Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaela
#3401976
- pien - schreef: di 28 apr 2020, 13:24 Is het niet Erisymum ~ Muurbloem?
Serieus? Nooit geweten. Dat mogen mijn vogels ook, dus dat zou ik in de voliere kunnen zetten, wat leuk!
Eef+Stippels schreef: Ah top, dankjewel!
Lijkt me wel wat voor hier in de tuin :)
Het is echt een van mijn favorieten! Groeit goed, bloeit non stop zolang het niet vriest. Eén was idioot groot geworden, die heb ik bijna letterlijk met de grond gelijkt gemaakt en komt gewoon weer op. Die in de potten waren vorig jaar met de warmte niet half dood, maar bijna volledig en kijk hoe ze er nu weer bij staan! En als je ze genoeg water geeft is de warmte ook geen probleem. Ik was alleen een beetje te laat vorig jaar ;D
Gebruikersavatar
Door pike
#3401987
Leuke serie foto's Kaela! Wat is "Bijeneten" ik heb daar nog nooit van gehoord en ik kan er ook niets over vinden :-\ Heeft het nog een "echte" naam?
Akelei oh wat vind ik dat draken. Heel mooi om te zien maar die zaaien zich zo gruwelijk uit, ze komen echt overal te voorschijn :biggrin2: De Muurbloem is inderdaad een fraaie. Verleden jaar geplant en staat sinds kort met de eerste bloemen. Verleden najaar heb ik ook 2 van die mini Vlinderstruikjes in de border gezet tussen de vaste plantjes. Ze leken me ontzettend leuk, dus ik ben benieuwd wat het gaat worden.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3401988
pike schreef: di 28 apr 2020, 21:45 Leuke serie foto's Kaela! Wat is "Bijeneten" ik heb daar nog nooit van gehoord en ik kan er ook niets over vinden :-\ Heeft het nog een "echte" naam?
Akelei oh wat vind ik dat draken. Heel mooi om te zien maar die zaaien zich zo gruwelijk uit, ze komen echt overal te voorschijn :biggrin2: De Muurbloem is inderdaad een fraaie. Verleden jaar geplant en staat sinds kort met de eerste bloemen. Verleden najaar heb ik ook 2 van die mini Vlinderstruikjes in de border gezet tussen de vaste plantjes. Ze leken me ontzettend leuk, dus ik ben benieuwd wat het gaat worden.
Het heet phacelia en ik zie nu dat het bijenvoer wordt genoemd. Ik herinner mij van het zakje dan het bijeneten heette, maar ik zal me dan vergissen.

Maar als je akelei vervelend vindt moet je niet aan bijenvoer beginnen. Dat komt op plekken op waar de akelei niet eens van kan dromen!

Ik maak momenteel van alle akelei, sierdistel en Bijeneten dat op de verkeerde plekken opkomt plantjes voor vriendinnen. Super leuk om te doen, al is het wel meer geduld hebben dan naar het tuincentrum gaan.
Door Eef+Stippels
#3401996
Kaela schreef: di 28 apr 2020, 17:27
Het is echt een van mijn favorieten! Groeit goed, bloeit non stop zolang het niet vriest. Eén was idioot groot geworden, die heb ik bijna letterlijk met de grond gelijkt gemaakt en komt gewoon weer op. Die in de potten waren vorig jaar met de warmte niet half dood, maar bijna volledig en kijk hoe ze er nu weer bij staan! En als je ze genoeg water geeft is de warmte ook geen probleem. Ik was alleen een beetje te laat vorig jaar ;D
Ja, heel mooi! :D
Ik lees online dat ze van mei tot oktober bloeien :)
Hopelijk een goed alternatief op de lavendel die het hier niet goed wil doen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3401999
Kaela schreef: di 28 apr 2020, 22:12 Het heet phacelia en ik zie nu dat het bijenvoer wordt genoemd. Ik herinner mij van het zakje dan het bijeneten heette, maar ik zal me dan vergissen.

