Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Angelique
#3434774
Kaio schreef: wo 17 nov 2021, 11:22 :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:


Zit me te bedenken, als iemand positief is en gaat na 5 dagen opnieuw voor een test, wordt dat dan weer bij de besmettingen opgeteld?
In theorie ja, maar van mnensen om mij heen gehoord (die positief getest waren) dat positieven het advies kregen zich de komende 3 maanden niet te laten testen omdat ze dan geheid positief getest werden op een restantje virus van de nu doorgemaakte infectie.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3434775
Kaio schreef: wo 17 nov 2021, 13:41 Om weer zeker ervan te zijn niet besmettelijk te zijn ? Of blijft ieder er corona 2 weken thuis? Of beslis je zelf van zo ben beter genoeg?

Vroeg het me in een keer af hoe dat gaat dan?

Hierom is het ziekteverzuim momenteel zo hoog. Een ieder die positief getest is dient thuis te blijven. In tegenstelling tot vorig jaar hoeft nu je gevaccineerde partner/huisgenoten niet in quarantaine ::)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3434776
dinky89 schreef: do 18 nov 2021, 08:26 https://nos.nl/artikel/2405123-eerste-b ... coronaprik
En dan lees je ineens bij de NOS dat vandaag in Nederland de eerste boosterprik is gezet. Ik weet niet wat ze precies bedoelen maar dat het de eerste boosterprik is die in Nederland is gezet is 100% onjuist. Ik ken iemand die al weken geleden boosterprik heeft gehad en 6 november daardoor met longembolie naar het ziekenhuis is gegaan waarbij tussen prik en ziekenhuis ook minstens een week zat. Die valt wel in categorie 70+. Daarnaast ken ik ook iemand van begin 30 die vorige week al haar boosterprik heeft gehad en niet werkzaam is in de zorg. Dus hoezo is vandaag eerste boosterprik in Nederland gezet :???: ::)

Ik vermoed dat er weer een mooi fotomomentje opgezet is voor Hugo. ::)


Maar waren de door jou genoemde gevallen wel boosterprikken of “3de” vaccin? Schijnt volgens de disselclub nogal verschil in te zitten.
Door eelke
#3434777
Er zit dus verschil tussen de 3e prik, die nodig is om de eerste vaccinatie compleet te maken, en de boosterprik, die wordt gebruikt om de eerste vaccinatie te herhalen.

Wat het ook allemaal niet minder verwarrend maakt.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3434779
De NOS heeft nu het artikel inderdaad aangepast.

Was mij niet bekend dat een 3e prik niet altijd een boosterprik heet.
Wat bij mij gelijk de vraag oproept of mensen die een 3e prik krijgen als onderdeel van volledige vaccinatie ipv booster ook pas na 3 prikken een QR-code krijgen omdat je deze pas krijgt na volledige vaccinatie ::) Lijkt mij dat dat technisch niet zo ingeregeld is omdat het dan wel extra lastig wordt om onderscheid te gaan maken tussen wanneer een 3e prik onderdeel is van volledige vaccinatie en wanneer een 3e prik een boostervaccinatie is........
Lizzy schreef: do 18 nov 2021, 09:30 Wach ff hoor? Derde prik om de eerste vaccinatie compleet te maken? Heb ik zeker iets gemist? Je hebt van Janssen 1 prik nodig en de rest toch 2, geen 3?
Bij mensen met een afweerstoornis geldt schijnbaar dat een derde prik onder het compleet maken van eerste vaccinatie valt..... Dit is wat de NOS nu aan het artikel heeft toegevoegd:
Overigens krijgt een specifieke groep patiënten met een ernstige afweerstoornis vanaf oktober al een derde vaccinatie, maar dat is volgens de site van de Rijksoverheid iets heel anders dan deze boostervaccinaties: "Een derde prik is een onderdeel van de basisvaccinatie, zo'n extra prik in de basisserie kan sommige mensen helpen een goede afweerrespons te bereiken. Een booster is daarentegen een oppepper voor mensen die na één (in het geval van het Janssen-vaccin) of twee prikken voldoende bescherming opgebouwd hebben, maar bij wie de immuniteit na verloop van tijd is afgenomen."
Door BlissSpirit
#3434781
Lizzy schreef:Wach ff hoor? Derde prik om de eerste vaccinatie compleet te maken? Heb ik zeker iets gemist? Je hebt van Janssen 1 prik nodig en de rest toch 2, geen 3?
Ja, inderdaad. Omdat ik in de periode dat ik de eerste twee prikken kreeg door chemo en immunotherapie een erg onstabiel immuunsysteem had, is de kans groot dat ik niet genoeg beschermd was voor corona. Vandaar dat die groep van het behandelend zh een brief hebben gekregen voor een extra prik

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk

Door eelke
#3434782
BlissSpirit schreef: do 18 nov 2021, 09:34 Ja, inderdaad. Omdat ik in de periode dat ik de eerste twee prikken kreeg door chemo en immunotherapie een erg onstabiel immuunsysteem had, is de kans groot dat ik niet genoeg beschermd was voor corona. Vandaar dat die groep van het behandelend zh een brief hebben gekregen voor een extra prik

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk
Precies, en bij jou zijn dus prik 1,2 én 3 onderdeel van de eerste vaccinatieronde. En krijg jij later waarschijnlijk een booster (na 26 weken, geloof ik).

