Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
#3427356
Kaio schreef: vr 04 jun 2021, 10:36 Oo ik zou ook blij zijn met Janssen. Heel blij.
Een groot deel van mijn overweging om een vaccin te nemen is nl. dat je dan wel mag gaan en staan waar je wil en zonder niet :-\ Speelt natuurlijk hier in DE meer mee en het feit dat ik telkens de grens over moet.
Tuurlijk wil ik niet ernstig ziek worden, maar daar ben ik minder bang voor dan straks weer " opgesloten" te worden doordat ik geen vaccin(s) gehad heb.
Daarnaast moet mijn man ook reizen voor zijn werk wat nu dus ook onmogelijk is, dus die moet ook een vaccin.
Ja dus we gaan idd die optie n nakijken om in NL een afspraak te kunnen maken. Moet alleen zorgen dat we ergens zo'n geel boekje vandaan halen, want dat hebben we niet
Ik ben twee keer in NL gevaccineerd met Pfizer bij de GGD en woon al 11 jaar in DL. Gewoon aangemeld met DigiD en een afspraak gemaakt. Je krijgt keurig een bewijsje mee wanneer en waar je gevaccineerd bent. Ook is het te vinden in mijnrivm en dat kun je ook printen. Vraag me wel af waarom ik hier geen oproep heb gekregen van het RKI. Gele boekje is ook geen officieel bewijs. Maar het corona-paspoort wat men per 1 juli belooft natuurlijk wel.
#3427357
Ik weet nou nog steeds niet wat te doen. Ik ben zo vreselijk bang om zo ziek te worden van de bijwerkingen nog even de gigantische stress van het prikken daar gelaten. Leuk hoor zo'n trauma uit je jeugd. Ik lees verhalen van mensen die echt een week hun arm niet kunnen gebruiken, leuk met 6 honden zo niet. Van mensen tot 6 weken later nog enorme gewrichtspijnen en een innige band met de wc pot ed. Kan iemand mij vertellen waarom van Janssen maar 1 nodig en van die andere 2?
Ik heb nu vanaf zondag eigenlijk niet meer gegeten, mijn cortisol gehalte is skyhigh dat voel ik echt aan alles. En ja ergens weet ik wel dat ik me (waarschijnlijk) onnodig druk maak maar iets met gevoel en verstand.
Vriendlief is van mijn mening dat ik het niet moet doen. Hij zei gisteravond deze mate van stress heb ik bij jou nog nooit gezien (we zijn 28,5 jaar bij elkaar) dus tsja :-X Tel daarbij op dat ze nu al speculeren dat iedereen in de winter nog een keer moet. Nou ik wordt al onpasselijk alleen bij de gedachte. Mensen die mij kennen weten dat ik in general echt voor de duvel niet bang ben.
Ook die 15min moeten blijven ik haat het ik wil dan echt weg. Maar ik wil ook niemand mee want ik vrees dat ik die persoon serieus gebruik als boxbal.
Laatst gewijzigd door Cindy de Wolf op za 05 jun 2021, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
#3427360
Dat is lastig Cindy. Hoe bang ben je om covid te krijgen? Als dat veel minder is dan de angst voor de vaccinatie dan moet je er misschien voor kiezen om niet te vaccineren. Dan kun je gewoon gebruik maken van de groepsimmuniteit die er hopelijk ontstaat. Nadeel is wel dat je dan waarschijnlijk voor veel dingen straks moet blijven testen, maar als je dat niet erg vindt dan zou ik daarvoor kiezen. Er zijn mensen die vanwege medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden, ik zie niet in waarom daar de psychische redenen voor jouw ook niet bij kunnen horen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

#3427361
Lizzy schreef: za 05 jun 2021, 08:40 Nu alles qua vaccineren-met-welk-merk weer op z'n reet ligt, waarom ga je niet kijken of je toch Janssen alsnog kunt krijgen? Ze zullen daar nu toch wel meer open voor staan?
Dat heb ik al geprobeerd maar tot op heden komt daar het antwoord dat ze dat nog niet weten laat staan de termijn.
hannabelgje schreef:Dat is lastig Cindy. Hoe bang ben je om covid te krijgen? Als dat veel minder is dan de angst voor de vaccinatie dan moet je er misschien voor kiezen om niet te vaccineren. Dan kun je gewoon gebruik maken van de groepsimmuniteit die er hopelijk ontstaat. Nadeel is wel dat je dan waarschijnlijk voor veel dingen straks moet blijven testen, maar als je dat niet erg vindt dan zou ik daarvoor kiezen. Er zijn mensen die vanwege medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden, ik zie niet in waarom daar de psychische redenen voor jouw ook niet bij kunnen horen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Dat zegt vriendlief dus ook maar hij is wel docent en de kans dat hij het meebrengt vanuit zijn leerlingen welke niet gevaccineerd zijn is natuurlijk wel groter dan bij normaal kantoor werk. Nog even daar gelaten dat ik graag weer naar onze caravan wil in Belgie. Nu weet ik niet hoe groot de kans is dat je gecontroleerd wordt maar echt lekker zit je dan ook niet.

