Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door dinky89
#3414497
Siberienne schreef: Maar is die ruimte vrij toegankelijk of laten jullie mensen met een knop binnen? Ik denk dat dat wel uitmaakt. Publieke ruimte betekent volgens mij dat iedereen zomaar binnen kan lopen, datje daar geen controle over hebt.
Volgens mij is dat inderdaad de crux, dat iedereen zonder vorm van controle binnen kan lopen.

Overigens had ik net ook een 'hoe dan?!?' momentje bij het lezen van deze vraag en antwoorden: https://www.parool.nl/nederland/7-vrage ... ~b96e2b78/
3. Waar moet je een mondmasker dragen?
De draagplicht geldt ook tijdens afspraken met zogeheten contactberoepen. Bij een bezoek aan de kapper, tandarts of schoonheidssalon is zowel de klant als de professional verplicht een masker te dragen.
Verplicht tijdens afspraak met tandarts, hoe moet een tandarts dan zijn werk doen :???:
Door eelke
#3414498
dinky89 schreef: di 01 dec 2020, 08:27 Volgens mij is dat inderdaad de crux, dat iedereen zonder vorm van controle binnen kan lopen.

Overigens had ik net ook een 'hoe dan?!?' momentje bij het lezen van deze vraag en antwoorden: https://www.parool.nl/nederland/7-vrage ... ~b96e2b78/


Verplicht tijdens afspraak met tandarts, hoe moet een tandarts dan zijn werk doen :???:
Je moet tegenwoordig je mond een minuut met desinfectiespul spoelen, dus ik ga er vanuit dat dan je kapje wel af kan, en meteen na de behandeling weer op moet.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3414499
dinky89 schreef: di 01 dec 2020, 08:27
Verplicht tijdens afspraak met tandarts, hoe moet een tandarts dan zijn werk doen :???:
Haha ja dat werkt niet. Bij onze tandarts is het afsprakenbeleid vrij streng, zodat je vrijwel geen andere patienten tegenkomt in de praktijk. Het personeel draagt allemaal mondkapjes. De patienten niet, die moeten inderdaad spoelen. En bij de balie hangen grote spatschermen, dus je komt als patient ook niet in de buurt van mensen, anders dan je behandelaars. En die hebben al in je mond liggen vroeten, dus die kunnen dan ook nog wel twee tellen naast je staan...

Bij de fysio hebben al weken alle personeelsleden en patienten een mondkapje op.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3414524
CindyMayella schreef: ma 30 nov 2020, 16:51 Hoe gaan jullie hiermee om?????? Doen jullie dat dan ook????

Ik draag al een aantal weken in alle winkels een mondkapje, vanaf het moment dat ik de auto uitstap..... op mijn werk is het ook al een tijdje verplicht voor de werknemers.....

Nu is het vanaf morgen verplicht, ik moet werken..... mijn manager heeft aangegeven dat je de klanten er wel op aan mag spreken als zij GEEN mondkapje dragen...... of dit zin heeft???? Denk het niet, denk dat wij het een en ander om onze oren gesmeten krijgen....... nu loopt men al rakelings langs elkaar heen, met en zonder mondkapje.....

Ik weet echt niet hoe ik hier mee om moet gaan of moet reageren..... de opmerkingen nu al echt erg, laat staan vanaf morgen........

Wat gaan jullie doen????

Ja, ik draag overal waar het verplicht is een mondkapje. Tot 1 december droeg ik op mijn werk wel een faceshield, want ik moet veel praten en dan is een mondkapje erg benauwd. Na vandaag dus verplicht een mondkapje, want al het andere is niet toegestaan in de Bieb.
Ik hoop dat de klanten ze ook netjes gaan gebruiken. Ben niet opgeleid als deurbitch. ;D
Door Siberienne
#3414525
Thea schreef: di 01 dec 2020, 09:00 Heb je wel eens overwogen om een faceshield te proberen? Geeft denk ik wel mogelijkheden in de ‘publieke ruimte’

Die zijn dus niet goedgekeurd :(
Nee maar volgens een stukje wat ik las wel toegestaan bij mensen die uit medische gronden geen mondkapje kunnen dragen.
Door Tanna
#3414527
-Annemarie- schreef: di 01 dec 2020, 13:18 Ja, ik draag overal waar het verplicht is een mondkapje. Tot 1 december droeg ik op mijn werk wel een faceshield, want ik moet veel praten en dan is een mondkapje erg benauwd. Na vandaag dus verplicht een mondkapje, want al het andere is niet toegestaan in de Bieb.
Ik hoop dat de klanten ze ook netjes gaan gebruiken. Ben niet opgeleid als deurbitch. ;D
;D ;D
Door Suzanne
#3414535
Jammer genoeg mag een face-shield niet in de plaats van een mondkapje komen.
Als je echter een (aantoonbare?) beperking of aandoening hebt waardoor je geen mondkapje kunt dragen is er geen plicht (je bedenkt het niet...) dus dan zou je kunnen stellen "ik heb een lichamelijke beperking - probleem met longen en draag daarom een shield".. kunnen ze je ineens niets meer maken / weigeren.

