Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Doe je het of doe je het niet?

Ja
11
25%
Nee
28
64%
Ik twijfel
5
11%
#3450848
yazzie schreef: di 11 okt 2022, 12:20 Echt eerlijke info zou eens superfijn zijn!

@ Kaio: maar wie zou voor jou dan de aangewezen persoon of instantie zijn om eerlijke info te gaan geven? Wie zou jij vertrouwen daarin? :???:
Dat wat PoP hierboven schrijft.

Ik heb dat ook, zo'n gevoel erbij. Er zijn nl altijd meerdere kanten aan iets.

Daarnaast ging het vorig jaar met hoge vaccinatie graad ook langdurig op slot, dus tja , helpt het dan? Voor mij niet want dat vind ik nog wel het belastendste van allemaal.
#3450861
Een interview met de mensen achter de studie (niet Syrië, rare autocorrect) die aangehaald wordt: https://publichealth.jhu.edu/2022/covid ... res-no-one

Er is gewoon ook nog veel onzekerheid. Denk ik.
Studie is inderdaad grotendeels uit de tijd van voor de vaccins - anders heb je ook geen jaar followup mogelijk. Althans, dat wordt dan moeilijk als je bedenkt hoe groot zo’n studie is en hoeveel werk hier in zit,
Laatst gewijzigd door Siberienne op di 11 okt 2022, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
#3450862
Kaio schreef: di 11 okt 2022, 15:43 Dat wat PoP hierboven schrijft.

Ik heb dat ook, zo'n gevoel erbij. Er zijn nl altijd meerdere kanten aan iets.

Daarnaast ging het vorig jaar met hoge vaccinatie graad ook langdurig op slot, dus tja , helpt het dan? Voor mij niet want dat vind ik nog wel het belastendste van allemaal.
Een ding dat een verschil zou kunnen maken is dat laatste nieuwe vaccin (omikron b4/5) wellicht beter beschermd tegen uitbraken dan de match van het eerdere vaccin met de delta variant (aaaargh nou ben ik zelf even kwijt welke variant de meeste problemen gaf in de winter. Delta toch?
#3450865
Siberienne schreef: di 11 okt 2022, 17:38 Een ding dat een verschil zou kunnen maken is dat laatste nieuwe vaccin (omikron b4/5) wellicht beter beschermd tegen uitbraken dan de match van het eerdere vaccin met de delta variant (aaaargh nou ben ik zelf even kwijt welke variant de meeste problemen gaf in de winter. Delta toch?
Ja delta, totdat in dec omikron was in afrika en januari in europa, en ze in paniek raakten en alles dicht moest. Toen werd het snel omikron. Maar in December was ook al behoorlijk alles op slot, en toen in januari weer 100% alles. (weet dat zo goed omdat het mij ook direct raakt in mijn zzp werkzaamheden)

Volgens mij weten ze niet in hoedanig het huidige vaccin (omikron) tegen verspreiding werkt, volgens mij niet eens hoeveel het beschermt, althans dat lees ik op verschillende plekken. Wisten ze bij vorige vaccins ook niet allemaal op voorhand. Maar toen riepen ze ook dat je een ander zou beschermen, maar ja niet :-\ . Ik denk dat ik proefkonijn zijn toch ook lastig vind ;)
#3450872
Kaio schreef: di 11 okt 2022, 17:53 Ja delta, totdat in dec omikron was in afrika en januari in europa, en ze in paniek raakten en alles dicht moest. Toen werd het snel omikron. Maar in December was ook al behoorlijk alles op slot, en toen in januari weer 100% alles. (weet dat zo goed omdat het mij ook direct raakt in mijn zzp werkzaamheden)

Volgens mij weten ze niet in hoedanig het huidige vaccin (omikron) tegen verspreiding werkt, volgens mij niet eens hoeveel het beschermt, althans dat lees ik op verschillende plekken. Wisten ze bij vorige vaccins ook niet allemaal op voorhand. Maar toen riepen ze ook dat je een ander zou beschermen, maar ja niet :-\ . Ik denk dat ik proefkonijn zijn toch ook lastig vind ;)
Snap ik hoor. Wij zitten in de controle groep. Noorwegen geeft geen 4e vaccinatie aan iedereen, ook niet aan zorgpersoneel, alleen aan mensen uit risico groepen. A la influenza vaccinatie.

