Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lida. S
#3415211
Ik heb me laten vertellen dat iedere hond kan speuren. Het lijkt me daarom leuk om dit met Chica te gaan doen. Vroeger heb ik altijd behendigheid gedaan met de honden, maar mijn gezondheid laat dat niet meer toe. Nu heb ik geen verstand van speuren, maar het lijkt mij dat mijn lichaam dat nog wel aankan. Chica is nog geen 11 weken, as zondag gaat ze voor de derde keer naar puppycursus. Wanneer zou ik met speuren kunnen beginnen en weet iemand waar ik daarvoor terecht kan ergens in het noorden van het land (omgeving groningen, veendam, hoogezand, winschoten)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3415213
Je zou contact op kunnen nemen met Wendi van Voorst. Ik weet niet of zij nog les geeft, maar anders weet zij wel bij wie je terecht kan.

En echt elke hond kan speuren en het is super leuk om te doen, veel plezier!
Door hannabelgje
#3415214
Ik zou detectie gaan doen. Geen idee waar dat kan en hoe oud een hond daarvoor moet zijn. Zoë is ruim 11,5 en we doen nu 2,5 jaar detectie. Tegenwoordig alleen nog voor de leuk en gaan en niet meer op examen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door Lida. S
#3415218
Ik had nog nooit van detectie gehoord. Het lijkt mij ook wel leuk en niet zo vermoeiend. Wendi van Voorst is ook een optie. Dat is wel een uurtje rijden, maar ik ga eens verder zoeken/informeren.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3415222
Ik doe momenteel beide met Scott.
Speuren is best inspannend voor het baasje vind ik. Je loopt toch met een trekkende hond door het bos en moet tussendoor ook opletten op stronken etc. Ik weet eigenlijk niet of je een hond echt kunt leren om niet te trekken bij het speuren.
Detectie is wat dat betreft veel minder fysiek.

Wendi heeft ook detectie gegeven, of ze dit nu nog doet weet ik eerlijk gezegd niet.
Nella Mastenbroek kan je wellicht ook helpen. Zij traint oa in Havelte (FR).

De werkhonden beginnen met 8 weken al met speuren of detectie, dus ook met een pup kan dit al prima. Zorg alleen wel dat je iemand hebt die goed toe ziet op de belasting van je pup.
Door Lida. S
#3415225
chica is een dwergschnauzer. Ik verwacht (hoop) niet dat ze hard zal gaan trekken. Nu kan ik haar nog met 1 vinger houden.
Door Suzanne
#3415227
Lida. S schreef: vr 11 dec 2020, 16:00 Ik heb me laten vertellen dat iedere hond kan speuren. Het lijkt me daarom leuk om dit met Chica te gaan doen. Vroeger heb ik altijd behendigheid gedaan met de honden, maar mijn gezondheid laat dat niet meer toe. Nu heb ik geen verstand van speuren, maar het lijkt mij dat mijn lichaam dat nog wel aankan. Chica is nog geen 11 weken, as zondag gaat ze voor de derde keer naar puppycursus. Wanneer zou ik met speuren kunnen beginnen en weet iemand waar ik daarvoor terecht kan ergens in het noorden van het land (omgeving groningen, veendam, hoogezand, winschoten)
Je kunt zelfs nu beginnen, maar vaak zitten hondenscholen al vol, dus nu gaan zoeken kan geen kwaad naar iets wat past.
Orienteer je wel op wat je wilt; mantrailen, detectie, ipo-speuren.... er zijn meerdere mogelijkheden en het gaat er maar om wat je zoekt, alles is goed, maar maak een keus ;-)

Suzanne
Door Lida. S
#3415229
Suzanne schreef: vr 11 dec 2020, 17:27 Je kunt zelfs nu beginnen, maar vaak zitten hondenscholen al vol, dus nu gaan zoeken kan geen kwaad naar iets wat past.
Orienteer je wel op wat je wilt; mantrailen, detectie, ipo-speuren.... er zijn meerdere mogelijkheden en het gaat er maar om wat je zoekt, alles is goed, maar maak een keus ;-)

Suzanne
Het is moeilijk om te zeggen wat ik wil. Ik had nog nooit van detectie gehoord en mantailen zegt mij ook (nog) niets. Ik weet alleen dat ik wat met de hond wil doen. Iets waar zij lol aan heeft en wat ik met mijn gammele lichaam aankan.
Door Suzanne
#3415232
Lida. S schreef: vr 11 dec 2020, 17:39 Het is moeilijk om te zeggen wat ik wil. Ik had nog nooit van detectie gehoord en mantailen zegt mij ook (nog) niets. Ik weet alleen dat ik wat met de hond wil doen. Iets waar zij lol aan heeft en wat ik met mijn gammele lichaam aankan.
Er is een FB groep over de diverse vormen ;-)

