Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Suzanne
#3434674
eelke schreef: di 16 nov 2021, 19:37 Deltavariant, en nog niet volledig afschalen van zorg want veel achtergestelde zorg. Je kan niet blijven uitstellen. Daarbij is na 1,5 jaar corona het ziekteverzuim in de zorg ook erg hoog.

Vergelijk de besmettingscijfers en ziekenhuisopnames van nu, en december 2020 ook even, en je ziet wat vaccinaties doen.

Hoe kun je daar nu niet uitkomen?
Ik snap werkelijk niet waar al die besmettingen vandaan komen. Dat zou niet meer moeten mogen met alle vaccinaties die we met elkaar hebben laten zetten toch? Dat zijn er zoveel meer dan vorig jaar. Ik begin aan de juistheid van die cijfers te twijfelen. Niemand die dat ook kan controleren. Als het RIVM zegt dat er 100 besmettingen waren en nu 100.000 dan moeten we dat maar geloven?

Suzanne
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3434675
Qua besmettingen was de afgelopen week zo'n 20% bij kinderen tot 14 jaar. Die zijn over het algemeen natuurlijk niet gevaccineerd.

Qua coronacheck ben ik trouwens inmiddels compleet lost: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/16/po ... s-a4065673
Blijkbaar zit er een speciale voorziening in de wet dat als je gaat vergaderen in een café of restaurant dat je geen groen vinkje hoeft te tonen omdat je aan het werk bent :o
Gebruikersavatar
Door pluk
#3434676
Suzanne schreef: di 16 nov 2021, 22:42 Ik snap werkelijk niet waar al die besmettingen vandaan komen. Dat zou niet meer moeten mogen met alle vaccinaties die we met elkaar hebben laten zetten toch? Dat zijn er zoveel meer dan vorig jaar. Ik begin aan de juistheid van die cijfers te twijfelen. Niemand die dat ook kan controleren. Als het RIVM zegt dat er 100 besmettingen waren en nu 100.000 dan moeten we dat maar geloven?

Suzanne
Vaccinaties beschermen beperkt tegen besmetting, dat zou toch algemeen bekend moeten zijn.
En er zijn maandenlang weinig maatregelen geweest en wat er was werd niet nageleefd of gehandhaaft. Zo gek is t niet dat t dan ontploft.
Is de afgelopen week ook in diverse media uitvoerig uitgelegd.
Door MillyMol
#3434679
Suzanne schreef: di 16 nov 2021, 22:42 Ik snap werkelijk niet waar al die besmettingen vandaan komen. Dat zou niet meer moeten mogen met alle vaccinaties die we met elkaar hebben laten zetten toch? Dat zijn er zoveel meer dan vorig jaar. Ik begin aan de juistheid van die cijfers te twijfelen. Niemand die dat ook kan controleren. Als het RIVM zegt dat er 100 besmettingen waren en nu 100.000 dan moeten we dat maar geloven?

Suzanne
Ca 15,5% van alle volwassenen boven de 18 jaar is niet gevaccineerd, plus alle kinderen tot 12 jaar. Dat zijn er nog altijd veel op een bevolking van bijna 17,5 miljoen: de volwassenen alleen al ca. 2,7 miljoen. Vandaag werd bekend dat het virus nu vooral rondgaat onder kinderen in de lagere school leeftijd. Zij worden er gelukkig meestal zelf niet heel ziek van, maar nemen het virus wel mee naar huis, misschien naar hun clubjes. De verhouding besmettingen / ziekenhuisopnames is veel en veel gunstiger dan voordat de vaccinatiecampagne werd uitgerold, maar in absolute aantallen zijn het er nog steeds te veel en moet de reguliere zorg opnieuw afgeschaald worden.

De besmettingen zijn weer ontstaan omdat alle corona maatregelen werden afgeschaft en de herfst zijn intrede deed, gevaccineerde en ongevaccineerde mensen met een besmetting bij elkaar in een ruimte kwamen zonder masker en binnen 1,5 meter en het virus daardoor weer verspreid werd.

Een ander groot verschil met vorig jaar is dat we nu te maken hebben met een zeer besmettelijke variant met een potentiële R-waarde van 6, tegenover een potentiële R-waarde van 2-3 van de eerste variant.

Nooit is gezegd dat een gevaccineerd iemand niet meer besmet kan raken. Wel is het zo dat een gevaccineerd persoon minder virus uitscheidt en daarmee ook minder besmettelijk is en gelukkig ook veel minder vaak (ernstig) ziek wordt en in het ziekenhuis terechtkomt. Maar als degene(n) die besmet wordt een ongevaccineerd persoon is dan kan die het veel sneller verspreiden, veel zieker worden en vaker in het ziekenhuis terechtkomen.

