Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3431079
Ik ben gewoon heel benieuwd wat mensen ervan vinden en wat men eraan doet en waarom? Gewoon inzichten van meerdere mensen.
Ook met betrekking tot kinderen in huis.
Ik wil graag weten hoe mensen erover denken. ;)

Ik doe natuurlijk ook iets op bepaalde manier bij onze pups en denk er op een bepaalde manier over. Maar sommige situaties zijn ook wel echt anders. Ook daar heb ik wel idëeen voor. Mijn doel is dus om dit allemaal heel duidelijk te kunnen gaan uitleggen aan mensen (van verschillende niveau's dus ook 0 )
Door Lizzy
#3431080
Ik weet niet of ik je vraag helemaal goed begrijp. Ik hoop het. Dus met wat ik begrijp mijn reactie: wij hebben met Sjoerd het gedaan zoals beschreven in het boek van Sam Turner en Martine Burgers. https://www.doggo.nl/artikelen/opvoedin ... n-afleren/. Niet perse makkelijk (soms is het onduidelijk het bijten te classificeren) maar wel de moeite waard. Sjoerd pakt dingen heel voorzichtig aan. Toetie deed dit uit zichzelf maar Fritzi en Biscuit zijn wat hardhandiger en dat is gewoon niet lekker (met aanpakken van koekjes). Het duurde best lang voordat Sjoerd het begreep (terwijl ie een zeer slimme pup is) maar toen eenmaal het kwartje was gevallen, was ie ook goed gevallen.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3431081
Ja je hebt hem begrepen. ;)

Wat ik tegenkom is dat mensen het vaak een groot probleem vinden. Willen het snel "afleren". Aan mij de taak om een goede of meerdere goede methodes goed uit te kunnen leggen ;)
En daarvoor vind ik het ook interessant wat men hier allemaal doet. Hoe denken mensen erover?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3431084
Ik denk in ieder geval (met gebrek aan ervaring met pups) dat het een mooie opening is om het concept afleren eens goed door te spreken. Hoe eerder een hondeneigenaar zich realiseert dat dat niet bestaat, hoe beter je verder kan naar het aanleren van gewenst gedrag en managen van ongewenst gedrag.
Door Anne in Zweden
#3431090
Ik laat Chiqa juist vrij veel in mijn handen bijten, omdat ze dat heel voorzichtig doet. Ik heb het idee dat ze merkt dat het een mensenhand is en dat ze daardoor voorzichtiger is dan wanneer ze Mello of Lupi bijvoorbeeld in hun poten bijt. Ik heb aan Aris in de loop der tijden gemerkt dat hij heel goed het verschil herkent tussen mijn hand en Mello's oren of snuit of iets dergelijks. Dan zijn we met ons drieën aan het stoeien en die twee happen flink naar elkaar, en ineens heeft Aris mijn hand in zijn mond maar dat merkt hij meteen en dan doet hij zo lief voorzichtig ineens. Doet absoluut geen pijn, vaak krijg ik er nog een lik overheen en dan moet hij zich weer tegen Mello verdedigen. :biggrin2: Toen ik dat bij Aris merkte, dacht ik, steeds wanneer Chiqa probeerde te bijten: laat haar maar effe, even het 'mond-handgevoel' ontwikkelen, het doet toch nauwelijks pijn. En inmiddels merk ik dat steeds wanneer ze in mijn hand bijt, ze dat echt heel zacht doet, alsof ze beseft dat het anders pijnlijk is. Ik probeer het dus juist aan te leren, dat ze voorzichtig bijt.
Gebruikersavatar
Door winni
#3431113
Voor als ze ergens in bijten wat niet mag had ik altijd een zeer leuk speeltje in mijn zak verstopt zitten dat ik direct kon aanbieden. Als vervanging.
Bij een snoepje geven draaide ik altijd mijn handrug naar de bek bij een snelle uithaal. Altijd succes want a: ze hadden geen snoepje, b: mijn vingers waren nog heel. En c: de volgende keer deden ze het veel rustiger.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3431123
;D Klinkt goed.
Maar dan zijn katten weer anders. Want Cuzco dus komt heel voorzichtig naar het snoepje toe om dan alsnog heel snel keihard je vingers mee te nemen. ::)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3431238
Dank jullie wel voor de antwoorden. Sterkt me toch in hoe ik dacht en hoe ik het wil .

Uit dat boek van Turner en Burgers ken ik ook. Ik vind het heel lastig om dat zo heel duidelijk over te kunnen brengen aan iedereen. Volgnes mij heb je er al een bepaalde basis voor nodig.

Ikzelf doe het eigenlijk al vanaf onze 2e pup zo. Niet zo een precies uitgedacht stappenplan maar het komt wel daar op neer ja. (mede omdat ik ze een zachte vastpakken en houden van armen wilde aanleren voor de sport)

Zino heeft als 2e naam hapsiekedapsie :biggrin2: Was ook wel een echt happertje, ook met aangeven van wanneer hij iets niet wou. Grappige was tijdens zijn kiezen wisselen dat ik vaak mijn vingers manuvreerde naar zijn kies om een beetje op mijn vingers te kauwen (niet te hard dat had ie al door toen).
Het ene puppy bijten is niet het andere. Sommige doen het hard en veel andere amper. Toch dient daar fatsoenlijk mee omgegaan te worden en begeleid naar minder hard bijten. Kan me in een aantal gevallen ook bedenken dat iets in de bek geven ook een fijne oplossing is voor pups die ook bijten omdat ze graag in iets bijten (los van te moe etc)
En kinderen en honden is gewoon altijd managen (meerdere honden soms ook wel!). Het is niet een aflevering van Disney, fantastisch leuke intelligente hond die rondrent samen met kind en daarbij nog mysteries oplost :biggrin2: , wellicht is dat ook een goeie om te gebruiken. :P
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door