Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3417751
Lieve mensen, hellup! Ik hoop dat jullie me wat kunnen helpen.

Wie heeft voor mij wat koolhydraat-arme vegetarische recepten, zonder kool en niet te pittig....?

Het zit zo: Leo heeft last van z'n maag. Al een week of 6. Bij de huisarts geweest, maagzuurremmers gekregen, niks geholpen, volgende is bloed/ontlastingonderzoek.

Nu ben ik in de tussentijd begonnen met hem andere voedselcombinaties te geven. Maar ik loop vast op het avondeten. Ik wil zonder aardappel, pasta, rijst en andere granen, zonder vis en vlees (ik heb een paar lekkere visrecepten gevonden van bijv. Pascale Naessens maar ik kan niet iedere dag vis maken voor hem), niet te pittig (helemaal niet), geen kool en ook niet al teveel kaas (soms valt kaas wel goed maar soms valt het ook wat zwaar).

Het is eigenlijk niet te doen, ik weet het, daarom vraag ik jullie om hulp :biggrin2: :-*
#3417756
Borke schreef: do 14 jan 2021, 16:59 Kan je misschien werken met bloemkoolrijst, pompoen-lasagna, courgette spaghetti en dergelijke?
Lastig om iets te bedenken en daar Leo bepaald geen last van overgewicht heeft...

Sterkte met het uitzoeken en oplossen van zijn klachten!
Houd op schei uit :-X ! Hij is inmiddels ook alweer afgevallen. Hij was juist zo trots dat hij de afgelopen maanden 2 kg was aangekomen.

Gisteren maar een grote pot ghee gemaakt ::)

Hij heeft zitten smullen van dit: https://www.purepascale.com/nl/zalm-met ... it-de-oven

En dit: https://www.purepascale.com/nl/warme-fe ... pecannoten

Maar ik heb meer variatie nodig en kan ook niet iedere dag iets met vis maken, da's ook niet gezond.

Lastig he?!
#3417757
Lizzy schreef: do 14 jan 2021, 17:11 Ja, dat dacht ik ook maar da's allemaal kool en daar reageert hij helaas niet goed op :-\
Dat zat ik ook te bedenken toen ik de suggesties zag....maar courgette niet toch?
Kan hij daar ook niet tegen?

Verder kan ik je niet direct helpen, als ik zo dat lijstje zie wat hij niet mag/kan verdragen schieten de tranen in mijn ogen....dan blijft er niet heel veel over zeg :???:
#3417758
Ina schreef: do 14 jan 2021, 17:16 Dat zat ik ook te bedenken toen ik de suggesties zag....maar courgette niet toch?
Kan hij daar ook niet tegen?

Verder kan ik je niet direct helpen, als ik zo dat lijstje zie wat hij niet mag/kan verdragen schieten de tranen in mijn ogen....dan blijft er niet heel veel over zeg :???:
Ja nee, courgette gaat goed.

Wat tot nu toe goed gaat is ook best veel hoor. Ik maak 's morgens of havermout met gedroogd fruit en kokos met havermelk of geroosterde noten/pitten met volle yoghurt. Dat gaat goed. Fruit krijgt hij apart van alles (banaan en appel). Kefir gaat ook goed. Tussen de middag maak ik soep (preisoep gaat goed, wortelsoep gaat goed, groentensoep gaat goed, courgettesoep gaat goed, tomaten/groentensoep gaat goed en morgen maak ik venkelsoep en denk wel dat dat ook goed gaat). Hij eet daarbij crackers want brood gaat niet goed. En hij eet daarop jonge geitenkaas (gaat goed). Ik hem hem vandaag ook wat veldsla met een gekookt geprakt eitje erbij gegeven en dat ging ook goed. 's Avonds gaat groenten goed, noten, feta redelijk, vis goed en alle koolhydraatrijk spul zoals aardappel, pasta, rijst: gaat niet goed. Ook niet als ik daar alleen groenten bij maak. Vanavond krijgt hij makreel (ben benieuwd) met groenten (pompoen, venkel, ui, bleekselderij, tomaat) uit de oven.
#3417761
Als zuivel goed gaat, zou ik daar aardig wat van doen. Ik snap dat je dat vanuit dierenleed oogpunt waarschijnlijk liever niet wil, maar een slanke den als Leo kan niet leven van groentes en soepen.

Ei lijkt me ook een goed als dat goed gaat. En ik mis noten? Of gaan die niet?

