Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door doranto
#3440104
Weet iemand toevallig een adresje in de regio tussen Eindhoven en Tilburg waar we een cursus speuren zouden kunnen doen? Ik vond op internet 'the search dog academy' in Son en Breugel. Iemand die dat kent of er iets over heeft gehoord?
Door Suzanne
#3440133
Ik speur met plezier bij Borders&Meadows.

https://www.borders-meadows-hondentrainingen.nl/

Voor goede trainingen zul je vaak een stuk(je) moeten rijden. Het jammere vind ik dat elke "gek" de lessen mag geven; het is een vrij beroep. Dat houdt ook in dat soms mensen die zelf 10 lessen gevolgd hebben, ineens les gaan geven zonder eigenlijk enig besef.
Pas daarvoor op alsjeblieft, zoek iemand die echt kundig is opgeleid.

Suzanne
#3440134
Suzanne schreef:Ik speur met plezier bij Borders&Meadows.

https://www.borders-meadows-hondentrainingen.nl/

Voor goede trainingen zul je vaak een stuk(je) moeten rijden. Het jammere vind ik dat elke "gek" de lessen mag geven; het is een vrij beroep. Dat houdt ook in dat soms mensen die zelf 10 lessen gevolgd hebben, ineens les gaan geven zonder eigenlijk enig besef.
Pas daarvoor op alsjeblieft, zoek iemand die echt kundig is opgeleid.

Suzanne
+1 tenenkrommend wat ik ooit voorbij zie komen qua speuren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door doranto
#3440136
Suzanne schreef: di 15 feb 2022, 16:18 Ik speur met plezier bij Borders&Meadows.

https://www.borders-meadows-hondentrainingen.nl/

Voor goede trainingen zul je vaak een stuk(je) moeten rijden. Het jammere vind ik dat elke "gek" de lessen mag geven; het is een vrij beroep. Dat houdt ook in dat soms mensen die zelf 10 lessen gevolgd hebben, ineens les gaan geven zonder eigenlijk enig besef.
Pas daarvoor op alsjeblieft, zoek iemand die echt kundig is opgeleid.

Suzanne
Vandaar dat ik hier ook even vraag naar ervaringen ;)
Door Suzanne
#3440139
Wat ik de laatste tijd opvallend vaak tegenkom in verhalen is een methode waarin de vermiste persoon ZELF een spoor loopt, daar een voorwerp achterlaat en dan terugloopt om met de combinatie die aan het werk is dat spoor weer te lopen.
Dat kan an sich werken, mits je NOOIT met je hond voor een echte of gesimuleerde inzet wilt werken.
Train je al op de "gebruikelijke" manier, dus op een vermist persoon of dier, dan "hoort" die persoon aan het einde van je spoor te zijn ;-)
Als dan ineens de vermiste persoon, wiens geur jouw hond aangeboden krijgt meeloopt... dan is die persoon dus niet zoek. Dat geeft verwarring bij de hond.

Let wel: de methode op zich is niet fout, maar het werkt niet als je later op een andere manier wilt gaan speuren of omgekeerd. Dit soort dingen kun je dus niet "door elkaar trainen".... dan weet je hond namelijk echt niet wat van 'm verwacht wordt.

Er zijn ook lessen waarbij alle combinaties na elkaar dezelfde spoorloper zoeken. Vraagje... zomaar... de 2-e en volgende combinatie... volgen die het spoor van de spoorloper of volgen die het spoor van combinatie 1?
Er zijn zelfs lessen waarbij alle andere combinaties op afstand meelopen met de combinatie die aan het werk is, om daarna, vanaf het moment dat de spoorloper gevonden is, de rollen om te draaien. Dat kan werken... maar niet als je een reaktieve of angstige hond hebt.

Uitvragen, weten wat je zoekt en opletten dus ;-)
*edit: soms mag je een keertje komen kijken (zonder hond) of kun je een proefles afspreken.

