Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3401751
Onze voortuin, een spectaculaire 5 bij 5 a 6 meter groot. In onze achtertuin doe ik moestuinieren, de voortuin is gericht op onze insecten. Bijna alle planten leveren voeding voor bijen, hommels en vlinders. Alle planten bloeien wit, roze, lila of paars. Want ja, dat zijn mijn lievelingskleuren.
In het voorjaar laat ik zo lang mogelijk al het blad, onkruid en rommel liggen, zodat de diertjes daartussen bescherming vinden. Als het warmer wordt, maak ik de tuin netjes. Dit jaar wel heel erg netjes, want ik heb nu natuurlijk veel tijd. En dan gaat alles groeien, zodat over een paar weken de borders helemaal vol met bloeiers staan, tot ver in het najaar.
Ik heb altijd zo veel plezier van tuinieren en het resultaat, ik dacht, ik maak eens een topic. Gewoon, voor de leuk!

We beginnen bij de ingang, waar een akelei bij het tuinhekje groeit. Meneer vindt dat stom, ik vind het prachtig. Lekker laten staan!

Afbeelding

Rechts naast de ingang bloeit de paarse akelei al.

Afbeelding

Ik vind akelei zo mooi en dan ook nog in diep paars.

Afbeelding

Links van de ingang ziet de border er zo uit. Met akelei, ooievaarsbek, monnikskap, daaracht (niet te zien) vrouwenmantel en nieuw een kleinblijvende vlinderstruik. Maar die is nu nog maar 5 cm, dus niet te zien. Wat de planten links langs het hek zijn weet ik niet meer, maar ze doen het ieder jaar weer heel mooi.

Afbeelding

In de border voor het huis langs groeit bijeneten. Een eenjarige die heel erg uitzaait en elk jaar gratis en voor niets weer terugkomt. Zoals de naam al zegt levert dit plantje veel voedsel voor de bijen.

Afbeelding

Overzichtje van de border

Afbeelding

Dit is het achterste stukje. De grote herfstannemoon heb ik vorig jaar verplaatst en die is goed aangeslagen. Daarom nu er 2 nieuwe bij gekocht. Link achter een campenula die achter de containers bleek te groeien, die mag nu hier mooi wezen.

Afbeelding

Het achterste stuk van de border. Vooraan kaasjeskruid. Die vond ik vorig jaar helemaal onder de monnikskap. Ik hoop dat ie het overleefd dat ik hem verhuis heb, ik vind kaasjeskruid zo leuk! Alleen de naam al! Daarachter onze lieve vrouwen bedstro, waarvan ik hoop dat het de belofte van bodembedekker in de schaduw waar gaat maken. Niet goed te zien, maar daarachter een paarse lupine en dan komt wee het nieuwe vlinderstruikje.

Afbeelding

En dan als laatste de potten die we vorig jaar nieuw hebben gekocht, waarin de planten ook goed aangeslagen zijn, met ons paarse bankje er tussen. Ik vind het helemaal af!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3401759
Prachtig!!
Anne in Zweden schreef: za 25 apr 2020, 14:44 Gezellig ziet het eruit! Knus en opgeruimd!

Mocht je klaar zijn met je eigen perceel dan heb ik hier nog een voortuin die wel wat TLC kan gebruiken. :biggrin2:
Moet het gras weer gemaaid worden? :P
Door Anne in Zweden
#3401765
Kim_S schreef: za 25 apr 2020, 14:58 Prachtig!!


Moet het gras weer gemaaid worden? :P
Het gras moet eerst groeien. ::) De elfduizend keutels van Aris zijn inmiddels allemaal verwijderd, maar voor de rest ziet het eruit als een Afrikaanse hoogvlakte boven de boomgrens halverwege juli. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3401768
Anne in Zweden schreef: za 25 apr 2020, 14:44 Gezellig ziet het eruit! Knus en opgeruimd!

Mocht je klaar zijn met je eigen perceel dan heb ik hier nog een voortuin die wel wat TLC kan gebruiken. :biggrin2:
Tegen reiskostenvergoeding, kost en inwoning en 32 uur per week wifi om mijn werk te kunnen doen ben ik je vrouw! Laat ik de hondjes ook af en toe voor je uit :D
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3401776
Kaela schreef: za 25 apr 2020, 16:31 Tegen reiskostenvergoeding, kost en inwoning en 32 uur per week wifi om mijn werk te kunnen doen ben ik je vrouw! Laat ik de hondjes ook af en toe voor je uit :D
Nou, is dat ook weer opgelost. We komen van de zomer wel kijken hoe het geworden is! :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Ina
#3401778
Wat leuk....ik ontdek nu de klein blijvende vlinderstuik :D .... die ga ik ook zoeken want ik vind ze zo leuk, maar in ons minituintje kan ik zo'n joekel niet hebben.

.....en Akelei is zoooo super schattig, die stond hier ook uitbundig te zijn, maar was vorig jaar opeens helemaal verdwenen (.....ik beschuldig manlief van 'te actief schoffelen', maar hij blijft beweren dat hij niks wat op plant leek verwijderd heeft :???: )
Dus die moet ook maar nieuw aangeschaft worden

Leuk....lijstje maken voor de tuin.....ik ben nog niet verder gekomen als oud spul wegsnoeien omdat alles al weer zo hard begon te groeien, maar verder hebben de tuintjes nog wel wat handjes nodig hier :-[
Door Anne in Zweden
#3401802
Kaela schreef: za 25 apr 2020, 16:31 Tegen reiskostenvergoeding, kost en inwoning en 32 uur per week wifi om mijn werk te kunnen doen ben ik je vrouw! Laat ik de hondjes ook af en toe voor je uit :D
We delen de reiskosten, voor de rest: deal! ;D
Door zurca
#3401921
Wat een leuke rondleiding! En wat een gezellige tuin. Mooie beplanting heb je staan. Akelei wil ik ook nog graag in m'n tuintje in Garderen. Daar heb ik ook zo'n heerlijk tuintje. Ik zal eens kijken of ik daar ook zo'n fotorondleiding van kan maken.
Onze tuin thuis is voornamelijk een honden/kattentuin. Grasveld en een kattenren. Hier en daar wel een border maar niet zo gezellig als in Garderen bij onze caravan...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door