Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Mandarijn
#3442673
Psssttttt nog enkele maanden en dan:

Rookmelders zijn vanaf 1-7-22 verplicht in Nederland!

Oké de brandweer gaat niet controleren achter de deur, maar kan zijn dat verzekeraars moeilijk gaan doen na een brand in huis.

Dus wees er op tijd bij met ze in huis halen!! Dan ben je de run op die melders voor.

Hoeveel je er nodig hebt:
Deze verplichting houdt in dat op iedere etage waar zich een verblijfsruimte of afgesloten ruimte bevindt, minstens één rookmelder (bij voorkeur in de vluchtweg) geplaatst moet worden
Maar nog beter om er ook op de slaapkamer (s) er eentje te hangen.

Meer info:
https://www.rookmelders.nl/
Door Mandarijn
#3442674
Oh en nog een tip:
Schrijf met watervaste stift de datum op de zijkant van de melder als je hem ophangt, mocht ie na verloop van tijd gaan piepen, omdat de batterij leeg is weet je nog wanneer je hem opgehangen hebt
Door Suzanne
#3442677
Zolang in polisvoorwaarden niet staat dat er een verplichting is zal er waarschijnlijk bij brandschade geen probleem zijn hoor!
Laatst nog een artikel over gezien.

Suzanne
Gebruikersavatar
Door sam28
#3442687
aah, vandaar dat de WBV alle rookmelders wilde vervangen. ;D Ik heb net een rookmelder gekregen, afgelopen september. Ik heb er 1.

Sowieso slim om ze te hebben en goed op te hebben hangen.
Door Mandarijn
#3442693
Suzanne schreef: ma 28 mar 2022, 19:50 Zolang in polisvoorwaarden niet staat dat er een verplichting is zal er waarschijnlijk bij brandschade geen probleem zijn hoor!
Laatst nog een artikel over gezien.

Suzanne
Het is een wettelijke verplichting. Deze verplichting bestaat al sinds 2003 voor nieuwbouwhuizen, maar in de nieuwe wetgeving staat dat ook in bestaande woningen op iedere verdieping een rookmelder moet hangen. Dat het niet in de polisvoorwaarden staat betekent niet dat je ze niet hoeft op te hangen. Grote kans dat de polisvoorwaarden veranderen op of zelfs voor 1 juli
Door Mandarijn
#3442694
sam28 schreef: ma 28 mar 2022, 20:08 aah, vandaar dat de WBV alle rookmelders wilde vervangen. ;D Ik heb net een rookmelder gekregen, afgelopen september. Ik heb er 1.

Sowieso slim om ze te hebben en goed op te hebben hangen.
Ja veel wbv zijn nu bezig met ze op te hangen of te vervangen, omdat het een wettelijke verplichting wordt in bestaande woningen en een woning die niet aan de verplichtingen voldoet, wordt beschouwd als ‘niet-conform’ de wetgeving. Als verhuurder van een pand zijn ze verplicht om de woonruimte in goede staat van onderhoud te verhuren.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3442702
Mandarijn schreef: ma 28 mar 2022, 19:41 Oh en nog een tip:
Schrijf met watervaste stift de datum op de zijkant van de melder als je hem ophangt, mocht ie na verloop van tijd gaan piepen, omdat de batterij leeg is weet je nog wanneer je hem opgehangen hebt
En vooral, hang ze niet allemaal tegelijk op, dan is het een crime om te achterhalen welke piept. Helemaal wanneer er meerdere bij elkaar in de buurt hangen :biggrin2:
Mijn vader had in ons vorige huis in elke ruimte rookmelder opgehangen en uiteraard tegelijkertijd, had je batterij vervangen ging de volgende piepen wegens lege batterij en dan was het erg lastig om te ontdekken welke ::)

En uiteindelijk hang je ze op voor jezelf, niet voor de verzekering
Door Too
#3442703
dinky89 schreef: ma 28 mar 2022, 21:45 En vooral, hang ze niet allemaal tegelijk op, dan is het een crime om te achterhalen welke piept. Helemaal wanneer er meerdere bij elkaar in de buurt hangen :biggrin2:
Mijn vader had in ons vorige huis in elke ruimte rookmelder opgehangen en uiteraard tegelijkertijd, had je batterij vervangen ging de volgende piepen wegens lege batterij en dan was het erg lastig om te ontdekken welke ::)

En uiteindelijk hang je ze op voor jezelf, niet voor de verzekering
;D

Tip van Too :biggrin2:
alle batterijen tegelijk vervangen
Door Cathelijn
#3442704
Bij mij zitten ze aangeschoten op elektriciteit, ideaal, geen piepende apparaten.
En gelukkig is er een verplaatst een paar jaar geleden, want daar kon ik alleen met een ladder bij ::)
Gebruikersavatar
Door pike
#3442708
Ik heb er al jaren een hangen en sinds we hier 6 jaar geleden zijn komen wonen hangen er drie. Een op zolder (ketelruimte), een in de keuken en een in de bijkeuken waar zich de meterkast bevindt. Voor mezelf, niet voor de verzekering.
Oh ja ook nog een CO2 melder op zolder.
En die batterijen raken altijd midden in de nacht leeg. >:(
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3442710
Cathelijn schreef: di 29 mar 2022, 07:42 Bij mij zitten ze aangeschoten op elektriciteit, ideaal, geen piepende apparaten.
En gelukkig is er een verplaatst een paar jaar geleden, want daar kon ik alleen met een ladder bij ::)
Maar dan loopt er een draadje naar een stopcontact? Of is het in het plafond weggewerkt ?
Wel een idee voor bij verbouwingen...
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3442713
pike schreef: di 29 mar 2022, 09:04 Ik heb er al jaren een hangen en sinds we hier 6 jaar geleden zijn komen wonen hangen er drie. Een op zolder (ketelruimte), een in de keuken en een in de bijkeuken waar zich de meterkast bevindt. Voor mezelf, niet voor de verzekering.
Oh ja ook nog een CO2 melder op zolder.
En die batterijen raken altijd midden in de nacht leeg. >:(
Daar moesten ze wat op verzinnen. Want als je steeds op de meest onmogelijke tijden last van zo’n ding hebt schiet het ook niet op.

Wij hebben er 1 zonder batterijen hangen. Want die bleef maar af gaan. Nu twee nieuwe gekocht, want wel belangrijk en de kraamzorg stelt ze ook verplicht. Niet dat ik me daar vreselijk veel van aantrek, maar ik snap het belang wel er een paar te hebben.
Nu wil kraamzorg ook er een in de babykamer hebben. Dat gaan we dus niet doen. Ik denk woonkamer, gang beneden en overloop boven. Denk dat we daar hartverzakkingen genoeg van krijgen als de batterijen leeg zijn ::)
Door Cathelijn
#3442729
pearlsofpassion schreef: di 29 mar 2022, 09:17 Maar dan loopt er een draadje naar een stopcontact? Of is het in het plafond weggewerkt ?
Wel een idee voor bij verbouwingen...
Beneden in de hal is het weggewerkt in het plafond. Boven loopt er wel een draad door een buisje, maar dat is niet storend.
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3442758
Ik heb die van klikaanklikuit.

Mooi klein en ik heb op de telefoon een app waarmee ik kan zien wat de status is, maar ook hoe het met de batterij gesteld is. Oh... en natuurlijk zit er gewoon een testknop op en maakt hij een pokkeherrie.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door