Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Envie
#3409757
En dus mijn vraag ... hoe doen jullie dat?
Groot en klein lopen hier meestal aan de flex, met een tuigje om.
Maar 1 flex is bijna af, en ik overweeg dus een lange lijn.
Nu moet ik altijd eerst een stukje langs een drukke weg, en kan dan t bos in. De oudste begint doof te worden, nog even en hij kan niet meer los. Dan wil ik hem aan n lange lijn ongehinderd kunnen laten lopen. De ander kan los.

Het lijkt me niet handig om met 2 lijnen van 5 meter in de hand te lopen, dus had ik bedacht om één wat langere lijn te kopen waar ze beiden aan kunnen langs de weg. In t bos kan de één los en de ander dan aan de lange lijn.

Hoe doen jullie zoiets, tips?
Door K&D
#3409760
Ik had voor de dames destijds een duo lijn. Kort lijntje met 2 clips en een oog in het midden. Ze moesten er even aan wennen om samen dezelfde kant op te gaan, en dan vooral de lichtste van de twee :biggrin2: , maar na gewenning ging het prima.
#3409761
Ik heb niet vaak gewerkt met een duolijn vanwege dat de ene hond de andere dan meesleept. Wel had ik vaak 1 hond in de hand en de andere aan de heupgordel. Dat vond ik dan weer makkelijk.

Mag ik vragen; waarom lange lijn en geen flex? Ik gebruikte een echt lange lijn weleens als ik met 1 hond trainde maar ik had om dat goed te hanteren 2 handen nodig.

Verder worden lange lijnen sneller vies dan flex ivm over de grond slepen. Als je dan op de terugweg de lijn kort wil pakken om er twee honden aan te koppelen heb je meteen vieze handen.

Heupgordel met kort lijntje en een flex combineren zou ook een mogelijkheid kunnen zijn: de korte lijn hang je aan de gordel als je de ene hond los laat en dan loop je maar met 1 flex in de hand.
#3409763
pearlsofpassion schreef: di 08 sep 2020, 07:47 Maar als je aan beide zijden van een lange lijn een hond hebt en je neemt de lijn in het midden vast, dan trekken de honden elkaar toch niet mee?

Enfin, ik heb er verder geen ervaring mee maar ik las het wel zo..
Ja dat kan maar dan heb je aan beide zijden van de lijn een sluiting nodig en dat kan maar loopt niet zo lekker met metaal in je hand. Plus dat zo’n lange lijn dus snel vies wordt en dan loop je op de terugweg met een natte modderkledder in je handen :biggrin2: (Is mijn ervaring maar misschien hoeft dat niet)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3409764
Wij gebruikten altijd een flex. En dan zo alsof de hond los loopt, dus geen gehengel ed. Gewoon commando’s om hier te komen en langs de juiste kant van een boom.

Ik heb ook lange lijnen geprobeerd en vond het niets. Ze worden vies en je moet als baasje heel actief lijn voeren. Anders struikelt de hond er ook steeds over (vanaf een tuig minder dan met een halsband, maar het is mateloos irritant voor een hond om steeds op zijn eigen lijn te gaan staan).

Als wij onze loges destijds hadden liep ik met twee flexen. Dat vond ik niet heel ingewikkeld. Minder ingewikkeld als met lange lijnen.
#3409765
Waar ze niet los kunnen, maar wel redelijk 'vrij' kunnen lopen, loop ik met 2 flexi's.
Bij eentje doe ik de korte riem door het handvat en die draag ik dan over de schouder als een tas.
De ander houd ik in de hand, zodat ik ze makkelijk uit de knoop kan houden.
Door eelke
#3409766
Mij ontgaat het nut van een lange lijn tov een flex inderdaad ook wel even. Juist als je ze kort moet houden kan dat makkelijk met een flex (ik klik dan de lijn vast met het commando 'volg'). Inderdaad ook zonder gehengel (in theorie, in de praktijk trekt Joep ::) ). Het is of volledige loslopen met bijbehorende commando's en de flex 'los', of volgen met de flex vast geklikt. En dat gaat prima met 2 of zelfs 3 honden.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3409767
In trainingsfase vind ik een lange lijn prettiger dan flex, vind dat meer controle geven. Maar dan heb ik het over 1 op 1.
Ik heb zelf nog niet met 2 flexlijnen gelopen, ik heb nl van die grote kasten ;) ( En honden)
Maar nadeel van een lange lijn is het continue oprollen of als je hem op de grond laat slepen , heel vieze lijn en handen. Scheelt wel als je bijv biothane lijnen gebruikt , maar blijft vies vooral met nattigheid

Je zou eventueel afhankelijk van je oudje nog kunnen aanleren dat ie vaker incheckt hij je, en op gebaar terug laten komen. Heb ik bij Maci wel gedaan toen ie doof/dement werd. Hij heeft dus altijd losgelopen nog.
Ok ok, af en toe kon ik er ook achteraan hobbelen, moet ik toegeven, maar toen was ie niet zo snel meer. Maar over het algemeen werkte het bij hem goed.
Tobi Kooiker schreef:Waar ze niet los kunnen, maar wel redelijk 'vrij' kunnen lopen, loop ik met 2 flexi's.
Bij eentje doe ik de korte riem door het handvat en die draag ik dan over de schouder als een tas.
De ander houd ik in de hand, zodat ik ze makkelijk uit de knoop kan houden.
Hmmm :g:
Best wel een ideetje, ga ik wellicht eens uitproberen hierzo :biggrin2:
Door Envie
#3409770
Fijn even jullie ervaringen te lezen. Ik bedacht later ineens dat er hier ook redelijk veel bos is waar ze niet los mogen.
Vanmorgen sleepte de lange lijn door n dikke hondendrol.....
ik geloof dat ik al genezen ben ;D

Lopen met twee flex-en is verder geen probleem, ik schaf gewoon n nieuwe aan!
#3409773
Hier 2 flexlijnen... we hebben geprobeerd om aan 1 lijn een duo-stuk te maken, maar dat werkte voor geen meter (Appie is een ander tempo gewend dan Saar, dus Saar werd als een losse flodder overal mee naar toe getrokken )..... Saar kan nog wel eens los lopen, maar dan moet je echt met zn 2-en lopen (die belandt nog wel eens in het riet offe zoals laatst was zij al onggezien een straat verder omddat daar iets interressants was); Appie kan echt niet los....
Dus als we alleen lopen met beide honden, dan zitten ze beiden aan een flexlijn..... en af en toe beetje goochelen enzo omdat ze zigzaggend lopen (is overigens soms wel lachen hoe ik dan loop te klooien met de lijnen ;D ), maar het is te doen....
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3409778
Envie schreef: di 08 sep 2020, 11:20 Fijn even jullie ervaringen te lezen. Ik bedacht later ineens dat er hier ook redelijk veel bos is waar ze niet los mogen.
Vanmorgen sleepte de lange lijn door n dikke hondendrol.....
ik geloof dat ik al genezen ben ;D

Lopen met twee flex-en is verder geen probleem, ik schaf gewoon n nieuwe aan!
Ooooooh getsie! Dat is wel heel erg goor ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door