Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door zurca
#3433078
Ik ben op zoek naar een regenjas. Heb een goede, gore tex, maar als het heel de dag regent vind ik het prettig om er nog een jas bij te hebben. Ondanks dat de jas die ik heb droog blijft vanbinnen, vind ik zo'n klets natte jas die toch klam is niet prettig om weer aan te doen.
Weer een gore tex jas erbij is een optie maar wel een dure optie ::)
Nu kwam ik jassen van Owney tegen, handige jassen lijkt mij. Maar hoe zit het met de waterdichtheid? Uurtje of 2 regen redt zo'n jas dat? Iemand ervaring met dit merk?
Andere tips zijn welkom!
Door Tanna
#3433083
Ik heb al jaren Owney jassen en ik ben er heel blij mee. Ze zitten lekker en hebben ongelooflijk veel handige zakjes. Maar jammer genoeg hebben ze mijn favoriete model niet meer, daar baal ik van.
Door Tanna
#3433095
Uurtje of twee in de regen redt een Owney wel. Een tijdje althans, want net als alle andere jassen gaat hij na een tijdje altijd wel ergens lekken. Ik heb een regenparka van Didrikson en die lekt op een van de schouders en op de ritsen van de zakken. De parka van Deerhunter lekt geloof ik niet door maar daar zit dan weer zo'n lullige capuchon op dat je toch hartstikke nat wordt.
Door Lizzy
#3433096
Zeker als je de jas meerdere keren gewassen hebt is ie niet meer waterdicht en ook nooit meer waterdicht te krijgen. Ik ben er zelf nooit blij mee geweest. Hij draagt als een plastic zakje. Dat wil zeggen: ik vind 'm gewoon niet ademend genoeg maar ik geef toe dat ik daar gevoelig voor ben. Ik vind synthetische dekbedden ook vreselijk bijv. Ik ga zelf weer voor een normale jas en daaroverheen koop ik dan weer een lange kunststof regenjas. Ik had er eentje van Baleno en ik denk dat ik er weer een ga kopen van dit merk. Dat is een jas die ze ook bij de jacht gebruiken dus heel soepel spul.

En verder lees ik even mee of er betere ideeen komen. Wat een gedoe zeg, (regen)jassen!
Gebruikersavatar
Door pike
#3433097
Lizzy schreef: di 05 okt 2021, 11:10 Zeker als je de jas meerdere keren gewassen hebt is ie niet meer waterdicht en ook nooit meer waterdicht te krijgen. Ik ben er zelf nooit blij mee geweest. Hij draagt als een plastic zakje. Dat wil zeggen: ik vind 'm gewoon niet ademend genoeg maar ik geef toe dat ik daar gevoelig voor ben. Ik vind synthetische dekbedden ook vreselijk bijv. Ik ga zelf weer voor een normale jas en daaroverheen koop ik dan weer een lange kunststof regenjas. Ik had er eentje van Baleno en ik denk dat ik er weer een ga kopen van dit merk. Dat is een jas die ze ook bij de jacht gebruiken dus heel soepel spul.

En verder lees ik even mee of er betere ideeen komen. Wat een gedoe zeg, (regen)jassen!
Net zo erg als waterdichte barefoot wandelschoenen. >:(
Door Lizzy
#3433098
pike schreef: di 05 okt 2021, 11:58 Net zo erg als waterdichte barefoot wandelschoenen. >:(
;D ;D ;D ;D

