Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
#3442721
pearlsofpassion schreef: ma 28 mar 2022, 20:19 Als het beide echt 25% voorkomt voor de moment, is dus 25% van de covid besmettingen een dubbele besmetting met griep.
?!??? Hoe kom je aan dat cijfer? Wat bedoel je met ‘25% voorkomen’? Volgens mij trek je een conclusie die iets te kort door de bocht is.

Als ik kijk naar de cijfers bij de NIVEL peilstations (https://www.nivel.nl/nl/nieuws/griepepi ... ederland-1) dan heeft 22% van de mensen met griepachtige klachten influenza en zo’n 10% Corona. Maar ! Ze geven zelf aan dat er een bias is omdat mensen met griepklachten eerder naar de teststraat gaan en als die pos testen gaan die niet ook nog naar de huisarts. Dus het is lastig om betrouwbare cijfers te krijgen. Maar van wat ze iig niet zien is 25% dubbelinfecties. (De nivel peilstations testen een willekeurige groep patiënten die bij de huisarts komen met griep achtige ziektebeelden op een panel aan virussen om een indruk te krijgen wat er rond gaat).

Ook bij de patiënten die in het ziekenhuis worden getest, hebben we nooit zulke aantallen dubbelinfecties gezien.

Ik ben dus benieuwd hoe jij dit berekend hebt.
Door Lizzy
#3442723
sam28 schreef: di 29 mar 2022, 10:25 Thnx Lizzy.. ik voel me vreselijk gefrustreerd :-*
Dat snap ik maar als jij iedere keer ver over je grenzen blijft gaan omdat je wilt bewijzen dat je geen aansteller bent: dan zet je jezelf ook steeds een paar stappen terug. Dus dan is het 2 stappen vooruit en 3 achteruit. Dat moet je volgens mij gewoon niet doen. Je bent ziek. En ik denk dat je dat echt moet accepteren. Kijk lieve Sam, als zij daar nou nog niet weten dat jij geen aansteller bent en wel een kanjer: dan zijn zij stom.
#3442744
Siberienne schreef: di 29 mar 2022, 10:54 ?!??? Hoe kom je aan dat cijfer? Wat bedoel je met ‘25% voorkomen’? Volgens mij trek je een conclusie die iets te kort door de bocht is.

Als ik kijk naar de cijfers bij de NIVEL peilstations (https://www.nivel.nl/nl/nieuws/griepepi ... ederland-1) dan heeft 22% van de mensen met griepachtige klachten influenza en zo’n 10% Corona. Maar ! Ze geven zelf aan dat er een bias is omdat mensen met griepklachten eerder naar de teststraat gaan en als die pos testen gaan die niet ook nog naar de huisarts. Dus het is lastig om betrouwbare cijfers te krijgen. Maar van wat ze iig niet zien is 25% dubbelinfecties. (De nivel peilstations testen een willekeurige groep patiënten die bij de huisarts komen met griep achtige ziektebeelden op een panel aan virussen om een indruk te krijgen wat er rond gaat).

Ook bij de patiënten die in het ziekenhuis worden getest, hebben we nooit zulke aantallen dubbelinfecties gezien.

Ik ben dus benieuwd hoe jij dit berekend hebt.
Ik zei 'als'. ;)

En m'n ma zei dat bij de testen die zij in de labo's binnen krijgen er nu 25% positiviteit ratio is zowel bij covid als griep.
Dat gaat over een 4 tal grote labo's in België en zijn uiteraard losse schattingen, geen wetenschappelijk verkregen getallen.
Ik reageerde gewoon om uit te leggen dat het niet abnormaal is dat men steeds meer dubbele besmettingen ziet als beide ziekten zo vaak voorkomen.
Statistisch gezien kan je daar de doorsnede van nemen. 25% van 25% is trouwens 6% van alle getestte mensen dus. Maar nog eens dat is maar grofweg he.
En verschil ongetwijfeld enorm per regio. Het ging om het principe, niet om de cijfers. ;)

Nu zie ik zelf ook echt wel meer dan 10% positief op covid. Bij de mensen met klachten (en dus niet die getest worden voor opname oid) ging dat vannacht zeker richting 30%. :-X
Maar idd, veel mensen zullen thuis al een zelftest doen en als die negatief is niet nog eens pcr laten testen.
Door Siberienne
#3442749
pearlsofpassion schreef: di 29 mar 2022, 15:15 Ik zei 'als'. ;)

En m'n ma zei dat bij de testen die zij in de labo's binnen krijgen er nu 25% positiviteit ratio is zowel bij covid als griep.
Dat gaat over een 4 tal grote labo's in België en zijn uiteraard losse schattingen, geen wetenschappelijk verkregen getallen.
Ik reageerde gewoon om uit te leggen dat het niet abnormaal is dat men steeds meer dubbele besmettingen ziet als beide ziekten zo vaak voorkomen.
Statistisch gezien kan je daar de doorsnede van nemen. 25% van 25% is trouwens 6% van alle getestte mensen dus. Maar nog eens dat is maar grofweg he.
En verschil ongetwijfeld enorm per regio. Het ging om het principe, niet om de cijfers. ;)