Verder vind ik echt heel raar dat er al zoveel alternatieven hiervoor zijn qua toediening maar dat deze, zo ver ik wee, niet vrij gegeven zijn.
#3427362
Ik denk eigenlijk dat dat testen wel mee valt, dat is nu ook helemaal nog niet? En nu zijn er minder mensen gevaccineerd dan over 2-3 maanden.

Het leven is één groot risico, en de kunst is om het tussen de risico's door zo leuk mogelijk te maken. Dus ik zou inderdaad alle voors en tegens tegen elkaar afwegen; schrijf ze gewoon eens letterlijk op en kijk dan naar het rijtje.

Het is ook lastig, want kortdurende klachten krijgen van het vaccin is een reële kans, de kans dat je klachten krijgt van corona is minder groot, maar die zijn dan wel langdurig en heftiger aanwezig.
En er is niemand die voor jou de beslissing kan maken. Maar weet wel; besluiten dat je het niet doet, is geen vaststaand besluit, daar kun je ook gewoon nog van terug komen.

En sommige dingen zijn wel van te voren te plannen hé. Een week lang je arm niet kunnen gebruiken? Je hebt er nog 1, en koop zo'n heupgordel om je lijnen aan vast te klikken. Kijk, als jij nu van een stoeprandje valt en je breekt je pols, heb je hetzelfde maar veel langere probleem. Dus probeer te kijken welke dingen een lastig nadeel van het vaccin zijn, en op welke dingen angst zit (en welke overlappen ;-) )
#3427366
eelke schreef: za 05 jun 2021, 08:53 Ik denk eigenlijk dat dat testen wel mee valt, dat is nu ook helemaal nog niet? En nu zijn er minder mensen gevaccineerd dan over 2-3 maanden.

Het leven is één groot risico, en de kunst is om het tussen de risico's door zo leuk mogelijk te maken. Dus ik zou inderdaad alle voors en tegens tegen elkaar afwegen; schrijf ze gewoon eens letterlijk op en kijk dan naar het rijtje.

Het is ook lastig, want kortdurende klachten krijgen van het vaccin is een reële kans, de kans dat je klachten krijgt van corona is minder groot, maar die zijn dan wel langdurig en heftiger aanwezig.
En er is niemand die voor jou de beslissing kan maken. Maar weet wel; besluiten dat je het niet doet, is geen vaststaand besluit, daar kun je ook gewoon nog van terug komen.

En sommige dingen zijn wel van te voren te plannen hé. Een week lang je arm niet kunnen gebruiken? Je hebt er nog 1, en koop zo'n heupgordel om je lijnen aan vast te klikken. Kijk, als jij nu van een stoeprandje valt en je breekt je pols, heb je hetzelfde maar veel langere probleem. Dus probeer te kijken welke dingen een lastig nadeel van het vaccin zijn, en op welke dingen angst zit (en welke overlappen ;-) )
Heupgordel heb ik al jaren, Smokey loopt daar standaard aan met 6 wordt het 1 vlechtpartij.

Natuurlijk heb je er nog 1. Maar als je al een trauma hebt en je ervaart er na weer pijn gaat dat stapelen in de hersenen.

Kijk de moed om 1 keer te gaan kan ik denk ik wel vinden maar 2x vrees ik van niet.
Maar dan nog rest mijn vraag waarom van Janssen maar 1 en van de rest 2 Ik snap die echt niet.
#3427368
Cindy de Wolf schreef: za 05 jun 2021, 09:05 Heupgordel heb ik al jaren, Smokey loopt daar standaard aan met 6 wordt het 1 vlechtpartij.

Natuurlijk heb je er nog 1. Maar als je al een trauma hebt en je ervaart er na weer pijn gaat dat stapelen in de hersenen.

Kijk de moed om 1 keer te gaan kan ik denk ik wel vinden maar 2x vrees ik van niet.
Maar dan nog rest mijn vraag waarom van Janssen maar 1 en van de rest 2 Ik snap die echt niet.
Het is sowieso een ander type vaccin. Waarom Janssen maar 1 en AstraZenica 2, vind ik dan nog een interessanter verschil, maar ik weet t ook niet :biggrin2:

Heb je al contact gehad met je huisarts hierover? Lijkt me niet vreemd om hier medicatie voor te gebruiken zodat je minder angst ervaart.

