Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3434204
hannabelgje schreef: ma 08 nov 2021, 21:48 In België willen ze mensen in de zorg misschien gaan verplichten zich te vaccineren. En heel eerlijk sta ik daar wel achter. Zeker na wat er in Duitsland gebeurd is. Je werkt vaak met kwetsbare mensen die een besmetting mogelijk niet overleven. Ik vind dat toch best heftig. Maarja hier zijn meer vaccinaties verplicht.

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Maar als je in het ziekenhuis komt, dan vraag je toch ook niet of je arts c.q. verpleging andere ziekten hebben die grote gevolgen hebben?
#3434205
Ook een goed punt.
Er zijn zoveel ziekten waar mensen aan dood gaan. Zeker zwakkere en ouderen. Dat gebeurt nu eenmaal.
Maar bij Corona is er precies een nultolerantie. Das ook niet geheel correct en vooral onmogelijk te bewerkstelligen.
Door src_esther
#3434207
In Portugal gaat het dus uitstekend! En hoe komt dat? 98% van 12 jaar en ouder is gevaccineerd én men houdt zich aan enkele maatregelen. Het kan dus wel! Maar in dit achterlijke individualistische (egoïstische?) land is het blijkbaar onmogelijk.

Fijn stukje in NRC: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/02/in ... r-a4064100

En wat die bezuinigingen op de zorg betreft, er gaat een idioot deel van de begroting naar de zorg. Probleem zit niet in het geld dat beschikbaar is, wel hoe het verdeeld wordt. Wie wil er trouwens een nog hogere premie voor de verzekering betalen? Ik vind het al duur zat. Lang leve het (neo-)liberalisme!...
Door hannabelgje
#3434208
pearlsofpassion schreef: Alleen polio toch?
Voor de rest wel wat onder druk idd, maar echt verplicht toch niet?

En gewoon om het even te nuanceren, ik werk momenteel officieel ook in de zorg. Ik zie normaal gezien 1 uurtje een collega die ook geen contact heeft met patiënten. That's it.
Er zijn ook verschillend in welke soort patienten. Velen krijgen veel eerder van familie oid dan van medewerkers.
En wederom, wat zegt dat, zo'n vaccinatie. We hadden een paar uitbraken in het ziekenhuis onder personeel de voorbije weken. Vaccinatiegraad is al erg hoog.. Ik durf er geen getal op plakken, maar zeker hoger dan 80. En de meeste besmette personen waren dus wel degelijk gevaccineerd (en dus ook nauwelijks ziek).
Denk je werkelijk dat dit soort uitbraken niet meer gaan voorkomen als ze 100% gevaccineerd zijn?
Zal wel iets minder ja. Maar of dat nu goed genoeg is om vaccin weigeraars dan maar de deur te wijzen? Ik weet het niet...
Nee in de zorg is hepatitis ook verplicht voor bepaalde beroepsgroepen.
En heel eerlijk, stel dat ik in de zorg zou werken en ik zou niet gevaccineerd zijn, besmet raken en daarna gaan 8 mensen dood door besmetting zou ik niet met mezelf kunnen leven ....

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk

Door Lizzy
#3434213
Ja maar ja maar ja maar, al ben je wel gevaccineerd: kun je nog steeds andere mensen besmetten. Dus links of rechtsom begrijp ik nog steeds helemaal niks van dat argument. Dat zou alleen kloppen als je corona niet meer door kon geven na vaccinatie. Is niet. Is gewoon niet..... Was het maar zo!

En dat het in Portugal geweldig gaat: ik las het inderdaad. Volgens de Volkskrant heeft dat alles te maken met het opleidingsniveau van de Nederlander/Portugees. En de Nederlander is dan hoger opgeleid.