Nu zie ik zelf ook echt wel meer dan 10% positief op covid. Bij de mensen met klachten (en dus niet die getest worden voor opname oid) ging dat vannacht zeker richting 30%. :-X
Maar idd, veel mensen zullen thuis al een zelftest doen en als die negatief is niet nog eens pcr laten testen.
En ik zeg dat jouw 'als' niet klopt volgens mij ;) want je zegt "Als het beide echt 25% voorkomt voor de moment, is dus 25% van de covid besmettingen een dubbele besmetting met griep." Maar dat hoeft totaal niet zo te zijn. Dat is vaak het lastige met zulke percentages. Wat is 25% positieve testen? Welke mensen zijn dat die getest worden? Hebben die allemaal dezelfde kans op griep of corona of beiden te hebben? Dat ligt er maar aan welke groep je gaat testen. En hoe groot is de kans op een dubbel infectie? er kunnen zelfs biologische factoren een rol spelen dat iemand die al een virus infectie heeft, er juist niet zo snel een tweede bij krijgt omdat het snot met het nieuwe virus de neus al uit stroomt. Of bijvoorbeeld omdat een deel van de mensen wel een influenza vaccinatie heeft en een deel niet, en de gevaccineerde groep minder kans heeft op een dubbelinfectie maar juist wel kwetsbaarder is voor corona. Bijvoorbeeld.

Statistisch gezien mag daar niet zomaar een doorsnede van nemen: het is bv totaal niet gezegd dat de testen afgenomen worden bij dezelfde populatie. Je bent geselecteerde groepen aan het testen, geen doorsnee populatie.

Voorbeeldje wat ook tot een bias kan leiden in de geteste groepen : bv mensen met iemand in het gezin met corona en klachten zullen zich laten testen, mensen met iemand met influenza in het gezin in het algemeen niet. De kans dat iemand in een gezin met corona ook corona heeft is vele malen groter dan dat die influenza heeft. Dat heeft invloed op je percentages. Er zijn nog meer verschillen in indicatie voor testen.

Maar misschien begrijp ik je verkeerd en bedoel je dat bij de 4 labo's waar je moeder voor werkt in 25% van de gevallen sprake is van een dubbel infectie. Dan heb ik niks gezegd.
Gebruikersavatar
Door EliScooby
#3442751
Ook even reageren hier: Ik heb vorig jaar april corona gehad en ben daar 2 weken echt compleet futloos van geweest, soms pas om 16:00 de fut om uit bed te komen en ontbijten enzo. Die 2 weken hebben me voor mijn gevoel wel 2 jaar van mijn leven gekost maar was daarna weer vrij snel opgeknapt. Vorige week was ik voor de tweede keer de sigaar en testte ik donderdagavond positief. Ben vrijdag alleen op pad gegaan waar ik eerst met 2 collega's zou moeten werken vanwege chauffeurstekort en dat ging best goed. Nu een lang weekend vrij en morgen ga ik dan ook gewoon weer aan de slag. Oftewel is er eigenlijk helemaal niets van te zeggen hoe het verloopt. Ik wens iedereen die nog in de lappenmand zit dan ook enorm veel sterkte en hoop dat ze snel weer de oude zijn.
Gebruikersavatar
Door Ronald
#3442772
Lieve Sam,

Denk alsjeblieft heel goed om jezelf. Het is niet niks wat er in je lijf gebeurt. En wat al eerder gezegd is: je TL is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen op het werk, jij voor jezelf. En daar gaat een ARBO arts je bij helpen. Als je na 3 kwartier werken al helemaal uitgeput bent, is het bijzonder onverstandig om überhaupt aan het werk te gaan. Tegen de patiënten zeggen jullie toch ook altijd: "Neem je tijd, ziek eerst goed uit!"? Doe dat dan voor jezelf ook. Houd daarbij in gedachten: het is maar werk. Jij bent veel belangrijker dan dat.

Hier gaat het wel aardig. Zoonlief is flink ziek, maar red zich aardig. Veel slapen, veel drinken. Af en toe even naar buiten, blokje om.
Ik heb (nog) nergens last van. Niet meer verkouden dan anders, geen hoofdpijn, geen smaak- en reukverlies. En geen koorts. Dus het lijkt mij voorbij te gaan.

Ik heb het wel koud, erg koud. Maar dat komt waarschijnlijk ook door die @#$%@# zomertijd.
Door Siberienne
#3442790
Lizzy schreef: di 29 mar 2022, 21:20 In the lancet en op nu.nl staat iets over patiënten met covid + griep en dat dit voor problemen zorgt.
Lancet studie is een onderzoek van feb 2020 - dec 2021 over mensen met dubbelinfecties in het ziekenhuis. Die geeft aan dat mensen die opgenomen worden in het ziekenhuis en ook een dubbel infectie hebben met influenza, het slechter doen (eerder aan de beademing komen en hoger kans op overlijden). Dubbel infecties met RSV en adenovirus geven dit niet.

