Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Corona vaccin, ja of nee?

Ja, zeker weten
39
40%
Nee, zeker weten van niet
22
23%
Ik weet het nog niet
31
32%
Anders, namelijk
5
5%
#3420453
Als je in de studies kijkt, heeft zowel bij Moderna als Pfizer de tweede prik meer bijwerkingen.
Bij AStra Zeneca is dat omgekeerd.

En Kim, alle drie de vaccins geven bijwerkingen bij meer mensen dan bv het meningokokken vaccin. Het zijn vaccins die een sterke afweerreactie geven - en daardoor ook effectief zijn tegen zoiets moeilijks als een luchtwegvirus. Want eigenlijk is het wel voor het eerst in de geschiedenis dat er zo een effectief vaccin is ontwikkeld tegen een luchtwegvirus (en dan heb ik het even vooral over Pfizer dat echt die 95% lijkt te halen in de eerste studies uit Isreal onder miljoenen mensen)
#3420460
Vorige week is een 53 jarige bekende van ons begraven, overleden aan Corona. Gezonde Hollandse vent zonder onderliggende lijden. Dan komt het ineens best dichtbij. Doe mij die prik maar. Ik begrijp dat dit voor dertigers niet zo aansprekend is. Voor mij is het wel aansprekend, want ik ben 53.
#3420462
Siberienne schreef: zo 21 feb 2021, 20:32 Dat is nog steeds maar een beperkt deel van de bevolking, dus ik betwijfel of het economischer is om iedereen te testen. Maar dat is even puur gedacht vanuit kosten

Niemand weet hoe lang de immuniteit voor Corona blijft, maar van andere verkoudheid en griepvirussen weten we dat het ongeveer 6 maanden is, dus zou het hooguit dubbel zijn voor de mensen die het in de afgelopen 6 maanden hebben gehad. In de studies zaten een aantal mensen met antistoffen voor vaccinatie, die hebben geen nadelige effecten ondervonden van de enting en ze laten daarna een titerstijging zien.

Vergis jij het trouwens niet met dat vaccins niet zo goed werken als pups antistoffen van de moeder hebben? Want hoe kom je erbij dat vaccins altijd zinloos zijn bij honden en katten als ze een ziekte al ooit doorgemaakt hebben? Dat geldt toch alleen als doormaken van de ziekte een levenslange immuniteit geeft?
Ik lees het dat het zinloos is om te vaccineren als de hond nog een titer heeft tegen een van de te vaccineren ziektes. En daar heeft Suzanne gelijk in.

Maar goed, een goede kennis van mij kreeg vorig jaar maart Corona (en is echt heel ziek geweest). Heeft bloed gegeven aan Sanquin voor de antistoffen. In juni waren de antistoffen al uit haar bloed verdwenen. Heeft ze hopelijk nog geheugencellen maar aangezien ze in de zorg werkt: heeft ze toch maar gekozen voor de enting.
#3420465
Zelf behoor ik tot de dertigers en natuurlijk is het vervelend om een paar dagen flink ziek te worden na de vaccinatie maar dan weet je wel dat het na enkele dagen weer over is. Wanneer je corona krijgt is het volledig onbekend hoe ziek je er als dertiger van wordt. Het kan zijn dat je er nauwelijks wat van merkt maar je kan er ook maandenlang last van houden. Daarom zou ik toch eerder voor vaccinatie kiezen dan voor een onbekend ziekteverloop. Welk vaccin dat tegen die tijd dat ik aan de beurt ben zal zijn moet ik dan maar zien.

Las overigens ook dat het Sanofi vaccin gebruik zou maken van squaleen uit haaien en dat daarvoor haaien gedood zouden moeten worden. Dat is voor mij wel een reden om dat vaccin niet te willen...
#3420466
Ik ben inmiddels al twee keer dertig (geweest). Ik weet niet of dat uitmaakt.
Mijn voorkeur gaat uit naar Pfizer, niet vanwege eventuele bijwerkingen, maar vanwege onder andere de rapportages uit Israël. En daar wordt toch wel heel erg serieus in hoog tempo gevaccineerd.

