Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
#3462468
Cindy de Wolf schreef: zo 27 aug 2023, 09:06 Beloofde update; Ik heb 3 honden van de 9 die barf verafschuwen en ook stukjes spiervlees niet apprecieren. Kvv heerlijk. Maarja he als je al zo lang barft knaagt het toch dat ik niet zeker weet wat erin zit in welke kwaliteit. En om nou voor elke hond apart kvv te maken dat ging me te ver. Want ik kan wel kg bakken kvv maken met mijn eigen vleesmolen maar dan weet ik nog steeds niet zeker of elke hond wel het exacte binnen krijgt. En per dag malen zag ik ook niet zitten mede omdat er "veel"achterblijft in een vleesmolen; zonde met de hedendaagse prijzen!
Dus na heel veel zoeken op youtube en vergelijken een gehaktmolen gekocht van Moulinex; https://www.bol.com/nl/nl/p/moulinex-ch ... oductTitle ik was op zoek naar veel vermogen maar met een klein bakje. MOEILIJK! En echt deze is PRECIES was ik nodig had. Zeer makkelijk te bedienen, makkelijk schoon te maken EN hij doet wat ik verwacht had. Kleine hoeveelheden 200g spier/orgaan vlees met 3 seconden veranderen in fijn gehakt. Vleesbot maal ik wel op mijn vleesmolen maar doe dat 1x per 2 maanden. Rest alleen nog het mengen. Iedereen happy. Als je geen vleesmolen hebt/wilt kopen kan je natuurlijk ook kiezen voor de botmixen van oa Dogmeat. Misschien kan iemand hier zijn voordeel mee doen.
Ik vind het wel een kek ding. Handig om kleine hoeveelheden vlees en orgaan te malen, inderdaad. Bevalt hij ook goed, nu je hem een paar dagen in gebruik hebt gehad?
Door yazzie
#3462469
Goede tip hoor Cindy maar Dogmeat eet mijn hond dus gewoon niet. Daarnaast is zelf malen hier echt geen optie. Voor hem blijft het bij KB en Tammenga en ik ga toch weer Bandit proberen te voeren.

Ik heb hier zo'n struggle gehad echt .. :-[ .

Bandit ga ik weer geven omdat ik er echt van overtuigd ben dat het kwalitatief iets toevoegt. Dan voer ik 3 verschillende merken met genoeg diersoorten (en groenten en bio ei). Jammer voor mij maar hij eet nu 1 x per dag eind van de middag met smaak bijna 1 kilo vlees met groenten (elke dag vers gekookt, rauwe groenten hoeft hij ook niet), meerdere keren per week eitje, soms wat hüttenkäs of een lepeltje rijst of aardappeltje als het over is. Hij is zeker voldaan na zijn maaltijd. Heb onderweg altijd Beloningssnoepjes mee en paar keer per dag gedroogde snack.

Andere hond eet nu wel weer barf maar het gaat niet van harte. Heeft meer oog voor de bak kvv van zijn broer. Hij begint pas als zijn broer klaar is. ::) Als dit blijft duren, ga ik 2 bakken neerzetten. Een met barf en een met kvv en mag hij kiezen. Kijken wat hij dan kiest.
Door Cindy de Wolf
#3462477
Anne in Zweden schreef: ma 28 aug 2023, 12:31 Ik vind het wel een kek ding. Handig om kleine hoeveelheden vlees en orgaan te malen, inderdaad. Bevalt hij ook goed, nu je hem een paar dagen in gebruik hebt gehad?
Ja bevalt mij super goed. Vanmorgen circa 200g hert in repen van 3-5 cm bij 1-3 cm erin en met 5 seconden was het zeer fijn.
Qua schoonmaken kan het bijna niet makkelijker; deksel eraf (wat tevens de drukknop is) mes eruit bakje eraf draaien; schoonmaken en klaar.
De reguliere hakmolens hebben vaak bakken 1-3l en dat zocht ik dus niet. Ik wilde echt klein bakje/groot vermogen.
Laatst gewijzigd door Cindy de Wolf op ma 28 aug 2023, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cindy de Wolf
#3462478
yazzie schreef: ma 28 aug 2023, 12:45 Goede tip hoor Cindy maar Dogmeat eet mijn hond dus gewoon niet. Daarnaast is zelf malen hier echt geen optie. Voor hem blijft het bij KB en Tammenga en ik ga toch weer Bandit proberen te voeren.

Ik heb hier zo'n struggle gehad echt .. :-[ .

