Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Nemen jullie 'm?

Ja
37
69%
Nee
10
19%
Misschien
6
11%
Anders, licht toe graag
1
2%
Door Siberienne
#3436495
pearlsofpassion schreef: ma 13 dec 2021, 22:37 OK, dan kan je de laatste vraag schrappen.. :biggrin2:
Blijft de vraag of het in percentage evenveel ziekenhuisopnames geeft of in absolute aantallen en of het even ernstig verloop kent.
Ziekenhuisopnames in verhouding tot aantal omikron besmettingen. IC is nog niet duidelijk omdat het meestal 5-7 dagen na een besmetting duurt voor mensen daar liggen. Tijd is nog te kort daarvoor.
Door Siberienne
#3436498
pearlsofpassion schreef: za 11 dec 2021, 21:26 Ja, maar dan circuleert het wel sneller en kan je misschien toch groepsimmuniteit krijgen.
Als iedereen het pakweg iedere maand weer tegenkomt... In de toekomst he.
Ik wilde hier nog even op reageren want eigenlijk zeg je hier iets raars. Groepsimmuniteit betekent dat doordat een groot deel van de groep immuun is, dat deel van de groep dat niet immuun is, toch beschermd is. Dat komt dan doordat het pathogeen - in dit geval een virus - niet in de groep door kan dringen. Oftewel, het virus circuleert niet. Bij een virus dat vrijelijk circuleert, zul je dus nooit groepsimmuniteit krijgen.

Wat jij denk ik bedoelt is partiële immuniteit bij het individu; dat doordat iemand de infectie doormaakt en continue tegen het virus oploopt, steeds een booster krijgt van het immuunsysteem en dus betere afweer zou houden. Dat is iets anders als groepsimmuniteit. De kwetsbare in die setting zijn nog steeds even kwetsbaar. Dit is bv wat je bij influenza en RS ziet; het virus circuleert en de kwetsbaren belanden in het ziekenhuis, bij influenza bv de ouderen en de mensen met longziekten en de mensen die er gevoelig voor zijn om een andere reden, bij RSV de allerkleinsten.

Groepsimmuniteit bij luchtwegvirussen is erg moeilijk vanwege het speciale karakter ervan; je bent afhankelijk van 2 immuunsystemen (mucosal en systemisch) die allebei effectief moeten ingrijpen, de meeste luchtweg virussen muteren snel en de meeste gaan niet continu rond vanwege seizoenseffecten. En zelfs in gebieden waar ze dat wel doen, ontstaat geen groepsimmuniteit.

Wat je wel ziet is dat mensen een soort basis immuniteit hebben / opbouwen waardoor ze meestal niet zo ernstig ziek worden. Dat kan komen door selectie; in de loop der tijden zijn mensen die stierven aan een simpele verkoudheid uitgestorven. Dat kan komen door ingrepen als vaccinatie. En door blootstelling. Grappig voorbeeld is dat kinderartsen in opleiding in hun eerste periode allemaal ziek worden, daarna bouwen ze weer genoeg immuniteit op. Dit geeft ook wel aan dat kinderen, die zo’n 8-9 verkoudheden per jaar doormaken, een aardige besmettingsroute voor volwassenen kunnen zijn. Dat is ook wat je in de pandemie ziet; eerst gaat het virus als een dolle rond bij de jongsten en dan springt het weer over naar de volwassenen en krijg je daar problemen.

Elke maand tegen komen, in de toekomst lijkt me sowieso erg onwaarschijnlijk; er is geen enkel virus dat je elke maand tegen komt. Dat zou namelijk beteken dat zowat iedereen nog steeds een infectie doormaakt elke keer als ze tegen het virus oplopen anders krijg je in een populatie nooit zo’n kort doorlooptijd. Dat zou niet gunstig zijn want dan krijg je veel te veel risico op escape mutanten waardoor die gedeeltelijke immuniteit een illusie wordt. Niemand wil een virus dat continu zo frequent rond blijft gaan.

Wat denk ik jou parten speelt is het idee dat het wel goed komt als we het natuurlijk proces niet te veel verstoren met vaccinatie. Maar er is geen natuurlijk proces. Er is geen enkele diersoort die zo natuurlijke processen verstoort als de mens, niet zozeer de vaccinatie maar meer de continue manier waarbij de hele populatie met elkaar in contact is. Dat zie je ook aan de landen die succesvol zijn geweest in het controleren van de pandemie (even afgemeten naar aantal doden) binnen hun grenzen; de landen die echt de grenzen konden sluiten. Daar zijn ook geen nieuwe varianten ontstaan; die hadden daar geen mogelijkheid.