Het RIVM publiceert slechts de cijfers. De data komt van de GGD’s en de commerciële testers. En ja, die kun je geloven. En als je ze niet gelooft, geloof dan ten minste dat de ziekenhuizen weer overbelast zijn.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3434680
dinky89 schreef: di 16 nov 2021, 22:57 Qua besmettingen was de afgelopen week zo'n 20% bij kinderen tot 14 jaar. Die zijn over het algemeen natuurlijk niet gevaccineerd.

Qua coronacheck ben ik trouwens inmiddels compleet lost: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/16/po ... s-a4065673
Blijkbaar zit er een speciale voorziening in de wet dat als je gaat vergaderen in een café of restaurant dat je geen groen vinkje hoeft te tonen omdat je aan het werk bent :o
Het was even zoeken maar ik vond die bepaling in de wet op de publieke gezondheid.
Om precies te zijn in 58ra lid 8 " Ten aanzien van personen die beroeps- of bedrijfsmatig werkzaamheden verrichten worden geen regels als bedoeld in het eerste lid gesteld.".
Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom horeca personeel geen ctb hoeft te laten zien. En dat geldt dan ook voor de monteur die de koffieautomaat komt repareren, de lokale politicus die daar naar een raadsbijeenkomst gaat of de journalist die daar verslag van doet. Dat het dan ook geldt voor elk willekeurig bedrijf dat daar gaat vergaderen lijkt me een te ruime uitleg van de wet.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3434684
pearlsofpassion schreef: di 16 nov 2021, 22:31 Jouw verhaal Kaela, dat vind ik toch ook erg heftig. Ik kan me dat toch moeilijk voorstellen...
Het is ook geen geheim dat NL altijd al flirte met de lijn van hoeveel IC bedden. Terwijl er in België net veel over waren.
Maar zulke dingen hebben niet alleen met IC bedden te maken. Wat denk je van de bezetting in een OK. Je hebt een enorm team nodig. En als dat team met iemand anders bezig is, kan ie niet met jou bezig zijn.
Dat was ook waarom toen het op het laatst mis ging, we uren hebben gewacht op een OK. Mijn vader zwaar onder de morfine, onzin uitkramend.

Mijn punt is, zorg = een bepaalde mate van schaarste. En selectie is er altijd al geweest. En dan kunnen we discussiëren of de zorg niet teveel uitgekleed is, de laatste 20-30 jaar. Ik denk dat we dat allemaal wel vinden. Maar het is niet nieuw nu met corona. En hoewel het op het moment zelf echt niet leuk was (understatement) begrijp ik het ook wel. De avond dat het mis ging was een vrijdagavond. Dan kun je toch ook niet verwachten dat er zulke dure teams duimendraaiend staan te wachten tot er een keer iemand ziek genoeg is om op hun tafel te belanden. Het had beter geweest als het allemaal wat sneller had gegaan, maar ja, de uitkomst had er waarschijnlijk niets anders door geweest.
Door Siberienne
#3434686
Suzanne schreef: di 16 nov 2021, 22:42 Ik snap werkelijk niet waar al die besmettingen vandaan komen. Dat zou niet meer moeten mogen met alle vaccinaties die we met elkaar hebben laten zetten toch? Dat zijn er zoveel meer dan vorig jaar. Ik begin aan de juistheid van die cijfers te twijfelen. Niemand die dat ook kan controleren. Als het RIVM zegt dat er 100 besmettingen waren en nu 100.000 dan moeten we dat maar geloven?

Suzanne
COVID19 is een meldingsplichtige ziekte. Elke laboratorium dat een positieve test heeft, meldt dat aan een centraal register. Daar komen de cijfers vandaan. Ik heb nogal wat kennissen en vrienden in de microbiologie en die melden ook ‘het stijgt weer de pan uit’. Het RIVM kan die cijfers niet zomaar verzinnen. De besmettingen hier in Noorwegen stijgen trouwens na het loslaten van de maatregelen bijna net zo hard als in NL.

Het vaccin beschermt tegen ernstig ziek worden maar de bescherming tegen een besmetting met de delta variant is veel minder dan die tegen de vorige varianten, die bescherming zit op circa 50-60% terwijl tegen alphasat tussen de 90-70% zit.

Daardoor volstaat een vaccinatie graad van ronde de 70% niet meer om het rondgaan van het virus te stoppen.

De delta variant heeft roet in het eten gegooid. Dat is shit. Shit happens.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3434688
Angelique schreef: di 16 nov 2021, 23:23 We moeten allemaal politicus worden. ::) Blijkbaar mot het virus je dan niet ;D qr.JPG

All animals are equal en dan heb je ook nog tuig van de richel.
Dat was met reisristricties ook al.

Maar bekijk je het anders, zijn er politici die niet eens zijn met de huidige maatregelen. Zelfs bijv enkele leden van een partij. Als je die dan weigert dan riekt dat ook heel erg naar iets anders. Dan zet je de anders denkenden meteen buiten spel. Je bent het er mee eens , je doet mee of je hebt niks meer in te brengen.... Ook niet bepaald goed voor de democratie.

