Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Tanna
#3415268
pluk schreef: vr 11 dec 2020, 23:01 ;D
Op dr website staat 'Speurtraining Friesland' dus ik ging er van uit dat de speurlocatie dan ook in Friesland ligt :biggrin2:
Daar zit wat in, ja ;D ;D .
Ik zou het ook best leuk vinden zoiets te gaan doen maar voorlopig zou ik niet weten hoe, jammer.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3415269
Tanna schreef: vr 11 dec 2020, 23:16 Daar zit wat in, ja ;D ;D .
Ik zou het ook best leuk vinden zoiets te gaan doen maar voorlopig zou ik niet weten hoe, jammer.
Detectie wordt tegenwoordig ook online gegeven. Misschien is dat wat voor je?
Door Tanna
#3415271
pluk schreef: vr 11 dec 2020, 23:35 Detectie wordt tegenwoordig ook online gegeven. Misschien is dat wat voor je?
Ja, dat is ook zo, heb ik pas voorbij zien gaan. Was ik weer vergeten, bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3415275
pluk schreef: vr 11 dec 2020, 23:01 ;D
Op dr website staat 'Speurtraining Friesland' dus ik ging er van uit dat de speurlocatie dan ook in Friesland ligt :biggrin2:
Haha ja haar oorspronkelijke speurlocatie was Rijs. Pas later is Havelte erbij gekomen. :biggrin2:
Door hannabelgje
#3415284
pluk schreef: Detectie wordt tegenwoordig ook online gegeven. Misschien is dat wat voor je?
Dat zou ik nooit doen. Je kunt dat zelf nooit goed genoeg doen en zo kun je het voor altijd verpesten.
Er is zoveel risico op geurbesmetting dat je echt wel moet weten wat je doet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door pluk
#3415288
hannabelgje schreef: za 12 dec 2020, 09:55 Dat zou ik nooit doen. Je kunt dat zelf nooit goed genoeg doen en zo kun je het voor altijd verpesten.
Er is zoveel risico op geurbesmetting dat je echt wel moet weten wat je doet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Hoezo kun je het voor altijd verpesten? Iets wat fout aangeleerd is kun je opnieuw aanleren, eventueel met een nieuwe geur.
En geurbesmetting als in dat je eigen geur eraan zit? Bij training thuis is zoiets geen enorm probleem omdat het hele huis die lucht draagt.
Bovendien neem ik aan dat dit ook wel wordt meegenomen in de uitleg.

Als het de enige optie is om zoiets te doen met je hond zou ik het zeker doen. Belangrijkste is dat je lol hebt samen.
Door hannabelgje
#3415293
pluk schreef: Hoezo kun je het voor altijd verpesten? Iets wat fout aangeleerd is kun je opnieuw aanleren, eventueel met een nieuwe geur.
En geurbesmetting als in dat je eigen geur eraan zit? Bij training thuis is zoiets geen enorm probleem omdat het hele huis die lucht draagt.
Bovendien neem ik aan dat dit ook wel wordt meegenomen in de uitleg.

Als het de enige optie is om zoiets te doen met je hond zou ik het zeker doen. Belangrijkste is dat je lol hebt samen.
Ik ken verhalen van mensen die het eerst thuis hebben gedaan en daarna op de les wilden en dat kwam niet goed. Dat kon niet meer opnieuw aangeleerd worden.
En ja geurbesmetting en dat is juist thuis een groot probleem. Je wil dat je hond een geurbron zoekt en niet jouw geur of welke andere geur dan ook. Ook werkt het niet als je zelf weet waar het ligt omdat je dan onbewust signalen geeft aan je hond. Ook is het zeker in het begin cruciaal om op het juiste moment te belonen en dat lukt ook niet als je het zelf doet.
Tuurlijk kun je thuis een hoop samen met je hond doen, maar detectie zou ik het dan niet willen noemen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door Suzanne
#3415297
hannabelgje schreef: za 12 dec 2020, 09:55 Dat zou ik nooit doen. Je kunt dat zelf nooit goed genoeg doen en zo kun je het voor altijd verpesten.
Er is zoveel risico op geurbesmetting dat je echt wel moet weten wat je doet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Ik vind vooal het leren kijken naar je hond, wanneer je moet belonen heel belangrijk om dat echt in persoon te doen, met een goede instructeur.
De geurbesmetting is idd ook best een dingetje, dus als je ooit serieus (maar wel hobbymatig) ermee aan de gang gaat zou ik zeggen dat het belangrijk is om lessen te volgen.