Ik moet zeggen dat ik ook wel moet retourneren hoor, als er mensen de AH in lopen zonder mondkapje met een smoelwerk van "ik ben tenminste geen schaap en durf er wat van te zeggen, sla ik je direct op je snuit". Ik denk dan "prima, ga ff lekker vanuit thuis winkelen". We moeten toch met elkaar deze ellende zien te overleven :-\. En dat lukt niet met niks doen. Lukt ook niet met mensen door de slijk te trekken die zich niet kunnen of willen laten vaccineren :-\ . Ik vind alle praatprogramma's momenteel echt net van een Russische staatszender. Alsof dat mensen over de streep trekt. Denk eerder dat mensen die zich niet wilde laten vaccineren, gewoon omdat ze er geen vertrouwen in hebben, nu helemaaaaaaaaaaaaaal niet meer willen. En ik kan ze dat niet eens kwalijk nemen. Het enige dat TV, krant en politiek naar mijn mening op het moment bereikt is een steeds groter wordende tweedeling.

Zo'n opmerking esther_src "Maar in dit achterlijke individualistische (egoïstische?) land is het blijkbaar onmogelijk", echt, mensen die op de rand stonden van "zal ik?" die dan zoiets zien of horen of lezen? Ik kan me voorstellen dat ze direct denken "bekijk het maar". Dit helpt gewoon niet, echt niet.

Kortom, ik bereid me weer voor op een lange eenzame winter.
#3434214
hannabelgje schreef:Nee in de zorg is hepatitis ook verplicht voor bepaalde beroepsgroepen.
En heel eerlijk, stel dat ik in de zorg zou werken en ik zou niet gevaccineerd zijn, besmet raken en daarna gaan 8 mensen dood door besmetting zou ik niet met mezelf kunnen leven ....

Verstuurd vanaf mijn SM-G980F met Tapatalk
Nee, ik ook niet. Maar daarvoor hoef je't niet te verplichten. Mensen die zo denken doen het vanzelf wel.
En wat met mensen voor wie de vaccinatie gevaarlijk is?

Bij mij werd hepatitis nagekeken toen ik in dienst kwam. Maar er was niet verteld dat het verplicht was. Het was in orde bij mij.

Nou ja, ik merk hier wel dat Nederlandsers nog een stuk minder meegaand zijn dan belgen. Als volk he! Ik kijk naar niemand persoonlijk.
Is trouwens ook geen verwijt, is niet negatief bedoeld. Tis gewoon een vaststelling.
#3434215
En dan lees je dit. Schiet mij maar lek. Een serologische test is niet betrouwbaar maar iemand die zegt ik heb het aan het begin gehad plus 1 vaccinatie kan zijn QR-code krijgen??? Mis ik ergens iets https://www.nu.nl/coronavirus/6166719/w ... ewijs.html

Ze hebben bij mij inmiddels het chantage knopje gevonden. Bij het niet kunnen tonen van een geldige QR code mag je niet meer mee de spreekkamer in bij de dierenarts. Dus ik heb gisteren alsnog de 2e gehaald. Ook ik heb iets gedaan wat nog niet mag. Naast Moderna heb ik nu Pfizer gekregen. Ik had zaterdag met de medische lijn gesproken en die zeiden dat het mocht. Dus gisteren op de priklocatie nee nee nee. Totdat ik zei kijk in het systeem onder mijn BSN nummer...en toen ging het balletje rollen. Na 20min ergens op een stoel geplempt te zijn kwam het verlossende woord. Het mag. In verhouding tot Moderna is het tot nu toe een verademing.
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3434221
Charlie Angel schreef: ma 08 nov 2021, 20:50 En toen werden we wakker. Afbeelding

Ik vind nog steeds dat het er erg ongenuanceerd aan toe gaat. Alle ongevaccineerden worden over 1 kam geschoren, je leest het hier ook. Of we denken dat het een griep is, of we hebben maling aan de regels.