Wat ik ook niet weet; hoeveel beschermt 1x Pfizer tegen 1x Janssen? Ook dat kun je nog overwegen. Dan zit je alleen wel met het reizen naar Belgie, maar ook daarvan is het nog onbekend hoe dat precies zal gaan verlopen.
#3427369
eelke schreef: za 05 jun 2021, 09:17 Het is sowieso een ander type vaccin. Waarom Janssen maar 1 en AstraZenica 2, vind ik dan nog een interessanter verschil, maar ik weet t ook niet :biggrin2:

Heb je al contact gehad met je huisarts hierover? Lijkt me niet vreemd om hier medicatie voor te gebruiken zodat je minder angst ervaart.

Wat ik ook niet weet; hoeveel beschermt 1x Pfizer tegen 1x Janssen? Ook dat kun je nog overwegen. Dan zit je alleen wel met het reizen naar Belgie, maar ook daarvan is het nog onbekend hoe dat precies zal gaan verlopen.
Belgie heeft gisteren bekend gemaakt alleen volledig gevaccineerde toe te laten dus 2x. Ik had idd gehoopt dat binnen de EU 1x zou volstaan want daar waren ze nog over aan het bakkeleien.
Pfizer na 1x 33-55% wat ik heb kunnen vinden.

KLopt verschil az/jansen. Mss omdat AZ de eerste was en er mss een ondergrens aan zit waarop het goedgekeurd voor 1x en jansen daar net boven zit. Ik weet het dus niet.
#3427370
Cindy de Wolf schreef: Belgie heeft gisteren bekend gemaakt alleen volledig gevaccineerde toe te laten dus 2x. Ik had idd gehoopt dat binnen de EU 1x zou volstaan want daar waren ze nog over aan het bakkeleien.
Pfizer na 1x 33-55% wat ik heb kunnen vinden.

KLopt verschil az/jansen. Mss omdat AZ de eerste was en er mss een ondergrens aan zit waarop het goedgekeurd voor 1x en jansen daar net boven zit. Ik weet het dus niet.
Dat gaan ze niet kunnen doen hè. Er zijn ook mensen die om medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

#3427372
hannabelgje schreef: za 05 jun 2021, 09:53 Dat gaan ze niet kunnen doen hè. Er zijn ook mensen die om medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Zonder negatieve test te overleggen, zal de nuance zijn.

Maar ja, die negatieve testen zijn nu ook nog wel duur, 80-100 euro. Als ze dat nu nog wat kunnen laten zakken lijkt me dat een prima alternatief.
#3427373
hannabelgje schreef: za 05 jun 2021, 09:53 Dat gaan ze niet kunnen doen hè. Er zijn ook mensen die om medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Wat gaan ze niet doen?

Ik heb het over 1x pfizer. En dit is de update van 31 mei maar ik weet niet of dat nog actueel is;

coronapaspoort
31 MEI 2021ALGEMEEN
Vanaf 1 juli nemen de meeste Europese landen het zogenaamde EU-COVID-19-Certificaat in gebruik. Dit wordt ook wel het coronapaspoort genoemd. Hiermee wordt het makkelijker om tussen Europese landen te reizen voor een vakantie. Hier vindt u alle belangrijke informatie over het coronapaspoort.

Wanneer kunt u met het EU-COVID-19 certificaat (coronapaspoort) weer op vakantie naar uw favoriete vakantieland?
Met het EU COVID-19-certificaat kunt u deze zomer weer op vakantie binnen Europa. Veel landen zullen de optie om dit digitale certificaat te maken in hun eigen corona-app integreren. In Nederland wordt het EU COVID-19-Certificaat onderdeel van de coronacheck-app. Met de coronacheck-app p is het nu al mogelijk om een QR-code te genereren als u een officiële negatieve test heeft afgelegd. Die QR-code is vervolgens 72 uur geldig.

Het COVID-certificaat kunt u zelf aanmaken in de app. Als u aan de voorwaarden voldoet krijgt u een QR-code die gescand kan worden door de (grens)politie. De gegenereerde code kan ook gebruikt worden om toegang te krijgen tot bijvoorbeeld horeca, pretparken, musea, etc.

