#3444206
Zo triest dat uiterlijk voor gezondheid gaat :( is helaas bij meerdere rassen zo. In Duitsland worden al steeds meer rassen uitgesloten op de shows juist omdat ze niet fokken op gezondheid. Ik ken iemand met zo'n naakthond die was boos dat ze dus niet konden deelnemen omdat de hond bewust kaal was gefokt. In Duitsland wordt dus wel meer naar gezondheid gekeken op shows door uitsluiten van bepaalde rassen die als ongezond bekend staan inclusief de kortsnuiten.
#3444247
Wat jammer Lizzy. Juist zoiets als doofheid is toch best belangrijk om tegen te willen gaan. Wat maakt die kopvlek nou uit als je daarmee een gezondere hond krijgt.

Maar Duitsland valt ook tegen hoor.. 't is maar net hoe ze het zien.
De kromi's ben ik ook mee gestopt vanwege de gezondheid en die mogen gewoon nog alles. Is een inteelt percentage waar je van gaat huilen (hele ras opgebouwd uit 2 honden, nooit nieuw bloed ingekomen dus pure inteelt) en de officiële RV is vooral druk met de ego van een paar grote fokkers die vooral niet willen testen maar wel de hoofdprijs willen vragen. (1500,- voor een stamboompup waarvan de ouders 1x bij een DA zijn gecheckt en die qua dna zijn getest op 1 aandoening aan de voetzolen)
De honden zelf vallen bij bosjes om aan auto-immuunziektes, epilepsie, von willebrand, cataract, voedselallergieën etc. Maar nee, daar gaan we niets aan doen. De oordracht is belangrijker dan welke testen er gedaan zijn en als fokkers bewust bezig zijn en teveel testen enzo dan gooi je ze uit de RV. Stel je voor dat je de rest van de leden wijzer maakt dan de grote jongens willen.
De alternatieve verenigingen en de RV vechten elkaar de tent uit.
Echt dieptriest.

Maar ook bij de alternatieven is het niet echt veel beter. 1 club waar ik serieus naar heb gekeken is qua gezondheid wel goed bezig maar ook hier speelden ego's en was men niet in alles zo open als ze wilden doen voorkomen. En ze vergaten even dat als je gewoon maar alle soorten rassen door elkaar gooit je dan niet alleen een grote variatie aan genen krijgt...

Dat vond ik wel serieus leuke honden, maar ze deden qua prijs leuk mee met de RV en dan heb je dus voor zo'n 1500 euro een vuilnisbakkie met DNA testen, qua gezondheid echt wel goed gescreend en onderzocht. Maar ook minimaal 4 rassen in zijn stamboom. Qua schoft ergens tussen de 30 en de 60 cm, qua karakter hoop je dat het lijkt op een kromi maar kan ook zomaar anders uitpakken afhankelijk van welke voorouder de overhand heeft. Tja, vond ik toch ook niet zo heel aantrekkelijk.

Herplaatser Skye bevalt me wel. Geen gedoe met stambomen, RV's, wel doof maar dat wist ik van tevoren. Denk dat ik het maar bij herplaatsers hou al hoop ik de komende jaren geen plek te hebben voor een nieuwe hond. Met 3 zit het huis wel vol en ik hoop nog heeel lang deze 3 bij me te mogen hebben.

Karen
#3444258
Ja, nou hoef je als huishondeigenaar natuurlijk geen lid te zijn van een RV :g:. Van mijn puppy kopers was er 1 persoon lid, de rest had er geen zin in. En dat mag. Gezien het lage ledenaantal is dat bij ons ras wel te doen gebruikelijk ook (geen lid worden). Maar ja, ik voelde me toch wel een soort van.... verplicht, al was het aan mezelf, om lid te zijn. Ik denk dat dit voor meer hier geldt.

Er is natuurlijk een hoop herrie geweest, nadat o.a. ondergetekende op facebook had geschreven niet blij te zijn/niet langer lid te willen zijn van het clubje. En als ik dan de notulen lees van de afgelopen vergadering........ :-X (die heel handig in het voordeel van de NCDH gemanipuleerd is) : dan ben ik blij dat ik de stap heb gezet en niet langer lid ben van dit clubje....

