Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3436284
Mijn laptop is aan het dood gaan.... Dus ik ben me aan het oriënteren op iets nieuws. Ik heb wel belangstelling voor een Chromebook maar vind het ook wel eng om er zo een te kopen. Als ie niet bevalt kan ik niet ff wat anders kopen. Vandaar mijn vraag!
#3436287
Manlief en ikzelf hebben een chromebook en dat bevalt goed. Lekker simpel surfen op het internet en er zijn heel wat apps beschikbaar. De batterij houdt het lang vol en je werk wordt direct opgeslagen. Wij hebben de Wifi uit staan dus hangt het chromebook aan een kabeltje. Nadeel vind ik wel dat google rules.

Voor het zware werk (zoals foto's bewerken) heb ik een pc met windows 10. Als ik die aanzet weet ik weer waarom ik die niet veel gebruik. Teveel meldingen en opdrachten die ik niet goed begrijp :-[
#3436298
Ik heb een Lenovo Thinkpad met Linux. (Ubuntu). Tegenwoordig is dat ook heel gebruiksvriendelijk.
Zeker voor Word bestanden. Ik heb hele scripties geschreven met Libre office.
Maar goed, je vroeg naar chromebook, daar heb ik dan geen verstand van ;D
#3436306
Ik heb een lenova chromebook. Je kunt met google ook een soort word gebruiken. Die slaat hij dan op in de cloud. Ding is super vlug en handig in gebruik. Maar ligt er aan waar je hem voor wil gebruiken. Ik gebruik hem voor internet en boeken op mijn ereader te zetten. Verder niet. Dat doet hij prima.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

#3436342
Ook ik heb een chromebook. Je kunt er Office 365 op gebruiken, dus online in Word is geen enkel probleem. Ik schrijf er verslagen op in Word; ook Excel wordt zo nu en dan eens gebruikt. Ik ken zelfs nog een BP lid wat de chromebook zakelijk gebruikt.

Ik heb dan wel een redelijk luxe uitvoering, inclusief touchscreen en omvouwmechanisme, dus dat ik hem ook nog als een soort tablet kan gebruiken. Maar bij mij komt er dus geen gewone laptop meer in! Ook omdat de accuduur van een chromebook minstens eens zo goed is als van een (nieuwe!) laptop. 11 uur is vrij normaal. Dat heb ik nog geen betaalbare laptop zien doen.

Ik kan ook vanaf mijn chromebook een Windows machine overnemen (mocht ik de behoefte hebben) en er zijn heel veel apps beschikbaar. Het updaten gebeurt regelmatig. En dat duurt dan toch wel zeker 30 seconden... :) Het updaten van de apps duurt ongeveer even lang als het updaten van de apps op je telefoon. Hangt van de app af en van je verbindingssnelheid.

Ik heb geïnvesteerd in een USB naar RJ45 koppelstukje, zodat ik hem ook met een kabel op het netwerk kan aansluiten. Maar bij mij thuis is dat niet echt nodig.

En Google rules? Tja... als je een Windows 10 computer hebt (of straks 11) is het Microsoft rules, en bij een i-apparaat is het Apple rules.