Ik vind het ronduit bizar, maar dat zeg ik al langer, dat een regering mensen op deze manier toch dwingt. Soms de uitspraken ook van een Hugo de Jonge, dat we hier nu staan dankzij de ongevaccineerden.
Dit heeft al zo'n grote tweedeling gemaakt en dit wordt van kwaad tot erger.
Hoorde op het nieuws dat ze zelfs het idee hebben om de QR code ook bij winkels door te voeren. Sorry, maar ik vind dat toch echt "gevaarlijke" en veel te ver gaande beslissingen.
Ik ben met instemming van mijn huisarts niet geënt, ik denk na wat ik doe en niet doe, maar er zijn grenzen, leven moet ook doorgaan. En ja, ik doe alleen al uit respect voor de winkeliers netjes een mondkapje op en heb mij netjes steeds aan de regels gehouden of ik het er mee eens ben of niet.
En dat er dan zelfs mensen zijn die vinden dat je geen zorg mag krijgen als je niet gevaccineerd bent, sorry maar hoe onmenselijk wordt het dan.
Vooral die onderste zin.
Echt he, hoe durft men het te zeggen of er zielig over te gaan lopen doen.
Moeten we dan nu ook gaan lopen roeptoeteren dat mensen met morbide obesitas eens wat minder moeten gaan eten? Dat is toch niet eerlijk?
Alsof een groot percentage die een operatie moet ondergaan of op de IC ligt daar niet deels zelf ook een hand in heeft.
Iedereen die zorg nodig heeft moet gewoon zorg kunnen krijgen.
En die ellenlange wachtlijsten zijn niet sinds de corona ontstaan, dat was altijd al een probleem.
Gooi de zorg financieel en administratief eens op zijn kop en houdt op ongevaccineerden de schuld te geven van het krijgen van een ziekte die niemand überhaupt wil hebben.
Door Siberienne
#3434224
Hylos schreef: di 09 nov 2021, 10:27 Vooral die onderste zin.
Echt he, hoe durft men het te zeggen of er zielig over te gaan lopen doen.
Moeten we dan nu ook gaan lopen roeptoeteren dat mensen met morbide obesitas eens wat minder moeten gaan eten? Dat is toch niet eerlijk?
Alsof een groot percentage die een operatie moet ondergaan of op de IC ligt daar niet deels zelf ook een hand in heeft.
Iedereen die zorg nodig heeft moet gewoon zorg kunnen krijgen.
En die ellenlange wachtlijsten zijn niet sinds de corona ontstaan, dat was altijd al een probleem.
Gooi de zorg financieel en administratief eens op zijn kop en houdt op ongevaccineerden de schuld te geven van het krijgen van een ziekte die niemand überhaupt wil hebben.
‘Iedereen die zorg nodig heeft moet die kunnen krijgen’ : eens
Maar dat gebeurt nu dus niet he? En een van de redenen is de grote groep mensen die zich niet laten vaccineren omdat het vaccin niet mag van God. Of die boos zijn op de overheid. Dus wordt de electives zorg weer afgeschaald. En moeten mensen lang wachten op ingrepen die ze ook nodig hebben. Het gaat nu niet meer om lang wachten op zorg die kan wachten, het gaat om ‘semi kritische zorg’ die nu in sommige regio’s in de knel komt. Niet de heup vervanging maar de darmkanker chirurgie.


Het wringt. En dat is ook deels door keuzes die in het verleden gemaakt zijn door in te zetten op een hele kosten efficiënte zorg met een lean model, een bedbezetting op de IC voor Corona van 90% waardoor er niks geen ruimte is voor calamiteiten.


Ik ben er absoluut op tegen om te zeggen ‘niet gevaccineerd dan ook geen IC bed’ , vind ik totaal niet kunnen. Dan kun je ook rokers de kanker behandeling gaan ontzeggen etc etc. Dus eens dat dat niet kan.

Tegelijk; de ruimte om iedereen de zorg te geven die nodig is, die is er niet als het zo doorgaat. Het kan niet. En welke keuzes moeten er dan gemaakt worden? Dat is heel heel lastig.