Nu 2e uitbraak in twee weken binnen het ziekenhuis, en er wordt ook nog maar heel weinig getest. Dat vind ik alles bij elkaar ook wel weer spannend.
#3450873
Volgens mij is er nu toch terug een serieuze uitbraak. Landelijk bedoel ik dan. Vast niet zo erg als vorig jaar maar toch...
Dat zou uit het rioolwater blijken.
Maar veel minder zieken en vooral veeeel minder testen dan vorig jaar met delta.
Dus dat vertekent.
Want niemand test en dus onderschatten we schromelijk het aantal besmettingen. En overschatten we de ernst van de ziekte want een boel mensen die het hebben zonder symptomen of erg milde, weten het niet. Beetje zoals alpha, helemaal in het begin toen er nog maar nauwelijks testen waren. Toen dachten ze eerst ook dat als je smaak in orde was je zeker geen corona had. :)
Nu hoor ik ook van mensen dat ze echt wel het verschil voelen tussen verkoudheid en corona hoor. ::)
En de grote hoop (waaronder ikzelf) kan het gewoon niets meer schelen.
#3450885
Siberienne schreef: di 11 okt 2022, 17:34 Een interview met de mensen achter de studie (niet Syrië, rare autocorrect) die aangehaald wordt: https://publichealth.jhu.edu/2022/covid ... res-no-one

Er is gewoon ook nog veel onzekerheid. Denk ik.
Studie is inderdaad grotendeels uit de tijd van voor de vaccins - anders heb je ook geen jaar followup mogelijk. Althans, dat wordt dan moeilijk als je bedenkt hoe groot zo’n studie is en hoeveel werk hier in zit,
Lijkt me ook inderdaad. En de Omikronvariant kan logischerwijze ook niet zijn meegenomen in deze studie. Die is er nog niet eens een jaar. Mensen worden daar over het algemeen toch beduidend minder ziek van. Geeft die dan wel hetzelfde risico op hartproblemen als eerdere varianten? Of liggen de cijfers bij Omikron, dat nu dominant is, misschien wel heel anders?

En ik snap het volledig hoor, dat ze nog lang niet alles kunnen weten. Maar ik zou het op prijs stellen als dat gewoon eerlijk werd vermeld. Als mensen simpelweg de keuze zouden krijgen of ze die prik wel of niet willen halen zonder dat allerlei deskundigen in vaccinatiecampagnes proberen die prik door je strot te duwen door middel van info waar je de nodige kanttekeningen bij zou kunnen plaatsen en dreigementen met lockdowns.
#3450886
pearlsofpassion schreef: di 11 okt 2022, 15:20 Plus dat je voor ongevaccineerde mensen dezer dagen best goed moet zoeken. Is dat dan wel een goede weergave van de populatie.
Iets zegt me dat die studie waarschijnlijk over delta ging en men over omikron nog niet weet wat de cijfers zijn.
Ik ben ook altijd voorzichtig met die dingen zomaar blind te geloven. Je moest eens weten wat voor onzin er allemaal op de officiële Belgische site voor covid staat. En idd geen negatief woord over de vaccins. Nooit he. Hoe kan je dan geloven dat het klopt? Als ze nu eens echt een eerlijk en volledig beeld zouden geven zou ik er veel sneller in mee gaan. Als het vaccin echt zo nuttig en goed is, is dat toch geen probleem?
Dat ze dingen achter houden geeft mij een onaangenaam gevoel en wordt ik achterdochtig van. Misschien meer dan terecht is.
Ja, zo denk ik er ook over.
#3450894
En gelukkig mag dat! ;) :)

Ik denk dat ik meer vertrouwen heb in virologen zoals Marion Koopmans, Marc Bonten en Marc van Ranst dan gemiddeld leeft onder de bevolking. Binnen mijn eigen kringetje reageren mensen ook heel wisselend op het wel of niet nemen van de booster. Ik hecht persoonlijk gewoon meer waarde aan de kennis die deze experts al wel hebben en delen dan de vragen en achterdocht van niet-virologen. ::) Maar ik geloof ook zeker dat nog niet alles bekend is, onderzocht is en dat er vragen nog niet beantwoord zijn. Als alles over een paar decennia wel bekend is, had ik misschien met toekomstige kennis nu ook een andere beslissing genomen. ;)

