Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3465557
Ik heb sinds donderdag lichte koorts met hoesten. Ik bel net de huisartspraktijk en die zeggen je moet paracetamol nemen. Maar dat is toch juist niet goed? Koorts heeft toch een belangrijke functie? Wat doen jullie in zo'n geval?

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

#3465561
Dat ligt aan hoe ik me voel. Is het vol te houden geen paracetamol, voel ik me er naar van (slecht eten, niet goed kunnen slapen enz) dan wel. Want uiteindelijk is een beetje tot rust kunnen komen en wat eten binnen krijgen ook niet onbelangrijk.
#3465563
Ja, koorts heeft een functie. Bij een hogere lichaamstemperatuur is het lichaam beter in staat om bacteriën en virussen te bestrijden.

De huisarts gaat er waarschijnlijk van uit dat je een oplossing wil hebben en adviseert daarom waarschijnlijk paracetamol om iets te doen.
Bij thuisarts staat bijvoorbeeld het volgende:
Medicijnen tegen koorts

Het is niet nodig de koorts te verlagen met medicijnen.
Als u zich ziek voelt of pijn heeft, kunt u paracetamol nemen. Na een halfuur gaat het dan vaak wat beter. Dat komt doordat paracetamol de pijn wegneemt. Kijk bij paracetamol hoeveel u kunt nemen.
Met paracetamol gaat meestal ook de koorts omlaag. Gaat de koorts niet omlaag? Dat kan en is niet erg. U neemt paracetamol alleen om de pijn weg te nemen. Niet om de koorts te verlagen.
U wordt niet sneller beter door paracetamol.
Zelf ben ik iemand die absoluut niet snel naar medicatie grijpt en dus alleen medicatie zoals paracetamol pakt wanneer het echt niet anders kan. Wanneer ik lees lichte koorts en hoesten zou ik waarschijnlijk niet naar de paracetamol grijpen ;)
#3465566
Hier hetzelfde.
En ik vind eten niet zo belangrijk als ik ziek ben.
2 weken geleden nog een 4 tal dagen nauwelijks wat gegeten wegens ziekte en lichte koorts. Wel gedronken. Dat is geen probleem.
Ik las eens een artikel dat je lichaam daar op dat moment ook helemaal niet mee bezig is of op zit te wachten en dat je het daarmee onnodig belast. Das wel iets waar de meeste artsen geloof ik anders over denken.
Koorts heeft idd een functie en ik moei me daar zo min mogelijk mee. Bij de kinderen ook trouwens. Enkel om te gaan slapen wil mijn partner het bij de kinderen wel. En ja, als ze pijn hebben wordt de koorts automatisch mee bestreden. Niets aan te doen.
Door Too
#3465575
Mwah dan ben ik waarschijnlijk een watje maar als ik me echt ellendig voel gaat er paracetamol in hoor
Je wordt er niet eerder beter van maar je voelt je wel even wat fijner en slaapt vaak een stuk rustiger


Beterschap Hanna!
#3465576
Ik neem zelf zelden pijnstillers, tenzij het zonder niet uit te houden is van de pijn. Of ik ooit koorts heb weet ik niet, want ik heb geen thermometer. En inderdaad, koorts heeft een functie.

Maareh, is paracetamol echt koortsverlagend? Ik dacht dat dat enkel gold voor nsaid groep
#3465580
dinky89 schreef: di 05 dec 2023, 19:56 Ja, paracetamol is pijnstillend en koortsverlagend.
Een nsaid, zoals ibuprofen, is ook ontstekingsremmend. Dat is paracetamol niet.
Ah oke. Ik dacht dat het koortsverlagende kwam door de ontstekingsremmende eigenschap. Niet dus.
#3465621
Lizzy schreef:Hoe gaat ie daar Hanna?
Lief dat je het vraagt. Nog steeds hetzelfde. Lichte koorts en hoesten. Ik merk wel dat als ik paracetamol heb genomen en die is uitgewerkt mijn temperatuur omhoog schiet. Ik neem het dus niet meer en dan schommelt mijn temperatuur rond de 38. Als er maandag geen verbetering in zit dan moet de huisarts toch maar even tijd voor me maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

#3465625
hannabelgje schreef: vr 08 dec 2023, 08:34 Lief dat je het vraagt. Nog steeds hetzelfde. Lichte koorts en hoesten. Ik merk wel dat als ik paracetamol heb genomen en die is uitgewerkt mijn temperatuur omhoog schiet. Ik neem het dus niet meer en dan schommelt mijn temperatuur rond de 38. Als er maandag geen verbetering in zit dan moet de huisarts toch maar even tijd voor me maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk
Klinkt als een griep of coronaatje. Heb je al een testje gedaan?

Beterschap :-*
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door