Als je een land zou kunnen afsluiten voor de nieuwe varianten, zou vaccineren en de oude variant zou kunnen laten bestaan, had je nu een vrij onschuldig virus, afgemeten naar aantal ernstig zieken.
#3436499
Je hebt gelijk.
Over het eerste deel toch. Geen groepsimmuniteit dan.
Eerder zoals de griep idd.

Dat laatste vind ik niet hoor. Ik denk niet in die zin over het natuurlijk proces oid..
Maar dat wil niet zeggen dat elke ingreep automatisch goed is of geen kwaad kan.
Alles heeft gevolgen he..

Waarom kunnen er geen nieuwe varianten ontstaan in een gesloten populatie?
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3436502
pearlsofpassion schreef: ma 13 dec 2021, 16:44 Wauw, bij ons moest je maar 14 dagen wachten. ::)
Ik zeg het toch dat ze in België veel te veel focussen op vaccineren, kost wat kost. Zonder nadenken.
Gaan al wel geruchten dat de wachttijd voor de booster wordt verkort om iedereen zo snel mogelijk een booster te kunnen geven. In Nederland zijn het wat dat betreft ook altijd maar dagkoersen ::)
En in deze donkere dagen waarin men over het algemeen al weinig beweegt wordt het onmogelijk gemaakt om te gaan sporten na 17:00 uur wat in België dan wel weer gewoon mogelijk is. Dat treft ook enorm veel kinderen die daardoor niet naar de sportclub buiten kunnen maar wel met zijn allen op school mogen zitten in een slecht geventileerd klaslokaal ::) Zo heeft denk ik ieder land zo zijn voordelen en nadelen
#3436503
Ja, ook lekker logisch allemaal. :P

Hier zijn de hobby's van de kinderen ook gestopt hoor. Niet vanwege een avondklok, (ze zijn trouwens zaterdagvoormiddag normaal) gewoon wegens corona. Misschien dat buitensporten wel nog kunnen, dat weet ik niet.

Vincent (5 jaar) zijn juf trekt gelukkig zoveel mogelijk naar buiten met de kinderen, maar vanaf 6 jaar moeten ze toch stil op hun bankje blijven zitten...
#3436504
Ik ben wel benieuwd hoe ze (de leiders dus) gaan reageren de komende weken als die omicron zijn steile toename gaat laten zien. We horen tot nu toe nog niets....

En ik hoop ook echt dat de situatie in Denemarken er beter uit gaat zien als er meer data is. Want nu is't niet echt goed he. :-X
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3436517
Wanneer ik dit bericht lees wordt er over gesproken om de termijn tussen laatste vaccinatie en de booster te verkorten, mede door de opkomst van de omikronvariant. Nu is het namelijk zo dat iedere 60+ afspraak zou kunnen maken wat betreft oproepen maar er nu een groep is die nog geen 6 maanden geleden de tweede vaccinatie heeft gehad. Horen meer vanavond bij de persconferentie.
#3436551
Siberienne schreef: ma 13 dec 2021, 20:05 En gaat voorbij aan mijn kritiek op PoP :biggrin2: ik vind dit een oversimplificatie. Deze meneer herhaalt dat delta ontstaan is onder vaccinatie druk (niet waar, India, lage vaccinatie graad en delta nam de boel in no time over) dat het als enige zich kon verspreiden landen met veel vaccinaties (heeft ‘ie een punt) maar dat zonder vaccinatie dit niet zou zijn gebeurd; twijfelachtig. Hoe stelt hij zich dat voor? Als je niet vaccineert maakt iedereen het door maar heb je exact dezelfde selectiedruk op Spike mutanten want het virus kan zich alleen verspreiden als het ontsnapt aan de immuniteit. Escape varianten zullen altijd kunnen ontstaan en rondgaan, of het nou ontsnappen is aan immuniteit door vaccinatie of door gewone afweer.
Ook omicron heeft voet aan de grond gekregen is een bevolking met een lage vaccinatie graad en hoge natuurlijke immuniteit, dit is niet ontstaan door de vaccinatie graad.

En zo kan ik nog wel even doorgaan maar heb geen puf

Laatste data Denemarken ; omicron zorgt voor ongeveer evenveel ziekenhuis opnames als delta.

Booster leek bescherming tegen delta te verbeteren, zowel aantal besmettingen als risico op ernstige ziekte, voor omicron is dit nog niet echt bekend. Maar ik ga nu snel mijn booster halen.
Maar dit is ook te simplistisch gesteld hé.
De selectiedruk is niet hetzelfde bij doormaken als bij vaccinatie hé. Vaccinatie ging veel sneller dus de druk is al hoger. Om maar iets te noemen. Zoals je zelf al aangaf is het een heel ingewikkeld systeem tussen gastheer en virus met ontzettend veel factoren, en beweren dat vaccinatie daar geen invloed in zou hebben zou wel redelijk belachelijk zijn.