Ik struikel daarbij over je opmerking over de ellenlange wachtlijsten; die waren er in NL voor de Corona tijd niet. Daar werd ook op gestuurd door verzekeraars en daar zaten eisen aan. Ja, mensen moesten soms even wachten maar ellenlange wachtlijsten? Echt niet. Even een vergelijk; wachtlijst in Noorwegen voor bezoekje KNO 6 mnd, buiten de steden al snel een jaar. Wachttijd afspraak huisarts 2-3 weken, wachttijd coloscopie 2-3 mnd, wachttijd rontgen foto heup; 3-4 weken, wachttijd fysiotherapeut 7-10 mnd, wachttijd hernia operatie, half jaar en zo kan ik nog wel even doorgaan. En dit zijn de tijden van voor Corona. Als ik dan aan NL terug denk, denk ik ‘we waren stront verwend’.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3434232
Lizzy schreef: di 09 nov 2021, 09:06 Ja maar ja maar ja maar, al ben je wel gevaccineerd: kun je nog steeds andere mensen besmetten. Dus links of rechtsom begrijp ik nog steeds helemaal niks van dat argument. Dat zou alleen kloppen als je corona niet meer door kon geven na vaccinatie. Is niet. Is gewoon niet..... Was het maar zo!

En dat het in Portugal geweldig gaat: ik las het inderdaad. Volgens de Volkskrant heeft dat alles te maken met het opleidingsniveau van de Nederlander/Portugees. En de Nederlander is dan hoger opgeleid.

Ik moet zeggen dat ik ook wel moet retourneren hoor, als er mensen de AH in lopen zonder mondkapje met een smoelwerk van "ik ben tenminste geen schaap en durf er wat van te zeggen, sla ik je direct op je snuit". Ik denk dan "prima, ga ff lekker vanuit thuis winkelen". We moeten toch met elkaar deze ellende zien te overleven :-\. En dat lukt niet met niks doen. Lukt ook niet met mensen door de slijk te trekken die zich niet kunnen of willen laten vaccineren :-\ . Ik vind alle praatprogramma's momenteel echt net van een Russische staatszender. Alsof dat mensen over de streep trekt. Denk eerder dat mensen die zich niet wilde laten vaccineren, gewoon omdat ze er geen vertrouwen in hebben, nu helemaaaaaaaaaaaaaal niet meer willen. En ik kan ze dat niet eens kwalijk nemen. Het enige dat TV, krant en politiek naar mijn mening op het moment bereikt is een steeds groter wordende tweedeling.

Zo'n opmerking esther_src "Maar in dit achterlijke individualistische (egoïstische?) land is het blijkbaar onmogelijk", echt, mensen die op de rand stonden van "zal ik?" die dan zoiets zien of horen of lezen? Ik kan me voorstellen dat ze direct denken "bekijk het maar". Dit helpt gewoon niet, echt niet.

Kortom, ik bereid me weer voor op een lange eenzame winter.
Ja precies hoe meer je met de hakken het zand in gaat.
Ik heb mede om het hele circus twijfels om een 3e te nemen.
En ongevaccineerden de schuld geven? Lekker makkelijk.
"Ik loop de supermarkt uit achter iemand die zijn kar vol meuk heeft gevuld, die trekt zijn mondkapje af en steekt een peuk op en duwt met zijn buik het karretje verder....." Soms denk dan ook: hoe dan? (ben ik daar dan verantwoordelijk voor?)
Hier in Duitsland opperde virulogen al om ze het zkh zelf te laten betalen. Nee sorry dan moet een ieder die te vaak bacon eet, te veel drinkt, gevaarlijke sporten uitoefent, rookt, te veel gebak eet, te veel op zijn gat zit, je ouders willens en wetens slechte genen hadden etc ook alles zelf betalen? (en dan ga je bij iedereen wel iets vinden, we hebben een systeem dat we er voor iedereen zijn ongeacht alles, dus nu ook!)

