Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3464009
judith vd schreef: wo 11 okt 2023, 09:38 Begin van het jaar heb ik wel gekeken of er belangstelling was voor (gefokte) eend, maar daar was geen animo voor.
Ik prijs mijzelf heel gelukkig met contacten in de jagerswereld.
Dit combineer ik met plof kip en eend, kopvlees van redelijke gezonde koeien en orgaan van schapen.
Kweek-eend vind ik ook echt gewoon niet fijn om te voeren. Ik zou wel blij worden van wilde eend, dat dan weer wel.
#3464026
kiara schreef: wo 11 okt 2023, 16:44 Lijkt mij ook
Maar ja ga proberen te vragen als ik hem zie
Wat vaak wel werkt is :
Op advies van mijn DA ben ik op zoek naar vlees van wild . Omdat mijn hond allergisch is
Of eerst goodwil kweken en iets voor jezelf kopen
Vaak is het antwoord idd ... als een hond vlees heeft geproeft ....
Of nee , dat hoor je zelf op te eten . Zonde als dat naar de hond gaat
#3464028
frodo quin schreef:Ik denk dat dat ook wel scheelt. Ik lees over te veel gedoe met een klein hondje en dat begrijp ik helemaal met een kat die maar 100 gram per dag mag om niet dik te worden. Hij lust makkelijk een kilo hoor.

Maareh, miss puppy eet nu wel extreem veel voor haar formaat en dat portioneert erg makkelijk, want ik hoef niets te knippen en nauwelijks te snijden, maar is ook compleet onbetaalbaar.

Voor mijn kat merk ik ook wel dat ik een veelvoud betaal, maar door de hoeveelheid is dat nog te doen.

Ik zag onlangs een reportage over de prijsstijging in de dierengeneeskunde in Nederland ten gevolge van de overnames door concerns en dat is echt gestoord. Sommige dingen zijn duur he en zeker met diagnose kan je ook bij kleine dieren makkelijk enorme bedragen kwijt zijn. Scan, MRI... Allen duur. Maar duizenden euro's voor een vrij simpele operatie bij een dier van een paar kilo?!?

Wat gaat dag geven als die de vers markt voor een groot deel in handen krijgen? Dan wordt het ook onbetaalbaar voor velen, ook voor een klein hondje of kat.

Ik prijs mij gelukkig dat ze in België nog niet zo dominant zijn. Mijn Da verontschuldigde zich voor de rekening en het ging niet om weinig geld, maar het viel wel goed mee als je rekening houdt met voor wat het allemaal was. Het duurste was de castratie van Emma en voor een hond van 30 kg vindt ik 450 euro wel meevallen. Zeker als je dan nog eens meetelt dat ze haar niet hebben laten bijkomen in een bench, maar ze haar bij hen gehouden hebben omdat ze panikeert op opgesloten worden.
Ja ik las laatst over het onderwerp dat zoiets in België niet mag, grote ketens die alles vernemen en dan groteske prijzen gaan vragen. Mocht niet als het om (dieren) zorg ging. Dus er zit een wettelijke prijsregulatie op. In Nederland geldt maar een ding het goede oude "vrije marktwerking" waarmee ze zo ongeveer al alles om zeep geholpen hebben. Las laatst dat basisscholen al hoge cijfers uitdelen om meer "klanten" te blijven behouden... Vrije marktwerking he :P

En over die ketens met kvv vlees zorgelijk ja, maar op het moment vind ik heel veel erg zorgelijk dat terzijde. Keten vormingen en grote afhankelijkheden van oa basisvoorzieningen.
We geven ook al jaren kvv want was wel moeilijk om een goed menu te kunnen komen. En tja prijs, Aan de ene kant willen we voor de menselijke consument vlees duurder maken, veevoer duurder belasten etc, uiteraard stijgt de prijs van het vlees voor onze honden ook door ;)
#3464029
smulpaap schreef: do 12 okt 2023, 10:56 Wat vaak wel werkt is :
Op advies van mijn DA ben ik op zoek naar vlees van wild . Omdat mijn hond allergisch is
Of eerst goodwil kweken en iets voor jezelf kopen
Vaak is het antwoord idd ... als een hond vlees heeft geproeft ....
Of nee , dat hoor je zelf op te eten . Zonde als dat naar de hond gaat
Nou hij verkoopt niks voor zover ik weet aan mensen hier in de buurt.
Is ook beetje een aparte wereld denk ik.
Maar kwa tip voor dat mijn hond allergisch is is wel een goede 👍
#3464030
Kaio schreef: do 12 okt 2023, 11:29 Ja ik las laatst over het onderwerp dat zoiets in België niet mag, grote ketens die alles vernemen en dan groteske prijzen gaan vragen. Mocht niet als het om (dieren) zorg ging. Dus er zit een wettelijke prijsregulatie op. In Nederland geldt maar een ding het goede oude "vrije marktwerking" waarmee ze zo ongeveer al alles om zeep geholpen hebben. Las laatst dat basisscholen al hoge cijfers uitdelen om meer "klanten" te blijven behouden... Vrije marktwerking he :P

En over die ketens met kvv vlees zorgelijk ja, maar op het moment vind ik heel veel erg zorgelijk dat terzijde. Keten vormingen en grote afhankelijkheden van oa basisvoorzieningen.
We geven ook al jaren kvv want was wel moeilijk om een goed menu te kunnen komen. En tja prijs, Aan de ene kant willen we voor de menselijke consument vlees duurder maken, veevoer duurder belasten etc, uiteraard stijgt de prijs van het vlees voor onze honden ook door ;)
Geen idee of er maximumprijzen zijn. De tarieven verschillen iig wel van Da tot Da. Anicura is iig wel actief in België, maar niet op zo'n schaal als in Nederland. Huisdieren verzekering is hier ook nog maar sinds kort opgang aan het maken.
Bij mijn weten is er nog steeds een monopolieverbod, maar de trend in de afgelopen decennia is wel alles open gooien met weinig controle, ook als dat over basisbehoeften gaat.

Nederland is sowieso wel extremer daarin, maar ik denk dat gemiddeld dierenwelzijn ook belangrijker gevonden wordt. Hier heb je in een groot deel van het land nog een andere cultuur waar een dier zijn welzijn of leven niet zoveel waarde heeft. Dat maakt dat Nederland ook een beter verdienmodel is.
#3464073
Ik heb wat ritjes gedaan zeg... In mijn smurfblauwe auto. Met BP stickers! Speciale lekbak in de kofferbak, zodat het bloed makkelijker weggespoeld kon worden. En kilo's, kilo's en kilo's eend vanuit Harderwijk. Paard halen in Wolvega. En lijntjes vanuit Limburg naar Zweden... Met aanrechtbladen. Of stofzuigers. :biggrin2:
En dan overladen bij de Mac of andere herkenbare punten. Druipende vuilniszakken en heel veel vreemde blikken van onschuldige toeschouwers...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door