Suzanne
Gebruikersavatar
Door pluk
#3415236
Lida. S schreef: vr 11 dec 2020, 17:15 chica is een dwergschnauzer. Ik verwacht (hoop) niet dat ze hard zal gaan trekken. Nu kan ik haar nog met 1 vinger houden.
Scott is een terrier van 7 kilo :biggrin2:
Geloof me, speuren is soms best een uitdaging.
Niet dat hij me omver trekt maar je hebt meestal de speurlijn met twee handen vast. Dit maakt het lastiger je evenwicht te bewaren terwijl je heuvel op door mul zand loopt terwijl hij rechtaf schiet om het spoor te volgen ::)
Nu hou ik 7 kilo ook wel met 1 hand dus dat doe ik dan ook.
Het zal er ook aan liggen waar je speurt. En een goede instructeur kan er ook rekening mee houden als iets fysiek lastig is.
Suzanne schreef: Orienteer je wel op wat je wilt; mantrailen, detectie, ipo-speuren.... er zijn meerdere mogelijkheden en het gaat er maar om wat je zoekt, alles is goed, maar maak een keus ;-)

Suzanne
In gezelschapshonden-land kom je meestal uit op praktijkspeuren. De lol staat daarbij voorop en het is minder belangrijk dat een hond met de neus aan de grond blijft, voorwerpen verwijst of juist wel op "de wind" zoekt. Vaak worden elementen van de verschillende speurdisciplines door elkaar gebruikt. Als je nu een werkhond hebt waarmee je ook echt ambities hebt in de speursport dan is het idd wel verstandig goed te bedenken wat je wil.
Detectie is iets totaal anders en kun je prima naast speuren doen, dus daar hoef je niet tussen te kiezen. Behalve dan tav je portemonnee, want beide zijn behoorlijk aan de prijs (althans bij 1op1 les) ;)

Ik heb even gezocht en vond in Groningen oa deze:
https://www.dierreflectie.nl/
http://htcfivel.nl/neuswerk-geurdetectie/
https://hondenschool-groningen.nl/trainingen/
https://www.samenwijsmetjehond.nl/lesaanbod

Mocht je, net als ik, een hondenboeken verslaving hebben dan kan ik je deze aanraden:
https://www.bol.com/nl/p/het-echte-prak ... 030108176/
Of anders deze https://www.bol.com/nl/p/iedere-hond-ka ... 110145376/
Je hebt een boek overigens niet nodig om te kunnen speuren!
Gebruikersavatar
Door Laika
#3415244
Niet zo ver bij jou vandaan (in Sappemeer) zit Minke van den Bergh en haar wil ik je echt aanraden. Ze geeft les volgens de methode van de SWDI en houdt rekening met de hond en de baas. Wij gingen er altijd met veel plezier heen en hebben er heel veel geleerd. Ze geeft speur en detectielessen, alle rassen, ook aan pups.

K9-nose en/of reflectionsbyminke
Door Lida. S
#3415250
iedereen bedankt voor de tips/info. Ik wist niet dat er zoveel mogelijk was en ook nog hier in de buurt. Morgen zal ik alles op een rijtje zetten en kijken wat het meest geschikt is voor ons.
Door Tanna
#3415256
pluk schreef: vr 11 dec 2020, 16:54 Ik doe momenteel beide met Scott.
Speuren is best inspannend voor het baasje vind ik. Je loopt toch met een trekkende hond door het bos en moet tussendoor ook opletten op stronken etc. Ik weet eigenlijk niet of je een hond echt kunt leren om niet te trekken bij het speuren.
Detectie is wat dat betreft veel minder fysiek.

Wendi heeft ook detectie gegeven, of ze dit nu nog doet weet ik eerlijk gezegd niet.
Nella Mastenbroek kan je wellicht ook helpen. Zij traint oa in Havelte (FR).

De werkhonden beginnen met 8 weken al met speuren of detectie, dus ook met een pup kan dit al prima. Zorg alleen wel dat je iemand hebt die goed toe ziet op de belasting van je pup.

Havelte (DR) ;) :biggrin2: . Maar wel een grensgevalletje, da's waar.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3415266
Tanna schreef: vr 11 dec 2020, 21:09 Havelte (DR) ;) :biggrin2: . Maar wel een grensgevalletje, da's waar.
;D
Op dr website staat 'Speurtraining Friesland' dus ik ging er van uit dat de speurlocatie dan ook in Friesland ligt :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door