Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3465021
Wij zijn op zoek naar nieuwe matrassen (voor onszelf, niet de hond :P ). We willen na een aantal teleurstellende matraskeuzes nu graag echt wel het goede matras voor ons, en gewoon weer eens uitgerust wakker worden.
Maar welk matras kopen we dan?
Hoe weet je nou welke echt perfect bij je past, als je er maar 5 minuten op ligt in een winkel? Moet je dan proefliggen thuis en steeds de matras ruilen als het niet lekker ligt?
Tips en truuks zijn van harte welkom :)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3465022
Onze truuk: in een vakantiehuisje lekker liggen, kijken welk matras het is en dat kopen ;D

Anders is het lastig ja. Je weet pas of het lekker ligt na een paar nachten slapen. Ik heb geen beter advies dan vaak op vakantie gaan ::)
Door Lizzy
#3465023
Sommige matrassen en winkels hebben echt een goede omruilgarantie. Daar zou ik voor gaan. Mijn zus had een Tempur matras gekocht via Beter Bed. Kon er absoluuuuut niet aan wennen en heeft het om mogen ruilen voor een M Line. Waar ze wel goed op ligt. Ik heb een matras van Royal Health Foam en daar ben ik wel heel blij mee, ik merk nu na nog geen 9 jaar dat het achteruit begint te gaan (en we zijn druk aan het sparen voor een nieuw matras). Weet niet of ik daar nog een keer voor ga want het zijn onwijs dure matrassen en dan vind ik dat ze best 10 a 12 jaar mee mogen. Ik zit te denken om een wat goedkoper matras te kopen met daarop een traagschuim topper (een goeie, dus mogelijk van Tempur of van Royal Health Foam). Ik kan zelf alleen maar liggen op traagschuim. Koudschuim, pocketvering, etc. valt allemaal af. Ik denk dat je eerst moet gaan voelen wat jij fijn vindt, dus eerst de eerste grote stap nemen, bepalen wat voor type matras je wilt. En dan daarna bepalen welk merk.

Nou, tot zo ver mijn matras ervaring ;D . Ik vind het een ramp, nieuwe matrassen kopen. Dus ik wens je heel veel succes!
Gebruikersavatar
Door doranto
#3465024
Die van ons hebben we bij Ikea gehaald, met een los topmatrasje van traagschuim. Wij slapen er prima op. Als je wilt kan ik wel even kijken wat er op het etiket staat.
Door Anne in Zweden
#3465025
Ik ben bij Ikea (hier in Zweden) heel vakkundig geholpen, en er zat een omruilgarantie van drie maanden bij. Ik had een nieuwe matras nodig ivm rugpijn en die is helemaal verdwenen. Prijs was ook heel redelijk.
Vroegah dacht ik: een matras van Ikea, bleh - maar daar ben ik helemaal van teruggekomen.

Edit: voordat ik op Ikea overstapte lag ik ook op een matras van bijna 1000 euro, gekocht bij een speciaalzaak waar ze helemaal doorlichtten hoe mijn ruggengraat eruitzag wanneer ik op mijn zij of op mijn rug lag, dat soort dingen. Heerlijke matras, maar tien jaar later was ik tien kilo zwaarder en toen lag hij niet meer zo lekker en kreeg ik rugpijn.
Ik kwam bij Ikea terecht omdat ik bij vrienden had gelogeerd en daar heel goed en pijnvrij had geslapen. Dus noteerde ik de naam van de matras en toog ik naar Ikea, waar een behulpzame medewerker mij verschillende matrassen zag uitproberen (die van mijn vrienden was uit het sortiment verdwenen), en hij meende dat ik de verkeerde matrassen uittestte. Hij heeft mij toen een matras aangeraden die voor mijn gevoel veeeeel te zacht was, maar omdat je de matrassen van Ikea dus drie maanden mocht testen (wel met zo'n dun extra matrasje erop, voor de hygiëne), heb ik toch de matras gekocht die hij aanraadde. En na een korte gewenningsperiode (die heb je altijd als je op een nieuwe matras slaapt) bleek het inderdaad een schot in de roos te zijn, en sindsdien heb ik geen rugpijn meer gehad.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3465032
Dank allemaal tot zover!

IKEA is al wel voorbij gekomen, alleen hebben ze in Nederland en Duitsland niet de juiste maat (90x220 cm, meneer_S is bijna 2 meter en hier in Duitsland is onze bed-ombouw 180x220 cm…).

Traagschuim vind ik zelf wel fijn (mits ik me nog wel fatsoenlijk kan omdraaien, en niet in mijn “kuil” blijf steken), maar meneer_S haat het. En ik wil het liefst ook geen hoogteverschil tussen onze matrassen, dus is het nog een hele zoektocht qua matras en toppers dan ::)
Door Cindy de Wolf
#3465038
Thuis hebben wij Pullman matrassen. Liggen al 15 jaar plus op. Pocketvering op een lattenbodem. Kost wat maar nooit spijt van gehad.

Op de camping hebben wij matrassen van Ikea overigens wel 90*220. En die hebben lang op een boxspring gelegen. Hoe koud het ook was ik zweette de tent uit. Sinds kort liggen ze op een onderstel van beter bed en dat gaat een stuk beter.
Door Siberienne
#3465040
Lang (15 jaar?, zoiets) Tempur matrassen gehad, ik vond het nadeel dat die zo hard zijn als ze koud zijn. Een tiental jaren geleden overgestapt op M line matrassen, meneer en ik met iets verschillende hardheid. Slaap er prima op.