Ik las zojuist dat in Oostenrijk de vaccinaties al niet ouder mogen zijn dan 9 maanden, lekker dan , begint het al ::) Ik ga aandelen biontech/pfizer kopen! Kunnen we nog wel een paar jaar mee vooruit :P
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3434233
Cindy de Wolf schreef: di 09 nov 2021, 09:26 En dan lees je dit. Schiet mij maar lek. Een serologische test is niet betrouwbaar maar iemand die zegt ik heb het aan het begin gehad plus 1 vaccinatie kan zijn QR-code krijgen??? Mis ik ergens iets https://www.nu.nl/coronavirus/6166719/w ... ewijs.html

Ze hebben bij mij inmiddels het chantage knopje gevonden. Bij het niet kunnen tonen van een geldige QR code mag je niet meer mee de spreekkamer in bij de dierenarts. Dus ik heb gisteren alsnog de 2e gehaald. Ook ik heb iets gedaan wat nog niet mag. Naast Moderna heb ik nu Pfizer gekregen. Ik had zaterdag met de medische lijn gesproken en die zeiden dat het mocht. Dus gisteren op de priklocatie nee nee nee. Totdat ik zei kijk in het systeem onder mijn BSN nummer...en toen ging het balletje rollen. Na 20min ergens op een stoel geplempt te zijn kwam het verlossende woord. Het mag. In verhouding tot Moderna is het tot nu toe een verademing.
Ja die test lullen ze mooi goed he, er rust iets van waarheid in , maar ja de QR code is ook niet waterdicht

Maar moest jij een QR code bij de DA laten zien? (ik niet nl, dat valt toch onder zorg?)
Door Lizzy
#3434234
Kaio schreef: di 09 nov 2021, 16:25 Ja die test lullen ze mooi goed he, er rust iets van waarheid in , maar ja de QR code is ook niet waterdicht

Maar moest jij een QR code bij de DA laten zien? (ik niet nl, dat valt toch onder zorg?)
Ik hoefde 'm niet werkelijk te laten scannen maar kreeg wel in de mail:

"Ik ontvang alleen eigenaren die volledig gevaccineerd zijn, een geldig herstelbewijs hebben of een negatieve testuitslag van maximaal 24 uur oud. Testen is (voorlopig nog?) gratis voor iemand die geen herstel- of vaccinatiebewijs heeft. Dus ik ontvang alleen eigenaren die een groen vinkje zouden krijgen als ik hun Corona check App scan".

Cindy, fijn dat je tot op heden geen last hebt van je Pfizer prik!
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3434235
Dat verschilt dan blijkbaar per DA want ik heb nog niet in de berichten van de dierenartsen gezien dat ze een QR code vragen. Wel dat je een mondkapje op moet en alleen moet komen, de basisregels.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3434238
Lizzy schreef: di 09 nov 2021, 17:01 Ik hoefde 'm niet werkelijk te laten scannen maar kreeg wel in de mail:

"Ik ontvang alleen eigenaren die volledig gevaccineerd zijn, een geldig herstelbewijs hebben of een negatieve testuitslag van maximaal 24 uur oud. Testen is (voorlopig nog?) gratis voor iemand die geen herstel- of vaccinatiebewijs heeft. Dus ik ontvang alleen eigenaren die een groen vinkje zouden krijgen als ik hun Corona check App scan".

Cindy, fijn dat je tot op heden geen last hebt van je Pfizer prik!
Hoe zou je dat dan met spoed moeten doen als je niet gevaccineerd bent ? :g:
Vind dit serieus best erg, betreft nl niet zomaar een uitje of zo :-\ (voor een uitje ben ik minder kwijt dan afgelopen maandag ;D :crazy2: :clown2: )
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door