Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Cathelijn
#3461556
dinky89 schreef: vr 21 jul 2023, 19:13 @Cathelijn: Ook brokken zijn flink gestegen in prijs. Zie bijvoorbeeld dit bericht van begin dit jaar over Royal Canin met daarin ook link naar de boycot van welkoop: https://www.emerce.nl/nieuws/zooplus-ha ... oyal-canin. Ook die gaan dus mee in de prijsstijging
Ja joh... er zullen wel steeds meer mensen noodgedwongen op de supermarktbrokjes zitten. Arme hondjes en katten.
Door Anne in Zweden
#3461578
Tanna schreef: do 20 jul 2023, 22:35 Dat is ons geluk ook eigenlijk. Geen kinderen, heel jong mijn huis gekocht en me de pest gewerkt om de hypotheek af te lossen, nauwelijks nieuwe kleding kopen sinds ik ben afgekeurd omdat ik tegenwoordig alleen maar uit huis kom om de hond uit te laten, dat maakt natuurlijk wel een groot verschil.
Ons geluk is dat we in noordelijk Zweden zijn gaan wonen, waar de huizen geen drol kosten. Met als bijkomstig voordeel: geen teken, geen vlooien, minimale klimaatverandering. Maar dat is een ander thema. :biggrin2:

@El_Kato: wij hebben elf vriezers en een grote vrieskast. De stroomkosten waren nooit een probleem eigenlijk, omdat de vriezers in een onverwarmde ruimte staan waar het 's winters ook onder nul is, en dat compenseert de hogere kosten in de zomer een beetje. Inmiddels hebben we ook zonnepanelen, zodat ik verwacht dat de kosten wel weer behapbaar zullen zijn. De warmtepomp vreet hier de meeste stroom.
Barfen is in (noordelijk) Zweden niet te doen. Ik kan in de herfst vaak wel aan elandenpens en -lever/nier/long komen, en heb een adresje waar ik gratis orgaan van Schotse hooglanders kan halen een paar keer per jaar (en restjes spiervlees), maar voor de rest is hier niets verkrijgbaar. Er is wel kvv, maar de ene soort bevat standaard granen en de andere ziet er zo vreugdeloos uit dat ik liever 2 x per jaar 500 euro ophoest voor een vriestransport vanuit NL. :-X

Ik ben maandelijks zo'n 450 euro kwijt aan honden- en kattenvoer (incl. transportkosten). Kan ik mee leven, met vier grote honden en twee katten (voor wie we zelf kvv maken).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3461636
Hier nog enkel barf.
Beetle eenzijdiger en af en toe wat duurder.

Ik kom wild halen in NL, 1x per jaar, waar het nog betaalbaar is en ik haal bij kiezebrink wat bot en kuikens ed. Maar dat is idd verdubbeld. Daar koop ik ook ietsje duurder spier voor de afwisseling en steenduur konijnnier als ik eerlijk ben.
En verder heb ik nog een poelier waar ik kiporgaan en spier van kip of kalkoen voor menselijke consumptie koop maar die betaalbaar is. Meestal 5 a 6 euro per kg voor spier. Soms moet ik daarvoor zelf uitbenen maar van dat te harde bot trekken we dan bouillon voor onszelf.
Ik vind bot een grotere uitdaging. Daarvoor 4 euro of meer neertellen heb ik het toch echt lastig mee.

Ze lusten gelukkig veel maar als ik betaalbaar aan iets kan raken dat ze minder graag eten, hebben ze af en toe toch pech...

Hoe dan ook is het met de katten natuurlijk wel betaalbaar. Die eten niet veel...
Dat denk ik ook meteen als we het over evt een hond nemen hebben... :-X
Door irmaa
#3461742
Nou, met een ruim 18 jarig klein hondje die het uitstekend doet op een paar brokjes en af en toe een paar soepballetje uit de soep of wat gebakken gekruide kip...... (doettie een moord voor) Vers, moet je echt echt niet mee aankomen, hij griezelt ervan.
Ik schrik echt van de prijzen, had echt niet gekund toen ik nog 4 leonbergers had, BARF en KVV voeren nu. Gelukkig, kon het dan nog in die tijd, kreeg je ook vaak nog zalmkoppen gratis bij de visboer;-)
Het is allemaal vreselijk duur geworden, een dier houden sowieso.
Door suzanne 1
#3461935
Tja hier niet echt veel keuze. Hij verdraagt alleen vers vlees, dus al zou ik willen dan kan hij nog geen brok/blikvoer oid eten. En kvv lust meneer niet want hij is super kieskeurig.
Dat is wel de reden dat er hier geen 2e hond bij komt.
Woody eet al voor 2 honden, en dat ze me duur zat
Door frodo quin
#3461964
@Cathelijn: brok is ook duurder geworden, net zoals alles, maar in vergelijkinget KVV en zeker met Barf is de prijs veel minder toegenomen en sowieso veel goedkoper .

