Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door CindyMayella
#3414459
Hoe gaan jullie hiermee om?????? Doen jullie dat dan ook????

Ik draag al een aantal weken in alle winkels een mondkapje, vanaf het moment dat ik de auto uitstap..... op mijn werk is het ook al een tijdje verplicht voor de werknemers.....

Nu is het vanaf morgen verplicht, ik moet werken..... mijn manager heeft aangegeven dat je de klanten er wel op aan mag spreken als zij GEEN mondkapje dragen...... of dit zin heeft???? Denk het niet, denk dat wij het een en ander om onze oren gesmeten krijgen....... nu loopt men al rakelings langs elkaar heen, met en zonder mondkapje.....

Ik weet echt niet hoe ik hier mee om moet gaan of moet reageren..... de opmerkingen nu al echt erg, laat staan vanaf morgen........

Wat gaan jullie doen????
Door Cathelijn
#3414460
Ik houd me netjes aan de regels. Dus een mondkapje op in de winkel en de bieb.
Er is al genoeg om je druk over te maken en ik heb er geen last van, dus hier ga ik geen punt van maken.
In de supermarkt zaterdag zag ik 100% mondkapjes, dus dat scheelt misschien ook wel.
Door wenchew
#3414464
Ik draag hem niet.. Krijg last van hyperventilatie en paniekaanvallen met dat ding op (ik zit dan ook al een maand thuis van mijn werk om deze reden)...
Ik heb geen idee hoe dat de komende tijd moet..
Om medische redenen zou je "vrijstelling" hebben, maar dan moet je aannemelijk kunnen maken dat dat geld.. Geen idee hoe ik dat zou moeten doen als de huisarts geen verklaring wil schrijven (doet hij voor niemand, ook niet voor mensen met bijvoorbeeld ernstig copd)
#3414465
Je kan mensen er vriendelijk om vragen een mondkapje aan te doen, en als ze weigeren zeggen dat je de politie zal bellen..
Dat is toch wat ze hier in België dan doen. En hier staan er erg hoge boetes op (min. 250 euro geloof ik). Ik weet natuurlijk niet wat de politie in NL voor richtlijnen gehad heeft.

In het begin kreeg men natuurlijk een waarschuwing, maar dat heeft echt niet lang geduurd. Dat werd ook duidelijk gecommuniceerd dat er snel effectief boetes gingen worden uitgeschreven.

In vele winkels waren in het begin ook mondmaskers vrij te verkrijgen. Voor mensen die het vergeten waren. Sinds het ten allen tijde verplicht is er 1 op zak te hebben is dat niet meer. Logisch...
Maar je zou dus je werkgever kunnen vragen of hij wegwerpmondmaskers kan voorzien.
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3414472
Mensen weten dat het verplicht is, dus ik zou ze er vriendelijk doch dringend op wijzen.

Ik draag er gewoon 1 als dat verstandig is, verplicht of niet.

Hier in Duitsland is het al langer verplicht, ook voor de kinderen op school. En ik moet ze echt zeggen dat ze hem af moeten doen als ze thuiskomen, ze vergeten gewoon dat ze hem op hebben. Ik heb ze voor de kinderen wel zelf gemaakt van zachte stof, en dus precies op maat ook.
Zelf gebruik ik vrij standaard katoenen mondkapjes.
Heb er weinig last van, in de zomer was het wel snel warm, maar nu het koud is merk ik er weinig van.

Het is niet dé oplossing voor alles, maar al helpt het maar 1% (volgens mij is het 10%), dat procentje draag ik dan graag bij aan een oplossing.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3414474
Ik zou ze er eenmaal op wijzen en het daar mooi bij laten, voordat er iemand boos wordt.
Je gaat toch zeker niet je eigen veiligheid daar voor in gevaar brengen?

Ik ben coronatoezichthouder op het werk en wij kregen laatst een aanvullende training.. 1 van de hoofdstukken was hoe om te gaan met agressie. Als een collega (!!) Je in elkaar wil timmeren omdat je hem ergens op wijst. :o
En dat zijn dan je eigen collega's.. niet een willekeurig persoon.

Eigen veiligheid eerst. Men heeft al zo'n kort lontje tegenwoordig :(

Ik draag gewoon een mondkap. Weinig moeilijks aan, voor mij dan.
Ja, ik vond het eerst ook moeilijk.. werd licht in mn hoofd en meende dat het moeilijk ademen was. Maar fietsen met een sjaal om in de winter kan dan zeker weer wel. ;D
Zat en zit absoluut tussen mijn oren. Als je zo'n ding elke dag een paar uren draagt ben je binnen een week gewend en weet je niet beter. Nu ik m niet zo vaak meer op heb (zit al een tijdje thuis) merk ik wel dat als ik een mondkapje draag, het weer even tegenvalt.
Het geldt vast niet voor iedereen maar je kunt er echt aan wennen!
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3414475
Wanneer ik ergens verplicht een mondkapje op moet dan doe ik dat braaf. Wel is het zo dat ik nu eerder online bestel om te voorkomen dat ik een mondkapje op moet ::) oftewel mondkapontwijkend gedrag. Ik ben immers niet alleen verantwoordelijk voor mijzelf maar ben onderdeel van een samenleving.