Bandit ga ik weer geven omdat ik er echt van overtuigd ben dat het kwalitatief iets toevoegt. Dan voer ik 3 verschillende merken met genoeg diersoorten (en groenten en bio ei). Jammer voor mij maar hij eet nu 1 x per dag eind van de middag met smaak bijna 1 kilo vlees met groenten (elke dag vers gekookt, rauwe groenten hoeft hij ook niet), meerdere keren per week eitje, soms wat hüttenkäs of een lepeltje rijst of aardappeltje als het over is. Hij is zeker voldaan na zijn maaltijd. Heb onderweg altijd Beloningssnoepjes mee en paar keer per dag gedroogde snack.

Andere hond eet nu wel weer barf maar het gaat niet van harte. Heeft meer oog voor de bak kvv van zijn broer. Hij begint pas als zijn broer klaar is. ::) Als dit blijft duren, ga ik 2 bakken neerzetten. Een met barf en een met kvv en mag hij kiezen. Kijken wat hij dan kiest.
KB heeft ook gemalen vleesbot. Dogmeat kvv wordt hier mwah mwah gegeten. Van de botmixen gebruik ik met name de kalkoen omdat mijn vleesmolen de kalkoennekken zekker als ze groot zijn niet gezellig vind ;) kip, eend, kwartel, haas, konijn, lamskoteletten maal ik zelf. Er zijn iig meerdere aanbieders die gemalen vleesbot aanbieden. Wellicht iets om in je achterhoofd te houden.

Ik snap je heel goed! Hier dus ook zoekwerk en kvv ging echt super qua eten maar toch zag ik vachten slechter worden, en dikker en als je zo lang gebarft hebt knaagt het toch dat je niet weet wat het erin zit.
Door smulpaap
#3462518
Ik baal soms van BARF . Dat portioneren , blehe
Het zal de leeftijd wel zijn
10 , 15 jaar terug stond ik gerust een hele dag te portioneren
Maar ik kan de knop niet omzetten , te perfectionistisch .
Er is voor mij ( nog maar ) 1 merk KVV waar ik tevreden over ben . Bandit , daar werden / worden de (overleden ) honden niet dikker van , de vachtconditie bleef net als met barf op peil
Ik heb Tessa nog een tijdje KVV Oervoer gevoerd , maar ook van Oervoer werd ze (te ) dik
Thara heeft na de ingreep een tijdje Bandit gegeten , ze was immobiel . Maar werd niet dikker . Vacht bleef prima . Seb heeft een week of 7 Bandit gegeten ter gewenning . Seb moest wat gewicht verliezen . Dat lukte al met Bandit
Maar Bandit is duur , zeker de lam of geit . En perfectionistisch als ik ben wil ik toch veel afwisseling / diersoorten. Verder zijn ze niet voldaan na een maaltijd KVV . Lekker hoor , maar waar blijft de rest . En ze zijn dus rustelozer . Na een barf maaltijd ploffen ze voldaan in slaap
Dus : moeder gaat voorlopig maar verder met BARF . Stond van de week ook weer te vloeken , tijdens het portioneren begaf vriend snoeischaar het . En het is hier niet effe snel naar de winkel
Gebruikersavatar
Door pike
#3462522
smulpaap schreef: di 29 aug 2023, 21:19 Ik baal soms van BARF . Dat portioneren , blehe
Het zal de leeftijd wel zijn
10 , 15 jaar terug stond ik gerust een hele dag te portioneren
Maar ik kan de knop niet omzetten , te perfectionistisch .
Er is voor mij ( nog maar ) 1 merk KVV waar ik tevreden over ben . Bandit , daar werden / worden de (overleden ) honden niet dikker van , de vachtconditie bleef net als met barf op peil
Ik heb Tessa nog een tijdje KVV Oervoer gevoerd , maar ook van Oervoer werd ze (te ) dik
Thara heeft na de ingreep een tijdje Bandit gegeten , ze was immobiel . Maar werd niet dikker . Vacht bleef prima . Seb heeft een week of 7 Bandit gegeten ter gewenning . Seb moest wat gewicht verliezen . Dat lukte al met Bandit
Maar Bandit is duur , zeker de lam of geit . En perfectionistisch als ik ben wil ik toch veel afwisseling / diersoorten. Verder zijn ze niet voldaan na een maaltijd KVV . Lekker hoor , maar waar blijft de rest . En ze zijn dus rustelozer . Na een barf maaltijd ploffen ze voldaan in slaap
Dus : moeder gaat voorlopig maar verder met BARF . Stond van de week ook weer te vloeken , tijdens het portioneren begaf vriend snoeischaar het . En het is hier niet effe snel naar de winkel
Hoe herkenbaar! Ook altijd barf gevoerd aan drie honden. Portioneren was de normaalste zaak van de wereld nooit problemen mee gehad. Maar nu vind ik het ook verschrikkelijk vervelend werk geworden. Wat een gedoe en zo veel meer afwas. Dan denk ik ook, zal de leeftijd wel meebrengen. En nee, hier is ook niet alles om de hoek verkrijgbaar. Bijna niks eigenlijk :biggrin2: KVV is dan wel heeeeel gemakkelijk. Maar ja, ze waren altijd zo gek met hun barfmaal na de wandeling, konden daar zo heerlijk van genieten, en daarna even zo heerlijk gaan liggen slapen. Dus wil dat toch wel blijven geven. Ik hoop dat mijn nieuwe pup wel kip kan eten. Dat drukt tenminste de prijs een beetje naar beneden.
Door Lizzy
#3462548
Bandit is inderdaad heel fijn voer. Twee dingetjes die ik wel jammer vind. Eén: de prijs (sorry, onbetaalbaar.... mijn jongske eet 1200 gram per dag en Fritzi eet toch ook zo'n slordige 700 gram per dag) en twee: de rijst.... ik wil geen rijst in het eten van mijn honden.... Maar goed, ja verder is dat voor mij ook het beste wat we hebben hoor. Je ziet gewoon dat er kwalitatief hoogwaardig vlees wordt gebruikt. De kwaliteit zoals ik het zelf voer met BARF.