In Nederland blijft het bij een beetje amateuristisch ompielen. Nu waren de Pfizer vaccins in Utrecht weer op en dus kan een aantal mensen niet gevaccineerd worden. Je weet toch vanuit bevolkingsonderzoek hoe de samenstelling van je bevolking is opgebouwd? Of ben ik nu een beetje gek aan het worden? Ik maak me inmiddels meer zorgen over het vaccinatiebeleid dan over het vaccin zelf!

Ik heb nog geen oproep gekregen. Ik verwacht hem wel, ergens in de komende weken. En dan ben ik heel benieuwd wat ik ga krijgen.
#3420471
Ronald schreef: ma 22 feb 2021, 10:25 Ik ben inmiddels al twee keer dertig (geweest). Ik weet niet of dat uitmaakt.
Mijn voorkeur gaat uit naar Pfizer, niet vanwege eventuele bijwerkingen, maar vanwege onder andere de rapportages uit Israël. En daar wordt toch wel heel erg serieus in hoog tempo gevaccineerd.

In Nederland blijft het bij een beetje amateuristisch ompielen. Nu waren de Pfizer vaccins in Utrecht weer op en dus kan een aantal mensen niet gevaccineerd worden. Je weet toch vanuit bevolkingsonderzoek hoe de samenstelling van je bevolking is opgebouwd? Of ben ik nu een beetje gek aan het worden? Ik maak me inmiddels meer zorgen over het vaccinatiebeleid dan over het vaccin zelf!

Ik heb nog geen oproep gekregen. Ik verwacht hem wel, ergens in de komende weken. En dan ben ik heel benieuwd wat ik ga krijgen.
Ik dacht dat 60 plussers Astra Zeneca kregen?
#3420477
eelke schreef: ma 22 feb 2021, 11:46 Nu weer even niet, want ze hebben weer leveringsproblemen ::)

Er is dus wel een overzicht waarin je kunt zien wie, wanneer en met wat. Maar goed, dat wijzigt dus ook wel steeds.
Aha OK. Dank je. Ben benieuwd wat het volgende week weer zal zijn ::)
#3420489
pearlsofpassion schreef: zo 21 feb 2021, 22:11 Ja, dat wist ik al.
Maar ook binnen de groep die AZ krijgt. Ik zou toch niet verwachten dat er zoveel verschil zit tussen twintigers en veertigers vb.
Ale ja, misschien is het toeval.
Nou ben ik natuurlijk nog lang geen 40 (pas in april :biggrin2: )
Maar ik zie wel degelijk veel verschillen onder collega's. Wat moe, overgevoelige prikplek, maar ook flinke koorts (opstaan met 39+ graden)
De 39+ graden was een begin 20-er. Overgevoelige prikplek had ik, maar ook een collega van halverwege 20.....
#3420490
Ja, dat zeg ik ook. Merk ik dus ook op.
Maar is het immuunsysteem zo verschillend tussen twintigers en veertigers?
In die mate? Zou dat de enige verklaring zijn?

Dat bedoel ik dus ook. Bij mijn werk ook iemand van 23 die 39 graden koorts kreeg.. Das toch al heftig na een vaccinatie. Dan vraag ik me af of mensen dan die leeftijd gemiddeld gezien niet meer last hebben van het vaccin dan van Corona zelf.
Bij dertigers (of bijna dertigers) of ouder vraag ik me dat niet meer af he. Dat is duidelijk. Het gaat over die vroege twintigers. Daar stelt corona vaak 2x niets voor. Tis niet dat ik meteen beslis dat ik vind dat het beter is Corona te krijgen op die leeftijd, ik vraag het me gewoon even af. Een overpeinzing.

Enfin, het blijft een moeilijke afweging en bij corona weet je nooit terwijl de enting normaal wel geen lange termijn effecten heeft en dus minder risico inhoudt. Je weet wat je kunt verwachten itt bij corona.

Maar ik vind dat het toch ook toegelaten moet zijn daar wat kritisch naar te kijken en over na te denken. De dingen benoemen zoals ze zijn..
Het is toch niet zo dat men vaccinatie niet in twijfel mag trekken?
#3420492
Ik vind de vragen die je stelt heel logisch op basis van wat jij in je omgeving ziet PoP ;)
Het is natuurlijk wel zo dat de kracht van je immuunsysteem met de jaren afneemt dus mogelijk dat dat verklaard dat twintigers een heftigere reactie tonen op de vaccinatie.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door