Podcast over long-covid, de schaduwpandemie is misschien ook nog de moeite waard om naar te luisteren. In deel 4 wordt ook een inschatting gemaakt van de jaarlijkse kosten die long-covid de maatschappij gaat kosten.
#3450895
yazzie schreef: wo 12 okt 2022, 12:00 En gelukkig mag dat! ;) :)

Ik denk dat ik meer vertrouwen heb in virologen zoals Marion Koopmans, Marc Bonten en Marc van Ranst dan gemiddeld leeft onder de bevolking. Binnen mijn eigen kringetje reageren mensen ook heel wisselend op het wel of niet nemen van de booster. Ik hecht persoonlijk gewoon meer waarde aan de kennis die deze experts al wel hebben en delen dan de vragen en achterdocht van niet-virologen. ::) Maar ik geloof ook zeker dat nog niet alles bekend is, onderzocht is en dat er vragen nog niet beantwoord zijn. Als alles over een paar decennia wel bekend is, had ik misschien met toekomstige kennis nu ook een andere beslissing genomen. ;)

Podcast over long-covid, de schaduwpandemie is misschien ook nog de moeite waard om naar te luisteren. In deel 4 wordt ook een inschatting gemaakt van de jaarlijkse kosten die long-covid de maatschappij gaat kosten.
Marc Bonten is ook een niet-viroloog ;D
#3450897
Ik hoorde gisteren dat alleen 60+ mensen een persoonlijke uitnodiging ontvangen voor deze boostercampagne. Wanneer 60- aan de beurt is krijgt deze groep geen persoonlijke oproep omdat deze groep wel weet hoe ze afspraak moeten maken ::)
In de communicatie wordt verder alleen aandacht besteed aan radio en televisie spotjes. Kritiek die daar al op wordt gegeven is dat je op die manier (mogelijk belangrijke) groepen niet bereikt, bijvoorbeeld laag geletterden en andere culturele achtergronden/talen.

Kortom, als je 60- bent en je wil de booster moet je zelf opletten wanneer dit mogelijk is en zelf de afspraak maken en dus niet wachten op uitnodiging die niet komt ;)
#3450899
Sonja schreef: wo 12 okt 2022, 00:17 Lijkt me ook inderdaad. En de Omikronvariant kan logischerwijze ook niet zijn meegenomen in deze studie. Die is er nog niet eens een jaar. Mensen worden daar over het algemeen toch beduidend minder ziek van. Geeft die dan wel hetzelfde risico op hartproblemen als eerdere varianten? Of liggen de cijfers bij Omikron, dat nu dominant is, misschien wel heel anders?

En ik snap het volledig hoor, dat ze nog lang niet alles kunnen weten. Maar ik zou het op prijs stellen als dat gewoon eerlijk werd vermeld. Als mensen simpelweg de keuze zouden krijgen of ze die prik wel of niet willen halen zonder dat allerlei deskundigen in vaccinatiecampagnes proberen die prik door je strot te duwen door middel van info waar je de nodige kanttekeningen bij zou kunnen plaatsen en dreigementen met lockdowns.
Die keuze heeft iedereen toch ook gewoon? Gelukkig! Ieder kan voor zichzelf de afweging maken of hij/zij die vaccinatie wil ja of nee. En daarin is geen goed of fout.

Ikzelf heb Janssen en 1 Pfizer gehad. Afgelopen zomer corona gehad. 3 dagen ziek geweest en gelukkig geen long-covid. Komt dat door de vaccinaties? Geen idee. Wat ik wel zeker weet is dat corona flink heeft huisgehouden in mijn omgeving. 1 goede vriend overleden eraan en diverse mensen die 2 jaar later nog steeds niet normaal kunnen functioneren. Dus ik denk wel dat ik de volgende vaccinatie ga halen als ik aan de beurt ben…
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door