Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
#3403205
Voor mij ook een ja tenzij.

Een beetje zoals Siberienne, geen risicogroep maar wel vanuit de vraag van mijn werk.
Ook ik ben meer voor een vaccin om de redenen die Siberienne noemt, ik heb ook de longfoto's gezien. Dat wil je niet. Een behandeling is natuurlijk ook top, in een vroeg stadium, maar liever zitten op preventie.
#3403208
Ik heb ja gestemd, puur omdat ik het risico qua gezondheid niet kan nemen als heel Nederland weer los gaat en nergens meer rekening mee houdt. En vind dat er nu al erg veel mensen zijn die denken dat er niks meer aan de hand is
Dus zit voorlopig nog maar braaf opgehokt

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk

#3403212
Ik heb ik weet het nog niet gestemd. Manlief en ik vallen allebei in de risicogroep qua leeftijd. We hebben geen BMR prik gehad (ik heb ook de mazelen nooit gekregen). Ik maak van dichtbij mee hoe slopend dit virus kan zijn maar als er gevaccineerd gaat worden ga ik zeker niet voor in de rij staan.
#3403213
pluk schreef: di 12 mei 2020, 17:14 Anders gestemd.
Nee, zeer waarschijnlijk niet.
Obv de informatie die nu bekend is behoor ik op geen enkele wijze tot een risicogroep. Verder zijn er aanwijzingen dat mensen die als kind de BMR vaccinatie hebben gehad (en dat heb ik) minder vatbaar cq minder ziek zijn. Bij mij zou ook meespelen hoe lang het vaccin werkt. Is het bijv eenmalig of moet je 'm elk jaar halen? En niet onbelangrijk, is er een behandeling beschikbaar?

Ik heb wat moeite met de conclusies over dat BMR onderzoek. Er was een studie in Afrika dat kinderen met een bmr ook minder last hadden van andere infecties en het daardoor beter deden - op kinderleeftijd.
Nou is van mazelen bekend dat het het immuunsysteem negatief beïnvloed en dus vatbaarder maakt voor infecties. Dus in die studie Afrika wordt een groep kinderen die gevaccineerd is vergeleken met de kinderen die dat vaccin niet gehad hebben. Maar waarom doet de gevaccineerde groep het nu beter? Omdat het vaccin het immuunsysteem stimuleert? Of omdat ze geen mazelen doormaken?
Met deze studie in het achterhoofd hebben ‘onderzoekers’ gekeken naar de dekkingsgraad van de bmr vaccinatie en zeggen ze ‘in landen met een lagere dekkingsgraad van het vaccin vallen meer doden, zie je wel!’ Maar dat rammelt natuurlijk aan alle kanten want de meeste slachtoffers vallen in alle landen in de groep die dateert van voor de vaccinatie.... dus ik geloof er geen bal van dat dit nu echt een rol speelt. Dit onderzoek is echt slordige wetenschap in het kwadraat.
#3403219
Voor nu zeg ik nee.
Ik zou eerst willen weten of ik evt het al heb gehad en zelf evt immuniteit heb opgebouwd.
Ben namelijk begin februari behoorlijk ziek geweest en het op een stevige griep geschoven.
Van Corona hadden we toen nog niet gehoort, maar hoor steeds vaker dat het er al eerder was.
Wil zeker dat vaccin uitvoerig is getest, en wil zeker niet als eerste groep geent worden.
Ikzelf zit niet in risicogoep.
Heb vroeger doordat wij vaarde mijn jeugd entingen later gekregen. Na mijn 6de jaar.
En weet dat ik 2 kinderziektes ziektes daarna heel erg heb gehad, roodvonk en (water)pokken.
Ene arts zei waterpokken andere schrok zo erg van littekens en zei dat is pokken geweest.
Beide ziektes was ik echt heel ziek.
Terwijl ik voor de entingen echt nooit ziek was geweest.
Wat mij wel opvalt is dat ik na februari niet meer ziek ben geweest.
Terwijl ik vanaf begin vorig jaar bijna iedere maand wel een paar dagen had dat ik zeker niet fit was, en wel 4 of 5 x griep verschijnselen heb gehad. Maar zat toen ook in een burn out dus slechte weerstand.
Dus nu zeg ik nee, maar mss over een jaar ofzo ja.
#3403220
Ik heb anders bestemd, maar misschien bedoel ik wel ja, nee of ik weet het nog niet.