Het is ook niet omdat iets ergens ontstaat dat het niet elders heel succesvol kan worden als daar een gunstiger klimaat is. Het hoeft daarom niet hier te onstaan.
Het is ook niet omdat er eens een schadelijker variant ontstaat en het goed doet in een regio waar weinig tot niet gevaccineerd is, dat vaccinatie geen invloed zou kunnen hebben op het verloop van de pandemie van die variant. Het bewijst het ook niet, uiteraard, maar het ontkracht het ook niet.

En omicron is nu misschien net die mildere variant die we graag willen en idd ontstaan waar er weinig tot niet gevaccineerd werd en is daar alleszinds relatief onschadelijk. Toch vele malen minder schadelijk dan de eerdere varianten.
Het is nog af te wachten hoe het in Denemarken evolueert, maar stel dat die variant in het westen zich schadelijker manifesteert (of zelfs evolueert) is dat wel bezwaarlijk een argument tegen de theorie in dit artikel te noemen.
#3436552
Ik heb trouwens niet stellig beweerd dat het virus zeker niet gaat afzwakken onder vaccinatie. Wel dat ik het met afvraag, er niet gerust op ben.
En als dan stellig beweerd wordt dat vaccinatie geen effect zou hebben met argumenten die ik niet kan volgen, dan reageer ik daar uiteraard wel op met tegenargumenten.
Ik denk heel eerlijk dat niemand het echt kan weten. Maar dat er zeker enige invloed is, de vraag is in welke mate en met welke gevolgen. Het is wel toevallig dat de eerste wat mildere variant idd ergens ontstaan is waar weinig gevaccineerd werd. Veel vlugger dan wat de virologen voorspeld hadden, maar dat is dan gewoon geluk gehad.
Maar gezien het feit dat er wel invloed op het proces moet zijn, vind ik wat voorzichtigheid wel op zijn plaats. En iedereen vaccineren, hoort daar niet bij. Moet je dan mensen een vaccin gaan ontzeggen? Nee, dat zeg ik ook weer niet. Maar de verplichting (ale, morele druk) vind ik bij iedereen onder de 25 jaar echt geen goed idee. Beter nadenken wie wel en wie niet of keuze aan de patiënt laten. Beetje doordacht vaccineren zou misschien wel verstandiger zijn.

We worden nog steeds doodgeslagen met de leugens dat als iedereen gevaccineerd zal zijn het virus niet meer rond zal gaan en je dus je naaste beschermt door je te laten vaccineren. Het is ondertussen wel bewezen dat het virus nog circuleert onder gevaccineerden en dan heb je zelf in dat stukje over groepsimmuniteit uitgelegd dat dat niet kan bereikt worden in een open populatie waar het virus kan blijven rondgaan. Je zegt zelf dat op deze manier de zwakkeren nog steeds besmet raken.
En dus valt er voor de claim dat vaccineren voor anderen te beschermen onzin is, best wat te zeggen.
Ja, ik weet het, het gaat minder snel rond onder gevaccineerden. Maar dat betekent dan gewoon dat je't iets minder snel krijgt of iets kleinere kans? Ga je daar als risicopatient dan maar op vertrouwen?

Er zijn mensen met veel meer verstand dan mij die ook van mening zijn dat algemene vaccinatie het afzwakken van het virus zou bemoeilijken of vertragen. Artsen die ervoor waarschuwen. En ik heb in heel deze pandemie eigenlijk al veel te veel gelijk gekregen naar mijn zin. Had het liever anders gezien.
Door eelke
#3436556
Goh, helemaal klachtenvrij is deze prik ook niet. Maar nu maar 4 uur koorts gehad, en geen piek richting de 40 graden ::)

Nu kan ik natuurlijk al gaan nadenken over prik 4. Ik had gehoopt nu niet echt klachten te hebben waardoor ik mn bed in moest, maar helaas dus. Ik weet niet of ik dit elk half jaar wil gaan doen :-\ prik halen, oké, beetje moe of hoofdpijn, oké (is ook wel eens een dag na een feestje, dus ach :D ). Maar dit is toch wel echt een beetje overdreven. Nu was het natuurlijk de eerste pfizer, geen idee of dat nog wat uit maakt, maar ja als ze die vaccinaties steeds moeten aanpassen aan verschillende varianten... :-\
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3436560
eelke schreef:Goh, helemaal klachtenvrij is deze prik ook niet. Maar nu maar 4 uur koorts gehad, en geen piek richting de 40 graden ::)