In deze studie had 8% van de patiënten een dubbelinfectie. Daarvan was 40% influenza, dus 3% van de corona pos patiënten had ook influenza. Maar ook hier geldt: deze getallen zijn lastig te intepreteren omdat de studie niet is opgezet om aantallen dubbel infecties in de gehele bevolking te meten en er in 2021 eigenlijk geen influenza was.

Maar goed, dit onderzoek is ook niet opgezet om epidemiologie van dubbelinfecties in kaart te brengen. Dat mensen met een dubbelinfectie het slechter doen - als ze al in het ziekenhuis liggen - die indruk had men in 2020 ook al wel en deze studie bevestigt dat dat met name geldt voor influenza.

Ander puntje van aandacht: het gros van de patienten in deze studie was NIET gevaccineerd voor corona omdat ze opgenomen werden in de periode dat er nog geen vaccins waren. De vaccinatie status voor influenza was onbekend. Wat het effect van co-infectie is bij gevaccineerden is dus (nog) niet bekend.
Door Lizzy
#3442794
Mij gaat het er meer om dat Sam ongekend ziek is en ik gewoon het gevoel heb dat ze niet alleen covid heeft. Aangezien de griep heerst (mijn buurman is leerkracht en ligt nu met influenza in bed) vind ik het niet ondenkbaar dat Sam beide heeft, griep + covid. Maar goed, nu houd ik er over op.
Door Too
#3442797
Lizzy schreef: wo 30 mar 2022, 10:23 Mij gaat het er meer om dat Sam ongekend ziek is en ik gewoon het gevoel heb dat ze niet alleen covid heeft. Aangezien de griep heerst (mijn buurman is leerkracht en ligt nu met influenza in bed) vind ik het niet ondenkbaar dat Sam beide heeft, griep + covid. Maar goed, nu houd ik er over op.
Op een ander forum zijn er een hoop mensen (of hun kinderen/leerlingen) die, net als Sam, echt nog serieus beperkt zijn na de huidige variant van covid.
Ik lees daar veel duizelig, overprikkeld, misselijk , na een (half) uurtje wandelen of boodschap 3 uur slapen, na half 9 knock-out zijn, conditie van niks .. en dat zijn ook mensen die niet eens heel ziek zijn geweest van covid an sich.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3442802
Onze buurvrouw is er ook al zes weken ziek van. En dan bedoel ik uit bed komen, douchen en klaar zijn voor die dag.

Dus heel eerlijk, ik denk niet dat Sam er zo ongekend ziek van is. Ik denk dat we ons wat laten misleiden door het feit dat in het algemeen het ziektebeeld minder heftig is en er zo vaak over “mild” wordt gesproken. Ondertussen zijn er genoeg mensen die er nog weken zoet mee zijn om weer wat op te knappen.
Door eelke
#3442806
Kaela schreef: wo 30 mar 2022, 11:04 Onze buurvrouw is er ook al zes weken ziek van. En dan bedoel ik uit bed komen, douchen en klaar zijn voor die dag.

Dus heel eerlijk, ik denk niet dat Sam er zo ongekend ziek van is. Ik denk dat we ons wat laten misleiden door het feit dat in het algemeen het ziektebeeld minder heftig is en er zo vaak over “mild” wordt gesproken. Ondertussen zijn er genoeg mensen die er nog weken zoet mee zijn om weer wat op te knappen.
Ja, we waren hier met een flinke club Brabanders tegelijk, en ondanks dat het al weer een maand geleden is; minimaal de helft er van is nog niet volledig hersteld. Veel nog snel moe, verzuurde spieren, oorontsteking etc.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3442807
Sam hier! ;D

Ik sluit ook niet uit dat ik beide heb gehad maar ik weet het gewoon niet.
Ik kan gelukkig wel wat meer dan de echte drama verhalen die ik lees. Maar mijn oude niveau is heel ver weg. :-[ ik blijf gewoon een vaatdoek en moe. En ik ben er zo gefrustreerd over :'(

Ik ben vandaag gegaan, even mijn neus laten zien. Ben letterlijk alleen aanwezig geweest. Even bij een pc gezeten en gezocht of er echt niks was aan post covid programma's. Na goed zoeken en doorklikken kwam ik bij veelgestelde vragen en daar ergens halverwege een lange lijst stond dat er een post covid spreekuur was. Tot 11.30 en uiteraard was het 11.32 en toch maar gebeld. Ik moest ze mailen.
Ben benieuwd of ik daar een beetje snel terecht kan.
Door Too
#3442808
Ja maar SAHHÀÀÀM... het is echt nog niet zó lang geleden dat je ziek was.
Met een echte, ouderwetse influenza was je nu waarschijnlijk ook nog niet de oude , hing je tong op je schoenen na een drafje, wilde je na het jeugdjournaal naar bed en was een halve dag werken nog teveel

En dus : koppie thee, pootjes omhoog en ff dutten dan kun je straks misschien nog even iets leuks doen
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door