Dat is precies overigens waarvoor ik vrees.. dat ineens hele volksstammen om deze reden onder de draagplicht uit proberen te komen.
Ik vind het ook ondingen, maar heb er laten maken van extreem dunne stof. Daar worden dan weer geen beperkingen aan gesteld ;-) dus ik zit "veilig". maar fijn ademen is het niet.\

Suzanne
Door Suzanne
#3414539
Tanna schreef: di 01 dec 2020, 13:43;D ;D
Dat is niet helemaal waar: medewerkers mogen WEL een shield gebruiken. Dat staat ook in de richtlijnen; ik kan alleen niet meer terugvinden waar; maar ik heb het ergens gelezen. Vond dat an sich nog wel een goeie voor winkelmedewerkers. Vandaar dat ik het wel onthouden heb.

Suzanne
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3414544
Suzanne schreef: di 01 dec 2020, 15:39 Dat is niet helemaal waar: medewerkers mogen WEL een shield gebruiken. Dat staat ook in de richtlijnen; ik kan alleen niet meer terugvinden waar; maar ik heb het ergens gelezen. Vond dat an sich nog wel een goeie voor winkelmedewerkers. Vandaar dat ik het wel onthouden heb.

Suzanne
Dat heb ik inderdaad ook ergens gelezen. Ik lees hier wel iets over een keuze van werkgever voor een faceshield?

Op de site van de rijksoverheid staat in ieder geval het volgende over een faceshield:
Faceshields
Een spatscherm (faceshield) bedekt de neus en mond niet volledig, en geldt daarom niet als wettelijk alternatief voor een mondkapje.

Als u vanwege uw beperking of ziekte geen mondkapje kan dragen, maar wel een faceshield, dan mag u daar wel voor kiezen. Met een faceshield kunt u vaak rekenen op begrip bij handhavers. Als u een faceshield draagt zullen handhavers u in de meeste gevallen niet eens meer vragen om aanvullend bewijs, omdat u met het dragen van een faceshield laat zien dat u uw eigen gezondheid en die van anderen in het oog wil houden.
Door Suzanne
#3414549
dinky89 schreef: di 01 dec 2020, 16:20 Dat heb ik inderdaad ook ergens gelezen. Ik lees hier wel iets over een keuze van werkgever voor een faceshield?

Op de site van de rijksoverheid staat in ieder geval het volgende over een faceshield:
Ik vind dat dat bemoedigend klinkt.
Tegelijkertijd "snap ik het niet"... ;-) ofwel verplicht je mondkapjes, danwel doe je dat niet.
Let wel: ik ben heel blij dat dit wel gewoon in de mogelijkheden verstopt zit!! Ik weet ook echt niet of het dragen van een mondkapje nou echt zoveel toevoegt. Als ik zie hoe weinig mensen (mijzelf incluis) die dingen opzetten/afzetten, in de auto bewaren en weer opzetten/afzetten.. dan vraag ik me af of het middel zelfs niet erger is dan den kwaal, maar dat is een andere discussie.

Zeker als je met klanten in aanraking komt (winkel, balie bij bank) dan is het fijn als mensen/klanten je gezicht en de uitdrukking daarop zien. Ik merk dat ik dat ga missen.. je ziet nog wel veel aan de ogen maar een glimlach gaat verloren ;-((

Maar goed, we moeten het ermee doen.

Suzanne
Door Tanna
#3414562
Suzanne schreef: di 01 dec 2020, 15:39 Dat is niet helemaal waar: medewerkers mogen WEL een shield gebruiken. Dat staat ook in de richtlijnen; ik kan alleen niet meer terugvinden waar; maar ik heb het ergens gelezen. Vond dat an sich nog wel een goeie voor winkelmedewerkers. Vandaar dat ik het wel onthouden heb.

Suzanne
Mijn lach was vanwege de deurbitch, niet vanwege een face shield........
#3414564
Vandaag, 1ste dag mondkapje plicht, vond ik al bij al meevallen.... dr waren periodes dat er mensen binnen kwamen met mondkapje, en periodes mensen zonder mondkapje..... heb netjes mn mond gehouden, maar dat kwam ook omdat ik bakery-dienst had; dat betekent dat ik bijna geen kassa heb gedraaid en me alleen met de bakery heb bezig gehouden.... dr waren zelfs mensen die hun excuses aanboden dat ze waren vergeten om een mondkapje te dragen...... Denk dus wel dat het nut heeft, dat het verplicht is....... M’n eerstvolgende werkdag is pas vrijdagavond (22-6 uur), ben benieuwd hoe het dan gaat... Maar was best wel happy met hoe het ging ;) .....

Moest toevallig daarna naar de tandarts (stukje van mn kroon afgebroken, al sinds april :-\ ), en daar moest ik idd een minuut met een soort deinfectiemiddel mn mond spoelen.... gelukkig geen vies spul ;) ......
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door