Ik vind het heel erg, dat RV's anno 2022 niet de gezondheid van de rashond als prio 1, 2, 3 hebben. En waar ik heel bang voor ben is dat de overheid zo meteen gewoon gaat ingrijpen. "We" (als in RvB, RV's, fokkers en kopers - ja, ook die laatste partij draagt ook verantwoordelijkheid voor het huidige fokbeleid) hebben jarenlang de tijd gehad om de gezondheid van de rashond te verbeteren en er niks nada noppes mee gedaan. De RvB voorop met hun slappe beleid. De RV's voorop met hun slappe beleid. Fokkers op de 2de plaats die gewoon niks of te weinig hebben gedaan (uitzonderingen daar gelaten). En ook pupkopers die nog steeds Franse Bulletjes kopen die eruit zien als een misvormde. Om maar een voorbeeld te noemen. We gaan zo meteen gewoon via de overheid regulering krijgen en onwijs op onze sodemieter krijgen. Dat is wat ik voorspel. En misschien gaat dat wel gewoon einde rashond betekenen. Eigen schuld. Dik bobbeltje.
#3444260
Ik vind het heel erg, dat RV's anno 2022 niet de gezondheid van de rashond als prio 1, 2, 3 hebben. En waar ik heel bang voor ben is dat de overheid zo meteen gewoon gaat ingrijpen. "We" (als in RvB, RV's, fokkers en kopers - ja, ook die laatste partij draagt ook verantwoordelijkheid voor het huidige fokbeleid) hebben jarenlang de tijd gehad om de gezondheid van de rashond te verbeteren en er niks nada noppes mee gedaan. De RvB voorop met hun slappe beleid. De RV's voorop met hun slappe beleid. Fokkers op de 2de plaats die gewoon niks of te weinig hebben gedaan (uitzonderingen daar gelaten). En ook pupkopers die nog steeds Franse Bulletjes kopen die eruit zien als een misvormde. Om maar een voorbeeld te noemen. We gaan zo meteen gewoon via de overheid regulering krijgen en onwijs op onze sodemieter krijgen. Dat is wat ik voorspel. En misschien gaat dat wel gewoon einde rashond betekenen. Eigen schuld. Dik bobbeltje.
Precies!! Zo voel en zie ik het al jaren.
#3444262
Ja, met je eens dat RvB, RV's, fokkers en pupkopers allemaal een eigen verantwoordelijkheid hebben. Ik snap ook je plaatsingslijst, maar weet je wat het stomme is? De pupkopers zijn zo in de meerderheid dat wanneer zij zich goed zouden informeren en beslagen ten ijs zouden komen de 'markt' dusdanig kunnen beïnvloeden dat fokkers en daarmee RV's en RvB wel mee moeten gaan. Eigenlijk is het een omgekeerde pyramide. ::)

Alleen... het gebeurt niet. Je kan lullen als brugman om alleen een pup te kopen bij fokkers die testen op erfelijke aandoeningen (bij 'mijn' ras :biggrin2: ) , uitleg geven, aanbieden om mee te zoeken, combinaties van ouderdieren willen uitzoeken, meegaan naar fokkers en als puntje bij paaltje komt en er is een pup, is het nog steeds bijna altijd een pup van niet geteste ouder. Of één ouderdier wat getest is. Of het nu gaat om kennissen, clubgenoten en zelfs familie. Zelfde verhaal geldt ook voor titeren en ook voor voeding en diervriendelijk trainen. Echt, ik ben echt uitgeluld, maar het frustreert nog steeds. >:(
#3444313
Begin jaren 90 had ik mijn eerste twee stamboomhondjes
Ook toen al gedoe in de vereniging , afsplitsing , haat en nijd . En vooral vriendjespolitiek en ego waren aan de orde van de dag . Uiteraard was de grootste groep niet bepaald voor gezondheid van het ras :-X schoonheid was prioriteit
De Fokker waar Thara vandaan komt is ook een buitenbeentje binnen JRT -land .
Maar ja , dat heb je nu eenmaal als je kritisch bent , opkomt voor de gezondheid van het ras .
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door