Dan zou je zoiets moeten doen als wat Sam heeft. Een laptop met een *nix-achtige. Maar daar zit dan weer als nadeel een leercurve aan. Het voordeel is dat er minder "meekijkers" zijn en dat het geen extra geld kost. Daarnaast is Linux minder gulzig voor de hardware dan Windows of iOS.
#3436348
Mmmm. Nou begin ik toch weer te twijfelen! Ik word zo moe van het maken van back ups... Maar, ik heb best wel veel foto's op te slaan in de cloud. Ben ik daar geen vermogen voor kwijt...? (zoals je ziet heb ik me er nog nul in verdiept).
#3436354
Lizzy schreef: zo 12 dec 2021, 15:27 Mmmm. Nou begin ik toch weer te twijfelen! Ik word zo moe van het maken van back ups... Maar, ik heb best wel veel foto's op te slaan in de cloud. Ben ik daar geen vermogen voor kwijt...? (zoals je ziet heb ik me er nog nul in verdiept).
Je kunt op een chromebook ook een externe HD aansluiten via USB. En dan je bestanden uit de cloud opslaan op zo'n externe schijf.
Ik gebruik hiervoor een NAS, oftewel een harde schijf die aan je netwerk hangt. Deze heeft een actieve verbinding met mijn Google account en maakt een back-up van alles wat er in dat account gebeurt.
#3436418
Pfft. Ik denk er nu toch over om een gewone windhoos laptop te nemen. Een Lenovo. Ik zit nu alleen weer te twijfelen wat ik zal doen, een i3 of i5 processor en 256 gb opslag of 512 gb opslag. Ik heb best veel foto's die ik op sla. Maar voor de rest doe ik eigenlijk tekstverwerken en internetten, verder niks. Maar ja, ik heb nu een HP i3 met 256 gb opslag en gisteren had ik toch dik 200 gb in gebruik (ben gaan opruimen en nu 133 gb in gebruik). Deze is bijna 5 jaar oud en dan zit ik toch te denken aan een net 1 tikkie zwaardere laptop als die van 5 jaar geleden :-\ . Getsie, wat heb ik hier een hekel aan zeg, aan laptop geneuzel. Die krengen kosten een vermogen en gaan bij mij gewoon niet dan 5 jaar mee :-\
#3436422
Lizzy schreef: ma 13 dec 2021, 09:25 Pfft. Ik denk er nu toch over om een gewone windhoos laptop te nemen. Een Lenovo. Ik zit nu alleen weer te twijfelen wat ik zal doen, een i3 of i5 processor en 256 gb opslag of 512 gb opslag. Ik heb best veel foto's die ik op sla. Maar voor de rest doe ik eigenlijk tekstverwerken en internetten, verder niks. Maar ja, ik heb nu een HP i3 met 256 gb opslag en gisteren had ik toch dik 200 gb in gebruik (ben gaan opruimen en nu 133 gb in gebruik). Deze is bijna 5 jaar oud en dan zit ik toch te denken aan een net 1 tikkie zwaardere laptop als die van 5 jaar geleden :-\ . Getsie, wat heb ik hier een hekel aan zeg, aan laptop geneuzel. Die krengen kosten een vermogen en gaan bij mij gewoon niet dan 5 jaar mee :-\

Zo groot mogelijk nemen. Opslag heb je nooit teveel, wel te weinig.
#3436425
Lizzy schreef: ma 13 dec 2021, 11:45 En de processor Lique??
Coolblue zegt er dit over: Met een Intel Core i3 processor gaat multitasken traag, wil je meer dan internetten en tekstverwerken kies dan voor een laptop met minimaal een Intel Core i5 processor.

Dus ik nam de 5
#3436426
Ik twijfelde 3 jaar geleden ook. Maar uiteindelijk toch besloten voor een compacte windows laptop. Maar ik wil altijd kleiner dus die van mij is meen ik 14 inch ipv 17inch. Verder ook hetzelfde als Ronald, dus ook touchscreen (was een keiharde eis), dubbelopvouwbaar, in 4 standen bruikbaar; Lenovo Thinkpad L380 Yoga i7 - 8GB - 256GB SSD.
En verder heb ik qua opslag een mini usb stick gekocht met 256GB. Die er standaard in zit.
#3436436
Lizzy schreef: ma 13 dec 2021, 11:45 En de processor Lique??
Als je het kan betalen, de zwaardere. Zou ik zeggen. Want ook al zeg je; het gaat maar 5 jaar mee, als je het verschil tussen de 3 en 5 uitsmeert over die 5 jaar, valt dat vermoedelijk wel mee. En alle programma's worden wel zwaarder.

Soft en hardware veroudert nl wel snel. Dus dan kun je beter het nieuwste kiezen, dat geeft wel profijt. Denk ik.

Ik ben overigens nog wel erg blij met mijn chromebook. Ik heb de lenovo c330. Die gebruik ik voor dagelijkse dingen. Ik heb ernaast ook nog wel een echte laptop. (alleen staat daar ook geen office pakket op, dus daar gebruik ik dan een programma als wordpad). Als ik wel word nodig heb, dan log ik even in op mijn werk account. Daar heb ik een office 365 pakket, met word online. Maar word online kan dus óók op een chromebook. Want geen officieel programma, want via de cloud.

Jullie zijn met 2 thuis, toch? Is er niet de mogelijkheid zo in te regelen dat er 1 apparaat is voor zwaarder werk, en 1 lichter apparaat voor dingen op internet, bv?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door