Ja, dat is ook best wel een drama. Ik verlang wel eens terug naar de tijd dat ik gewoon met droge voeten thuis kwam na een wandeling.
Door zurca
#3433111
Dat vind ik inderdaad een groot probleem van waterdichte jassen, het wassen en het daarna niet goed waterdicht meer zijn....
Ik gebruik hiervoor altijd goede spullen, geen gewoon wasmiddel maar dat maakt niet uit.
Heb jaren gedaan met een waxjas maar die vind ik zo warm. Een lichtgewicht waxjas gekocht, drama..., vanaf dag 1 niet waterdicht.
Wisselende ervaringen met Owney dus.
Didrikson heb ik een winterparka van, fijne jas maar echt voor de kou.. Zou eens kunnen kijken naar een dunnere variant daarvan. Ben benieuwd of er nog meer ervaringen komen.
Door Siberienne
#3433117
Ik heb een arcteryx jas. Meneer had er 1 die minsten 7 jaar mee is gegaan met zowat dagelijks gebruik. En ook rugzak op. Uiteindelijk ging de naden loslaten aan de onderkant maar hij was nog steeds waterdicht.

Ik heb hiervoor vanalles gehad; o.a. Mammut, Håglofs, Bergans. De Bergans lekte vrij snel. De Mammut zat me toch niet zo lekker, die gebruikt mijn broer nu, ik denk inmiddels zeker 10 jaar oud en nog steeds waterdicht. De Håglofs heb ik verprutst door er vette hondenkoekjes in te hebben; membraan ging delamineren bij de zak. Verder nog goed (is nu mijn tuinjas).

We hebben ook ooit een Lowe jas gehad, geen Goretex maar een ander membraan en die was onverwoestbaar. Meneer kocht die op een natte vakantie in Schotland toen zijn bergans jas zo lek als een mandje bleek. Die jas was nogal groot en zwaar, maar heb ik eindeloos als jas op de step gebruikt, tot ie na een jaar of 15 (?) uit elkaar viel.

En oh ja, ik heb ook nog een 4roses jas gehad die ik fijn vond. Is ook best lang mee gegaan.

Ik vind het voordeel vd arcteryx dat ‘ie niks weegt, makkelijk overal in te proppen is en dat de capuchon mij goed past. Nadeel is de prijs. Ik heb hem bij touareg in Valkenswaard gekocht. Die hebben soms leuke aanbiedingen, en ik heb een simpel model met twee zakken en zonder frutsels
Gebruikersavatar
Door pike
#3433119
src_esther schreef: di 05 okt 2021, 20:06 Een rib uit het lijf maar ik heb al jaren deze: https://www.barbour.com/barbour-kelsall ... wx0303ru91
En iets dat hierop lijkt: https://www.agradi.nl/randols-regenjas- ... -bruin.htm
Barbour ja. Vroeger had ik een lange ruiterjas van Barbour. Je kon er in wonen. daarmee heb ik zelfs ooit eens door een wolkbreuk gereden, geen druppel die daar doorheen kwam. Waxjassen van klasse. Ze kosten inderdaad wel een rib uit je lijf.
Door hannabelgje
#3433125
Ik had een jas van regatta. Altijd gewassen met speciaal spul en hij bleef jaren netjes waterdicht. Ik denk dat ik er 10 jaar mee gedaan heb ofzo.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door zurca
#3433155
Mijn beide waxjassen zijn van Barbour. De gewone is 6 jaar lang 100%waterdicht geweest. Nu helaas niet meer. De lichtgewicht jas is nooit waterdicht geweest, zonde van het geld. Ben er verschillende keren mee terug geweest maar meer dan 2 keer gratis waxen deden ze er niet mee....Weer een waxjas is een optie maar ik vind ze zo warm, zeker in het na en voorjaar.
Fjallraven heeft mijn vriend een jas van. Is paar jaar goed waterdich geweest maar nu niet wayerdicht meer te krijgen.

Ik neig naar een wat goedkopere jas, Owney bijvoorbeeld heeft een waterkolom van 10000. Een aantal dure jassen die ik heb bekeken, geen gore tex, hebben dezelfde waterkolom.....Wat ik dan jammer vind is dat de jassen van Owney niet echt parkamodel zijn. Ik vind een jas die langer is wel prettig. Edit, ze hebben wel parkamodelen maar voor mij mag het nog wel wat langer.....
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door