Wij hebben 80x2 mtr. Enige nadeel; ze zijn zwaar en dik, dus fijne hoeslakens vinden met onze rare maat is een uitdaging.

Wij hebben trouwens auping spiralen, al bijna 25 jaar ofzo, mou zijn wij niet zwaar (allebei rond de 64 kilo) dus datzelfde schelen voor de slijtage, maar ze doen het nog prima.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3465045
Je hoeft geen hoogteverschil te krijgen in je matrassen. Veel matrassen net zelfde afmetingen kun je in verschillende hardheden en vering krijgen.
We hebben zelf nu boxspring dat bevalt goed. ( en ml heeft een rotte rug )
Ik geloof dat schuimmatrassen eerder warm worden dus als je het gauw warm krijgt in bed is dat een minder idee.
#3465048
Koudschuim wordt wel veeeel minder warm dan traagschuim.
Wij hebben een pocketverenkern met laagje koudschuim erop. Heerlijk. Zit nog iets tussen geloof ik. Bij de kinderen enkel pocketveren maar omdat ik dat toch te hard vind heb ik er een koudschuim topper bij gekocht.

Voor onszelf hebben we idd bij een matrassenwinkel gekocht waar we 100 dagen terug konden omruilen. Dat hebben we bij de eerste na een maand ook gedaan. De 2e poging is gebleven.
Ik heb nl ook last van m'n onderrug sinds de zwangerschappen. Dus een beetje uitproberen was gewoon nodig.
Door zurca
#3465053
Lastig iets is dat, nieuwe matrassen!
Thuis hebben wij een boxspring met daarop pocketvering matrassen van eastborn. Liggen na nu dik 13 jaar nog heerlijk. Ze hebben bijna een jaar in de opslag gelegen dus ik was benieuwd hoe ik zou slapen nadat we ze zolang niet gebruikt hadden. Maar ze liggen gelijk weer heerlijk. Wij hebben beide een eigen matras want ik wil zacht, vriendlief liever een wat harder matras.
Voor de stacaravan kochten we pocketvering matrassen bij ikea. We zijn tig keer in de winkel geweest om elke keer proef te liggen op verschillende soorten matrassen. Uiteindelijk 2 aangeschaft maar eigenlijk nooit 100%lekker ongelegen. Na 5 jaar net niet lekker liggen zijn we naar beter bed gegaan. Slaap id gedaan en op de matrassen gelegen die vanuit de test aangeraden werden. Mijn vriend koos een m line matras en slaapt daarop vanaf de eerste nacht perfect. Ik koos ook een m line, zachtere uitvoering, maar lag er niet zacht genoeg op. Na 75 nachten terug naar de winkel en gekozen voor een b bright matras. Toen die kwam lag ik heerlijk! Het is ook pocketvering met een toplaag van schuim (weet ff niet meer welk schuim :-[ )
Bij beter bed kan je dus een slaap id laten doen en je hebt 90 of 100 dagen omruilgarantie. Zitten wel wat voorwaarden aan dus wel goed navragen. Je kan overigens 1 maal ruilen, niet dat je dus alle matrassen 90 dagen kan testen :biggrin2: Als onze matrassen thuis vervangen moeten worden dan komen er dezelfde als in onze stacaravan.
Oh en in de stacaravan liggen de matrassen ook op een boxspring. Als je alleen voor een ander matras gaat, let er dan in de winkel(s) op dat het matras op eenzelfde bodem ligt!
Wij zijn overigens voor we echt gingen kopen bij verschillende winkels geweest om op allerlei soorten matrassen te liggen. Zo kwamen we iig al tot de keus van een pocketvering matrassen en bijvoorbeeld geen koudschuim matras. We zeiden in de winkels gewoon netjes dat we aan het oriënteren waren en nog niets kwamen kopen. We werden overal netjes ontvangen en geholpen...
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3465072
Hier ook matrassen van Beter Bed, super goed geholpen toen. Die man liep met matrassen te slepen en te doen totdat we de ideale samenstelling hadden. Ik ben die man daar erg dankbaar voor. Gelijk goede kussens erbij.
Nu ruim 4 jaar oud en het ligt nog steeds heerlijk. En dat met mijn brakke lichaam. Natuurlijk moet ik regelmatig draaien en van houding veranderen, maar dat komt echt door mijn lichaam. Wij zijn er heel blij mee.
Door Tanna
#3465077
Wij hebben sinds het voorjaar matrassen en topdekmatrassen van Lavital. Daarvoor hadden we memory foam matrassen, wat een miskoop vond ik dat.
De (topdek)matrassen die we nu hebben zijn gemaakt van katoen, wol, vlas, paardenhaar en hennep met een persoonlijk afgestemd verenpakket. Geen chemische rommel meer in ons bed en het is heerlijk! Niet zo warm meer in de zomer en nu juist wel lekker warm. Voor mijn lichaam met dag en nacht pijn is het een verademing.
Het was niet goedkoop maar de memory foam matrassen waren dat ook bepaald niet en nu liggen we echt goed.
De eerste maanden was het net of we een paardenstal in stapten als we naar bed gingen, geen hevige lucht maar toch typisch paard ;D . We vonden het niet vies en nu is die geur inmiddels wel verdwenen.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3465215
Dank weer iedereen!

Ik zag een reclame van Matt, en ben eens op de website gaan kijken en dat zag er toch ook wel erg goed uit. Beste koop van de Consumentenbond, en super veel positieve recensies.
Is er iemand hier die er zo een heeft of iemand weet die er een heeft?

https://www.mattsleeps.com/nl
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door