Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3443828
Hoi!

Mijn dochter wil graag een hond hebben, maar ze vindt het lastig om te besluiten welk ras.
1st dacht ze aan een teckel of een corgi, maar ivm de lange rug (en daarbij de eventuele klachten) ziet ze hier vanaf.

Ze wil eigenlijk een wetter (sowieso wat betreft het karakter), maar dan in het klein (ze woont in een maisonette en moet altijd de trap op: de hond moet dus draagbaar zijn, max 20 kilo).

Wat voor karaktereigenschappen spreken haar aan:
- vrolijk en levenslustig, maar ook rustig op de bank kunnen liggen
- mag eenkennig zijn
- liever geen blauwe ogen
- aanhankelijk en baasgericht
- niet perse elke dag veel uitdaging nodig hebben (waarschijnlijk dus geen werkhond)
- hoeft niet heel erg waaks te zijn
- slim zou leuk zijn
- maximaal 20 kilo

De hond zal regelmatig met haar meegaan naar het werk (op kantoor). Ook zullen haar schoonouders regelmatig oppassen.

Ik ben heel benieuwd wat jullie een geschikte hond lijkt.

Bedankt alvast!
#3443830
Een outcross Wetter :P

Maar ik ben wel serieus, de outcross met Barbet zou best geschikt kunnen zijn denk ik. En dan een teefje, die zijn vaak ook wat minder zwaar.
Er zijn een aantal eigenaren van F1 Wetter x Barbet outcross teefjes die een nest in de planning hebben, misschien even navragen bij de NVSW hoe de planning en de wachtlijst is?

En anders een Stabij? :biggrin2:
#3443833
judith vd schreef: do 21 apr 2022, 19:40 Een stabij?? Wat is dat dan :o
:P :P :P

Hooooi :D
Mijn Wetter-alert ging af, dus ik moest wel even reageren :biggrin2:

Het zijn echt ontzettend leuke honden geworden, de Wetter-Barbetters. En zeker de teefjes zijn ook niet groot en zwaar. Maar je moet dat wel zien zitten natuurlijk, en je weet nooit zeker wat zo'n kruising doet qua formaat als je ze weer kruist met een 100% Wetter (wat dus wel de bedoeling is).

Ik ben verder ook nog wel gecharmeerd van de Parson Russell Terriër en de Border Terriër. Maar ja, wel Terriërs, toch echt wezenlijk anders dan een Wetter ;)
#3443840
judith vd schreef: do 21 apr 2022, 20:10 Oh ja: geen terrier moest er op het lijstje staan. Iets te hieperdepiep.
Ik wil daar als echte terriër liefhebber toch even op reageren :)
Het hieperdepieper gedrag herken ik echt niet . Zo zouden terriers ook rampzalige keffers zijn

Er is echt een verschil tussen stamboom hondjes en de z.g look a likes . Er zit van alles en nog wat ingekruisd . En dat zijn idd vaak de felle exemplaren die uitvallen naar alles en iedereen , en altijd als een wervelwind door je huis stuiteren .

De mijne gaat , mits mogelijk , overal mee naartoe . Een dag shoppen , geen probleem . Uit eten , het is omdat ik een lijn in mijn hand heb . Anders zou ik haar zomaar kunnen vergeten weer mee te nemen . Ze ligt rustig onder tafel .
Wel zijn ze er graag bij , en daar moet je tegen kunnen . Bij alles wat je doet staan ze bij je , nieuwsgierig als ze zijn . Als ze maar bij de baas zijn , dan is het al goed . Besluit ik een dag te luieren in de zon , prima . Maar dan wel een extra stoel erbij voor de freule . :biggrin2: dus ja , ook een terriër kan lui zijn .
Verder zijn ze erg sociaal naar mensen En kinderen . Zijn er dan helemaal geen minpunten ? Ja , er zijn er die jagen op alles wat beweegt. De mijne jaagt graag op kippen , konijnen , hazen , rennende katten.
Maar middels training is dat deels in te dammen . Of wandelen in gebied waar deze dieren niet rondlopen . En ze kunnen zeer koppig zijn . Maar creativiteit doet wonderen
Ze hebben wel uitdaging nodig , kunnen zich snel vervelen . Maar bv speuren , behendigheid en zoekspel , of hersenwerk binnenshuis waarderen ze . En ze zijn uitgekookt . Oh passen opa en oma op . Dan kan ik dat of dat weleens Flikken. Dat is een kwestie van de zaken goed bespreken , en consequent zijn . Met een terriër moet je vooraf goed bedenken wat wel en niet mag . Eenmaal toegestaan word het een hele uitdaging om het weer af te leren. Dan steekt het koppige karakter echt de kop op .
Ik persoonlijk vind de ruwhaar milder , socialer , dan de gladhaar .
#3443844
IJslandse spits. Moet wel zeggen dat ik maar twee ken in persoon en die zijn niet erg blafferig. Schijnt wel een item te kunnen zijn.

Maar als de hond volwassen is, kan die toch ook zelf een trap op en af? Mijn hond loopt ook trap, zelfs een open trap (terras is boven) . Met een goed geproportioneerde hond hoeft dat toch geen probleem te zijn?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door