Maar als je akelei vervelend vindt moet je niet aan bijenvoer beginnen. Dat komt op plekken op waar de akelei niet eens van kan dromen!

Ik maak momenteel van alle akelei, sierdistel en Bijeneten dat op de verkeerde plekken opkomt plantjes voor vriendinnen. Super leuk om te doen, al is het wel meer geduld hebben dan naar het tuincentrum gaan.
Oh Phacelia, die ken ik wel maar heb ik niet. Ik dacht eigenlijk dat je met Bijenvoer die kleine plantjes met de diep roze bloempjes en houwtjes met zaad. bedoelde. Die herken ik zo gauw niet. Hoe heten die dan?
Door - pien -
#3402005
Kaela schreef: di 28 apr 2020, 17:27 Serieus? Nooit geweten. Dat mogen mijn vogels ook, dus dat zou ik in de voliere kunnen zetten, wat leuk!



Het is echt een van mijn favorieten! Groeit goed, bloeit non stop zolang het niet vriest. Eén was idioot groot geworden, die heb ik bijna letterlijk met de grond gelijkt gemaakt en komt gewoon weer op. Die in de potten waren vorig jaar met de warmte niet half dood, maar bijna volledig en kijk hoe ze er nu weer bij staan! En als je ze genoeg water geeft is de warmte ook geen probleem. Ik was alleen een beetje te laat vorig jaar ;D
Afbeelding
Ik gok het...aan de hand van dit plaatje

Phacelia is echt schattig!
Door Deesje
#3402197
Mooi... leuk om te kijken wat je voor de insecten en vogels kunt doen en hoe.mooi dat uit komt.
Ziet er super gezellig uit, mooie kleuren. Ben wel benieuwd naar dezelfde rondleiding als alles volop in bloei staat
Ik ben hier nu druk met ons gras, heb in de borders al veel insectvriendelijke planten, wil nu een mix van grassen, bloemen, kruiden in de tuin (waar de kippen zomers de helft van mogen gebruiken en in de winter de hele tuin) ipv gewoon Engels raaigras. Maar manlief wil wel delen gewoon maaien, dus nu oplossing gevonden in 1 deel meer Engels raaigras met beperkter andere dingen ertussen, en 1 deel met uitbundig bloemen, kruiden enz..

Het is zo mooi om de.combinatie tussen mooie en gezellige tuin te combineren met zorg voor biodiversiteit en zorgnvoor de insecten, vogels enz..
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3402218
Klaver en paardebloem kan je gewoon mee maaien en vormen snel nieuwe bloemen waar bijen en hommels blij mee zijn. Die kunnen dus ook in het gedeelte dat gemaaid wordt.

En wat is maaien? Elke week of 2 weken, dus echt kort houden, of 2x per jaar? Want in het laatste geval kan nog veel meer het goed doen.

Wat leuk dat je dit wil doen. Wij moeten nog werk maken van mooie borders in de tuin... Tis nogal een grote tuin en er staat veel hagewinde (zeer hardnekkig onkruid) op het stuk, dus dat moeten we eerst wegkrijgen (meerjarenplan).
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3402429
Ja die hebben we ook! Kattenkruid, zijn katten ook dol op, er ligt er regelmatig een in te rollen! En ik vind het een prachtige plant.

En ik heb ook een lavendel staan, ook altijd een succes voor de zoemertjes!
Door src_esther
#3402482
De rozemarijn staat hier al een paar maanden prachtig paars te bloeien. De bloemetjes zijn lekker om over een gerecht te sprenkelen.
Het bijenvoer staat hier op springen, gelukkig zijn de bijen ook blij met de overvloed aan (helaas alleen witte) dovenetel.
De hondsdraf bloeit ook paars, maar ik geloof dat de meeste mensen die liever kwijt dan rijk zijn, ik hou ervan.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door