinkt minder spannend.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pike
#3466279
pearlsofpassion schreef: di 26 dec 2023, 21:59 Maar ik vraag me dan af of dat gaat blijven werken.
Wolvenroedels zijn er net om berucht om in groep heel erg grote en zware prooien neer te halen. In Yellowstone jagen ze op bizons.
Dan zou zo'n alpaca of ezel toch geen probleem mogen zijn?
Of zijn de wolven van hier een andere soort? Vormen die geen roedels om te jagen?
Of is het enkel onervarenheid of te kleine aanvallen en komt dat in de toekomst nog wel?

Er worden toch ook paarden aangevallen?



Ik begrijp oprecht niet zo goed hoe zo'n grazer als een alpaca of ezel de schapen gaat beschermen tegen wolven.
Dat vind ik dan nog erger dan honden, honden hebben tenminste dezelfde wapens (tanden) om zich te verdedigen als de wolven.
Ik heb het verhaal nog niet gelezen. Maar ik weet het niet. Je zou zeggen dat kan niet werken. Maar het probleem met schapen (en ook paarden bv) is dat ze het op een rennen zetten. Wegrennen wakkert het jachtsysteem aan (ook bij honden). Alleen prooidieren rennen namelijk weg. Ik heb ook opnames gezien van wolven die op bizons joegen. Maar ook die bizons sloegen massaal op de vlucht. Als een alpaca of een ezel niet bang is en voet bij stuk hout en gaat uithalen en stampvoeten of bijten, mwah dan weet ik nog niet wat de wolf gaat doen. Ik denk toch dat hij dan liever een ander weitje opzoekt zonder zo'n lastpak erin. Een hele roedel lijkt me dan weer een ander verhaal.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door