Voor mij is bepalend of Eddie gevaccineerd kan/mag worden. Zo niet, dan laat ik me vaccineren om er hopelijk voor te zorgen dat het voor hem veiliger wordt om onbeschermd rond te lopen.
#3403223
Thea schreef: di 12 mei 2020, 21:22 Voor nu zeg ik nee.
Ik zou eerst willen weten of ik evt het al heb gehad en zelf evt immuniteit heb opgebouwd.
Ben namelijk begin februari behoorlijk ziek geweest en het op een stevige griep geschoven.
Van Corona hadden we toen nog niet gehoort, maar hoor steeds vaker dat het er al eerder was.
Wil zeker dat vaccin uitvoerig is getest, en wil zeker niet als eerste groep geent worden.
Ikzelf zit niet in risicogoep.
Heb vroeger doordat wij vaarde mijn jeugd entingen later gekregen. Na mijn 6de jaar.
En weet dat ik 2 kinderziektes ziektes daarna heel erg heb gehad, roodvonk en (water)pokken.
Ene arts zei waterpokken andere schrok zo erg van littekens en zei dat is pokken geweest.
Beide ziektes was ik echt heel ziek.
Terwijl ik voor de entingen echt nooit ziek was geweest.
Wat mij wel opvalt is dat ik na februari niet meer ziek ben geweest.
Terwijl ik vanaf begin vorig jaar bijna iedere maand wel een paar dagen had dat ik zeker niet fit was, en wel 4 of 5 x griep verschijnselen heb gehad. Maar zat toen ook in een burn out dus slechte weerstand.
Dus nu zeg ik nee, maar mss over een jaar ofzo ja.
Mag ik vragen hoe oud je was toen men dacht dat je pokken had? Of beter gezegd in welk jaar? Was het voor of na 1977 of 1978?

Je weet dat in de normale entingen die kinderen krijgen waterpokken en roodvonk niet in het pakket zitten hè? Het is dus vrij logisch dat je die hebt gehad, en hoe later je die krijgt als kind, hoe eerder vaak de klachten. Vervelend hoor!
#3403224
Siberienne schreef: di 12 mei 2020, 20:38 Ik heb wat moeite met de conclusies over dat BMR onderzoek. Er was een studie in Afrika dat kinderen met een bmr ook minder last hadden van andere infecties en het daardoor beter deden - op kinderleeftijd.
Nou is van mazelen bekend dat het het immuunsysteem negatief beïnvloed en dus vatbaarder maakt voor infecties. Dus in die studie Afrika wordt een groep kinderen die gevaccineerd is vergeleken met de kinderen die dat vaccin niet gehad hebben. Maar waarom doet de gevaccineerde groep het nu beter? Omdat het vaccin het immuunsysteem stimuleert? Of omdat ze geen mazelen doormaken?
Met deze studie in het achterhoofd hebben ‘onderzoekers’ gekeken naar de dekkingsgraad van de bmr vaccinatie en zeggen ze ‘in landen met een lagere dekkingsgraad van het vaccin vallen meer doden, zie je wel!’ Maar dat rammelt natuurlijk aan alle kanten want de meeste slachtoffers vallen in alle landen in de groep die dateert van voor de vaccinatie.... dus ik geloof er geen bal van dat dit nu echt een rol speelt. Dit onderzoek is echt slordige wetenschap in het kwadraat.
Dank voor de uitleg.
Ik heb ook gelezen dat je een forse stijging ziet in de zkh opnames tussen de leeftijdscategorieën 40-45 en 45-49. De eerste groep zou de 1e generatie zijn die de bmr heeft gehad. En verder een verhaal over een Amerikaans marineschip waar corona heerste en er veel minder zkh opnames waren als je op grond van de overige cijfers zou verwachten. Een mogelijke reden zou de verplichte bmr enting zijn bij de marine.
Ik realiseer me overigens dat dit allemaal anekdotisch is en geen wetenschappelijk bewijs.
#3403228
Siberienne schreef: di 12 mei 2020, 22:27 Mag ik vragen hoe oud je was toen men dacht dat je pokken had? Of beter gezegd in welk jaar? Was het voor of na 1977 of 1978?