Kom je weer op het punt dat ik het sowieso walgelijk vind om het dan met de bevolking wel te doen.
Ik merk dat de algemene maatschappij meer ingericht is op willen corrigeren en straffen, ipv willen begeleiden, of op andere moeite ervoor doen. Geldt niet alleen voor hondentraining dus .
Hier in Duitsland willen ze al shockplaatjes van de IC's gaan laten zien ::) :-X . Wederom intimidatie ipv goed gesprek, goede overtuigingsargumenten.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3434691
Angelique schreef: di 16 nov 2021, 23:23 We moeten allemaal politicus worden. ::) Blijkbaar mot het virus je dan niet ;D qr.JPG

All animals are equal en dan heb je ook nog tuig van de richel.
Dat het niet voor politici geldt dat bekt natuurlijk gewoon lekker in de media.
Je kan ook gewoon journalist worden :biggrin2:
Volgens Grapperhaus hadden die politici niet geweigerd mogen worden, zo blijkt uit zijn beantwoording. Overal waar de QR-pas inmiddels verplicht is, geldt dat niet voor politici omdat er in de ‘Tijdelijke regeling maatregelen covid-19’ een uitzondering is gemaakt voor iedereen die „beroeps- of bedrijfsmatig werkzaamheden verricht”. Dat geldt dus ook voor openbaar bestuurders en volksvertegenwoordigers, net als voor journalisten, aldus de minister. „De tijdelijke regeling brengt dus voor hen geen beperkingen met zich mee.”
En ook een feestje is mogelijk, wanneer het besloten is met kwetsbare groepen in bijvoorbeeld een buurthuis ::)
In de beantwoording geeft Grapperhaus ook aan dat de QR-pas niet gevraagd mag worden in buurt- of wijkcentra. Er mag zelfs zonder vaccinatiebewijs alcohol geschonken worden, zolang het om „besloten en georganiseerde dagbesteding voor kwetsbare groepen” gaat, schrijft de minister in zijn antwoorden. Maar ook in buurt- en wijkcentra is volgens Stoffer op aanzienlijke schaal om de coronapas gevraagd. „Het is goed dat de minister nu duidelijkheid geeft. Maar dat heeft wel te lang geduurd. Er is te vaak ten onrechte om die QR-pas gevraagd.”
@Kaio: Ze kunnen dan toch gewoon op de werklocatie vergaderen en stemmen? Dan mag iedereen mee doen want dat is voor de politici de werkplek. Dat je daarbij geen QR-code hoeft te tonen is in lijn met andere werkplekken. Maar de horeca zien als werkplek en daarbij als uitzondering gelden dat gaat mij toch wel te ver :???:
Door eelke
#3434693
Ik ben wel erg benieuwd wanneer ze nog wat aan de testcapaciteit en de testmogelijkheid gaan doen. Ik moet nog steeds een half uur rijden voor een test, dat is toch ook wel echt een drempel hoor. Zeker bij twijfel, en nog meer als je je ziek voelt.
#3434694
hannabelgje schreef: wo 17 nov 2021, 07:46 Mijn vriendin werkt bij een testcentrum en die zegt ook dat ze veel meer positieve testen hebben nu. Ik geloof die cijfers wel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Nou, dat kan ik ten volle beamen.
Meer dan 20% van de stalen die van buiten het ziekenhuis komen zijn positief.
Wel vermoedelijk niet allemaal actieve besmettingen. Ook genezen mensen kunnen nog een tijdje positief testen.
Maar de meeste wel récente besmettingen. Dat zie je aan de hoge waarden.

Ik hoorde vanmorgen op de radio dat het richting de 10 000 besmettingen per dag gaat in België. Nu, dan valt de druk op de ziekenhuizen nog goed mee. Vorig jaar waren er veel meer opnames met veel minder besmettingen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3434696
Kaio schreef: wo 17 nov 2021, 07:43 Dat was met reisristricties ook al.

Maar bekijk je het anders, zijn er politici die niet eens zijn met de huidige maatregelen. Zelfs bijv enkele leden van een partij. Als je die dan weigert dan riekt dat ook heel erg naar iets anders. Dan zet je de anders denkenden meteen buiten spel. Je bent het er mee eens , je doet mee of je hebt niks meer in te brengen.... Ook niet bepaald goed voor de democratie.

Kom je weer op het punt dat ik het sowieso walgelijk vind om het dan met de bevolking wel te doen.
Ik merk dat de algemene maatschappij meer ingericht is op willen corrigeren en straffen, ipv willen begeleiden, of op andere moeite ervoor doen. Geldt niet alleen voor hondentraining dus .
Hier in Duitsland willen ze al shockplaatjes van de IC's gaan laten zien ::) :-X . Wederom intimidatie ipv goed gesprek, goede overtuigingsargumenten.
Om in eigen woorden van Hugo te blijven…ze hoeven niet naar de kroeg.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door