Nu kan ik natuurlijk al gaan nadenken over prik 4. Ik had gehoopt nu niet echt klachten te hebben waardoor ik mn bed in moest, maar helaas dus. Ik weet niet of ik dit elk half jaar wil gaan doen :-\ prik halen, oké, beetje moe of hoofdpijn, oké (is ook wel eens een dag na een feestje, dus ach :D ). Maar dit is toch wel echt een beetje overdreven. Nu was het natuurlijk de eerste pfizer, geen idee of dat nog wat uit maakt, maar ja als ze die vaccinaties steeds moeten aanpassen aan verschillende varianten... :-\
Balen dat je er weer last van had. Volgens mij kun je ook niet stellen dat je telkens minder last zou krijgen zou ook andersom kunnen, iedere keer meer last van bijwerkingen :-\


En jongens de RIVM is er na onderzoek eindelijk achter dat ventileren wel werkt ! Wauw! Nu al!
En dat zijn dan degene die mee beslissen over wat er moet gebeuren met corona....tja gevalletje hopeloos vrees ik :-\
Door eelke
#3436562
Kaio schreef: wo 15 dec 2021, 08:04 Balen dat je er weer last van had. Volgens mij kun je ook niet stellen dat je telkens minder last zou krijgen zou ook andersom kunnen, iedere keer meer last van bijwerkingen :-\


En jongens de RIVM is er na onderzoek eindelijk achter dat ventileren wel werkt ! Wauw! Nu al!
En dat zijn dan degene die mee beslissen over wat er moet gebeuren met corona....tja gevalletje hopeloos vrees ik :-\
Nou ja, meer is het dus gelukkig ook weer niet. Ik dacht, je lichaam herkend nog wel wat dus het zal wel met wat minder drama zijn. Ik had het eigenlijk verwacht zoals bij de 2e AZ, ontzettend moe, wat hoofdpijn, etc.
Ik vind koorts toch zo naar hé, zeker als het begint, met de kou die je voelt en elke spier die pijn doet ::) Maar goed, dat trok na een uur of 4 ineens weg, ik kon weer rechtop zitten, wat drinken en nadenken. Ook een bijzondere ervaring.
Door Lizzy
#3436564
Kaio schreef: wo 15 dec 2021, 08:04 Balen dat je er weer last van had. Volgens mij kun je ook niet stellen dat je telkens minder last zou krijgen zou ook andersom kunnen, iedere keer meer last van bijwerkingen :-\


En jongens de RIVM is er na onderzoek eindelijk achter dat ventileren wel werkt ! Wauw! Nu al!
En dat zijn dan degene die mee beslissen over wat er moet gebeuren met corona....tja gevalletje hopeloos vrees ik :-\
Zo, na twee jaar! Het is fantastisch. Wat een blamage.... Ze moesten zich echt doodschamen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3436566
eelke schreef: wo 15 dec 2021, 07:03 Goh, helemaal klachtenvrij is deze prik ook niet. Maar nu maar 4 uur koorts gehad, en geen piek richting de 40 graden ::)

Nu kan ik natuurlijk al gaan nadenken over prik 4. Ik had gehoopt nu niet echt klachten te hebben waardoor ik mn bed in moest, maar helaas dus. Ik weet niet of ik dit elk half jaar wil gaan doen :-\ prik halen, oké, beetje moe of hoofdpijn, oké (is ook wel eens een dag na een feestje, dus ach :D ). Maar dit is toch wel echt een beetje overdreven. Nu was het natuurlijk de eerste pfizer, geen idee of dat nog wat uit maakt, maar ja als ze die vaccinaties steeds moeten aanpassen aan verschillende varianten... :-\
Dat vaccin is zeker niet klachtenvrij. Maar als je er ergens iets over zegt, dat je bv van zowel prik 1 als 2 strontziek bent geweest krijg je werkelijk waar de dikke dooddoener….je moet maar zo denken, corona was erger geweest. ::) Die cijfers bij Lareb zijn slechts topje van de ijsberg. En Hugo de Qrankzinnige zei het al eens tijdens een debat….de bijwerkingen nemen toe naarmate je meer vaccins neemt.
Dus ik hoop dat je snel weer fris en fruitig bent. :-*
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3436568
Lizzy schreef: wo 15 dec 2021, 08:42 Zo, na twee jaar! Het is fantastisch. Wat een blamage.... Ze moesten zich echt doodschamen.
En dan vorige week bij Staphorts de verklaring aandragen dat het wel toeval zal zijn, of groepimmuniteit of dat ze zich beter aan de basisregels hielden. Kindertjes, die hebben volgens mij niet eens regels op school ;D

Echt, als ze het zelf niet uitvinden, dan deugt het niet.

Kuipers laatst over hun modellen…die zijn alsof je voor morgen het weer voorspelt in de trant van…het kan -20 worden of + 20 en voor de neiuwsvoorziening wordt dan altijd het worst case gebruikt. Dat gezegd hebbende zit Kuipers meestal ook 400% naast de werkelijk met zn voorspellingen ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door