Het door Europa ontwikkelde EU COVID-19-certificaat is geldig in alle landen en is uw bewijs om vrij te mogen reizen zolang u aan de volgende voorwaarden voldoet:

De drie manieren waarmee u met het EU COVID-19-certificaat in deze zomer op vakantie kunt in Europa
U bent minstens 1 keer ingeënt tegen het coronavirus met een door het EMA toegelaten coronavaccinatie.
en/of
U heeft een recente negatieve corona PCR-test afgelegd. Er mag waarschijnlijk maximaal 48-72 uur verstreken zijn sinds de test.
en/of
U heeft een doktersverklaring waarin staat dat u de afgelopen 6 maanden corona heeft gehad én u daar volledig van genezen bent.
#3427374
Cindy de Wolf schreef: za 05 jun 2021, 10:07 Wat gaan ze niet doen?

Ik heb het over 1x pfizer. En dit is de update van 31 mei maar ik weet niet of dat nog actueel is;

coronapaspoort
31 MEI 2021ALGEMEEN
Vanaf 1 juli nemen de meeste Europese landen het zogenaamde EU-COVID-19-Certificaat in gebruik. Dit wordt ook wel het coronapaspoort genoemd. Hiermee wordt het makkelijker om tussen Europese landen te reizen voor een vakantie. Hier vindt u alle belangrijke informatie over het coronapaspoort.

Wanneer kunt u met het EU-COVID-19 certificaat (coronapaspoort) weer op vakantie naar uw favoriete vakantieland?
Met het EU COVID-19-certificaat kunt u deze zomer weer op vakantie binnen Europa. Veel landen zullen de optie om dit digitale certificaat te maken in hun eigen corona-app integreren. In Nederland wordt het EU COVID-19-Certificaat onderdeel van de coronacheck-app. Met de coronacheck-app p is het nu al mogelijk om een QR-code te genereren als u een officiële negatieve test heeft afgelegd. Die QR-code is vervolgens 72 uur geldig.

Het COVID-certificaat kunt u zelf aanmaken in de app. Als u aan de voorwaarden voldoet krijgt u een QR-code die gescand kan worden door de (grens)politie. De gegenereerde code kan ook gebruikt worden om toegang te krijgen tot bijvoorbeeld horeca, pretparken, musea, etc.

Het door Europa ontwikkelde EU COVID-19-certificaat is geldig in alle landen en is uw bewijs om vrij te mogen reizen zolang u aan de volgende voorwaarden voldoet:

De drie manieren waarmee u met het EU COVID-19-certificaat in deze zomer op vakantie kunt in Europa
U bent minstens 1 keer ingeënt tegen het coronavirus met een door het EMA toegelaten coronavaccinatie.
en/of
U heeft een recente negatieve corona PCR-test afgelegd. Er mag waarschijnlijk maximaal 48-72 uur verstreken zijn sinds de test.
en/of
U heeft een doktersverklaring waarin staat dat u de afgelopen 6 maanden corona heeft gehad én u daar volledig van genezen bent.
Zoals jij het schreef zou je alleen met 2x vaccinatie het land in mogen. Zonder andere opties. En dat gaan ze dus inderdaad niet doen, er zijn andere opties.
#3427376
Dit staat op het crisiscentrum van Belgie. Als ik het goed begrijp is het afhankelijk welke kleurcode NL heeft of 1x vaccinatie voldoende is, Ziet iemand dat anders? Update is van 4 juni.

Aankomst in België als niet-inwoner
Aankomst vanuit groene of oranje zone:
Geen verplichting tot test of quarantaine.
Aankomst vanuit rode zone:
Wie beschikt over een digitaal coronacertificaat met volledig vaccinatie (+ 2 weken), een recente negatieve PCR-test of herstelcertificaat, hoeft niet in quarantaine.
De recente test mag niet ouder zijn dan 72 uur voor aankomst in België.
Aankomst van buiten de Europese Unie:
Wie van buiten de Europese Unie komt, moet volledig gevaccineerd zijn (+ 2 weken) met een door Europa erkend vaccin én een PCR-test afleggen op de dag van aankomst. Indien de test negatief is, hoeft deze persoon niet in quarantaine.
Aankomst na verblijf in zone met heel hoog risico (“variants of concern”):
Er geldt een inreisverbod voor niet-Belgen die niet in België resideren en zich de afgelopen 14 dagen op enig moment in zone met heel hoog risico bevonden. Er is een uitzondering voor essentiële reizen door vervoerspersoneel en diplomaten. Zij moeten 10 dagen verplicht in quarantaine met PCR-test op dag 1 en dag 7. De quarantaine mag enkel worden onderbroken voor de uitvoering van de essentiële reden
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door