Wat betreft het aanspreken van klanten zou ik mezelf niet in gevaar brengen. Als je baas het daadwerkelijk zeer belangrijk vind moet hij maar getrainde beveiliger bij de deur posteren. Jij bent als winkelmedewerker nou eenmaal geen handhaver en dat moet je ook niet willen.
Door Suzanne
#3414478
Het lijkt in NL de bedoeling dat er coulant wordt omgegaan met mensen die aangeven dat ze om medische redenen zo'n ding echt niet op kunnen. Ik ben erg benieuwd hoeveel mensen dit als excuus gaan gebruiken.
Een face-shield mag niet, tenzij je werknemer bent en anders zo'n ding 3 uur of langer op moet.
Kom je niet in klantcontact dan is het volgens mij niet verplicht. Dus werk je op kantoor, of in een afgesloten plek op je werk waar geen mensen van buitenaf komen, hoeft het volgens mij niet.
Wat de bedoeling is voor bijvoorbeeld bank-medewerkers dat is nog niet duidelijk (bij mij). Als er geen bezoekers zijn op enig moment hoef je zo'n ding ook volgens mij niet te dragen, dan moet je er 1 op als je bijvoorbeeld naar de balie stapt. Formeel mag je een klant wegsturen die er geen opheeft, of een shield. Maar ja... hoever moet je doordrammen?

Suzanne
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3414480
Ik ben blij dat ik thuis ben. Op het werk is bij ons bij alle bewegingen in het pand een mondkapje verplicht en één van mijn directe collega's is zo'n complotdenker. Die gaat dus nevernooit een mondkapje dragen.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3414485
Suzanne schreef: ma 30 nov 2020, 19:26 Het lijkt in NL de bedoeling dat er coulant wordt omgegaan met mensen die aangeven dat ze om medische redenen zo'n ding echt niet op kunnen. Ik ben erg benieuwd hoeveel mensen dit als excuus gaan gebruiken.
Een face-shield mag niet, tenzij je werknemer bent en anders zo'n ding 3 uur of langer op moet.
Kom je niet in klantcontact dan is het volgens mij niet verplicht. Dus werk je op kantoor, of in een afgesloten plek op je werk waar geen mensen van buitenaf komen, hoeft het volgens mij niet.
Wat de bedoeling is voor bijvoorbeeld bank-medewerkers dat is nog niet duidelijk (bij mij). Als er geen bezoekers zijn op enig moment hoef je zo'n ding ook volgens mij niet te dragen, dan moet je er 1 op als je bijvoorbeeld naar de balie stapt. Formeel mag je een klant wegsturen die er geen opheeft, of een shield. Maar ja... hoever moet je doordrammen?

Suzanne
Het gaat om publiek toegankelijke binnenruimte waarvoor mondkapje verplicht is. Een kantoor is daarom geen publiek toegankelijk binnenruimte, een winkel weer wel. Maar een werkgever is vrij om regels te stellen op kantoor.
Door Suzanne
#3414486
Een bank-filiaal is ook een publieke ruimte. En, om het lastiger te maken: de ruimte is "open"; er is, behalve een balie, geen fysiek afscherming in de vorm van muren op dat kantoor, dus tsja...
Ik ben er nog niet uit of een verzekeringskantoor (tussenpersoon) ook gezien wordt als publiek toegankelijke ruimte. Binnen het bedrijf is daar nog geen uidelijkheid over gegeven.
Dat bezoekers een mondkapje op moeten is wel helder, maar of wij het als personeel ook moeten als er geen klanten op kantoor zijn... strikt formeel wel: winkelpersoneel moet het ook op als er net op dat moment geen klanten zijn... maar we krijgen dus nog richtlijnen of we het de hele dag opmoeten of alleen als er klanten binnen zijn.

Suzanne
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3414488
Klinkt inderdaad wel als grijs gebied. Bij ons geldt bij klantenbalies al langer verplichting van mondkapje maar kantoren zitten achter tourniquet en glazen wanden dus daar geldt het niet.
Bij een open ruimte zou het mij niet verbazen wanneer het wel verplicht wordt.
Door Siberienne
#3414494
dinky89 schreef: ma 30 nov 2020, 21:29 Het gaat om publiek toegankelijke binnenruimte waarvoor mondkapje verplicht is. Een kantoor is daarom geen publiek toegankelijk binnenruimte, een winkel weer wel. Maar een werkgever is vrij om regels te stellen op kantoor.
Maar is die ruimte vrij toegankelijk of laten jullie mensen met een knop binnen? Ik denk dat dat wel uitmaakt. Publieke ruimte betekent volgens mij dat iedereen zomaar binnen kan lopen, datje daar geen controle over hebt.

Grappige is dat in Noorwegen de ziekenhuizen geen publieke ruimte zijn en in NL wel. Een van de argumenten in Noorwegen is de strenge ingangscontrole waardoor ze zeggen controle te hebben over wie er waar rondloopt.

Overigens zijn hier gewoon alle bankfilialen dicht en gaat alles alleen nog maar online. Voor ons heel lastig op het moment..... ::) want alles gaat daardoor trager.
Door Siberienne
#3414496
wenchew schreef: ma 30 nov 2020, 17:17 Ik draag hem niet.. Krijg last van hyperventilatie en paniekaanvallen met dat ding op (ik zit dan ook al een maand thuis van mijn werk om deze reden)...
Ik heb geen idee hoe dat de komende tijd moet..
Om medische redenen zou je "vrijstelling" hebben, maar dan moet je aannemelijk kunnen maken dat dat geld.. Geen idee hoe ik dat zou moeten doen als de huisarts geen verklaring wil schrijven (doet hij voor niemand, ook niet voor mensen met bijvoorbeeld ernstig copd)
Heb je wel eens overwogen om een faceshield te proberen? Geeft denk ik wel mogelijkheden in de ‘publieke ruimte’

In ons ziekenhuis beschouwen we dat trouwens als gelijkwaardig aan een masker bij mensen zonder klachten, alleen help ik je daar niet zo mee (Noors ziekenhuis, ik denk niet dat je werkgever een Noors protocol gaat overnemen...)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door