Je weet dat in de normale entingen die kinderen krijgen waterpokken en roodvonk niet in het pakket zitten hè? Het is dus vrij logisch dat je die hebt gehad, en hoe later je die krijgt als kind, hoe eerder vaak de klachten. Vervelend hoor!

Even voor mijn logica ::)

Ik ben van 1967 .... ben altijd heel braaf geent naar de toen geldende richtlijnen
Heb volgens mij alle kinderziektes gehad voor de leeftijd van een jaar of 9 en dan heb ik het over waterpokken, rode hond, 6de ziekte, mazelen (alleen roodvonk kan ik mij niet herinneren, maar zou me niet verbazen als ik dat ook gehad heb)
Dan zou ik naar mijn idee van immuniteit toch ook gewoon die bescherming hebben die latere bouwjaren hebben gekregen door entingen ?

Dan zou er toch naar mijn idee geen verschil moeten zitten tussen de huidige 'voor BMR' of 'na BMR' Covid19-patienten?

Of denk ik te simpel :???:
#3403229
Ik heb "ja" gestemd.
Ik deel mijn leven met iemand in de risicogroep en heb zelf longschade door kinkhoest. Roken heeft mijn longen ook geen goed gedaan.
Mijn nieren hebben al wat klappen gehad en zouden vast niet blij worden van een stevige covid-19 besmetting.
Daarnaast vind ik de berichten dat het virus de hersenen kan aantasten ook niet bepaald opbeurend...
#3403233
pluk schreef: Dank voor de uitleg.
Ik heb ook gelezen dat je een forse stijging ziet in de zkh opnames tussen de leeftijdscategorieën 40-45 en 45-49. De eerste groep zou de 1e generatie zijn die de bmr heeft gehad. En verder een verhaal over een Amerikaans marineschip waar corona heerste en er veel minder zkh opnames waren als je op grond van de overige cijfers zou verwachten. Een mogelijke reden zou de verplichte bmr enting zijn bij de marine.
Ik realiseer me overigens dat dit allemaal anekdotisch is en geen wetenschappelijk bewijs.
Mensen in de leeftijdscategorie 40-45 hebben geen bmr enting gehad hoor. Die bestond toen nog helemaal niet. Pas in 1987 zijn ze daarmee begonnen. Ik kan me wel herinneren dat toen ik wat ouder was er een vaccin kwam tegen rode hond voor meisjes. Ook die heb ik toen niet gehad omdat ik al rode hond had gehad als kind.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

#3403236
Siberienne schreef: di 12 mei 2020, 22:27 Mag ik vragen hoe oud je was toen men dacht dat je pokken had? Of beter gezegd in welk jaar? Was het voor of na 1977 of 1978?

Je weet dat in de normale entingen die kinderen krijgen waterpokken en roodvonk niet in het pakket zitten hè? Het is dus vrij logisch dat je die hebt gehad, en hoe later je die krijgt als kind, hoe eerder vaak de klachten. Vervelend hoor!
Volgens mij was ik 12 of 13 en is dat in 1975/76 geweest.
Met de rood vonk was ik een jaar of 7 en had denk net me eerste enting gehad.
Weet dat niet geent werd tegen rood vonk, maar volgens mij wel tegen pokken.
Mijn moeder verschoonde 3x per dag mijn bed en ik krabbelde niet maar sprong gewoon open.
We hadden een rare dokter die alles niet zo serieus nam. Later is er tegen mij moeder gezegd ze had naar het zh gemoeten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door