Suzanne
Door Siberienne
#3440146
Suzanne schreef: di 15 feb 2022, 16:43 Wat ik de laatste tijd opvallend vaak tegenkom in verhalen is een methode waarin de vermiste persoon ZELF een spoor loopt, daar een voorwerp achterlaat en dan terugloopt om met de combinatie die aan het werk is dat spoor weer te lopen.
Dat kan an sich werken, mits je NOOIT met je hond voor een echte of gesimuleerde inzet wilt werken.
Train je al op de "gebruikelijke" manier, dus op een vermist persoon of dier, dan "hoort" die persoon aan het einde van je spoor te zijn ;-)
Als dan ineens de vermiste persoon, wiens geur jouw hond aangeboden krijgt meeloopt... dan is die persoon dus niet zoek. Dat geeft verwarring bij de hond.

Let wel: de methode op zich is niet fout, maar het werkt niet als je later op een andere manier wilt gaan speuren of omgekeerd. Dit soort dingen kun je dus niet "door elkaar trainen".... dan weet je hond namelijk echt niet wat van 'm verwacht wordt.

Er zijn ook lessen waarbij alle combinaties na elkaar dezelfde spoorloper zoeken. Vraagje... zomaar... de 2-e en volgende combinatie... volgen die het spoor van de spoorloper of volgen die het spoor van combinatie 1?
Er zijn zelfs lessen waarbij alle andere combinaties op afstand meelopen met de combinatie die aan het werk is, om daarna, vanaf het moment dat de spoorloper gevonden is, de rollen om te draaien. Dat kan werken... maar niet als je een reaktieve of angstige hond hebt.

Uitvragen, weten wat je zoekt en opletten dus ;-)
*edit: soms mag je een keertje komen kijken (zonder hond) of kun je een proefles afspreken.

Suzanne

Ja precies, ik heb mantrailing gedaan (in Venlo) en wij hadden mensen in de groep die moesten ‘hertrainen’ omdat ze met in hond getraind hadden in een groepssetting waar de hond helemaal niet echt op de lucht van de persoon trainde maar op de lucht van andere honden die hetzelfde spoor ook al gelopen hadden en op onbewuste aanwijzingen van de eigenaar die ook precies wist waar de hond moest zijn. Die konden echt opnieuw beginnen.

Marcel ken ik van een studie project met speuren op geuren van virussen, ik heb nooit zelf bij hem getraind maar hij is kundig. Ik heb gevraagd of hij de school in Son en Breugel kent, ik laat het je weten als ik wat hoor.
Door Suzanne
#3440148
Er bstaat overigens ook dog-trailing ;-) dus het zoeken naar vermiste honden. Dat wordt bij mijn weten wel enigszins anders aangeleerd, er is dan een geurbron / geurlap oid die op de plaats ligt waar "de vermiste hond" wordt aangetroffen. De "vermiste hond" loopt dus niet mee, de instructeur wel uiteraard.

Suzanne
Gebruikersavatar
Door doranto
#3440149
Siberienne schreef: di 15 feb 2022, 17:30 Ja precies, ik heb mantrailing gedaan (in Venlo) en wij hadden mensen in de groep die moesten ‘hertrainen’ omdat ze met in hond getraind hadden in een groepssetting waar de hond helemaal niet echt op de lucht van de persoon trainde maar op de lucht van andere honden die hetzelfde spoor ook al gelopen hadden en op onbewuste aanwijzingen van de eigenaar die ook precies wist waar de hond moest zijn. Die konden echt opnieuw beginnen.

Marcel ken ik van een studie project met speuren op geuren van virussen, ik heb nooit zelf bij hem getraind maar hij is kundig. Ik heb gevraagd of hij de school in Son en Breugel kent, ik laat het je weten als ik wat hoor.
Oh fijn, dankjewel! Zoals ik het nu zie is dat het minste ver rijden van hieruit.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door