Elke situatie is anders, maar ik heb met mijn maagissues altijd goed vet verdragen. Ik had minder last van friet, dan van gekookte aardappel bijvoorbeeld. Waarom geen idee, want het is niet logisch natuurlijk. Maar aangezien Leo zo op zijn gewicht moet letten wilde ik het toch even vermelden.
#3417762
Jeetje zeg dat is wel heel zuur zo en het is voor hem al zo moeilijk op gewicht te blijven.
Gelukkig dat je voor overdag wel al veel dingen hebt. Zuurdesembrood, krijgt hij daar ook last van?
En pastinaak puree bijvoorbeeld?
Hier is lasagna, gewoon op eigen gevoel met courgette plakken ertussen een succes.
En die "nep"vlees dingen, gaan die wel?
#3417765
Kaela schreef: do 14 jan 2021, 17:31 Als zuivel goed gaat, zou ik daar aardig wat van doen. Ik snap dat je dat vanuit dierenleed oogpunt waarschijnlijk liever niet wil, maar een slanke den als Leo kan niet leven van groentes en soepen.

Ei lijkt me ook een goed als dat goed gaat. En ik mis noten? Of gaan die niet?

Elke situatie is anders, maar ik heb met mijn maagissues altijd goed vet verdragen. Ik had minder last van friet, dan van gekookte aardappel bijvoorbeeld. Waarom geen idee, want het is niet logisch natuurlijk. Maar aangezien Leo zo op zijn gewicht moet letten wilde ik het toch even vermelden.
Noten gaat goed. Dus die krijgt hij volop. Ei krijgt hij ook. Vis ook. En zuivel ook.

Bedankt voor je tip over vet. We kunnen best een keer een Brammetje proberen :biggrin2:
#3417766
Charlie Angel schreef: do 14 jan 2021, 17:32 Jeetje zeg dat is wel heel zuur zo en het is voor hem al zo moeilijk op gewicht te blijven.
Gelukkig dat je voor overdag wel al veel dingen hebt. Zuurdesembrood, krijgt hij daar ook last van?
En pastinaak puree bijvoorbeeld?
Hier is lasagna, gewoon op eigen gevoel met courgette plakken ertussen een succes.
En die "nep"vlees dingen, gaan die wel?
Pastinaak gaat goed, dus dan zou puree ook moeten gaan! Lasagne is een goed idee, ga gelijk speuren naar iets lekkers.

Nep vlees gaat redelijk. Van de week hadden we een spinazie/kaasburger: niet goed gevallen. Maar de vegetarische slager hamburger viel wel goed. Daar kan ik natuurlijk ook wat mee verzinnen, in combinatie met groenten :g:
#3417769
Havermout reep

150 gram (glutenvrije) havermout
200 milliliter havermelk
2 eieren
Handje rozijnen
2 appels (ik gebruikte goudreinet)
1 eetlepel kaneel
1 theelepel koekkruiden
Cranberrys

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Laat de rozijnen in een laagje water wellen.

Doe de havermout, de eieren, de kaneel en de koekkruiden bij elkaar en meng het met een mixer.

Voeg beetje bij beetje de havermelk toe. En zorg dat het goed gemengd is.

Schil de appels en snijd deze in kleine stukjes. Spatel deze samen met de rozijnen door het beslag.

Giet het beslag in een met bakpapier bekleed bakblik en bak het 45 minuten in de voorverwarmde oven.

Laat hem daarna nog 20 minuten in de oven afkoelen.
#3417770
Koolhydraatarme koolraap salade.


200gr tofoe

Dressing :
2 rode pepers
2 tenen knoflook
4el sojasaus
4el limoensap (ik had citroensap.)

Salade
300gr koolraap geraspt
100gr sperziebonen in lengte gehalveerd
1 rode paprika dunne reepjes
4 Lenteui in ringen
2 handjes verse munt (had ik niet)
50gr geroosterde pinda's gemalen

Dressing
alle ingrediënten bij elkaar en fijn maken

Salade
alles door elkaar en de helft van de pinda's.
helft dressing over de salade (dressing is heel heet..)

Tofoe in plakken van 7,5cm en knapperig bakken.

Salade op de borden, tofoe erop en de pinda's.
Dressing heb ik erbij geserveerd omdat het zo heet is.

Oh en heb er nog een bak zout over gegooid.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door