Ik heb zelf de afgelopen jaren wel beseft dat vers veel duurder werd, maar met een kat voor mij nog prima betaalbaar. Het is maar met de komst van een hond dat ik beseft heb hoeveel duurder. Haar volledig op vers is voor mij financieel momenteel zelfs niet haalbaar.
Door Lizzy
#3461966
Wij zijn weer 100% terug op BARF. Het ging in mijn hoofd weer niet lukken, met KVV erbij en ik merkte ook dat Sjoerd moeite heeft met de omschakeling (van KVV naar BARF en van BARF naar KVV) en Fritzi onwijze honger heeft op KVV. Dus nou ja, dan maar wat minder afwisseling en meer puzzelen :-\
Door yazzie
#3461969
Ja ik ga ook weer met 1 hond terug naar Barf. Die houdt wel van knagen. Andere hond blijft dan maar op gemalen, die wil gewoon echt niet kauwen, zeker niet op bot.

@Lizzy: bij Darf kan je eko geit spiervlees kopen voor 8,90 per kg, wild hertspiervlees voor 6,50 en wilde gans filet voor 5,50. Ook meerdere bio producten, pens, hart, kippennekken en -ruggen. Misschien ook iets voor jou? Ik weet niet hoe de kwaliteit is maar ik ga het proberen. :)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3461971
Lizzy schreef: do 03 aug 2023, 14:10 Wij zijn weer 100% terug op BARF. Het ging in mijn hoofd weer niet lukken, met KVV erbij en ik merkte ook dat Sjoerd moeite heeft met de omschakeling (van KVV naar BARF en van BARF naar KVV) en Fritzi onwijze honger heeft op KVV. Dus nou ja, dan maar wat minder afwisseling en meer puzzelen :-\
En desnoods af en toe wat mindere kwaliteit he, dat zit in die kvv toch ook, ookal zie je't niet... ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3461972
yazzie schreef: do 03 aug 2023, 14:29 Ja ik ga ook weer met 1 hond terug naar Barf. Die houdt wel van knagen. Andere hond blijft dan maar op gemalen, die wil gewoon echt niet kauwen, zeker niet op bot.

@Lizzy: bij Darf kan je eko geit spiervlees kopen voor 8,90 per kg, wild hertspiervlees voor 6,50 en wilde gans filet voor 5,50. Ook meerdere bio producten, pens, hart, kippennekken en -ruggen. Misschien ook iets voor jou? Ik weet niet hoe de kwaliteit is maar ik ga het proberen. :)
Jesus, wat een prijzen he. :o
Door yazzie
#3461982
Paard- en rundspiervlees betaalde ik toen (2009) ook al dik € 4,- hoor. Voor wild ook al tussen de € 5,- en € 6,- bij gewone leveranciers. Ik heb nooit de luxe van lijntjes gekend, dus ben altijd al duurder uit geweest, ook toen ging er hier al 2 kg barf per dag doorheen.

Nu voor wild gansfilet € 5,50 en wild hert € 6,50, dat vind ik echt nog meevallen, dat kost KVV wat ik koop ook per kilo. Bandit wat ik ook voerde, is nog duurder. Ja € 8,90 voor geitspiervlees is niet goedkoop maar wel bio en ik ga ervan uit dat dit dus echt goede kwaliteit is. Goedkoop KVV zit boordevol luchtpijp, long, vetkorels, slokdarm, nekken met restantjes schildklier tsja, dat wil ik gewoon niet voeren. Ook allerlei toevoegingen hoeft voor mij niet.

Als je die 3 smaken spiervlees (geit, hert, gans) combineert heb je een combi van wild en bio voor gemiddeld € 7,-. Spiervlees is nou eenmaal het duurste onderdeel.

Totale bestelling voor barf voor mijn ene hond is qua prijs deze maand vergelijkbaar met het KVV voor mijn andere hond, scheelt een tientje (KVV is dus iets duurder). Maar barfbestelling is deels bio en naar ik verwacht dus beter van kwaliteit.
Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3462217
ik ben nog maar sporadisch op het forum, vanwege tijdgebrek.
Ondanks de hoge prijzen blijf ik alsnog het echte werk voeren. Ben wel genoodzaakt om minder diersoorten aan te bieden.
Hoewel het nog steeds lukt om gemiddeld 5 aan te houden. Ik koop vooral per 5 of per 10 kg in. Er zijn voor mij 3 aanbieders waar ik bij toerbeurt gebruik van maak. En daarnaast koop ik nog steeds bij mijn marktpoelier.
Ik zit nu op een gemiddelde van 4 euro per kg. Wat ik minder geef is paard en rund en lam. rund wel maar dan de pens afgewisseld met goedkopere geitenpens. Ik voer vaker kip omdat de prijs daarvan nog goed te doen is en er aanbiedingen zijn. Daarmee druk ik dus de totale kosten per maand
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door