Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3463434
pearlsofpassion schreef: di 26 sep 2023, 14:03 Amai, stevige kerels precies. :o :biggrin2:
En allemaal zo'n schattig wit puntje aan de staart. :smitten:
Dat wordt nog moeilijk kiezen! Of niet... als er eentje jou kiest... ::)

Wat een heerlijke kruising lijkt het.
We hebben wel gekozen, maar in 3 weken tijd kunnen de karakters nog wel wat veranderen, dus definitief is die keuze zeker nog niet.

Het lijkt ons ook een heerlijke kruising, eigenlijk stond het nog niet op de planning om er een pupje bij te nemen, maar dit is een eenmalig nest en echt te leuk om het niet te doen :biggrin2:
#3463436
Idd, zeker nu jullie vaker in zweden zullen vertoeven gewoon een logische keuze qua type ras.

Bijzonder toch he, hoe de aftekening compleet verandert bij de kruising. Enkel nog wat wit waar ze dat beide hebben en verder gewoon effen..Dan is die wss bij beide resessief en blijft enkel wat ze gemeen hebben over. Dat is nog een uitdaging voor het hele outcrossproject dan. Vallen er soms echt bonte pups uit bij een F1 kruising? En met welk ras was dat dan?
Sorry, ben een beetje genetica-verslaafd.. :P
#3463439
pearlsofpassion schreef: di 26 sep 2023, 14:10 Idd, zeker nu jullie vaker in zweden zullen vertoeven gewoon een logische keuze qua type ras.

Bijzonder toch he, hoe de aftekening compleet verandert bij de kruising. Enkel nog wat wit waar ze dat beide hebben en verder gewoon effen..Dan is die wss bij beide resessief en blijft enkel wat ze gemeen hebben over. Dat is nog een uitdaging voor het hele outcrossproject dan. Vallen er soms echt bonte pups uit bij een F1 kruising? En met welk ras was dat dan?
Sorry, ben een beetje genetica-verslaafd.. :P
Hier ook een genetica verslaafde, heb zelfs van mijn hobby mijn werk gemaakt ;D

Ze worden wel nog “wolfsgrauw” allemaal hoor, die tekening zit er al wel. Dat komt van de Laika. Wetters zijn er in effen bruin, effen zwart, bruinbont en zwartbont.

Er is 1 bonte F1 geweest tot nu toe, in de kruising met de Barbet. Alle andere pups waren effen zwart. Dus deze pups zijn qua kleur ook een beetje apart :)
#3463448
tt-tjes schreef: di 26 sep 2023, 15:49 owww wat een leukerds. Ik wist niet als pups van NL naar DE gaan dat je dan ook 15 weken moet wachten.
Dacht alleen vanuit het buitenland naar NL.
Sinds eind 2014 is dit zo.
Nou kun je natuurlijk de gok nemen, zo vaak is er geen grenscontrole, maar dat vinden wij toch geen fijn idee.
De fokker is ontzettend goed met jonge honden en heeft vaker pups tot 15 weken aangehouden. Dus alle vertrouwen dat dat goed komt :)
#3463455
Heerlijke feauteau's Kim! En wat een snoesjes, zeg... Die zouden zo spontaan in een jaszak kunnen verdwijnen!

Fijn dat er wat gedaan wordt aan de genenpool van onze Wetterhoun. Die is/was toch wel redelijk smal!
#3463459
Kim_S schreef: di 26 sep 2023, 14:36 Hier ook een genetica verslaafde, heb zelfs van mijn hobby mijn werk gemaakt ;D

Ze worden wel nog “wolfsgrauw” allemaal hoor, die tekening zit er al wel. Dat komt van de Laika. Wetters zijn er in effen bruin, effen zwart, bruinbont en zwartbont.

Er is 1 bonte F1 geweest tot nu toe, in de kruising met de Barbet. Alle andere pups waren effen zwart. Dus deze pups zijn qua kleur ook een beetje apart :)
Oh leuk, die kleur. Benieuwd hoe dat er dan gaat uitzien. :D
Ik wist niet dat je ook effen wetters had. Das dan dezelfde kleuren zoals bij de barbet eigenlijk, dus nog niet onverwacht dat er dan bij zo'n kruising gelijkaardig kleuren kunnen uitvallen. Ale,je weet nooit bij genen, maar toch. :biggrin2:

Zwart is bij veel dieren erg dominant he. Als je vb bij kippen een effen wit dier met een patrijs kruist kan het zomaar zijn dat alle nakomelingen zwart zijn. :cool:
#3463461
Ronald schreef: di 26 sep 2023, 16:42 Heerlijke feauteau's Kim! En wat een snoesjes, zeg... Die zouden zo spontaan in een jaszak kunnen verdwijnen!

Fijn dat er wat gedaan wordt aan de genenpool van onze Wetterhoun. Die is/was toch wel redelijk smal!
Daar zijn we al heel wat jaartjes druk mee :)

Inmiddels zijn er ook al F3 honden (nog maar 12,5% van het andere ras) en die zien er toch alweer behoorlijk uit als een Wetter. We zijn er nog lang niet, maar alle beetjes helpen.
Hopelijk gaat pupmans daar ook een bijdrage aan leveren tzt!
#3463462
pearlsofpassion schreef: di 26 sep 2023, 17:33 Oh leuk, die kleur. Benieuwd hoe dat er dan gaat uitzien. :D
Ik wist niet dat je ook effen wetters had. Das dan dezelfde kleuren zoals bij de barbet eigenlijk, dus nog niet onverwacht dat er dan bij zo'n kruising gelijkaardig kleuren kunnen uitvallen. Ale,je weet nooit bij genen, maar toch. :biggrin2:

Zwart is bij veel dieren erg dominant he. Als je vb bij kippen een effen wit dier met een patrijs kruist kan het zomaar zijn dat alle nakomelingen zwart zijn. :cool:
Ja hoe ze er straks gaan uitzien is voor ons ook nog best spannend. Maar, als er “ongewenste” kleuren zouden zijn bij nakomelingen in een later stadium, dan is dat ook redelijk snel opgelost door genetisch te testen en dan te kruisen met een hond die dat niet heeft.
En zo lang het gezondere Wetters oplevert moeten we ook niet al te kieskeurig zijn met kleuren denk ik zo.
#3463463
Kim_S schreef: di 26 sep 2023, 18:10 Ja hoe ze er straks gaan uitzien is voor ons ook nog best spannend. Maar, als er “ongewenste” kleuren zouden zijn bij nakomelingen in een later stadium, dan is dat ook redelijk snel opgelost door genetisch te testen en dan te kruisen met een hond die dat niet heeft.
En zo lang het gezondere Wetters oplevert moeten we ook niet al te kieskeurig zijn met kleuren denk ik zo.
Als Laika’s net zo’n toverballen zijn als huskies zou je nog voor verrassingen kunnen komen te staan!

Wat leuk dat er nog 2 reutjes over zijn, mijn meneer zegt nee ::) maarrrr misschien is het iets voor kennissen van ons, heb je info / link naar de fokker?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door