Heb je dus nu deze variaties;
1,2,3+booster
1,2+booster
1(Janssen)+booster.

En de booster is minimaal 26 weken na de laatste prik van de eerste ronde.
Door BlissSpirit
#3434783
eelke schreef: Precies, en bij jou zijn dus prik 1,2 én 3 onderdeel van de eerste vaccinatieronde. En krijg jij later waarschijnlijk een booster (na 26 weken, geloof ik).

Heb je dus nu deze variaties;
1,2,3+booster
1,2+booster
1(Janssen)+booster.

En de booster is minimaal 26 weken na de laatste prik van de eerste ronde.
Jij snapt hem Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn M2102J20SG met Tapatalk

Gebruikersavatar
Door Angelique
#3434785
eelke schreef: do 18 nov 2021, 09:23 Er zit dus verschil tussen de 3e prik, die nodig is om de eerste vaccinatie compleet te maken, en de boosterprik, die wordt gebruikt om de eerste vaccinatie te herhalen.

Wat het ook allemaal niet minder verwarrend maakt.

Allen Moderna is bij booster een halve dosering. Pfizer is een volledige dosis. In beide gevallen.
#3434787
eelke schreef: do 18 nov 2021, 09:44 Precies, en bij jou zijn dus prik 1,2 én 3 onderdeel van de eerste vaccinatieronde. En krijg jij later waarschijnlijk een booster (na 26 weken, geloof ik).

Heb je dus nu deze variaties;
1,2,3+booster
1,2+booster
1(Janssen)+booster.

En de booster is minimaal 26 weken na de laatste prik van de eerste ronde.
Maar je weet toch pas of de 3e vaccinatie onderdeel is van de vaccinatieronde, wanneer is aangetoond dat er niet voldoende antistoffen waren na de eerste prik. Anders is de 3e gewoon een booster (mits ie 26 weken na de 2e is gegeven?) Denk ik....



Ik heb eerder deze week overigens met mijn neus bovenop het geven van een boostervaccinatie gestaan, dus de eerste is sowieso niet vandaag gezet onder toeziend oog van Hugo de Jonge ;)
Door Siberienne
#3434789
Angelique schreef: do 18 nov 2021, 09:10 In theorie ja, maar van mnensen om mij heen gehoord (die positief getest waren) dat positieven het advies kregen zich de komende 3 maanden niet te laten testen omdat ze dan geheid positief getest werden op een restantje virus van de nu doorgemaakte infectie.
In de praktijk nee; dat wordt gecontroleerd. Pas acht weken na een positieve test mag je iemand aanmelden als ‘herinfectie’ maar dan moet dat klinisch een nieuwe infectie zijn. Als niet, wordt ook die uit de statistieken geknikkerd. In principe meldt het lab dus alleen de eerste positieve test van iemand aan als ‘geval’.
Door Siberienne
#3434790
Inge en Bono schreef: do 18 nov 2021, 11:26 Maar je weet toch pas of de 3e vaccinatie onderdeel is van de vaccinatieronde, wanneer is aangetoond dat er niet voldoende antistoffen waren na de eerste prik. Anders is de 3e gewoon een booster (mits ie 26 weken na de 2e is gegeven?) Denk ik....



Ik heb eerder deze week overigens met mijn neus bovenop het geven van een boostervaccinatie gestaan, dus de eerste is sowieso niet vandaag gezet onder toeziend oog van Hugo de Jonge ;)
Je kijkt dan naar de indicatie; de mensen met onderliggende aandoeningen / verminderde afweer krijgen een volle dosis omdat daar de kans het grootste is dat ze niet genoeg beschermd zijn.

Bij de mensen die gezond zijn en‘gewoon’ gevaccineerd zijn geef je de halve dosis booster omdat het daar niet nodig is om volle dosering te geven - en een halve minder kans op bijwerkingen geeft. Plus dat je dan met dezelfde hoeveelheid vaccin 2x zoveel mensen kan vaccineren.

Heb even niet paraat wat ze bij de ouderen doen in NL? Heb al moeite genoeg de Noorse regels bij te houden ::)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door