Van de week heb ik (omdat we ons zo ziek voelde) twee kg KVV uit de vriezer getrokken die we nog hadden liggen. En het was nog te koud dus ik de voerbakken in een teiltje warm water gezet. En als je dan roert dan zit het vet gewoon vastgekoekt aan je lepel. Behhhh. Blij dat ik weer BARF voer.
Door hannabelgje
#3462549
Hier ook kvv geprobeerd, maar Zoë krijgt er steeds diarree van. Ik denk dat het vetgehalte te hoog is voor haar. Nu weer gewoon barf. Ik voer voornamelijk kip omdat ze dat het beste verdraagt. Als proef heb ik nu duck gedroogd om als ontbijt te geven en ook voor snacks. Kijken of ze dat wel verdraagt. Ze vindt het in elk geval wel erg lekker.

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pike
#3462550
Ik kocht voor de Fauven in hun laaste jaren ook kvv en ben uiteindelijk bij KB mixen (enkelvoudig) blijven steken. Hun opgave wat vetgehalte betrof kwam aardig overeen met de werkelijkheid was mijn indruk. Ik selecteerde de diersoorten o.a. op een laag vetgehalte. Ik had voldoende soorten en gemiddeld zat ik daarmee op 9% vet. Voor de oudjes die wat minder verbranden en nauwelijks nog bewegen wat dat zeker een mooi gemiddelde. Ze zijn er nooit dik op geworden. Een actieve jonge pup zoals Malbec had daar niet genoeg aan, die kon wel wat meer vet gebruiken. Maar rollen met meer als 14-15% vet was bij mij wel altijd de limit. Ik was echt wel tevreden met die rollen. Desalniettemin was het de bedoeling dat hij, eenmaal zijn volwassen gebit, over ging op barf. Ik had net de eerste barfbestelling binnen toen ik hem terugbracht naar de fokker. :'( En met mijn nieuwe pup ga ik het ook zo doen. Eerst kvv en dan met stevige kiezen pas op de barf. En ik heb gemerkt dat beginnen met enkelvoudige kvv ook een mooie manier is om te zien hoe ze op een bepaalde diersoort reageren. Malbec bv reageerde van begin af aan slecht op kip en rund. Die kreeg hij dan ook niet meer en ook in mijn eerste barfbestelling had ik die soorten daarom niet meegenomen. Kvv rollen kan je per stuk aanschaffen om een diersoort te proberen, maar barf gaat vrijwel altijd met kilo's tegelijk. Heb je dan iets wat ze niet verdragen zit je daar weer mee.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3462556
Das wel waar. Kan ik helemaal volgen.
Ik heb af en toe iets wat ze niet willen. Ik herinner me helemaal in het begin paardenvlees dat ze echt niet wilden. Dan maal ik het met iets dat ze heel lekker vinden.
Iets waar Cuzco niet tegen kan, gaat dan enkel naar Luis.
Maar ik heb ook al 2x kalkoendijvlees gehad dat iets te rijp was en waar ze gingen van kotsen. Dat heb ik weggegeven aan iemand met honden die dat helemaal geen probleem vonden.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3462561
Ik droog wel eens kvv voor iemand met een hondje die vreselijk moeilijk eet. En ik merk dat kvv van welk merk maar ook vreselijk vet is. de hoeveelheid olie cq gesmolten vet die daar uit komt is meer dan 15%.
Dan heb ik het over de zgn betere merken. Darf welke mix maar ook . Kivo, Dogmeat (vaak vet en veel meer bot dan op de verpakking staat)