Net als met "mensen zoeken" / speuren in welke vorm. Wil je gewoon lekker op een zondagmiddag de hond je kinderen laten zoeken dan neem je 1 of 2 lessen en ga je aan de gang. Wil je serieus/hobbymatig aan de gang blijf je lessen volgen en doe je de eerste 10-12 lessen helemaal niets zelf zonder instructeur. Je kunt echt veel verpesten; het is ech heel lastig om zonder hulp alle signalen van je hond op te pakken! Wil je trainen voor inzetbaarheid bij echte vermissingen dan ga je op een heel ander vlak, op een ander nivo trainen.

Suzanne
Door lianneke
#3415352
Lida, in Zuidlaarderveen zit Lef hondenschool., die doen aan speuren.
Volgens mij geeft Wendi geen les meer maar een vriendin van haar.
Door Lida. S
#3415353
Ik zal kijken of ik ergens proeflessen kan krijgen, dan kan ik beter beslissen wat het beste bij ons past.
Het zou mooi zijn als ik bij Minke van den Bergh in Sappemeer terecht kan. Zij doet zowel aan speuren als detectie en het is vlak bij mij. Maar Delfzijl, Havelte, Groningen, Zuidlaarderveen of Appingedam zijn ook nog wel aan te rijden. Ik wist niet dat er zoveel mogelijk was.
Door Suzanne
#3415379
Lida. S schreef: za 12 dec 2020, 20:30 Ik zal kijken of ik ergens proeflessen kan krijgen, dan kan ik beter beslissen wat het beste bij ons past.
Het zou mooi zijn als ik bij Minke van den Bergh in Sappemeer terecht kan. Zij doet zowel aan speuren als detectie en het is vlak bij mij. Maar Delfzijl, Havelte, Groningen, Zuidlaarderveen of Appingedam zijn ook nog wel aan te rijden. Ik wist niet dat er zoveel mogelijk was.
Een aantal proeflessen of workshops (da's een beetje hetzelfde idee) is altijd een goed idee. Zelfs bij verschillende hondenscholen. Als het spelletje je aanstaat en je hond het leuk vindt, is het altijd nog de instructeur die het verschil kan maken. Deze moet bij je passen, wat niet wil zeggen dat de ene goed/slecht is, maar als de persoon / de methode niet past, wordt het alsnog niets ;-)
Overigens; zeker bij speuren (dus in openlucht) kan het zo zijn dat de speurlocatie niet de vestigingslocatie is :-)

En tot slot... lekker genieten!

Suzanne
Door Lida. S
#3415574
Genieten wordt het zeker, anders begin ik er niet aan. Ik hoop wel dat er nu cursus wordt gegeven (1 op 1). De puppycursus is ook al stopgezet
Gebruikersavatar
Door pluk
#3415580
Lida. S schreef: di 15 dec 2020, 13:43 Genieten wordt het zeker, anders begin ik er niet aan. Ik hoop wel dat er nu cursus wordt gegeven (1 op 1). De puppycursus is ook al stopgezet
1 op 1 lessen mogen gewoon, ik heb tijdens de eerste lockdown ook les gehad.
Groepslessen mogen helaas niet. Wij hebben de start van het nieuwe seizoen ook al opgeschoven naar eind januari.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3415583
Je mag met twee personen buiten zijn of dingen ondernemen dus 1 op 1 lessen zijn volgens de regels in ieder geval toegestaan.
Door Suzanne
#3415595
Het hangt er een beetje vanaf onder welke categorie een hondenschool valt in de betreffende gemeente.
Soms is het een sportschool, soms onder een andere categorie. En dan is het afhankelijk van de specifieke regels in die gemeente of iets door mag gaan of niet. En, of het binnen is of niet. Waar ik train worden de detectielessen afgelast (want binnen) maar mag mantrailing (in aangepaste vorm) doorgaan. Het hangt dan OOK nog af van de gemeente waar de lessen zijn, dus de betreffende instructeur moet 2 toestemmingen hebben.
Dat maakt dus ook dat de 1 wel door kan gaan en de andere instructeur moet stoppen.

Suzanne
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door