Aan groffer gemalen kvv erger ik me omdat ik zie aan de structuur wat voor een vlees er in zit. Vaak: long, stukjes pees, stukjes vel, de huid van gevogelte poten , ( in dat geval is voor het bot gehalte in gevogeltemixen gebruik gemaakt van de klauwen) en dan betaald persoon in kwestie gewoon de hoofdprijs. Tammenga lijkt me nog een betere samenstelling te hebben ook qua vetgehalte netjes en mooi grof gemalen. Maar als ik dat dan weer eens zie, blijf ik me liever in duizend bochten wringen om mijn honden op het echte werk te geven. Ben blij met mijn nieuwe podencootjes dat die die uiteindelijk wel gewend zijn aan NRV. Blij dat ze Konijn niet echt lekker vinden tenzij ik ze in stukken knip. Dus dat krijgen ze minder. Karkas is de laatste tijd ook moeilijk verkrijgbaar, koop dan gewoon 10 konijnen in de vacht. De vacht droog ik. De konijnen verdeel ik in porties en bij het voeren knip ik de porties wel in stukken. Veel werk ja. Ook dat kopen in grote hoeveelheden. Maar goed zolang ik de energie kan opbrengen om de grote bulk verpakkingen na aankomst te herverpakken in porties blijf ik het doen. Anders kan ik idd deze manier van rauwvoeren niet meer opbrengen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3462563
Oh nee, hele konijnen dat vind ik echt vreselijk. Dat komt er hier niet in.
Dan zijn die echt puur voor je honden opgefokt en gestorven. Nee, dan liever wat meer moeite doen voor karkas. Desnoods geen konijn meer, terwijl ze het hier heerlijk vinden.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3462565
Ik heb altijd zoveel mogelijk hele prooi gegeven, vroeger veel via jagers gekocht. Dus ben het gewend. Ik voer NRV ..volgens principe Tom Lonsdale. was daarom ook lid van het Voer Natuurlijk Forum ;) Ik zie liever wat ik voer. En ja je denkt opgefokt voor diervoeding.. ja voor dierentuinen. Biologisch is voor mij onbetaalbaar. En geloof me ook wat het stempel biologisch heeft is lang niet altijd zo netjes opgefokt. Het blijft slachtvee. Wil je je dat ze een echt goed leven gehad hebben, koop dan echt wild. Of Ecologisch Demeter vlees. Zolang ik honden heb zal ik er mee moeten leven dat het carnivoren zijn die een gebit hebben om te kunnen bijten en scheuren. We leven nu eenmaal in een kunstmatig ontworpen maatschappij waar veel gelogen wordt over van alles . vooral over voedsel. ;) Maar ik kan het heel goed begrijpen dat de manier hoe ik het liefst voer niet voor iedereen weggelegd is. Daar heb ik ook geen oordeel over. Iedereen voert op de manier waarbij hij zij zich het prettigst bij voer. ;) En ja de kans bestaat dat ik na dit geadopteerde setje podencos geen honden meer wil. ook geen kleintje ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3462566
Ok. Maar er is een verschil tussen een heel dier voeren dat dus enkel voor jouw hond geslacht is, of de resten die de mens toch niet wil.
Ik voer idd ongeveer de helft wild. Wilde gans wordt toch niet door de mens gegeten. Vreselijk, maar wel realiteit. En verder resten van dieren waar de mens wat hij wil vanaf gehaald heeft of kuikens uit de legindustrie. Dingen die er toch zijn, of je ze nu koopt of niet.
Maar een heel klein deel (spier) van hun menu komt werkelijk en in de praktijk in aanmerking voor menselijke consumptie.
Het is niet dat ik het versnijden niet aankan, ik slacht verdorie mijn eigen haantjes. Het is puur uit principe.

Het is niet om je te veroordelen. Het is gewoon om een andere kijk op de dingen te geven. Katten en honden zijn vleeseters, maar dat wil niet zeggen dat je het dierenleed niet zoveel mogelijk kan beperken.
Ik voer nu nog eendagskuikens maar als die binnenkort wss niet meer verkrijgbaar zullen zijn doordat ze geslachtsbepaling in het ei toe gaan passen in de industrie, dan juich ik dat toe! Hoe jammer dat ook voor de katten is.
Op het eind maakt iedereen gewoon zijn eigen keuzes uit de ideeen waar hij/zijn mee geconfronteerd wordt. Dat is de reden waarom ik mijn kijk op de dingen even neerschrijf. Jij de jouwe. Anderen doen ermee wat ze willen. ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door